Rijtest: Skoda Superb 2.0 TDI 150 pk Style Business (2015)
Hou jij van een beetje showing off? Wat ik nu schrijf klinkt gek, maar de Skoda Superb is juist bij uitstek de auto hiervoor. Laat de grootste logofetisjist (de gemiddelde Audi-rijder will do) op de achterbank plaatsnemen en ik garandeer je dat de scepsis heel snel plaats maakt voor bewondering. De beenruimte op de achterbank is echt fenomenaal. Maar kan de Skoda Superb op andere onderdelen ook de strijd aan met bijvoorbeeld de voortreffelijke Volkswagen Passat die ik eerder reed?
Vol met kleine slimmigheden
Het is overigens niet alleen de ruimte op de achterbank waarmee je kunt pronken. Ook de bagageruimte is een echoput. Je kunt er maar liefst 620 liter bagage in kwijt. Maar wat vooral opvalt zijn de kleine slimmigheden die Skoda inbouwt in de Superb. In de voorportieren vind ik een opbergruimte voor je paraplu’s, in de tankklep heeft Skoda een ijskrabber gemonteerd. Last but not least is de slimme bekerhouder die mijn drinkflesje extra goed vastzet. Erg handig wanneer je de dop van je flesje wilt openen. Dit zijn zo maar wat doordachte features die je leven aangenamer maken.
Fijn navigatiesysteem
Het grote Columbus navigatiesysteem werkt bijzonder prettig. Via het aanraakscherm vind ik probleemloos mijn weg in de vele keuzemogelijkheden. Uiteraard kan ik ook in de Superb weer mijn devices koppelen aan de auto en via Mirror Link kan ik ze ook via het grote scherm bedienen. Helaas is het fraaie ‘active display’ van de Passat niet leverbaar in de Superb. Het interieur heeft een zakelijke uitstraling en de bouwkwaliteit is bovengemiddeld solide. Wel mis ik het chique randje van de Volkswagen Passat, bijvoorbeeld het klokje en de ventilatieroosters die over de volle breedte van het dashboard doorlopen. Ook zijn de gebruikte materialen in de Skoda Superb net wat minder mooi. Onhandig vind de bediening van de actieve cruise control via een hendel aan het stuurwiel. Dat is echt even wennen.
Breed gamma motoren
De nieuwe Superb is direct leverbaar met een ruim aanbod aan motoren. Je hebt benzinevarianten van 125 en 150 pk(1.4 TSI), 180 pk (1.8 TSI) en 280 pk (2.0 TSI). Dieselaars kunnen kiezen uit een 1.6 TDI (120 pk) en twee versies van de 2.0 TDI (150 en 190 pk). Ik rijd in de 150 pk 2.0 TDI met handgeschakelde versnellingsbak. Deze versie valt dit jaar nog binnen het 20% bijtellingstarief. Je zult er snel bij moeten zijn, want deze bijtellingsvriendelijke Superb is al bijna uitverkocht voor dit jaar. De versie met heerlijke DSG automaat valt helaas net niet binnen het 20% bijtellingstarief.
Style Businessline
De Superb is verkrijgbaar in verschillende uitrustingsvarianten. De Active is als basisversie niet slecht uitgerust (airco, cruise control, elektrische spiegels en ramen, xds sperdifferentieel), maar veel mensen zullen toch iets meer luxe willen. Ik rijd de Style Businessline (38.000 euro voor de 2.0 TDI), een versie waar de verwende zakelijke rijder eigenlijk niets meer tekort komt. Zaken als een navigatiesysteem, Canton soundsystem (echt een topsysteem!), elektrische bestuurdersstoel, bi-xenon koplampen, parkeersensoren en park assist behoren tot de standaarduitrusting. Op deze auto zijn nog extra’s als de lederen en geventileerde stoelen, active cruisecontrol, adaptieve dempers (DCC) en 18 inch wielen toegevoegd. Dat zorgt voor een totaalprijs van 44.000 euro. Gezien de luxe uitrusting en zee aan ruimte een nauwelijks te kloppen aanbieding. Een vergelijkbaar uitgeruste Passat gaat richting de 50.000 euro. Zoek je overdadige luxe, dan kun je ook bij Skoda terecht voor de zeer chique L&K uitrusting. Dit uitrustingsmodel is overigens alleen leverbaar in combinatie met de 190 pk TDI of de 280 pk benzinemotor.
Soepele 2.0 TDI
De 2.0 TDI die ik vandaag rijd is exact hetzelfde blok als in de Passat. Ook nu ben ik overwegend positief over deze motor. De 2.0 TDI is niet de meest geciviliseerde diesel ooit, maar eenmaal op snelheid is de motor nauwelijks te horen. De Superb is vooral dankzij de beschikbare trekkracht (340 nm) een vlotte reisauto. In Nederland kom ik nooit kracht te kort. De topsnelheid bedraagt 220 kilometer per uur, dus ook op de Autobahn kan de Superb meekomen. De 2.0 TDI is naast vlot vooral ook erg zuinig. Zonder moeite haal ik een verbruik van 1 op 19. De Superb heeft een tankinhoud van 66 liter, dus een enkeltje Utrecht – Nice moet mogelijk zijn als je de rechtervoet wat in toom weet te houden. Gezien de bijtelling kiezen de meeste kopers dit jaar voor de handbak. Dat is geen straf. De bak schakelt soepel en probleemloos. Dankzij het koppel kan ik op de snelweg vanaf 90 kilometer per uur probleemloos in de zesde versnelling accelereren.
Te comfortabel onderstel
Heeft de Passat nog een dynamisch randje, Skoda kiest bij de Superb bijna compromisloos voor comfort. Met de adaptieve dempers in comfortstand is het zelfs iets te veel van het goede. Dan doe je er verstandig aan om spuugzakjes aan je passagiers uit te delen. Met de adaptieve dempers in sportstand pas ik de auto meer naar mijn smaak aan. Als stuurmansauto kan de Superb ook in sportstand niet opboksen tegen de Passat. De besturing is afstandelijk, de auto helt wat te veel over en de slagen van de versnellingsbak zijn net wat te lang. De Passat rijdt en stuurt net wat fijner, de Skoda is comfortabeler. Wat dat betreft verschilt de propositie van de Superb wel degelijk met die van de Passat. Je hebt dus wat te kiezen als je de VW/Skoda-dealer binnenstapt.
De Superb heeft wel met de Passat gemeen dat wind- en afrolgeluiden zo goed als ontbreken. Gelukkig heeft Skoda niet dezelfde fout gemaakt als bij de Octavia door te bezuinigen op de kwaliteit van de stoelen. De fraaie zetels bieden meer dan voldoende steun aan de rug en de onderbenen. Dit alles maakt de Superb tot een buitengewoon relaxte reisauto. Het verschil met de voorganger is echt wel voelbaar. Op alle fronten is de nieuwe Superb beter geworden. Meer uitgerijpt en moderner. Ok, deze Superb heeft helaas geen 364 paardjes onder de kap ;).
Conclusie
Maar welke moet je dan kiezen? De nieuwe Passat is dynamischer en chiquer afgewerkt. De Skoda blinkt uit als het gaat om value for money, ruimte en rijcomfort. Voor mij geeft het design van de Skoda de doorslag. Hij is net wat spannender vormgegeven dan de Passat. Dat ik op de koop toe nog een paar euro bespaar is alleen maar meegenomen. De Superb is mijn keus in het D-segment. Dit is een geweldige auto!
Eindcijfer: 8-
+ zee van ruimte
+ value for money
+ comfort
+ fijne TDI
– in comfortstand wel erg deinerig
– minder sportief dan de Passat
Deze rijtest werd mede mogelijk gemaakt door Muntstad.