Rijtest: Skoda Scala 1.5 TSI (2019)
Ik wil een lans breken voor de burgerlul. Je kent ze wel. Iemand die normaal al gek genoeg vindt. Altijd alles zeker wil weten. Iemand die uit principe geen fooi geeft. Op safe gaat. Alleen emoties toont als hij/zij een aanbieding heeft gespot in de Lidl. Ook jullie soort mensen heeft een auto nodig. Is de Skoda Scala misschien wel iets voor je?
Is dat niet de opvolger van de Skoda Rapid?
Juist ja. Dat klopt. Een van de meest hatelijke auto’s die ik heb gereden. Een echte budgetauto waar je aan alles merkte dat er bezuinigd was. Dat spreekt jou vast aan alleen sloegen ze bij de Rapid een beetje door in hun rode-potlood-enthousiasme. Niemand wordt blij van stoelen waar je na 50 kilometer rugpijn in krijgt. Zoals ook niemand blij wordt van een interieur dat gemaakt is van keihard plastic. Daarom was de Rapid ook geen succes en belooft Skoda beterschap. De Skoda Scala is duidelijk hoger in de markt gepositioneerd.
Is de Skoda Scala anoniem genoeg?
Ja. Dat op zeker. Niemand zal naar je omkijken of aanstoot nemen omdat je met een ‘dikke auto’ komt aanrijden. Het is absoluut geen lelijke auto, maar sexy en spannend? Nee zeker niet. Ik kies blind voor de Sportline versie want de gewone versies zien er dodelijk saai uit. Jij zal anders kiezen. Het interieur zal je ook bevallen. Allemaal prima in elkaar geschroefd en de bediening van alle functies werkt feilloos. Zakelijk, degelijk en nuttig. Woorden die je zullen aanspreken. Je kunt ook zeggen dat de wachtkamer van een tandarts meer warmte uitstraalt. Het is maar waarvoor je kiest. Qua materiaalgebruik merk je dat een Volkswagen Golf net wat hoger op de ladder staat maar het is echt wel ruim voldoende.
Welke versie moet je nemen?
Ik snap dat je liever niet opvalt en dat het basismodel goed genoeg voor je is, maar je doet er verstandig aan om toch naar de Sportline te kijken. Ja, je kunt ook een normaal formaatje velgen bestellen in plaats van deze opvallende 18 inch velgen. De Sportline moet je hebben vanwege de voortreffelijke sportstoelen. Echt twee klassen beter dan de gewone stoelen. Persoonlijk word ik ook blij van het zwarte dakhemeltje en het sportstuurtje maar ik snap dat jij hier niet om geeft. Hoeft niet. In de categorie zinloze (maar wel leuke) investeringen kun je ook nog allerlei opties kopen die zinvol en minder zinvol zijn. Het panoramadak is erg fraai maar kan niet open. Da’s wel jammer. In de categorie bling-bling heeft Skoda ook dynamische richtingaanwijzers gebruikt. Bijna Audi-esk. Jij weet vast wel een adresje waar je deze kunt uitzetten. Je wordt wel blij van typische Skoda handigheidjes als de paraplu in het portier, de ijskrabber in de tankdop en de handige bijvuldop voor de ruitenvloeistof.
Welke motor moet je kiezen?
Dat is voor jou geen dilemma. Jij kiest voor een zuinige driecilinder. Vergeet de 1.0 TSI met 95 pk. Die is te zwak voor de auto. De 1.0 TSI met 115 pk is een veel fijner blok, het extra vermogen maakt net dat beetje verschil om soepel te rijden. Toch adviseer ik de 150 pk sterke 1.5 TSI. Meer vermogen is altijd beter en deze motor net zo zuinig is als de kleine driecilinder. Met dank aan de cilinderuitschakeling. Daar merk je niets van, maar het helpt het verbruik laag te houden. Een voordeel van de viercilinder is dat de motor mooier loopt en dat je heel veel trekkracht bij lage toeren hebt. De Skoda Scala is met deze 1.5 TSI sowieso een rappe auto. Je kunt in 8.2 seconden naar 100 blaffen en op de Autobahn ben je in staat om 219 kilometer per uur te rijden. Daar kun je op het postzegelverzamelforum toch goed mee voor de dag komen! Dat jij die snelheid nooit zal rijden weten we. Mocht je toch een keer volgas geven, schakel dan wel bij de 5.000 toeren door. Daarboven zakt het vermogen wat weg en klinkt de auto wat rauw. Tot de 5.000 toeren is het echt een heerlijk blok! Over de DSG-7 versnellingsbak ben ik iets minder enthousiast. Die bak schakelt af en toe te ruw.
En wat als je kindertjes krijgt. Moet je dan kiezen voor de Octavia?
Nee. Laat de natte droom van alle junior systeembeheerders nog even staan. De Skoda Scala is echt ruim genoeg. De bagageruimte bedraagt maar liefst 467 liter en achterin heb je meer dan genoeg beenruimte. Je hebt echt geen SUV of crossover nodig. Of een dakkoffer. Misschien moet je gewoon eens minder rommel meenemen op vakantie? Ik snap dat je denkt dat de aardappelen in Frankrijk meer kosten, maar bedenk dat die paar centjes voordeel teniet worden gedaan door die dakkoffer en het bijhorende extra brandstofverbruik. Ik kan me herinneren dat wij vroeger met zijn 3-en op de achterbank van een kleine Mazda 323 werden gepropt en dat we alle spullen ook kwijt konden. Over spullen kwijt kunnen. Het aantal opbergvakjes en bekerhouders is bizar.
Is de auto stil en comfortabel?
Ja, absoluut. Hij is sowieso stiller dan de eerder genoemde Skoda Octavia. Minder wind- en bandengeruis. Dat is toch fijn om te weten. Laat je niet afschrikken door de term ‘Sportline’ want er is weinig sport aan het onderstel. Het is bekende VAG-kost. De auto is gebouwd op het platform van de Volkswagen Polo en zo rijdt hij ook. Degelijk, comfortabel, rustig en beheerst. Prima voor de dagelijkse kilometers. Het stuurgevoel is ook des VAG. Prima voor alledaags gebruik maar voor het sportievere werk mis je net iets feedback en stuurprecisie. Ja, een Volkswagen Golf rijdt – dankzij de multilink achteras – nog iets verfijnder maar je moet een kenner/liefhebber zijn om dat verschil te voelen. Datzelfde geldt ook voor het adaptieve chassis. De verschillen tussen de verschillende settings zijn verwaarloosbaar klein. Die 450 euro extra is weggegooid geld.
Zie je het doe-maar-gewoon-dan-doe-je-gek-genoeg in de prijs terug?
Ja. De vanafprijs zit met 22.000 euro precies tussen de Polo en Golf in. Toeval? Natuurlijk niet maar dat is niet zo relevant. Ook al ben je zelf nog zo nuchter, de sobere Active uitvoering is zelfs voor jou te ‘Oostblokkerig’. De door ons gereden Sport Business uitvoering met 1.5 TSI motor (inclusief DSG automaat), panoramadak, led koplampen, 18 inch velgen en nog wat prullaria kost uiteindelijk net geen 35.000 euro. Dan heb je wel een heel dik uitgeruste auto. Je kunt overigens het navigatiepakket (1100 euro) gewoon skippen, want je kunt je auto ook aansluiten op Apple Carplay of Android Auto/Google Assistent. Dan bedien je die apps via het scherm. Werkt beter dan de standaard navigatie.
Dus?
Heeft de VAG-groep nog een extra gaatje in het eigen productgamma gevonden. De Skoda Scala is een Polo plus of een Golf min. Vul zelf maar in. Hij zit er precies tussenin. Qua prijs, qua rijden, qua materiaalgebruik. Noem maar op. Als extra ‘unique selling point heeft de Scala wel heel veel extra binnenruimte te bieden. Dat is oprecht handig. Maakt dat de auto nu onweerstaanbaar goed? Dat ook weer niet. Daarvoor is de rij-ervaring te weinig onderscheidend. Vooral heel erg voorspelbaar en degelijk. Nuttig zou je kunnen zeggen. Allemaal woorden die er in mijn belevingswereld wat minder toe doen. Maar dat kan voor jou anders zijn. Dat geldt ook voor het uiterlijk. Je stoot er niemand mee voor het hoofd, maar er zal ook niemand zijn die een emmer volkwijlt. Dat laat onverlet dat er weinig is aan te merken op de auto. Dus als je een prettige en robuuste auto zoekt om van A naar B te gaan en gewoon is al gek genoeg. Dan is dit je auto!
Eindcijfer: 7+
+ Veel auto voor je geld
+ Fijne motor
+ Comfortabel
– Anonieme vormgeving (lees: saai)
– Rij-eigenschappen niet echt verheffend
Dank @AutoArena voor het beschikbaar stellen van de auto.
val jij in die categorie mensen, of in de categorie petjes?
haha, ik mis nog een paar opties. Smartass 😛