Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake (2021)

De mooiste ‘betaalbare’ auto die je nu kunt krijgen? Dat is voor mij de Volkswagen Arteon. Deze auto heeft gewoon de x-factor! En dan lanceren ze ook nog eens de Volkswagen Arteon Shooting Brake die nóg aantrekkelijker is. Dit is betaalbare oogporno. Als dit een Bentley was geweest, had ik dat ook geloofd.

Volkswagen Arteon Shooting Brake

Oogporno. Dat is wat dit is.

Betaalbare oogporno???

Nou ja, het is niet zo dat je voor een appel en een ei deze auto kunt kopen. Het is en blijft oogporno voor de welgestelden, want een vanafprijs van net geen 50.000 euro is natuurlijk niet voor iedereen bereikbaar. Maar, als je bij Mercedes-Benz een CLS wilt kopen dan ben je minstens 75.000 euro kwijt. Dat scheelt wel even. Dus zoveel moois voor je euries is eigenlijk een koopje. Helemaal als je constateert dat een technisch gelijkwaardige Volkswagen Passat Variant (met dezelfde 190 pk en R-line business uitvoering) gewoon 1.300 euro duurder is. Jaja, dan is de keuze makkelijk. Natuurlijk kies je dan voor de Arteon Shooting Brake. We zijn autoliefhebbers en als we degelijk willen rijden dan hadden we allemaal nu in een Skoda Fabia Combi Greenline gereden. Wij liefhebbers willen het oog ook verwennen en de Volkswagen Arteon Shooting Brake is de Doutzen Kroes onder de auto’s. Zo simpel is het. Last but not least: de Volkswagen Arteon heeft een kleine update gehad. Mooi detail is dat de ledlichtstrip nu over de hele voorkant doorloopt. De update is heel beperkt, maar dit soort dingetjes maken wel het verschil.

Lichtstrip Volkswagen Arteon Shooting Brake

De lichtstrip over de volle breedte is nieuw.

En het interieur?

Nog steeds dikke prima. De update heeft net even die puntjes op de i gezet. Wat meer stikseltjes, een wat groter scherm en weer wat meer ‘spielerei’ met de interieurverlichting. De sierlijsten zijn nu ook verlicht en dat ziet er echt bijzonder fraai uit. Zoveel beter dan bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 en in mindere mate de ID.4. Dit is een auto die wel een premiumgevoel geeft. Het interieur is misschien wat minder flamboyant dan de buitenzijde maar het geheel steekt bijzonder goed in elkaar, de materialen zijn mooi en als kers op de taart zit je ook nog eens op heerlijke stoelen. Dit is gewoon een hele fijne werkomgeving.

Interieur Volkswagen Arteon Shooting Brake

Fraai afgewerkt interieur.

Nog kritiekpuntjes?

Het is jammer dat de head-up-display wordt geprojecteerd op een armoedig schermpje. Dat mag anno 2021 ook gewoon op de voorruit geprojecteerd worden. Gelukkig kun je dit schermpje ook wegklappen en word je niet iedere keer met dit bezuinigingsoffer geconfronteerd. De haptische feedbackknoppen op het stuurwiel en bij de aircobediening werken ook voor geen meter. Je moet vaak drie keer klikken voordat ze reageren. Ook vind ik de touchscreenbediening van het scherm niet ideaal, ik mis de draaiknoppen om bijvoorbeeld de kaart even in- of uit te zoomen. Wat is er mis met gewone (draai)knoppen Herr Volkswagen?

Stuurwiel Volkswagen Arteon Shooting Brake

Waarom geen gewone knoppen? Deze knoppen met ‘haptische feedback’ reageren gewoon niet goed genoeg.

Hoe is de rijbeleving?

Heel ontspannen. Je zou verwachten dat je de sportieve uitstraling ook in het weggedrag terugvindt maar dat is niet zo. Zowel het stuurgevoel (beetje VAG-esk afstandelijk), onderstel (mist scherpte) als de motor missen wat pepertjes voor het echte sportieve werk. Desondanks is de som der delen gewoon goed. Neem de motor. Geen sportieve atleet maar wel een prettige duurloper die je gewoon vlot van A naar B brengt. Stil, beschaafd en uitermate soepel. Gelukkig ontbreekt ook de geforceerde sportiviteit door een opzwepend motorgeluid uit de speakers te faken. Fijn! En daarnaast is de auto ook gewoon vlot hè, want je rijdt zonder moeite 230 op de teller. Een dikkere motor is in Nederland niet leverbaar en die mis ik ook niet. Het comfort is eveneens dikke prima. Qua rijkarakter lijkt de auto best een beetje op de Audi A5 Sportback, al is de Arteon zelfs nog een tandje zachter (en prettiger!) geveerd. Het onderstel reageert heel fijnmazig en subtiel op oneffenheden. Dat is echt heel knap gedaan. Ondanks de 19 inch velgen. Bij de Passat ging het daar mis, maar gek genoeg is dat in de Arteon dus niet het geval. De besturing mag voor het sportieve werk misschien wat gevoel missen, maar voor de normale kilometers voldoet het prima. Net als de DSG-versnellingsbak. Bij sportief gebruik net niet alert genoeg maar bij een normale rijstijl is het een bijzonder prettige en soepele versnellingsbak.

Volkswagen Arteon Shooting Brake

Deze 19 inch velgen zijn een optie van 594 euro. Altijd doen.

Is de auto praktisch?

Best wel, mits je niet een twee meter grote reus bent en op de achterbank wilt zitten. Dan is de hoofdruimte wat beperkt. Maar qua beenruimte is het echt dikke prima. Vergelijkbaar met de Passat en dat betekent dat je een overvloed aan ruimte hebt. Veel beter dan in een Audi A5 Sportback of BMW 3-serie. De kofferruimte is voor de meeste mensen met 565 liter natuurlijk groot genoeg, maar je mist wel een paar litertjes ten opzichte van de Volkswagen Passat Variant of Skoda Superb Combi. Vorm boven functie. Dat laatste geldt ook een beetje voor de overzichtelijkheid. Het overzicht in de binnenspiegel is wat beperkt en ook heb je best een flinke dode hoek in de auto. Laatste puntje van kritiek: bij het omklappen van de achterbank en het verwijderen van de hoedenplank (ik moest even een bureaustoel vervoeren) was het best wel weer een uitdaging om de hoedenplank terug op zijn plek te krijgen. Zal vast met mijn notoire onhandigheid te maken hebben maar bij andere auto’s lukt dit wel makkelijk.

Foto zijkant Volkswagen Arteon Shooting Brake

Iets minder praktisch dan een Passat maar nog steeds meer dan voldoende ruimte voor bagage en passagiers.

Wat kost onze versie?

Net geen 50 mille voor de 2.0 TSI met 190 pk, DSG versnellingsbak en R-line businesspakket. Dit sportpakket geeft de auto zowel van binnen als buiten net even die gewenste sportieve uitstraling. Je kunt daarna het paginadikke optieboek afstruinen om je auto op maat samen te stellen. Gelukkig zijn er wel een paar pakketjes waar je tegen een iets voordeliger prijs wat opties kunt combineren. Desondanks kan de teller hard oplopen. Met opties als 19 inch velgen (594 euro), een beter navigatiesysteem (1.381 euro) adaptieve dempers (1.150 euro, optie kun je beter skippen), leren bekleding (1.572 euro), Harman Kardon audio (1.269 euro) en de ergoactive stoelen (1.192 euro, musthave optie!), panoramadak (1.130 euro, aanradertje) passeer je zo de 60 mille. Dat is voor een Volkswagen veel geld. Al krijg je er wel heel veel auto voor terug inclusief Doutzen Kroes uitstraling. Dus ja, het is het waard.

Verlichte sierlijsten Volkswagen Arteon Shooting Brake

De verlichte sierlijsten geven het interieur net even dat extra beetje glans.

Conclusie?

De Volkswagen Arteon Shooting Brake is een prijzige maar wel hele prettige auto in de omgang. Niet sportief, eerder heel erg comfortabel, stil en luxe. Dit is een auto waarmee je uiterst ontspannen van A naar B reist. Ook dat is prettig. Het hoeft niet altijd sportief te zijn. Integendeel. Dit is prima zo. Toch maakt dit de auto nog niet uniek. Hetzelfde kunstje beheersen de Volkswagen Passat en Audi A4/A5 ook. Dit is een auto die je vooral ook vanwege de ‘looks’ koopt. En gelijk heb je. Dit is een ronduit prachtige auto en bedenk één ding: je doet er niet alleen jezelf een plezier mee maar ook alle andere autoliefhebbers. Want dan zien wij de zoveel tijd er ook weer eens eentje rijden en kunnen we meegenieten van het optische spektakel.

Eindcijfer: 8
+ Knikkende knietjes
+ Fraai interieur
+ Zeer comfortabel
– Mist dynamisch randje
– Paar kleine VW ergernisjes

Dank @Wealer Venlo voor het beschikbaar stellen van de testauto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. L schreef:

    He Christian. Die positieve reactie had ik niet verwacht. Hele andere auto dan je Fiesta hot hatch. Mooi is emotie die ik voor deze auto niet deel. Ik vind m teveel op een Talisman lijken.

    Benieuwd wat je volgende review wordt. Ga je ook een BMW 128 ti rijden?

  2. Pieter schreef:

    Christian,
    Heb je al een test in voorbereiding voor die GR Yaris? Zou graag eens je mening horen tegenover je eigen Fiesta.
    Gr Pieter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten