Rijtest: Skoda Superb 2.0 TSI – 412 pk (2017)

Wolven in schaapskleren zijn cool! Je rijdt in een bloedsnelle auto en niemand die dit in de gaten heeft. Heerlijk! De Skoda Superb die vandaag de hoofdrol in dit artikel opeist is zonder twijfel de ultieme wolf in schaapskleren. Hij ziet eruit als iedere brave en burgerlijke Skoda Superb Greenline, alleen is de stevige gekietelde 2.0 TSI goed voor 412 pk en 571 nm! Dat belooft vuurwerk!

Uitdraai rollerbank Skoda Superb

Het staat er echt: 412 pk en 571 nm!

Wolf in schaapskleren

Het fenomeen ‘wolven in schaapskleren’ kent heel veel fans. En terecht. Dit zijn auto’s die eruitzien als de brave broertjes en zusjes maar tegelijkertijd tot vernietigende prestaties in staat zijn. Zoals deze witte Skoda Superb Combi. Een brave, burgerlijke familiecombi. Gelijk aan de  Skoda Superb Greenline 1.6 TDI van je buurman. Dit is de auto waarmee eigenaren tripjes maken naar de plaatselijke IKEA, de voetbalclub en af en toe wordt ie ook ingezet als verhuisauto. Hij kan dat allemaal, want de Skoda Superb is belachelijk groot. Niet alleen qua bagageruimte, ook de achterpassagiers baden in weelde. Je kunt achterin letterlijk je benen strekken. Dat blijft gaaf. Het is niet de eerste keer dat ik met een snelle Superb op pad ben. Eerder reed ik al eens met een 364 pk sterke topmodel van de voorganger. 

Foto Skoda Superb

Undercover Autobahnbeul.

Vleugje Audi

Er is geen vleugje sportiviteit te bekennen als ik de auto nader bestudeer, toch vind ik dit helemaal geen lelijke auto. Integendeel zelfs. Het is een tijdloos ontwerp en zeker van voren gezien ademt de auto een bepaalde chique uit. Ik zie zelfs een vleugje Audi erin. Je ziet bijna niet (op paar logootjes na) dat het de topversie is. Alleen de twee uitlaten achter en wat logootjes op de zijkant verraden het potentieel. Tegenwoordig hebben bijna alle schaapjes twee uitlaten, dus voor het ongeoefende oog valt de auto totaal niet op. Het is niet voor niets dat de KLPD ook een paar Superbs heeft rijden. 

Foto Skoda Superb

Twee uitlaten. Dat is het enige zichtbare verschil met de Greenlines.

Laurin & Klement

De luxe Laurin & Klement versie is het meest luxe uitrustingsniveau verkrijgbaar. Aan boord vind je zaken als veelvuldig elektrisch verstelbare en geventileerde stoelen, een tv-tuner, fraaie bruine lederen bekleding en allerlei assistentiesystemen. Het interieur is op details iets minder mooi dan in de Volkswagen Passat, maar alles zit waar het moet zitten en de afwerking is ruim voldoende. Sportiviteit was geen prioriteit, want de stoelen geven nauwelijks zijdelingse steun. Sinds kort is er ook een Superb Sportline leverbaar die iets meer op sportiviteit is gericht. Dan krijg je sportstoelen, een zwarte dakhemel en een iets stugger onderstel. Of je dat wilt is een kwestie van persoonlijke voorkeur, ik zou er wel voor kiezen. 

De bruine lederen bekleding is erg fraai.

Undercover kanon

Dat ik met een kanon met 412 pk op pad ben is niet te merken. De vering is ronduit comfortabel, de besturing vederlicht en de motor is nauwelijks hoorbaar. Ik begin zelfs te twijfelen aan de opgegeven paardjes, want de auto reageert bijna loom op het gaspedaal als ik wegrijd. Dit rijdt als een schaap. Een uitermate comfortabel en ronduit prettig schaap, maar wel een schaap. Je kunt overigens de besturing en onderstel nog wel wat zwaarder en respectievelijk stugger maken. Vooral doen, want in comfortmodus deint de auto net iets teveel. In sportstand veert en stuurt de auto eigenlijk precies goed.

Niet het meest spannende interieur, maar alles zit precies op de plaats waar het moet zitten.

Duitse Autobahn

Ik ben in de buurt van de Duitse grens en welk terrein is meer geschikt om de wolf los te laten? Precies, ik dirigeer de Superb naar de Duitse Autobahn. Het is druk vandaag, maar dat mag de pret niet drukken. Ik creëer gewoon mijn eigen ruimte en laat die vrachtauto in alle rust zijn collega trucker inhalen. Dat is daarna vrij asfalt voor mij. Ik zet de DSG-bak manueel in 6e versnelling en wacht geduldig tot de vrachtauto vrij baan maakt. Het duurt heel even voordat de turbo druk opbouwt waarna de auto in alle rust opeens zevenmijlslaarzen aan lijkt te hebben. Heerlijk om zo op koppel te surfen. Die heerlijke 571 newtonmetertjes laten zich voelen! Binnen no time staat er 200 kilometer per uur op de teller en de vermogensopbouw is fantastisch. Geen dipjes, geen haperingen en een vloeiende opbouw van het vermogen. Heerlijk!

Lief schaapje of boze wolf? Deze Superb is het allebei.

Snaarstrakke wegligging

Ik laat de snelheid weer zakken tot 90 km/h, zet de automaat in sportstand en ram het gaspedaal diep in het tapijt. Als door een wesp gestoken reageert de DSG. Hij schakelt bliksemsnel terug naar de derde versnelling en de 2.0 TSI laat nu echt zijn tanden zijn. Holy fuck, deze auto is verbijsterend snel maar wat me nog meer verbijstert is het gemak waarmee deze auto stappen zet. In ‘no time’ tik ik bijna 240 kilometer per uur aan en er zit nog veel meer in. De rechtuitstabiliteit is fantastisch. De auto rijdt snaarstrak op dit soort snelheden en de motor hoor je nog steeds nauwelijks. Je kunt gewoon een ontspannen gesprek voeren met je passagier terwijl je met een noodtempo door Duitsland vliegt. Dit is een Autobahnbeul van de buitencategorie en dat is wel een verrassing voor me. 

Hiermee maak je Audi-rijders niet bang. Ze zouden beter moeten weten.

Audi’s pesten

Het allerleukste van deze Skoda Superb? Het is een Skoda Superb en het logo maakt weinig indruk op bestuurders van de Duitse premium merken. Bijvoorbeeld die bestuurder van de Audi die ons in de Baustelle met stevig tempo inhaalt. Na het bevrijdende ‘Jetzt geht’s los’ bordje zetten we de achtervolging in en landen we op de achterbumper van de Audi. Netjes op afstand zoals een Skoda-rijder betaamt. De Audi neemt niet eens de moeite om volgas te gaan, totdat de Skoda opeens heel groot in zijn binnenspiegel opduikt. Nu drukt hij wel het gaspedaal diep in maar het is al te laat voor hem. De Audi S5 is niet opgewassen tegen de 412 paardjes die de Skoda Superb voortstuwen. Met verbazing en lichte verontwaardiging worden we nagekeken door de Audi-rijder. ‘Was passiert da jetzt?!’

Terwijl jij met 290 kilometer over de Autobahn raast, kijken je passagiers naar NPO 1.

Comfortabel kilometervreten

Hoe leuk dit soort momenten natuurlijk zijn, eigenlijk heeft de Skoda Superb dit soort compensatiegedrag helemaal niet nodig. Je geniet ook van deze Skoda als je het wat rustiger aan doet. Dan zet je de stoelventilatie aan en geniet je van de fantastische geluidsinstallatie (Canton). Ik ben ook blij dat de valse belofte van sportiviteit en dynamiek ontbreekt, want daarvoor moet je deze auto niet kopen. Dit is vooral een auto waarmee je op recht asfalt prettig van A naar B reist. Dan is de Skoda Superb is megaruim, stil, super comfortabel en dankzij de vierwielaandrijving heb je altijd tractie. Het is een prima reisauto, maar op een bochtig traject zijn er betere alternatieven. De grootste attractie blijft echter het geweld wat je tot je beschikking hebt. In nog geen 4,5 seconden passeer je 100 kilometer per uur en nog 10 seconden later heb je deze snelheid al verdubbeld. Het gemak waarmee dit gaat blijft indrukwekkend. Ze zeggen wel eens dat vermogen went, maar 412 pk in een Superb blijft ook na sprintje 15 gewoon heel erg vermakelijk.

Versnellingsbak Skoda Superb

De DSG automaat en de 2.0 TSI vormen een goed duo.

Minpunten

De aanschafprijs is wel even slikken, met dank aan ons rigide belastingbeleid. Deze overvolle L&K versie kost net geen 62.000 euro en dat is heel veel geld voor een Skoda, ook al is dit nog altijd goedkoper dan een vergelijkbare BMW of Audi. Zeker als je die ook met 4WD, automaat en alle luxe wilt aankleden. Is de prijs je toch te gortig? Gelukkig zijn er hier – en vooral in Duitsland – nog wel wat gebruikte modellen te krijgen. Verdere minpunten heeft deze Skoda Superb eigenlijk niet. Ok, je doet er verstandig aan om met dit soort vermogens te investeren in een beter setje remmen zoals deze eigenaar heeft gedaan, maar dat kost je gelukkig niet de wereld. Net als de tuning. Voor een paar duizend euro ben je klaar. Kies je voor stage 1 en iets minder peekaatjes (370 stuks) ben je voor rond de 1.000 euro klaar. 

Kofferbak Skoda Superb

Mocht je toch overwegen om een verhuisbedrijf in te huren? Dat is niet nodig!

Conclusie

Ladies and gentlemen we got him: De ultieme wolf in schaapskleren! Je ziet het niet aan deze auto af, maar hij rijdt lachend bij je weg. Met 412 pk is deze beul goed voor een 0-100 sprint in 4,5 seconden en een topsnelheid van bijna 300 kilometer per uur. Mits je alle begrenzers (snelheids- en toerenbegrenzer) eraf weet te slopen. Maar ook met snelheidsbegrenzer (250 km/h is echt niet onaardig hoor) is het een geweldige auto. Hij is ruim, luxe, stil, comfortabel en bloedsnel. Dit is de ideale ‘undercover’ Autobahnauto. Dit is de auto waarmee je Audi-rijders tot waanzin drijft. Alleen dat maakt al dat deze Skoda de aanschafprijs dubbel en dwars waard is.

Eindcijfer: 8+
+ Heerlijke motor. Wat een prestaties!
+ Supercomfortabel.
+ Ruim en praktisch.
– Het is niet echt een sportieve auto.
– Helaas zijn Skoda’s niet meer zo goedkoop.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Beste Christiaan,
    Op jouw site krijg ik de indruk dat Volkswagen-Audi motoren beter en meer te tunen zijn dan motoren van andere merken. Is dit zo? En in het geval van deze Skoda, is een dergelijke vermogenstoename (meer dan het dubbele aan vermogen dan af fabriek) nog veilig voor de levensduur van de motor en de DSG? Geeft dit ook geen probleem bij de jaarlijkse (milieu)keuring?

    • Christian Schilder schreef:

      Er zijn meer motoren waar veel rek in zit. Denk aan Nissan GT-R, BMW’s etc. Dus daarin is VAG niet uniek. Of het veilig is voor de levensduur van motor en DSG? Als je de techniek met respect behandelt en je zoekt een goede tuner: why not. Ik heb nooit gezeik gehad met mijn getunede auto’s en ik ken genoeg mensen die al jaren probleemloos rijden met hun stevig getunede auto. Waaronder de eigenaar van deze Superb, want hij rijdt er nog steeds met veel plezier in.

      • Stefaan schreef:

        Bedankt voor je antwoord! In principe kan je dus een motorisatie lichter (goedkoper) kopen en deze dan vervolgens tunen naar 1 of 2 motorisaties hoger.

        • Christian Schilder schreef:

          Bedenk wel dat er in sommige motoren meer/minder potentieel zit en dat je soms ook remmen en onderstel moet upgraden als je stevig gaat tunen. Plus dat je met een stock motorisering natuurlijk wel de fabrieksgarantie kunt behouden. Bij een getunede vervalt die garantie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten