Rijtest: Skoda Octavia RS iV (2021)
Joehoe, familievaders met loden rechtervoet kunnen weer opgelucht ademen. De nieuwste generatie Skoda Octavia RS iV komt toch naar Nederland. Wel met een ‘maar’. In Nederland is de Skoda Octavia RS iV louter als plugin-hybride verkrijgbaar. Is dit nog steeds een auto die het RS-logo verdient?
Geen 2.0 TSI en 2.0 TDI meer?
Nee, in Nederland niet. Onze Belgische zuiderburen kunnen nog wel een 245 pk sterke 2.0 TSI en 200 pk TDI bestellen. De autobelastingen in Nederland zijn helaas dermate hoog dat zulke versies hier onbetaalbaar worden. Dus moeten wij het doen met een plugin-hybride motor. Een 1.4 TSI turbomotor met 150 pk wordt ondersteund door een elektromotor van 110 pk. Het gezamenlijk vermogen bedraagt 245 pk en 400 nm. Inderdaad, dat is vergelijkbaar met de geblazen benzinevariant. Met als grootste – en niet onbelangrijke – verschil dat de plugin-hybrideversie ruim 1600 kg weegt. Desondanks zijn de prestaties op papier niet onverdienstelijk. De 0-100 sprint doet de rappe Tsjech in iets meer dan 7 seconden en op de vrije Duitse Autobahn (hoe lang nog?) haal je 225 kilometer per uur. Dat is wel significant langzamer dan de 250 kilometer per uur die de benzineversie haalt, maar daar staat tegenover dat de plugin-hybride op papier veel zuiniger is. Dat komt natuurlijk doordat je 60 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Dat kan voor sommige eigenaren natuurlijk heel voordelig zijn als dat past binnen het dagelijkse woon-werkverkeer. Of als je op je werk kunt bijladen.
Kun je er ook vlot mee rijden?
Dat is natuurlijk wat mij interesseert. Ik laat de ecostand daarom ook achterwege en zet de auto in sportstand. Dan werken batterij en motor samen voor optimaal mogelijke prestaties. En hoe! Dit is een serieus vlotte auto. Tot pak hem beet 150 kilometer per uur is dit gewoon een snelle auto en zit je met een glimlach achter het stuur. Daarboven merk je dat de benzinemotor het steeds meer op eigen kracht moet doen en valt de acceleratie ietsjes terug. In Nederland heb je echter meer dan voldoende vermogen om af en toe even een lekker sprintje te trekken als de linkerbaan een keer leeg is. Mag natuurlijk niet, maar is af en toe wel even lekker om het monotone 100 km/h geneuzel even uit je systeem te rammen. Bij het verkeerslicht moet je iets voorzichtiger omspringen met je gaspedaal want in de eerste versnelling merk je dat de voorwielen best wat moeite hebben met al het vermogen. Ook moet je opletten dat de accu nog een beetje gevuld blijft (regeneratief remmen), want anders moet de benzinemotor het alleen doen als de batterij leeg is. En dan heeft de 150 pk benzinemotor best een kluif aan de Skoda Octavia RS iV. Dat is wel een nadeel van dit soort plugin-hybrides.
Hoe is het geluid?
Dat hangt af van welke rijmodus je hebt geselecteerd. In normal klinkt de auto als de Octavia TSI van je buurman. Anoniem en inspiratieloos. In sportstand hoor je bij lage toerentallen een ‘soort van’ V8 roffeltje en bij hogere toeren een lekkere snerp. Het geluid is zo nep als het maar zijn kan. Bij sommige merken is het nepgeluid zo slecht (Peugeot, SEAT) dat het echt storend wordt, maar bij Skoda voegt het juist wat aan de beleving toe. Natuurlijk realiseer ik me dat ik genept ben, maar het is wel een prettig geluid en ik merk dat ik het motorgeluid altijd in sportstand wil hebben. Het voegt daadwerkelijk iets toe aan de rijbeleving en dat is het belangrijkste. Ook fijn dat ik het ‘sportievere’ motorgeluid in de ‘individual mode’ kan selecteren terwijl ik met de dempers in de meest zachte stand rijd. Zo fijn dat ik alle instellingen individueel kan configureren. Onbegrijpelijk dat dit anno 2021 bij sommige merken nog steeds niet kan.
Waar blinkt de auto uit?
Op de snelweg/Autobahn. Vooral bij hogere kruissnelheden merk je dat er in het onderstel veel ontwikkeltijd is gestoken. De auto graaft zich voor je gevoel een paar centimeter dieper in en de wegligging is fenomenaal. Typisch Duits. In basis stevig, maar de dempers zijn heel goed in staat om oneffenheden weg te filteren. Hierdoor krijg je het ‘onverwoestbare’ gevoel dat deze auto tot alles in staat is. Ondanks dat de RS-versie verlaagd is ten opzichte van een normale Skoda Octavia is het afrolcomfort duidelijk beter, mede te danken aan de multilink achteras. Dit is al met al een voortreffelijke reisauto, geholpen door de uitmuntende sportzetels en hele goede geluidsisolatie. Wind- en bandengeruis zijn echt minimaal en dat is echt comfortverhogend. De automatische versnellingsbak (DSG-6) is een versnellingsbak waar weinig over te mekkeren valt. Al met al is dit een Audi-eske rijervaring. De auto voelt extreem doorontwikkeld en robuust aan.
Hoe doet de auto het op de bochtige binnenwegen?
Iets minder goed. Het concept van een plugin-hybride mag voor de ijsberen misschien een goed concept zijn, het extra gewicht van de batterijen gaat helaas wel ten koste van de sportiviteit. Daarnaast is het ontbreken van een sper wel een dingetje. Dat zorgt ervoor dat de tractiecontrole en het ESP (niet volledig uitschakelbaar) hun handjes vol hebben aan deze auto. Het is een beetje een knipperende lampjeskermis en als je hard een bocht uitaccelereert voel je meteen de voorwielen even blokkeren. Met een iets meer beheerste gasvoet haal je veel meer uit de auto en zit er wel degelijk een lekker dynamisch randje aan. Stuurgevoel en onderstel zijn echt wel iets scherper en sportiever dan de normale Octavia en je kunt – mits je op het juiste moment gas geeft – ook veel snelheid meenemen in de bocht. Maar met name in krappere bochten merk je dat dit een compromissenauto is. Ook is de krachtbron net niet sportief genoeg om de auto tot leven te brengen. De krachtbron is vooral in het middentoerengebied bij de les, maar doortrekken tot de ‘redline’ heeft helaas weinig zin. Het is best een leuke auto, maar de benzineversie zal echt een tandje scherper zijn. Helaas is die in Nederland onbetaalbaar door de bpm.
Hoe is het interieur?
Eigenlijk best fraai. Ik heb nu in alle platformbroertjes (SEAT Leon, Volkswagen Golf en Audi A3) gereden en het interieur van de Skoda waardeer ik het hoogst. Het zijn de details die kloppen. Neem bijvoorbeeld die lap alcantara op het dashboard. Dat doet veel voor de uitstraling. Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid veel beter dan in de Volkswagen en SEAT omdat je in de Skoda nog fysieke sneltoetsen kunt bedienen onder het grote scherm. Jammer genoeg moet je de airco nog wel via het scherm bedienen, gelukkig reageert het scherm wel snel. Dat heb ik binnen de VAG-groep ook al anders meegemaakt. Voor de rest geldt dat afwerking en materiaalgebruik gewoon prima zijn. De kaartvakken in de portieren zijn netjes met stof bekleed, de motorkap opent met een gasveer (in de VW Golf dus niet meer!) en ga zo maar door. Daarnaast is en blijft de Skoda Octavia de absolute ruimtekoning voor achterpassagiers. Door de gemonteerde accu’s lever je wel iets bagageruimte in maar met 490 – 1555 liter houd je genoeg over.
En het uiterlijk?
I like it. Zoals ik altijd een fan ben geweest van snelle Skoda’s. Ze zien er sportief maar toch ‘understated’ uit en vaak monteert Skoda ook echt gave velgen onder hun sportieve modellen. Dat is ook nu weer het geval. Zeker in deze fraaie ‘steel grey’ lak staat er een auto op je oprit die wat mij betreft qua wauw-factor kan concurreren met de Audi A4 van je buurman. Deze snelle Tsjech straalt klasse, degelijkheid en sportiviteit uit. Zeker als je 19 inch velgen monteert. Leuke gimmicks zijn de led-matrix verlichting inclusief ‘dynamische’ richtingaanwijzers en de rood gespoten remklauwen. Geeft de auto net even wat cachet. Bij een lunchstop heb ik ook nog even wat omstanders gevraagd wat ze van de auto vinden en iedereen was ronduit positief. Anno 2021 heeft Skoda al een hoog ‘showing off gehalte’. Wie had dat 30 jaar geleden kunnen voorspellen toen Skoda onderdeel werd van de VAG-groep.
Wat mag dit kosten?
Ik bewaar het beste nieuws voor het einde. De hatchbackversie van de Skoda Octavia RS iV kost ‘slechts’ 42.390 euro. De combi kost 43.790 euro. Dat lijkt en is ook veel geld, maar dat is inclusief een standaarduitrusting die eigenlijk niets te wensen overlaat. Zaken als led-matrixverlichting inclusief dynamische richtingaanwijzers, sportstoelen, navigatie, virtual cockpit, dimmende spiegels, parkeersensoren voor en achter, verwarmbare voorruit, lane assist en 18 inch velgen zijn allemaal standaard. Dus als je dan kijkt naar het vermogen en de ruimte dan is het gewoon een heel goed totaalplaatje. Als opties zijn het Head-up-display (640 euro), parkeercamera achter (300 euro) en travel assistent pakket met adaptieve cruise control (590 euro) aanraders. Een nadeel van de plugin-hybride is wel dat er in de kofferbak geen subwoofer past. Dus het Canton audiosysteem kun je helaas niet aanvinken. Audiofielen zullen een ‘aftermarket’ oplossing moeten zoeken.
Conclusie
Dankzij de montage van de accu’s is de plugin-hybride iets minder sportief dan voorheen. Het sportieve RS-logo past de auto eigenlijk net niet. Dit is eerder een RS-line. Bij een Skoda Octavia is dat niet zo’n probleem, dat zijn nooit echt supersportieve auto’s geweest. Bij de sportievere CUPRA Leon is het ontbreken van een sportieve motorisering een veel groter gemis. De Skoda Octavia RS iV is vooral een hele prettige ‘daily drive’. De Skoda Octavia RS iV is comfortabeler, stiller en zuiniger dan de voorganger. Dit is een meer dan voortreffelijke reisauto die ook nog eens een mooi afgewerkt interieur en heel veel ruimte biedt. Deze semi-elektrische versie moet je niet zien als een concurrent voor de traditionele hothatches. Dan raak je uiteindelijk teleurgesteld. Deze auto is een alternatief voor automobilisten die de plugin-hybride versies van de Peugeot 508, Audi A3/A4, Mercedes C-klasse en BMW 3-serie op hun wensenlijstje hebben staan. Dan is deze Skoda Octavia RS iV wel degelijk een serieus te nemen concurrent want op het gebied van prijs-kwaliteit is deze auto echt onverslaanbaar.
Eindcijfer: 8
+ Sterke krachtbron
+ Bijzonder prettige kilometervreter
+ Kan bij juist gebruik heel erg zuinig zijn.
+ Prijs-kwaliteit
– Hoge gewicht en ontbreken van sper
– Geen audio-upgrade mogelijk af fabriek.
Dank @Rijnwoud Rotterdam voor het beschikbaar stellen van de auto!
Gerse Skoda!!
Leuke review en idd een mooie auto, ook het interieur. Eigenlijk is Skoda het merk binnen de VAG groep waar je het minst van verwacht maar het meest van krijgt…..dat is vaak (jammer genoeg) bij de rest net andersom.
Inmiddels bestuur ik deze rs 4 weken, dit na 5,5 jaar RS 2.0 is de beleving inderdaad anders. Vermogen is gelijk, 0-100 ook zga gelijk maar beleving is minder hardcore. Gemist van de sper merk ik niet, sterker nog ik vind deze vele malen beter in de bochten liggen dan de 2.0 met sper en grip wat bij de 2.0 een drama was is hier ook beter. Gewicht merk ik niet heel veel van, zuiniger is hij zeker ipv 1:12 te rijden is het nu 1:22 wat natuurlijk komt door de IV techniek… hij zou nog zuiniger kunnen. Maar dan kan je beter de gewone 1.4.tsi IV nemen. Laadruimte is inderdaad een stuk minder, en ik mis het Canton systeem enorm, dus een upgrade zou er wel van gaan komen in de toekomst.