Rijtest: Suzuki Swift Sport (2018)
Soms is een simpel recept zo lekker. Een lekker pizzaatje, het versgemaakte hamburgertje. Of een simpele sushi to go. Precies dat is het recept van de Suzuki Swift Sport. Een fast food car. In de Swift vind je geen adaptieve nonsens en state-of-the-art menu’s om je ‘ambient lighting’ in te stellen. Het recept van de Suzuki Swift Sport is een leuk vermogen (140 pk), een laag gewicht (980 kg) en een lekker onderstelletje. Let the fun begin!
Hoe is de ‘presence’?
Goed. Dit is een sportief autootje om te zien. Een dubbele uitlaat, mooie velgen, sideskirts en veel gaas. Hier staat een klein bommetje. Het kleine sportstuurtje, een lekker schakelende handbak en volwassen sportstoelen die me meer dan genoeg zijdelingse steun geven maken het plaatje compleet. Jammer alleen van de iets te hoge zitpositie, maar dat mag de pret niet drukken. Het uiterlijk is niet ieders ding maar ik kan de Suzuki wel waarderen. Ze hebben in ieder geval geen half werk geleverd. De felle gele kleur? Dat is wel heel erg ‘in your face’. Als je een grijze kiest kun je er ook als veertiger nog wel in gezien worden.
Is de Suzuki Swift Sport geschikt als ‘daily’?
Ik dirigeer de kleine Suzuki eerst even de snelweg op om naar de fotolocatie te rijden. Valt niet tegen. Ja, de vering is best stug maar dit is absoluut geen stuiterbakkie. Natuurlijk is een Volkswagen Polo stiller en comfortabeler maar de Suzuki Swift Sport scoort op dit onderdeel nog steeds voldoende. Het is prima te doen qua comfort. Ik word alleen stapelgek van het navigatiesysteem. Dat is echt nog een systeem uit 1995 zo lijkt het. Dit is zo’n verschil met de navigatiesystemen die SEAT en Volkswagen aanbieden. Ook zijn de gebruikte materialen in de Suzuki Swift Sport niet echt top. In het interieur is veelvuldig gebruikt gemaakt van hard plastic. Gelukkig maakt de rijke standaarduitrusting veel goed. Naast het genoemde navigatiesysteem zijn zaken als LED koplampen, Lane Assist, parkeercamera allemaal aan boord en dat voor een bedrag van net geen 25.000 euro. Dat maakt de Suzuki Swift Sport het koopje van het jaar.
Is het een leuke stuurmansauto?
Inmiddels heb ik de foto’s genomen en ga ik op zoek naar een paar passende stuurmanswegen. In de Randstad niet te vinden, maar iets zuidelijker liggen een paar mooie dijkweggetjes op me te wachten. Lekker gaan dus met die banaan! En hoe. De Suzuki Swift Sport is een buitengewoon vermakelijke auto. Een auto die me een grote glimlach bezorgt. De som der delen klopt gewoon. De Suzuki Swift Sport stuurt heerlijk direct, soms zelfs op het nerveuze af. Het onderstelletje had wel iets stugger gemogen, want er zit nog wel wat teveel rol in de koets. Het is geen messcherpe hothatch maar desondanks communiceert de auto wel lekker met me. De Suzuki Siwft Sport nodigt uit tot grof gooi- en smijtwerk. Dan tilt hij als een blije puppy nog wel eens het binnenste wiel op. Met dank aan de lichtvoetigheid die deze auto zo uniek maakt. Deze kleine Japanner weegt nog geen 1.000 kilogram! Ook fijn als je moet remmen. Met de vertraging en het ook het pedaalgevoel is helemaal niets mis. Lekker agressief!
En de motor?
Blijft over de motor. Het hart van de auto. De 1.4 liter turbomotor heeft geen enkele moeite met deze lichtgewicht Samurai-krijger. Het is echt een rap autootje. In 7,9 seconden rijd je 100 kilometer per uur en de topsnelheid bedraagt 210 kilometer per uur. Dat zijn prachtige cijfers, maar de praktijk is nog veel leuker! Deze Swift voelt vlotter aan dan de cijfers doen geloven. In de derde versnelling kun je echt leuke klapjes uitdelen en ook boven de 160 kilometer per uur blijft de Swift gewoon gaan. De turbo heeft als extra plus dat er altijd trekkracht beschikbaar is, zolang de naald van de toerenteller maar boven de 2.000 toeren staat. Over toerenteller gesproken. Je kunt het rode gebied nooit bereiken, want (ruim) voor die tijd maakt de toerenbegrenzer al een einde aan de pret. Dan maar sneller doorschakelen dus, wat echt een feestje is. Wat schakelt en koppelt deze auto fijn! Ook geen geneuzel met automatisch tussengas. Dit mag je gewoon zelf doen. Wat beter had gekund? De soundtrack is wat braaf. Zowel binnen als buiten de auto. Deze puppy zou best iets meer mogen brullen.
Hoe zit het met de concurrentie?
Die is eigenlijk heel beperkt. De Suzuki Swift is een junior hatch. De ideale auto voor de jonge bestuurder die een sportieve auto wil rijden maar nog niet de middelen heeft voor een echte hothatch als bijvoorbeeld de Volkswagen Polo GTI, Renault Clio RS of Ford Fiesta ST. Die auto’s kosten al snel meer dan 30.000 euro. De Suzuki Swift Sport zit net in de categorie daaronder maar is wel een leuk sportief rakkertje. Een SEAT Ibiza 1.5 TSI FR is meer volwassen maar ook saaier. Laat staan een oerdegelijke Volkswagen Polo. De enige auto die een beetje in de buurt komt is de Volkswagen Up GTI. De Suzuki Swift Sport rijdt minstens zo leuk maar is wel sneller, ruimer, luxer en achter de komma nauwelijks duurder. Meer concurrenten heeft de Suzuki Swift Sport niet en dat maakt de auto uniek in zijn soort. Gaaf dat er nog zulke auto’s gebouwd worden!
Conclusie
Een minder fraai motorgeluid en een wat plastiekerig interieur zijn nog wel eens redenen om van een sportieve auto af te zien. In dit geval zit je er naast. De Suzuki Swift Sport is een hilarisch leuk autootje. Wat zou ik graag een dagje knallen in de Ardennen met deze kleine, maar o zo dappere Suzuki. Je hebt echt niet altijd 300 pk nodig om het naar je zin te hebben. Hier word ik gewoon erg blij van. De Suzuki Swift Sport stuurt, schakelt, remt en rijdt gewoon superleuk. Nee, het is geen messcherpe hothatch maar dat hoeft ook niet. Dit is leuk genoeg voor de openbare weg. Dit is de ideale sportieve hatch als je niet het budget hebt voor een echte GTI. Dan is dit een meer dan acceptabel alternatief.
Eindcijfer: 8-
+ Leuk stuurmansautootje.
+ Heel veel waar voor je geld.
+ Vlot en comfortabel genoeg.
– Interieur ‘plastic fantastic’.
– Motor klinkt niet echt inspirerend.
25k? Ik dacht een typefout maar ik ben er al even uit denk ik. Leuk geschreven weer!
Tnx! 25k is een afkorting van 25.000 euro :).