Rijtest: Skoda Superb Combi 1.5 TSI (2020)

Complimenten zijn fijn, daar worden we blij van. Ook als het om onze ‘heilige koe’ gaat. Juist voor ons Driveaholics. De Tesla-bestuurder scoort oe’s en aaah’s vanwege de acceleratie. De Audi-rijder oogst bewondering vanwege het logo en het prachtige interieur. De bestuurder van een oude Amerikaan ontvangt de complimenten over het goddelijke geluid van die heerlijke V8 en ga zo maar door. De Skoda-rijder komt er vaak wat bekaaid vanaf. Het zijn vaak hele praktische en degelijke auto’s maar ze missen vaak sexappeal. De Skoda Superb Combi is de uitzondering op de regel. Met deze auto scoor je – gegarandeerd – de meeste complimenten. Dat beloof ik je.

Foto Skoda Superb Combi

Qua ontwerp vind ik dit geen verkeerde auto om te zien.

Een Skoda Superb Combi?

Jazeker lieve autovrienden. Een nuchtere Tsjech. Net lichtjes vernieuwd van binnen en buiten. Voeg daar wat nieuwe veiligheidsvoorzieningen aan toe en je kunt er weer een paar jaar tegenaan. Je kunt hem nu zelfs als plugin-hybride bestellen. Dat is niet verkeerd. Het is zeker geen onaardige auto om te zien hoor. Dankzij de zwarte grille aan de voorkant ziet de Superb er zelfs een beetje Audi-esk uit en als je het portier opentrekt zie je een bijzonder netjes afgewerkt interieur. De (meeste) materialen voelen zacht en prettig aan. De portieren zijn bekleed met fraai alcantara, net als de heerlijke sportstoelen. De fraaie digitale tellers doen lijken alsof ik in een dure Audi zit. De bediening is ook heerlijk simpel. Geen getrut met 14 submenu’s. Je stapt in en rijdt weg en alles zit waar het moet zitten en werkt zoals het moet werken. Het mooie van dit alles? De standaarduitrusting van de Sportline is buitengewoon riant en voor 43 mille mis ik eigenlijk niets.

Interieur Skoda Superb Combi Sportline

Mooi afgewerkt interieur en qua gebruiksgemak erg prettig!

Maar waar blijft die wow-factor nu?

Sorry, ik dwaalde wat af. Terug on topic. Het is heel simpel om mensen te verbijsteren. Vraag je collega, vriend, sportmaatje of wie dan ook gewoon eens om achterin plaats te nemen. Je weet niet wat je meemaakt. Zelfs de meest verstokte Audi-fan hoor je iets doen wat je nooit eerder gehoord hebt. Die geeft je een compliment zonder de ontkrachting van de ‘maar’ die daar normaliter op volgt. Mensen beginnen spontaan te lachen als ze achterin plaatsnemen. Ik heb de proef op de som genomen en het is echt zo. Daarna is het net als met ‘Mindfuck’. Iedereen vraagt zich af hoe dit kan bij een auto met het formaat van een Audi A4. Dit gaat zeker ten koste van de bagageruimte? Nee, die is ook al zo absurd groot. Dat maakt het zo bijzonder. Veel groter dan de concurrenten. De Skoda Superb Combi is goed voor 660-1950 liter bagageruimte. Het is echt bizar hoeveel bagage je mee kunt nemen. Dit is niet de eerste keer dat ik een Superb rijd, maar het blijft iedere keer een bijzondere ervaring.

Beenruimte Skoda Superb Combi

De voorstoel staat op een normale stand. Met mijn 1.90 meter pas ik prima achterin. 

Wat als je nu zelf de bestuurder bent?

Dan begin ik met een klein beetje ‘consumer advice’. Kies altijd voor de Sportline versie. Dat heeft te maken met het sportonderstel. Die maakt de Superb net een klein beetje stugger en dat is wat je wilt hebben. De normale Superb is namelijk net wat te soft afgeveerd en deint naar mijn smaak ietsjes te veel. De Skoda Superb Sportline is de gulden middenweg. Die deint niet meer, en is gelukkig ook nooit te stug of onprettig. Dit is een prima reisauto. De tweede reden waarom je de Sportline moet kiezen zijn de sportstoelen. Die zijn echt must-have, want die zitten heerlijk. De verdere sportieve opsmuk (velgen, zwarte grille, zwarte dakhemel, wat logootjes) is meer sier dan functioneel maar staat natuurlijk wel goed.

Sportstoelen Skoda Superb Combi Sportline

Hele fijne stoelen!

Welke motor moet je hebben?

De Skoda Superb Combi Sportline is met twee motoren leverbaar. De 1.5 TSI (150 pk) is verkrijgbaar vanaf 43 mille en de plugin-hybride (218 pk) kun je vanaf 47 mille meenemen. Persoonlijk zou ik altijd voor de plugin-hybride gaan omdat de elektromotor voor lekker wat extra koppel zorgt. Ook kun je in theorie 60 kilometer elektrisch rijden, dus je kunt serieus zuinig rijden als je vaak kortere ritten maakt. Voor Nederland is de ‘gewone’ 1.5 TSI zeker geen verkeerde keus. De motor is stil, heeft voldoende koppel en is ook nog eens zuinig. Rijd je wel eens bij onze oosterburen, dan merk je snel dat de 1.5 TSI wat adem tekort komt op hoge snelheid. Boven de 200 is de sleet wel een beetje eruit. Ander puntje van kritiek is dat de 19 inch wielen net iets te veel afrolgeluid maken. Persoonlijk zou ik lekker voor 18 inch gaan. Bespaart geld en ze maken minder herrie.

1.5 TSI motor in Skoda Superb Combi Sportline

De 1.5 TSI motor voldoet in Nederland. Heb je een zwaardere rechtervoet? Neem dan de plugin-hybride.

Wat als je sportieve ambities hebt?

Spaar dan nog even verder voor een BMW 3-serie of Alfa Romeo Giulia. De term Sportline schept verwachtingen maar die moet je bijstellen. De Skoda Superb Combi is in basis niet bedoeld als sportieve auto. Dus moet je ook niet met die verwachting instappen. Toch is het zeker geen kommer en kwel. Het is echt niet zo dat je direct in een zee van onderstuur belandt als je toch een keer sportieve aspiraties hebt. De hoeveelheid grip is best oké en dat geldt ook voor het stuurgevoel. Geen precisie-instrument maar ook geen bron van irritatie. De Superb is niet een auto waarmee ik lekker ga sturen in de Duitse Eifel, maar dat geldt ook voor bijna alle concurrenten. Is dus niet zo belangrijk in dit segment.

Skoda Superb Combi Sportline achterkant

De fake uitlaten ogen wel een beetje suf.

Wat is wel belangrijk?

De mix der dingen. Je wilt een auto die comfortabel en praktisch is en daarnaast goede ‘value for money’ biedt. Ook wil je alle luxe- en veiligheidsopties aan boord hebben die anno 2020 gemeengoed zijn in dit segment. Dat is bij de Skoda Superb Combi het geval. Met de modelupdate zijn de goede punten van de Superb behouden en is hij technisch weer helemaal bij de tijd. Deze auto kan wel weer even vooruit en is nog steeds een uitstekende keus voor de veelrijder en/of familieman. Sterker nog, deze Combi is het sprekende voorbeeld van mijn stelling dat een gewone Combi/sedan of hatchback fijner rijdt dan de zoveelste SUV of crossover.

Foto Skoda Superb Combi Sportline

De 19 inch wielen staan goed, maar maken wel wat afrolgeluiden.

Dus?

Blijf ik een Superb-fanboy. Ik vind dit oprecht een briljante auto. Je krijgt letterlijk nergens anders zoveel auto voor je geld, dat is en blijft een bijzondere kwaliteit. Daarnaast is de Superb weer helemaal bij de tijd en heb je nooit het idee dat je in een budgetauto rijdt. Hij voelt robuust en degelijk aan. Ok, een Audi A4 is nog een tandje verfijnder en comfortabeler maar daar betaal je dan ook (fors) meer voor. De Skoda Superb Combi is voor ons ‘gewone’ stervelingen een meer dan volwaardige ‘business’ auto. Je moet alleen de juiste keuzes maken als je in de showroom stapt. Kies dus altijd voor de Sportline en houdt het lekker bij 18 inch velgen. Ben je geen ‘Volgassfahrer’ dan voldoet de 1.5 TSI meer dan prima. Heb je een iets zwaardere rechtervoet, pak dan de sterkere plugin-hybride.

Digitale tellers Skoda

Kijk BMW, zo zien goede digitale tellers er dus uit.

Eindcijfer: 8
+ Wat een zee van ruimte!
+ Mooi interieur.
+ Voelt comfortabel en solide aan.
+ Uitmuntende value for money.
–  1.5 TSI mist misschien net die 20 extra paardjes.
–  19 inch wielen maken te veel afrolgeluid.

Dank @AutoArena voor het beschikbaar stellen van de testauto. De testauto is overigens ook te koop, mocht je interesse hebben :).

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten