Rijtest: Tesla Model 3 Highland RWD (2023)

Het lastige als je de eerste bent? De wet van de remmende voorsprong. De elektrische hegemonie van Tesla staat onder druk nu de Chinezen en Europeanen de ene na de andere elektrische auto lanceren. Lukt het Tesla om met de vernieuwde Tesla Model 3 Highland de aanval af te slaan?

De nieuwe koplampen doen veel voor het uiterlijk!

De nieuwe koplampen doen veel voor het uiterlijk!

Is dat nodig?

Wat mij betreft wel. In basis is de Model 3 een steengoede EV, maar hij gaat al flink wat jaartjes mee en je ziet hem echt op iedere straathoek. Dus wil je wel een keer iets anders. Vooral de voorkant en het ontwerp van de koplampen is bij de vernieuwde Highland echt een verbetering. De grootste verbetering zie je in het interieur. Nog steeds erg minimalistisch vormgegeven, maar de materialen en afwerking (nu ook inclusief ambient lighting) zijn net weer iets overtuigender en inmiddels op een meer dan prima niveau. Ook in dat opzicht kan Tesla de concurrentie echt stevig van repliek dienen. De bediening van het beeldscherm is nog steeds voorbeeldig. Snel en – na even wennen – meestal vrij simpel. Al mis ik als echte knoppenfetisjist soms nog wel fysieke knopjes. Tesla heeft wel één kapitale fout gemaakt: de richtingaanwijzers bedien je nu via knoppen op het stuurwiel en dat is – zeker bij rotondes – echt ondoenlijk. Wordt dus niet pissed off als je een Tesla-rijder zonder richtingaanwijzer ziet afslaan. Hij/zij kan er niks aan doen.

Foto interieur Tesla Model 3 Highland

Het minimalistische interieur is verrassend fraai afgewerkt. De richtingaanwijzers bedien je op het stuurwiel en dat is een kleine ramp.

Wat valt op tijdens het rijden?

De auto is echt superstil. Windgeruis was in de vorige generatie een klein issue en dat is vakkundig weggebonjourd. Met dank aan de zijruiten met dubbelglas en andere onzichtbare isolatiemaatregelen. Alleen om deze reden is de upgrade al geslaagd. En er is meer. Bijvoorbeeld het infotainmentscherm voor de achterpassagiers. Die kunnen gewoon Netflixen. Jammer alleen dat de beenruimte daar wat beperkt is en je daardoor wat verkrampt zit. Gelukkig zit je voorin beter. Fijne stoelen, al had de steun aan de bovenbenen wat rianter mogen zijn. Maar buiten dat valt vooral op hoe volwassen de auto aanvoelt. Het onderstel voelt uiterst solide en robuust aan. Zonder op comfort in te boeten. Ook op hogere snelheid (160 plus) overtuigt de auto met een enorme stabiliteit en koersvastheid. Dit is een steengoede ‘daily drive en de audio is ook nog eens van topkwaliteit’. Ook opvallend: een leeggewicht van 1.765 kg is voor een EV ronduit indrukwekkend. Een BMW i4 eDrive 40 weegt 300 kg meer!

Je zit krap, maar je kunt wel Netflixen achterin ;)

Je zit krap, maar je kunt wel Netflixen achterin 😉

Hoeveel kilometer range heb je?

In deze versie 513 kilometer. Zeker niet verkeerd hoor, ook omdat de Tesla zuinig omspringt met energie. En als je veel lange stukken rijdt, dan kun je ook nog voor de Long Range (629 km range / 498 pk!!) kiezen. Is dat nodig? Wat mij betreft niet, want deze instapper met 283 pk voldoet al volledig aan je verwachtingen. Het is geen supersprinter maar voor dagelijks gebruik is de auto echt meer dan voldoende vlot (80-120 km/h in 4.0 sec en 100-200 km/h in 20.9 sec). De Long Range is hooguit leuk voor de stoplichtsprintjes maar nodig is het niet. Zeker ook omdat de Long Range verkrijgbaar is vanaf 51.990 euro en dat is een stevige meerprijs van 11.000 euro. De Standard Range kost 43.990 euro en dan krijg je ook nog eens 2.950 euro subsidie. Daarom is de Standard Range de beste keus. Voor de echte achtbaan liefhebbers komt er later dit jaar nog een Performance versie met waarschijnlijk 600 pk!

Foto achterkant Tesla Model 3 Highland

De achterzijde is licht aangepast.

Kun je ook leuk met de auto sturen?

Best heel aardig. Al is het geen hypersportieve auto. Het is vooral een tractiebeest. Het is nauwelijks mogelijk om de achterzijde in beweging te krijgen en ook ontbreekt ieder spoor van onderstuur. Het onderstel is buitengewoon capabel. Met een sportief setje banden (die niet standaard gemonteerd worden helaas) moet je echt verdienstelijke bochtsnelheden kunnen halen. Zonder dat je het ervaart, want de rijbeleving blijft wel wat klinisch en emotieloos. Dat geldt ook voor de besturing. Die voelt ook een tikje doods aan, al is het nooit storend. De beste setting is de standardmode. Het fijnste rijdt de auto op 80-90%. Dan kun je heel soepel bochten aaneenrijgen en voel je een prettige cadans in de auto. Bij volle polle is de feitelijke performance indrukwekkend, maar blijft wel het gevoel knagen dat je met een computersimulator onderweg bent. En als ik toch klaag: de remmen voelen nog steeds onderbemeten aan. Zeker vanaf hoge snelheid. Een bekend Tesla-euvel.

18 inch velgen Tesla Model 3 Highland

Dit zijn de standaard 18 inch velgen.

Wat is de grootste plus van de auto?

De prijs-kwaliteit. De prijs is onovertroffen als je kijkt naar de specificaties en uitrusting. Voor iets meer dan 40 mille krijg je een auto die qua opties niets te wensen overlaat. Maar dat is niet wat de auto echt bijzonder maakt. Dat kunnen ze in China ook. Deze Tesla voelt en rijdt als een ‘premium’ product. Deze auto voelt extreem doorontwikkeld en robuust aan. Neem alleen al de meer dan voortreffelijke geluidsisolatie en het snaarstrakke onderstel. Deze nieuwe Tesla Model 3 geeft echt het gevoel dat je in een bijzondere auto rijdt. Een kwalitatief hoogwaardige auto. En dat voor net meer dan 40 mille. Dat is ongekend. En dan heb je ook nog toegang tot het laadnetwerk van Tesla. En heb je een bagageruimte van 594 liter. Dit is de beste EV in het segment. En met deze model-update kan Tesla weer jaren vooruit.

Bagageruimte Tesla Model 3

De bagageruimte is echt riant!

Dus?

Zelfs als je het model of merk niet aanspreekt kun je eigenlijk nauwelijks om de Tesla Model 3 heen. Sterker, zelfs als je de voorkeur hebt voor een benzine of plug-in zou je eigenlijk even moeten testrijden in deze auto. Want je krijgt bizar veel auto voor je geld. Topkwaliteit voor een budgetprijs. En dan vergeef je de idiote oplossing voor de richtingaanwijzers (kost wel een paar strafpuntjes), de matige remmen en de beperkte beenruimte achter. Want er staat gewoon heel veel genot tegenover. Dit is één van de beste auto’s die je voor je zuurverdiende centjes kunt kopen of leasen. Een toppertje. Einde emotie.

De hoeveelheid 'tech' aan boord blijft indruwekkend!

De hoeveelheid ‘tech’ aan boord blijft indruwekkend!

Eindcijfer: 8+
+ Ongekende prijs-kwaliteit.
+ Voelt en rijdt als een ‘premium’ auto.
+ Uitmuntend onderstel.
– Richtingaanwijzers op het stuurwiel, wtf!

Vermogen
283 pk, 420 nm
0-100
6.1 sec
Topsnelheid
201 km/h
Motor
Elektromotor
CO2 uitstoot
0 g/km 
Vanafprijs (NL)
43.000 euro
Minimale bagageruimte
594 liter
Leeggewicht
1.765 kg
Actieradius
519 km

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Jos Tieleman schreef:

    Waar gaat het fout ? Ondanks moderne lichtgewicht techniek worden auto’s steeds zwaarder wat nadelig is voor het brandstof/stroomverbruik. Doet me denken aan de test van Peugeot Ralley (1998). weegt niks. Is het mogelijk om daar moderne techniek in te proppen ? 150 pk, 900 kg en verbruik van 1:25.

  2. Gert/Cordoba schreef:

    Richtingaanwijzer doet mij denken aan storend afwijkende bediening van mijn eerste Ibiza (modeljaar 1986 met stuur satelliet), het went een beetje maar nooit helemaal.

    Wat me op de foto opvalt: flinke kofferbak met een belachelijk kleine klep. In mijn Cordoba van de eerste generatie een aantal keren gehad dat grote spullen makkelijk in de auto konden, alleen geen enkele toegang met voldoende ruimte (was 2-deurs sedanversie, waar zowel de achterklep te klein was, maar grote vierkante zaken ook niet via portier richting achterbank pasten).

  3. Jos Tieleman schreef:

    Toch weer een reactie… Het moet toch mogelijk zijn om een elektrische wagen te ontwerpen die niet lijkt op een rijdende IPhone. Gewoon een hoop draaiknoppen en schakelaars die je blindelings kan bedienen tijdens het rijden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten