Rijtest: Toyota bZ4X (2023)

Toyota heeft de boot een beetje gemist bij de ontwikkeling van de elektrische auto. Tot nu. Want met de Toyota bZ4X proberen ze ook een stukje van de markt te veroveren. Alleen gaat dat met deze bZ4X niet lukken.

Toyota bZ4X achterzijde

Een nogal druk design.

Waarom dan niet?

Omdat deze auto nergens, maar dan ook nergens echt goed in is. Dit is een volger en geen uitblinker. En dat is eeuwig zonde. Want als er één automerk is die de harten van de autoliefhebber weet te raken, dan is het Toyota wel. Met de Toyota Yaris GR, Corolla GR en Supra hebben ze meerdere hypersportieve rijdersauto’s in de aanbieding. In Nederland onbetaalbaar, maar in alle andere landen gaan ze als warme broodjes over de toonbank. Met dat in het achterhoofd is het natuurlijk lichtjes teleurstellend als je de zoveelste elektro-crossover voor je ziet staan. Het is inmiddels een bekend en ietwat treurig recept. We gaan de ijsbeer redden met meer dan 2 ton zware en energie-inefficiënte crossovers en SUV’s. Het is te bizar voor woorden, maar het is wel de realiteit anno 2023.

Deze Toyota bZ4X moet 55 mille kosten.

Kost een pittige 55 mille!

Waarom brengt Toyota deze auto nu pas op de markt?

Omdat ze de elektroboot toch wel volledig gemist hebben. Wat best gek is voor een merk dat al decennialang bezig is met het bouwen van uitstootvriendelijke auto’s. Denk aan de Prius. Een hatelijk ontworpen auto, maar technisch gezien zijn tijd wel ver vooruit. Of de Toyota Mirai die op waterstof rijdt. Bijzonder revolutionair en vooruitstrevend, maar die techniek komt niet echt van de grond. Het lijkt er dus op dat Toyota vooral op het verkeerde paard heeft gewed en dat ze nu een inhaalslag moeten maken. En dan ben je een volger en geen leider. Kijk maar naar de specificaties van de auto. Een range van 450 kilometer en een snellaadtijd van max 150 kWh zijn hooguit goed voor een middenmootscore. Met het uiterlijk zie je de worsteling ook. Toyota heeft een poging gedaan om de auto een eigen gezicht te geven, maar is daar een beetje in doorgeslagen. Ik vind het een wat rommelig en onsamenhangend ontwerp. Een beetje van alles en een beetje van niets.

Toyota bZ4X

Het bekende EV recept. Een zware SUV waarmee je de ijsbeer wilt redden.

En qua rij-eigenschappen?

Nee, dat wordt hem ook niet. Het probleem van de auto is niet dat het een slechte auto is, het probleem is vooral dat deze Toyota bZ4X nergens in uitblinkt. En dat wringt een beetje. Je rijdt echt in een twaalf-in-een-dozijn auto. Er had ook een Mitsubishi logootje op kunnen staan. Of iets Chinees. Het is in geen enkel opzicht een onderscheidende of memorabele auto. Ja, hij brengt je in best aardig comfort van A naar B maar of het nu gaat om de handling, het comfort, de kwaliteit van de materialen of de prestaties. Nergens krijg je een wow-gevoel. En bij een prijs van 55 mille (onze testauto!) wil ik dat wel hebben. Want je koopt voor dit bedrag inmiddels ook een Tesla Model 3 Performance. Een eveneens praktische auto met het acceleratievermogen van een supercar. Deze Toyota heeft net iets meer dan 200 pk. In de elektrische autowereld ben je dan een degradatiekandidaat. Ook al heb je in Nederland echt niet meer vermogen nodig.

Interieur Toyota bZ4X

Het interieur is goed maar ook niet geweldig. Bron foto: Newsroom Toyota

En als ik wat specifieker ben?

Laat ik beginnen met wat mij positief opvalt bij de Toyota bZ4X. Ik vind het nieuwe infotainment van Toyota best oké. Daar zie je echt wel dat ze daar een inhaalslag maken. Ook is het ruimteaanbod best goed, is het design van het dashboard wat meer frivool en is het onderstel best wel comfortabel. Dat is ook wel eens verfrissend. Minpuntjes zijn er ook. Zo is er best veel banden- en windgeruis, blokkeert het stuur een deel van het instrumentarium en vind ik de plaats van de laadplek (linksvoor) onhandig als je moet fileparkeren bij je laadpaal. Een opvallend item is de T-mate die de bestuurder in de gaten houdt en waarschuwt als die iets te lang niet vooruit kijkt. Leuk bedacht, maar in de praktijk word je heel snel heel erg nerveus van het vele gepiep van dat ding. Laatste minpuntje: het stuurwiel heeft best veel knopjes en dat is even wennen.

Infotainment Toyota bZ4X

Het infotainment werkt prima.

Is dit alles?

Ja, zowel in positieve als in negatieve zin is dit alles wat er uitspringt. De handling dan? Is eigenlijk ook niets bijzonders. Dit is geen auto waar je als enthousiaste stuurman/vrouw blij van wordt. Heel veel meer valt er eigenlijk niet te melden en dat geeft meteen het grote probleem van deze auto aan. Voor 55 mille (vanafprijs 52 mille) mag je meer verwachten. De Toyota bZ4X is het automobiele equivalent van de Big Mac. Ja, het vult je maag, maar na 4 minuten ben je het al vergeten. Het is massaproductie. Best oké voor een keertje, maar er is gewoon beter eten te koop. Voor een (veel) betere prijs. Dat wringt. Helemaal als je de concurrentie bekijkt. Neem bijvoorbeeld de Tesla Model 3 of Tesla Model Y. Of de fijn sturende Kia EV6. Dat zijn echt betere auto’s. De entree van Toyota op de elektrische automarkt is op zich niet slecht, maar de te hoge prijs zet Toyota op grote achterstand. Ter vergelijking: een instap Tesla Model 3 kost nog geen 42 mille! Een Volkswagen ID.4 kost inmiddels ook 40 mille en een beetje. Er is dus nog (heel) wat werk aan de winkel voor de Japanners.

Toyota bZ4X wielkasten

Dit zie je wel vaker bij dit soort auto’s. Het gat tussen band en wielkast is te groot.

Eindcijfer: 6

+ Best comfortabel
+ Veel betere infotainment dan voorheen
– Blinkt nergens in uit
– Veel te duur.

Vermogen
204 pk, 265 nm
0-100
8.4 sec
Topsnelheid
160 km/h
Motor
Elektromotor
CO2 uitstoot (fabrieksopgave)
0 g/km
Vanafprijs (NL)
52.000 euro
Minimale bagageruimte
452 liter
Leeggewicht
1.920 kg
Actieradius
450 km

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten