Rijtest: Smart #1 (2024)
Het grote probleem van het merk Smart? Veel mensen denken nog aan die kleine en supergrappige koekblikjes van twee decennia geleden. En dat is allang niet meer zo. want het aanbod bestaat inmiddels volledig uit elektrische SUV’s. Zoals deze Smart #1. Op de Nederlandse wegen nog een grote onbekende.
Grote onbekende?
Ja, absoluut. Want hoe vaak heb jij een Smart #1 of Smart #3 (SUV coupé) in het wild gespot? Die kans is heel klein, want in de eerste vijf maanden van 2024 hebben 173 mensen een Smart #1 en 127 mensen een Smart #3 aangeschaft. Dat is niet bijzonder veel. En je valt helemaal van verbazing van je stoel als je bedenkt dat de Smart #1 onderhuids gelijk is aan de Volvo EX30 en die is maar liefst 4.112 keer op kenteken gezet. Een bizar groot verschil voor feitelijk dezelfde auto. Natuurlijk is het interieur iets anders en hebben beide fabrikanten hun eigen sausje eroverheen gegooid, maar de gelijkenissen zijn treffend. Want onderhuids zijn het gewoon Geely’s. Dat betekent grofweg dezelfde maatvoering, motoren, software en eigenlijk ook wel de rest.
Waarom kopen mensen dan toch massaal de Volvo en niet deze Smart?
Imago natuurlijk. Want voor grofweg hetzelfde geld (vanafprijzen van beide auto’s rond de 35 mille) krijg je een Volvo. En dat bekt natuurlijk net wat lekkerder in de sportkantine of op de werkvloer. Dat is de meest logische verklaring voor het enorme verschil. Het uiterlijk is mogelijk een tweede reden, want de Smart #1 ziet er voor mij net iets te ‘blokkendozerig’ uit. Het is geen lelijke auto, maar bij Geely hebben ze met de Volvo EX30 wat mij betreft net een iets betere snaar weten te raken. Het interieur van de Smart #1 kent weinig verrassingen. Een groot beeldscherm domineert, bij Smart horizontaal geplaatst. Bij het ontwerp van de middenconsole zie je de familieband met Mercedes-Benz ver weg ook nog wel terug. Ja, je leest het goed. Inmiddels is het autolandschap een soort van Hilversumse matras geworden. Iedereen doet het met iedereen. En de Chinezen bepalen wie boven of onder mag. Daar komt het wel een beetje op neer.
Is het interieur ook van Mercedes-kwaliteit?
Niet helemaal. Het plastic op de middentunnel oogt echt vrij goedkoop. terwijl het kunstleer er juist wel goed uitziet en ook zo aanvoelt. Voor een vanafprijs van 35 mille is het echter dik in orde. Nergens zakt de auto op dit gebied door de ondergrens, al merk je wel dat er bespaard moet worden. Neem de stoelen. Een zittingverlenger ontbreekt en ook is er weinig zijdelingse steun. Prima voor een paar uurtjes, maar voor de sportieve ritten wens je echt een betere zitpositie. Dat bijna alle functies via het beeldscherm bediend moeten worden is anno 2024 gemeengoed, maar het blijft altijd wel een beetje zoeken waar je moet zijn. Dan irriteert het des te meer dat overactieve assistentsystemen hysterisch gaan piepen als je je ogen net wat te lang van de weg houdt en de fabrikant vindt dat je moet opletten. Prop dan niet alles in een beeldscherm! Maar ook dat bespaart weer centjes voor de autofabrikanten. Het is echt niet zo dat ook premium merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz dit doen omdat wij als klanten hier om vragen. Knopjes kosten geld. Zo simpel is het. Gelukkig is de prijs van de Smart #1 gewoon heel erg scherp, dus stap je (veel) makkelijker over dit soort ongein heen.
Hoe rijdt de auto?
Vooraf verwacht ik er niet zoveel van. De zoveelste elektrische SUV. En toch doe ik met die hele korte samenvatting de Smart #1 ruimschoots te kort. Want het is een verrassend fijne – en ver weg speelse – auto om mee onderweg te zijn. Het chassis is echt heel goed. Misschien op slecht wegdek een tandje aan de stugge kant, maar als je wat fanatieker gaat sturen dan waardeer je de extra stevigheid des te meer. De achterwielaandrijving en de vrij vlezige besturing doen ook een duit in het zakje. Het blijft fijn dat de achterzijde meehelpt. Er is meer: de auto is bijzonder stil en ook is de standaarduitrusting riant. Zaken als led koplampen, een panoramadak, elektrische stoelen en nog veel meer zijn standaard aan boord. Ook fijn: de elektromotor is goed bedeeld met 272 pk. Dat betekent een 0-100 sprint van nog geen 6 seconden en hele vlotte inhaalmanoeuvres. Toch wel heel erg fijn in de dagelijkse praktijk. Voor liefhebbers van het snelle sprintwerk is er ook een Brabusversie voor 49 millle. Daarmee sprint je onder de 4 seconden naar 100. Dat is echt wel heel veel ‘bang for your buck’!
Zijn er ook zaken die irriteren?
Natuurlijk al die vreselijk irritante assistentiesystemen die flink piepen. Gelukkig uitschakelbaar, maar wel een irritante voorbode van wat de automobiele toekomst gaat brengen. Ook omdat de techniek er nog wel eens naast zit. De verkeersbordenherkenning mist wel eens een verkeersbord en dat is toch irritant als je daar van afhankelijk moet zijn. Is overigens in iedere auto een probleem. Mijn advies: gewoon zelf kijken op de borden. Een ander minpunt is de accucapaciteit. Afhankelijk van de versie kom je in theorie tussen de 310 en 420 kilometer ver. De extra range kost je 5.000 euro extra. Maar ook dan is je range anno 2024 niet heel erg bijzonder en een snellaadvermogen van 130 of 150 kWh bij de plus is ook niet echt indrukwekkend. Daarnaast is een bagageruimte van 323 liter vrij gering en ook houdt de beenruimte voor de achterpassagiers niet echt over. Voorin is het ruimteaanbod wel prima.
Conclusie?
In basis is de Smart #1 helemaal geen slechte auto. De prijs-kwaliteit klopt, want voor 35 mille (subsidie niet eens meegerekend!) krijg je gewoon heel veel auto voor je geld. Eentje die zeker niet perfect is, maar waarbij je wel veel auto voor je geld krijgt. Een prima sturende auto ook nog eens met veel vermogen. Daarom verkies ik deze Smart #1 echt boven een Volkswagen ID.3 om maar wat te noemen. Een Mercedes EQA heeft misschien een iets mooier interieur maar is ook veel duurder. Dan is deze Smart echt een betere propositie. Het grootste probleem van de auto? Dat je voor hetzelfde geld ook een technisch vergelijkbare Volvo EX30 kan kopen. En al is dat ook gewoon een Geely, het Volvo-logo doet toch echt wonderen. En daarom snellen mensen massaal de Smart-showroom voorbij.
Eindoordeel: 7+
+ Scherpe prijs
+ Fijn onderstel
+ Echt vlot
– Range en laadprestaties.
– Niet echt ruim
Vermogen 272 pk, 343 nm |
0-100 6.7 sec |
Topsnelheid 180 km/h |
Motor Elektromotor |
CO2 uitstoot 0 g/km |
Vanafprijs (NL) 35.000 euro |
Minimale bagageruimte 323 liter |
Leeggewicht 1.780 kg |
Actieradius 310/420 km |
Ik vind de Volvo EX30 mooier. Dus zou ik, zoals zo vele anderen, ook voor de Volvo gaan. Maar in werkelijkheid zou ik voor een Tesla Model 3 gaan die je in België voor 39.900 euro (in stock) kunt kopen. Dan krijg je nog eens 5.000 euro terug van de Staat.