Rijtest: Tesla Model S
“Dit moet je echt meemaken, Chris. De Tesla verdient een kans. Probeer hem uit!” Kan ik nee zeggen tegen zo’n gloedvol betoog? Natuurlijk niet. Ik krijg niet iedere dag de kans om in een 310 kw/422 pk sterke bolide te rijden. Maar ik blijf wel sceptisch. Dit zijn de woorden van een Tesla-eigenaar. Een believer. Hij laat mij rijden in zijn Tesla Model S.
Prachtige auto
Ik neem mezelf voor dat ik objectief probeer te blijven. En dat is best lastig als ik de tijd neem om de auto eens nader te bestuderen. Wat een lijnen, wat een vormgeving! Dit is een auto waarmee je op ieder verjaardagsfeestje de gevierde man bent. Wil je echt indruk maken op je medemens? Vraag ze om het portier even te openen. Ze merken dan dat de portiergreep automatisch naar hen toekomt. Gelukkig heeft de eigenaar niet gekozen voor een grijze of zwarte Tesla. De donkerrode lak accentueert de fraaie lijnen van de Tesla. De prachtige lichtmetalen velgen maken het plaatje compleet.
Grote touchscreen zet nieuwe standaard
Het interieur kenmerkt zich door minimalisme zonder sober te zijn. Het dashboard is met leer bekleed en de dakhemel met alcantara. Hooguit zijn sommige plastics niet helemaal premium, maar een kniesoor die hier een punt van maakt. De overall uitstraling is luxe en overdadig. Voordat ik mag rijden krijg ik eerst nog wat instructie. De Tesla functioneert iets anders dan een conventionele auto. Je zoekt tevergeefs naar de schakelaar om je verlichting in te schakelen. Alle elementen bedien je via het touchscreen scherm. Alleen de ruitenwisser bedien je nog analoog. Maak je geen zorgen, dit werkt fantastisch. Het invoeren van een adres in de navigatie? Of het koppelen van een telefoon? Het is een kwestie van seconden. En hoe cool is het om even te demonstreren hoe je door te swipen het schuifdak opent. De touchscreen werkt voortreffelijk. Nooit mis ik een toets. Nooit hapert de techniek. Ik bedenk me hoe ik laatst nog worstelde in de nieuwe Mercedes C-klasse om mijn telefoon te pairen. Een kleine Amerikaanse nieuwkomer zet een onderneming met een miljardenomzet gewoon voor joker. Hoe cool is dat!
Luxe en minimalistisch interieur
Het is tijd om te rijden. Uiteraard doe je dit met een startknop. Een sleutel is zo 2012. Iedereen die ik gesproken heb over de Tesla is het over één ding eens. De acceleratie is grensverleggend. Hoogste tijd dus voor de lancering. Ik tel af van 3 naar 0. Go! Wat er daarna gebeurt tart alle logica. Binnen een milliseconde schiet de Tesla uit de startblokken. Het grote verschil met een conventionele auto is dat de Tesla vanaf stilstand direct het volledige vermogen paraat heeft. Ik word tegen de stoel aan gedrukt en mijn maag maakt een 360 graden draai. Boven de 100 neemt de woeste acceleratie wat meer af en heb je weer tijd om adem te halen. En je maag weer terug te vouwen. Wow! We barsten allebei in lachen uit. Dit overtreft alle verwachtingen.
Uiteraard doe ik wat jullie ook zouden doen. Ik zoek direct allerlei mogelijkheden om weer even een sprintje te trekken en die absurde acceleratie te ervaren. Ik word niet snel misselijk in de auto en zeker niet als ik zelf achter het stuur zit. Maar mijn maag begint toch echt op te spelen. Mijn passagier heeft het nog zwaarder. Hij is inmiddels al groen uitgeslagen. Tijd om wat rustiger aan te doen. Niet alleen vanwege onze maagperikelen, maar ook omdat de sprintjes hun tol eisen voor de actieradius.
Stil interieur
Ik rijd de snelweg op. Even bijkomen. Rustig aan rijden met de Tesla is overigens best nog wel lastig. De gasrespons is zo direct dat zelfs het minste of geringste beetje gas meteen voor een ferme voortstuwing zorgt. Uiteindelijk weet ik de juiste dosering wel te vinden, maar het vergt even wat gewenning. Net als het ontbreken van motorgeluid. Het is best vreemd in het begin, maar het went snel. En ik mis het ook niet. Dit is een cruiser, geen sportauto. Wel vind ik het windgeruis net wat te prominent aanwezig. Als familieauto is de Tesla prima geschikt. Op de achterbank heb je meer dan voldoende beenruimte. Alleen de hoofdruimte valt een tikje tegen daar. De kofferruimte is riant met ruim 700 liter laadruimte.
Geen deinende Amerikaan
Deze Tesla is uitgerust met het optionele sportonderstel. Je kunt via het touchscreen ook de rijhoogte instellen. De verschillen tussen de verschillende rijmodi zijn minimaal. In alle standen is de Tesla een comfortabele auto. Gelukkig geen deinende Amerikaanse zeilboot, maar het is ook geen auto waarmee je de hooligan gaat spelen op een verlaten bergweg. Daarvoor is de auto veel te zwaar. De Tesla weegt 2100 kilo. Voor puur rijplezier ben je beter af met een BMW 5-serie. En als ik heel eerlijk ben gaat die ook iets verfijnder om met drempels en oneffenheden. De Tesla geeft dit af en toe net wat te nadrukkelijk door. Hier merk je dat Tesla nog wel een kleine achterstand heeft op de grote Duitse drie. Voor een nieuwkomer bereikt Tesla desondanks al een hoog niveau.
Actieradius
Dan komen we bij het heikele punt. De actieradius. In theorie kun je 500 kilometer rijden en dat is voor een volledig elektrische auto echt heel erg netjes. Maar dan rijd je wel met 88 kilometer per uur achter de vrachtauto’s. Met een meer realistische rijstijl red je de 350 kilometer ook wel. Voor het woon-werkverkeer is je actieradius nooit een issue, alleen bij langere reizen vergt dit nog steeds veel planning. Inmiddels worden er in Europa wel steeds meer snellaadstations (zogenaamde superchargers) geopend. Deze superchargers laden in 20 minuten je accu weer halfvol zodat je weer 250 kilometer (als je heel rustig aan doet) verder kunt rijden. In Nederland heb je superchargers in Zevenaar, Urmond, Zwolle en Oosterhout. Uiteraard kun je de auto ook opladen bij de vele duizenden reguliere laadpalen, maar dan moet je meer geduld hebben. Als je goed plant, kom je een heel eind, maar je zult altijd rekening moeten houden met je actieradius. In een reguliere auto heb je dit probleem niet.
Versie met 700 pk binnenkort leverbaar
De automobilisten die in dit segment een auto kopen of leasen zijn verwende automobilisten. Alleen het beste is goed genoeg. Ik heb goed nieuws voor diegenen die wat meer willen. Tesla lanceert een sterkere versie in het model S met maar liefst 700 pk! Daarmee knal je in 3,6 seconden naar 100 en kun je 250 kilometer per uur rijden. Je begrijpt dat ik niet kan wachten om daar een keer mee te mogen rijden. De Tesla die ik reed is gelimiteerd op 210 kilometer per uur. Niet iedereen is het met me eens, maar ik vind dit toch een minpuntje. Ik vertoef nu eenmaal graag op de Autobahn.
Conclusie
Ik vind het heel erg cool dat een kleine fabrikant zo’n innovatief product op de markt brengt. En nieuwe standaarden zet als het gaat om acceleratie, zero emissions en de geweldige bediening van alle instrumenten via het grote touchscreenscherm. Vooral de acceleratie vanaf stilstand is verslavend. En met alle subsidies en bijtellingsvoordelen kost de Tesla je echt geen kapitalen als je de auto zakelijk gaat rijden. Ben ik een believer geworden? Nog niet. Ik kan op zich wel leven met het feit dat de auto net dat laatste beetje verfijning mist ten opzichte van de Duitse concurrentie. Ik kan niet leven met de actieradius. Dat is voor mij een showstopper. En kost de Tesla kostbare punten in mijn eindbeoordeling. Heb ik er vertrouwen in dat de batterijtechnologie en de infrastructuur de komende jaren een vlucht neemt? Ja! Het beste nieuws van de dag is dat ik de toekomst voor ons petrolheads een stuk minder somber inzie. Natuurlijk ga je in een sportauto het motor- en uitlaatgeluid missen. Maar je kunt ook plezier hebben in een elektrische auto. De Tesla is in dit opzicht baanbrekend en hartverwarmend.
Eindcijfer: 8-
+ Misselijkmakende acceleratie
+ Fijne reisauto
+ Bediening en gebruiksgemak
+ Looks
+ Tesla = cool
– actieradius
– gelimiteerde topsnelheid
– verfijning (in vergelijking met 5-serie)