Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280 pk (2018)

Zou jij een auto kopen alleen omdat hij mooi is? Ook al vind je het merk misschien niets? Ook al is het niet meer en niet minder dan een Volkswagen Passat? Als ik de Volkswagen Arteon 2.0 TSI ‘in real life’ zie, ben ik bijna in staat om de eerste de beste verkoper aan te klampen en mijn krabbel onder een verkoopcontract te zetten. Gelukkig zit er nog enige mate van rationaliteit in me en weet ik me te bedwingen. Ik ben te veel autoliefhebber om alleen op uiterlijk af te gaan. Ik wil een fijne motor, een lekker onderstel, een mooi interieur en noem maar op.

Echt een waanzinnige auto om te zien.

Daar betaal je zeker ook voor?

Schoonheid komt niet voor niets en dat is ook bij deze Volkswagen Arteon het geval. Zeker als je gaat voor het topmodel. De vierwielaangedreven Volkswagen Arteon 2.0 TSI Business R is verkrijgbaar vanaf 57.000 euro. Klinkt als heel veel geld (is het ook), maar voor een BMW 430i Gran Coupé xDrive (252 pk) en een Audi A5 Sportback quattro (ook 252 pk) betaal je respectievelijk 60.000 en 58.000 euro. De Volkswagen Arteon heeft als extra voordeel dat de uitrusting in de Business R versie al erg compleet is. Zaken als een DSG-7 automaat, navigatiesysteem, LED-koplampen, R-line pakketje met 18 inch velgen, digitaal instrumentenpaneel, DAB+, alarm, elektrisch bedienbare achterklep, adaptieve cruise control en een verwarmbare voorruit zijn gewoon standaard op deze uitvoering. Bij Audi en BMW mag je stevig bijbetalen als je die auto’s op hetzelfde niveau wilt krijgen.

Foto Volkswagen Arteon

LED koplampen zijn standaard op de Business+R uitvoering.

Kan hij het qua fit&finish opnemen tegen de premium concurrenten?

Net niet helemaal. De Volkswagen Arteon is het hippe broertje van de Volkswagen Passat en die familieband is onvoldoende uitgewist. Ja, het interieur is netjes en de afwerking ronduit goed, toch is het met name in de Audi nog net iets beter toeven. Volkswagen had er best iets meer van kunnen maken. Ik snap dat de bomen niet tot in de hemel groeien en goed is natuurlijk ook goed genoeg. Aan de andere kant is dit een ‘speciaal’ model en die mag niet alleen van buiten maar ook van binnen best wat meer onderscheidend zijn.

Volkswagen Arteon

Een Passat interieurtje.

Hoe zit het met de ruimte?

Goed. Hier profiteert de Volkswagen Arteon wel van de familiebanden met de Volkswagen Passat. De auto is fors ruimer dan de Audi A5 en BMW 4-serie. Vooral achterpassagiers profiteren hier van. Puntje van kritiek is dat je achterin door de daklijn wel iets minder hoofdruimte hebt. Er valt mee te leven, maar een Volkswagen Passat is praktischer. Op het gebied van kofferruimte heb je niets te wensen. Die is met 565 liter erg ruim. Klap je de achterbank om dan heb je 1557 liter tot je beschikking. Dikke prima.

Foto Volkswagen Arteon

De coupédaklijn kost iets hoofdruimte voor de achterpassagiers.

Ok praktisch is hij, maar is hij ook snel?

Ja, me dunkt. De geblazen 2.0 TSI kennen we uit andere VAG producten. Een heerlijke motor en met 280 pk/350 nm meer dan voldoende krachtig om de Arteon naar hoogst illegale snelheden te loodsen. Wat me altijd opvalt bij deze motoren is het gemak waarmee de motor toeren wil draaien. Je ziet die toerentelller naar rechts schieten en zonder in te houden draait de viercilinder meer dan 6500 toeren. Klein mancootje is dat hij helemaal onderin het rijke koppel van een sterke diesel mist, zet de naald boven de 3.000 toeren en het is een explosieve en ronduit snelle auto auto. Het kost je 5,7 seconden om naar 100 km/h te accelereren en de topsnelheid is gelimiteerd op 250 kilometer. Puntje van kritiek: de nieuwe DSG-7 versnellingsbak vind ik niet zo alert als de DSG-6 die je nog in de Seat Leon Cupra en vorige generatie Volkswagen Golf R en GTI kon vinden. Deze versnellingsbak kan niet op tegen de BMW ZF-bakken.

Foto Volkswagen Arteon motorblok

Bekende motor uit allerlei andere VAG producten. Blijft een geweldenaar.

Hoe doet hij het in de bochten?

Voor mijn gevoel rijdt hij identiek aan een Volkswagen Passat. Maar dan ook exact hetzelfde. Niets mis mee, maar ik had bij de Arteon toch gehoopt op een vleugje meer rijdynamiek. Besturing en onderstel geven te weinig feedback en als bestuurder ben je nooit betrokken bij wat er gebeurt. Je kan in deze auto echt wel heel veel tempo maken dankzij de immense grip van het 4WD systeem. Boeien doet het echter nooit want daarvoor is de rijervaring te afstandelijk. Zoek je een auto voor de Landstrassen, dan kun je beter een Volkswagen Golf R kopen.

Volkswagen Arteon

Dit ontwerp klopt gewoon.

Waar komt de Volkswagen Arteon het beste tot zijn recht?

Op de snelweg. Of beter nog, op de Duitse Autobahn. Dat is echt het natuurlijke ‘habitat’ van deze Teutoonsche schoonheid. Dit is echt zo’n auto waarmee je moeiteloos veel te hard rijdt. Hij is enorm koersvast, comfortabel en de stoelen zitten heerlijk. Daarnaast geeft de auto je het gevoel dat hij gemaakt is voor het snelle Autobahn beukwerk. Zo stabiel en zeker. Heerlijk! Als ik je wel één tip mag geven: kies altijd voor de 18 of 19 inch velgen. De op onze testauto gemonteerde 20 inch produceren iets te veel bandengeruis en ook geven soms ook iets teveel informatie door. Niet dat het nu weer heel stug is met de 20 inches, maar bij dit soort auto’s wil ik nog iets meer over het asfalt glijden. Alhoewel de 20 inches wel prachtig staan. Zeg nou zelf!

Foto velgen Volkswagen Arteon

De 20 inch velgen staan geweldig. Je levert echter wel iets comfort in.

Wat moet je niet doen?

De sportknop indrukken. Het geluid is wel heel erg ‘fake’ en de versnellingsbak is permanent nerveus. De geforceerde hang naar sportiviteit is niet nodig bij een auto die vooral als GT uitblinkt. Gelukkig kun je de settings naar wens configureren, maar in comfortstand klopt het allemaal veel beter en rijdt de auto veel relaxter. Snel blijft hij, ongeacht de modus. Zonder moeite passeer ik 150, 180, 210 en 230 kilometer per uur. Hij blijft gaan! Wat gaat dit soepel en gemakkelijk zeg (BEWIJSVIDEO 0-100 KM/H en 100-200 KM/H). Shit, ik moet weer remmen. Het wordt steeds drukker op de Autobahn. Gelukkig doen de remmen het prima en kan ik bij vrije baan weer gasgeven. Dit kan ik uren volhouden, alhoewel het benzinepeil bij dit soort snelheden wel heel snel daalt. Dat mag de pret niet drukken.

Een Arteon en een Upje GTI zijn best een leuk duo om voor de deur te hebben.

Is dit niet een Volkswagen Passat met een ander design en typeplaatje?

Een beetje wel ja. Het uiterlijk is factor tien gaver, het rijgedrag is verder heel erg des Passats. Dat stoort overigens niet want de Volkswagen Arteon is daarmee gewoon een prima reisauto. Zeker met de razendsnelle en heerlijke 2.0 TSI motor. Wat blijft dat een fijne motor! Het is een Passat met een gouden randje. Deze ziet er wel uit als een bazenbak en dat is een compliment. Wil je een scherpe stuurmansauto dan kun je bij Volkswagen beter de Volkswagen Golf R uitkiezen. Die kost grofweg hetzelfde en heeft in basis dezelfde motor onder de kap (wel met iets meer pk). De Volkswagen Arteon is de GT in het gamma en die rol vervult hij met verve.

Eyecandy van het beste soort.

Eindcijfer: 8-
+ wat een looks!
+ nee echt, wat een looks!
+ het is een heerlijke GT
+ waarmee je prima met 4 personen op pad bent
– het is geen stuurmansauto
– het interieur is te gewoontjes.

Dank wederom @AutoArena voor het beschikbaar stellen van deze auto!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Nick schreef:

    Lang geleden dat ik een dergelijke, fraai ogende wagen zag. Mooie lijnenspel. En betaalbaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten