Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI (2020)

Met de Skoda Octavia heb ik een haat-liefdeverhouding. Ik waardeer de praktische kant van de Skoda Octavia. Heel veel ruimte en degelijke VAG techniek voor een vriendelijke prijs. Aan de andere kant heb ik me bij de vorige generatie altijd geërgerd aan voelbare bezuinigingen. Bijvoorbeeld de slechte stoelen en matige geluidsisolatie. Ik ben heel erg benieuwd of de nieuwe generatie wat minder last heeft van het ‘rode potlood’.

Foto Skoda Octavia voorkant

Nieuwe voorkant staat de auto goed.

Nieuwe generatie?

Jazeker. Na de Volkswagen Golf worden ook de SEAT Leon, Skoda Octavia en Audi A3 vernieuwd. Met allemaal hun eigen niche. De SEAT mag de sportieve automobilist behagen, de Audi A3 is voor de kwaliteit- en logo-fetisjisten, de Volkswagen Golf is de degelijke alleskunner en de Skoda Octavia de praktische familieman die een paar keer raak geschoten heeft en een achterbank moet vullen. Zo is het en zo blijft het. Wat ook is gebleven is de imposante hoeveelheid binnenruimte bij de Skoda Octavia. Die is exact hetzelfde als voorheen en dat is gewoon goed nieuws want de Octavia is en blijft een belachelijk ruime auto. Deze auto is op papier een C-segmenter (Golf), maar in de praktijk doet hij qua ruimte niet veel onder voor een Volkswagen Passat. Je betaalt alleen minder.

Foto achterkant Skoda Octavia

Vergeet die kleine SUV’s. Dit is de ruimtekoning in het segment.

Betaal je ook minder dan de Volkswagen Golf?

Nee en ja. Nee omdat de vanafprijs van de Skoda Octavia Combi met 34.350 euro verrassend hoog is. Daar is echter een logische verklaring voor. De Skoda Octavia is nu nog verkrijgbaar in één bomvolle uitvoering en dat doet iets met de prijs. Later komen er meer uitvoeringen en meer motoren (ook een plugin hybride) beschikbaar en zal de vanafprijs uiteraard dalen. De First Edition uitvoeringen zijn overigens bijzonder aantrekkelijk vanwege de ruime standaarduitrusting. Zaken als LED-Matrix koplampen, adaptieve cruise control, navigatie, virtual cockpit, lane assist, stoelverwarming, keyless go en een elektrische achterklep zijn allemaal standaard. Jammer genoeg zijn vrij ‘mainstream’ opties als een achteruitrijcamera en automatische versnellingsbak nog niet leverbaar. Die gaan er snel komen maar dat is nu wel even een klein minpuntje.

Foto zijkant Skoda Octavia

Een mooi setje velgen doet wonderen.

Hoe is de kwaliteitsbeleving van de Skoda Octavia?

In sommige opzichten verrassend goed. Tot mijn vreugde zie ik dat de motorkap met een gasveer opent. Opmerkelijk omdat ze dit bij de Volkswagen Golf hebben wegbezuinigd. Het dashboard lijkt heel erg op dat van de Golf maar is wel met een fraai lapje alcantara bekleed. Doet echt iets voor de kwaliteitsbeleving. We plussen nog even door. De ‘ambient lighting’ is fraai en geeft wat extra cachet en het panoramadak moet je openen door te swipen. Werkt prima en geeft een beetje een modern en Tesla-esk gevoel. De grootste verrassing is de head-up display. Geen lullig plastic schermpje, de informatie wordt gewoon netjes op de voorruit geprojecteerd. Echt een bijzonder prettige optie.

Foto interieur Skoda Octavia

Bekleding op dashboard geeft net wat meer cachet.

Is er dan niets te jammeren?

Net als bij moeder Volkswagen tref je op het portier en lager op het dashboard wat hardere plasticsoorten aan. In een Golf een kleine ramp, in een Skoda Octavia verwacht je dit eerder. Het infotainmentsysteem is gelijk aan de diezelfde Golf en dat is wel even wennen. Door het ontbreken van fysieke knoppen ben je iets meer op het scherm aangewezen en dat moet je vaak toch even net iets langer zoeken. Gelukkig kun je wel de temperatuur met één klik op het scherm aanpassen en zijn er nog wat snelknoppen onder het scherm geplaatst. Grafisch ziet het er allemaal gelikt uit en datzelfde geldt ook voor de digitale tellers. Gewoon prachtig en ook nog eens veelvuldig instelbaar. Dit wil je anno 2020. De Skoda Octavia is qua gadgets helemaal bij de tijd. De totaalscore is al met al helemaal niet verkeerd. Qua interieur en infotainment scoort de nieuwe Octavia minstens gelijk aan de Golf en duidelijk een klasse beter dan de nieuwe SEAT Leon.

Foto interieur Skoda Octavia Combi 2020

Bijna alles gaat anno 2020 via het beeldscherm.

Hoe rijdt het?

Skoda kiest steeds vaker voor een meer softe setup van de dempers. Dat is op zich prima. Van geforceerde sportiviteit wordt niemand blij. Bij Audi maakten ze vroeger vaak die fout. Dan had je een A3 S-line die niet sportief was maar wel keihard veerde. Doe dan maar gewoon maximaal comfort. Dat lukt overigens maar ten dele. De versies tot en met 150 pk versie worden voorzien van een wat minder geavanceerde torsie achteras. Dat merk je als je op slecht asfalt rijdt. Dan worden kuilen en drempels niet altijd even subtiel doorgegeven. Op de snelweg heb je hier gelukkig minder last van en veert de auto wel voldoende comfortabel. Hooguit heb je daar nog iets te veel last van bandengeruis onder de auto. De isolatie is nog steeds een minpuntje van de auto. Goed nieuws wat betreft de stoelen. Die zitten duidelijk fijner dan voorheen. De pasvorm is goed, net als de steun voor onderrug en bovenbenen. Echt een flinke verbetering. Eindelijk kun je onbekommerd kilometervreten in de Skoda Octavia, al rijdt de nieuwe Volkswagen Golf nog echt wel wat verfijnder.

Stoelen Skoda Octavia

Fijne stoelen.

Hoe bevalt de 1.5 TSI motor?

Dit is op zich een prima motor voor deze auto. Omdat het een koppelrijke, stille, zuinige en vooral comfortabele motor is. Tot mijn verrassing is de 150 pk versie vooralsnog alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. Fijn om weer eens wat hand- en voetenwerk te moeten verrichten. De bak en koppeling schakelen niet onaardig en voor mij voegt dit echt iets toe aan de beleving. Gewoon lekker zelf aan het werk. Ik snap dat filerijders liever een automaat willen, die zullen nog even geduld moeten hebben. In de loop van dit jaar komen versies met een automatische versnellingsbak beschikbaar. Maar ook voor kilometervreters is de handbak geen ramp omdat je lekker schakellui op koppel kunt rijden. Voor sportief rijden ben je met deze motor minder goed bedeeld. Het geluid is weinig inspirerend en ook voelt de motor bij hogere toeren een tikje astmatisch. Dit is echt een ecoblokje. Vlot wel, maar geen vermakelijke entertainer. Dit zal voor veel Skoda rijders overigens niet direct een halszaak zijn.

Foto motorruimte Skoda Octavia Combi 2020

De 1.5 TSI is een comfortabele en koppelrijke motor.

Wat vind ik van het uiterlijk?

Een Skoda Octavia is nooit een heel erg uitbundige auto maar in de ontwerptaal zie je wel wat meer emotie terug. Vooral de voorkant vind ik erg strak. De led-matrix koplampen zijn in het donker een bijzonder fijne optie. Goed dat zo’n optie leverbaar is in dit segment. De achterkant is wat anoniemer vormgegeven maar het totaalplaatje is niet verkeerd. Je kunt best bij klanten voor komen rijden in je Skoda. Uiteraard vind je ook de traditionele Skoda slimmigheidjes weer terug zoals de ijskrabber, de bijzondere vuldop zodat je nooit meer ruitenvloeistof knoeit, de paraplu in het portier en meer. Je koopt er niet een auto door maar het zijn wel zaken die een glimlach op je gezicht toveren. 

Foto Skoda Octavia Combi 2020

De LED-matrix koplampen zijn in het donker echt fijn!

Conclusie?

Ik begin met het goede nieuws. De nieuwe Skoda Octavia is een duidelijke verbetering ten opzichte van de voorganger. De auto is qua gadgets helemaal bij de tijd en ook is de kwaliteitsbeleving echt veel beter dan voorheen. Dat heeft Skoda goed gedaan. Het onderstel is voor dagelijks gebruik prima, voor rijdynamiek ben je aan het verkeerde adres. De sportieve automobilist is beter af in een SEAT Leon, Ford Focus of Mazda 3. Je bent bij Skoda wel aan het juiste adres als je een ruime, praktische familieauto wil die je zorgeloos van A naar B brengt. En daarvoor, beste Driveaholics, is ook een markt.

Eindcijfer: 7.5
+ Onverminderd ruim.
+ Duidelijke vooruitgang ten opzichte van voorganger.
+ Comfortabele en koppelrijke motor.
+ Goede prijs-kwaliteit.
– Op slecht asfalt soms wat onrustig onderstel.
– Nog steeds teveel wind- en bandengeruis.
– Vooralsnog maar één versie leverbaar.

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt Wealer | Auto Arena Venray.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten