Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 364 pk (2013)
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Geen enkel merk heeft dit meer in zijn DNA dan Skoda. Het merk ademt degelijkheid: bewezen techniek, veel ruimte en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Dit geldt ook voor de Skoda Superb Combi 2.0 TSI waar we mee rijden. Maar snel, leuk en uitdagend? Zeker niet. Waarom wil ik de Superb dan toch testen? Deze Superb is flink aangepakt. Dankzij allerlei aanpassingen heeft deze uitvoering 364 pk en 460 nm onder de kap. Dit is de ultieme wolf in schaapskleren. Natuurlijk wil ik daar in rijden!
Stage 4 tuning
Deze Superb is eigendom van een Driveaholic-lezer Arjan. Hij heeft flink laten sleutelen aan zijn Superb. Bij VAG-specialist JD Engineering heeft hij gekozen voor het Stage 4 tuningspakket. Jeroen Dik en zijn mannen hebben een imposante vermogenswinst gerealiseerd van 164 pk en 180 newtonmeter door onder meer een grotere turbo, een pipercross carbon intake + filter, een RVS downpipe en een intercooler te monteren. Bij TVS Engineering heeft Arjan de DSG automatische versnellingsbak voorzien van een sportkoppeling om het hoge koppel te beteugelen.
280 kilometer per uur!
Het werkterrein van deze Superb is natuurlijk de Duitse Autobahn. We spreken af in de buurt van de grensovergang Beek-Elten en rijden Duitsland binnen. Arjan geeft me toestemming om voluit te gaan. Dat laat ik me geen twee keer zeggen. Ik zet de versnellingsbak in sportstand en ga er eens goed voor zitten. De auto schakelt direct twee versnellingen terug en de Superb gaat er als een haas vandoor. Wat een stappen maakt hij. Zonder enige moeite zie ik dat we al 200 op de teller passeren. Het gemak waarmee de auto door blijft gaan is verbluffend. We passeren de 250 kilometer per uur. De meeste Duitse topbolides lopen nu tegen de snelheidsbegrenzer aan. De Superb niet. Hij blijft gaan. Pas bij 280 kilometer per uur houdt de Skoda het voor gezien. 280 kilometer per uur, in een Skoda! WTF! Wat een monster!
De mannen van JD Engineering hebben vakwerk afgeleverd. Ondanks het overvloedige vermogen is dit absoluut geen nerveuze auto. Het vermogen is vanaf de 1500 toeren paraat, maar is nooit overheersend. Ook het turbogat ontbreekt. Dit rijdt als een fabrieksauto. Beter eigenlijk. De DSG-bak bewijst wederom zijn waarde. Nooit schakelt de versnellingsbak onnodig terug. Hij profiteert optimaal van het riante koppel. Het op- en terugschakelen gebeurt in milliseconden. Wel jammer dat er geen schakelpeddels achter het stuur zitten.
Het onderstel houdt zich goed staande, ook bij snelheden van 250 plus spoort de auto als op rails. Enige minpuntje vind ik dat de de vering soms iets te veel informatie doorgeeft. Hier mist hij net de laatste 10% verfijning. Toch is het een feestje om met deze auto op de Autobahn te reizen. Lekker BMW’s en Audi’s pesten in hun thuisland. Wat een auto. Alleen bij het verkeerslicht merk je dat de voorwielen het vermogen niet kwijt raakt op de weg. Ook in natte omstandigheden moet je wat voorzichtiger zijn met het gaspedaal.
Karakter behouden
Gelukkig heeft Arjan niet de fout gemaakt om het karakter van de auto te vermoorden. De Superb is een familieauto. Het heeft geen enkele zin om schreeuwende uitlaten te monteren en de carrosserie extreem te verlagen. Arjan wil wel het vermogen, maar niets aan comfort inboeten. Hij wil gewoon met zijn gezin op vakantie kunnen. Missie geslaagd. De auto is net zo stil als de stockversie, de DSG-bak schakelt razendsnel en zo goed als schokvrij (alleen bij wegrijden voel je wel eens een schokje) en ook op de achterbank houd je het uren uit. De beenruimte en de bagageruimte zijn gigantisch. Je vraagt je af hoe Skoda dit toch steeds flikt.
Arjan heeft de remmen van de Superb niet aangepast. Hij geeft aan dat dit met zijn rijstijl te maken heeft. Ondanks het overvloedige vermogen is hij over het algemeen een rustige rijder. Het gaat hem meer om de korte sprintjes en het gemak om even in te halen. De standaard gemonteerde remmen voldoen prima volgens hem. Daar kan ik in meekomen. Benut je veelvuldig het vermogen, dan is het denk ik wel verstandig om je portemonnee even te trekken en een betere set aan te schaffen. Overigens hoef je van de handling niet te veel te verwachten. Dit is geen sportauto, ondanks het riante vermogen.
Chique verschijning
De vraag die op mijn lippen brandt is waarom Arjan nu juist de Superb heeft uitgekozen als donorauto en niet de sportievere Skoda Octavia RS? Arjan zijn antwoord is even eerlijk als ontwapenend. Zijn vrouw vindt de Superb mooier. Ik begrijp dit wel. Met de fraaie bruine metaallak oogt de Combi erg chique. Kies wel altijd voor de Combi. De hatchback vind ik veel minder geslaagd. Wat kan ik verder nog kwijt over de Superb? Ondanks de facelift vorig loopt de Superb toch al weer een tijdje mee. Dat merk je. Zo zoek je op de optielijst tevergeefs naar moderne veiligheidsvoorzieningen als Lane Assist, Blind Sport monitoring en andere foefjes. Ook het interieur en navigatiesysteem zijn niet meer okselfris. Het is nog steeds prima in orde, maar stap in een Audi A6 en je zult begrijpen wat ik bedoel. Op dit gebied scoort de Skoda een net-niet. De sierlijsten in de Skoda zijn bijvoorbeeld van plastic, Audi gebruikt aluminium sierlijsten. De prijs-kwaliteit van de Superb is echter onovertroffen. De zeer luxe 2.0 TSI Elegance Business editie met DSG kost je ongeveer 50.000 euro. Dan heb je echt wel alles erop en eraan.
Conclusie
Voordat ik de conclusie trek is het goed om te weten dat Arjan voor de tuning en aanpassen van de versnellingsbak in totaal 7.000 euro heeft uitgegeven. Persoonlijk vind ik dit helemaal geen gekke prijs. De vermogenswinst is significant en belangrijker nog is dat het karakter van de auto behouden is. Hij rijdt net zo comfortabel, hij is alleen heel veel sneller. En dus leuker! De Superb is echter niet de allerbeste auto die ik ooit gereden heb. Hij is ruim, degelijk, luxe en de prijs-kwaliteit klopt. Het echte luxegevoel ontbreekt echter een beetje, die laatste 10% verfijning mist. Ook is de auto inmiddels ietwat verouderd. Zonder tuning was ik uitgekomen op een 7. Dankzij de voortreffelijke tuning scoort de auto uiteindelijk een respectabele 7,5. Want dankzij het vermogen zit je iedere rit weer lachend achter het stuur. En daar draait het uiteindelijk om.
Eindcijfer: 7,5
+ Geweldige prestaties
+ Karakter behouden
+ Ruim
+ Value for money
– verouderd model
– mist net laatste beetje verfijning
Ik ben ook een van de schaarse bezitters van de Superb met de 4 uitlaten (2.0 TSI). Met de standaard 200 pk moet je het gas al goed doseren om slippende banden te voorkomen. Het is geen wonder dat skoda de nieuwe 2,0 TSI met 280 pk met vierwielaandrijving levert.
Nadat ik deze auto vier jaar als leasebak heb gereden heb ik ‘m zelf overgenomen. Ik ben onlangs bij JD engeneering geweest voor een stage 1 tuning. Omdat ik geen rollenbanktest heb gedaan weet ik niet hoe groot de exacte vermogenswinst is. De inschatting van Jeroen was 60 (bij 95 ron) en 75 (bij 100 ron). Voor 600 euro een enorme winst en een absolute aanrader.
Absoluut. Met 280 pk kom je ook heel goed vooruit 🙂