Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS (2014)
De geboorte van je kind schijnt een prachtige en unieke ervaring te zijn. Volgens ervaringsdeskundigen zelfs het mooiste moment van hun leven. Maar ook eentje met grote gevolgen voor je wagenpark. Plotseling heb je flink wat meer bagageruimte nodig. Een achterportier is opeens ook best handig. Je probeert je nog wel te verzetten, maar er is geen ontkomen aan. Je moet afscheid nemen van je prachtige Audi A5. En je moet op zoek naar een familieauto. Ik heb geen medelijden, je hebt er zelf toch een rol in gehad (althans, dat hoop ik voor je). Dus je moet zelf ook op de blaren zitten. Desondanks wil ik je helpen. Wij Driveaholics laten elkaar niet in de steek.
De Driveaholic familieauto van het jaar?
Een familieauto dus. Je zoektocht op het internet maakt je depressief. Een nieuwe BMW 3-serie of Audi A4 met voldoende vermogen zijn onbetaalbaar. Een Renault Scenic? Een Toyota Prius Wagon? De Mitsubishi Outlander? Je moet er niet aan denken. Natuurlijk snap je dat een familieauto ruimte moet bieden, maar je wilt wel een razendsnelle. Rijden in een grijze muis? Dat is niet jouw stijl. Jouw auto moet een blinkende parel zijn. Je moet hem kunnen showen aan je collega’s. Helaas is je budget niet oneindig. Een Audi RS6 zit er niet in. Die kleine jaagt je al genoeg op kosten. Dit beperkt je keuze verder. Je zoektocht brengt je uiteindelijk bij de Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS. Is dit de ideale ‘Driveaholic familycar’?
Koning van de IKEA
Laten we het lijstje eens afvinken. We beginnen met de ruimte. Maak je hierover geen zorgen. De Skoda Octavia Combi is belachelijk ruim. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 610 liter. En als je de achterbank neerklapt heb je 1.740 liter laadruimte. Dat is voldoende om je caravan achterin te laden. Op de IKEA-parkeerplaats ben je de koning. En mocht je een keer met je vrienden een weekend weg gaan, de beenruimte op de achterbank is riant. Net als de hoofdruimte. Het eerste puntje is binnen.
Subtiel cool
Dan de looks. Dit is altijd erg subjectief. Ik vind hem gaaf. Kijk eens naar die velgen, die zijn toch gewoon cool? De auto staat ook lekker laag op zijn veren en de rest van het koetswerk is subtiel sportief. Ook het interieur ziet er strak en opgeruimd uit en de bouwkwaliteit is voortreffelijk. Als ik heel kritisch kijk, kom ik her en der wat plastics van mindere kwaliteit tegen en het interieur het interieur is wel een beetje saai. Je ziet nauwelijks dat je in een RS rijdt. Hoe zit het eigenlijk met het Skodalogo? Loop je nog het risico dat je iedere dag het mikpunt van spot en hoon bent in de bedrijfskantine? Nee, die tijden zijn inmiddels wel voorbij. Skoda is mainstream. Sterker, ik vind Skoda’s gewoon cool, zeker deze RS.
Snel familietransport
We hebben geconstateerd dat de auto ruim is en ook nog eens aardig smoelt. Hoe zit het met de performance? Kun je op de Autobahn nog meekomen op de linkerbaan? Snel genoeg is de Octavia RS in elk geval. De topsnelheid bedraagt 244 kilometer per uur en binnen de 7 seconden knal je naar de 100. Het goede nieuws houdt hier niet op. De engineers hebben een leuk roffeltje gecomponeerd. Hartstikke nep, maar wel vermakelijk. Deze TSI (zelfde blok als de Volkswagen Golf GTI) is wederom een geweldenaar. Hij trekt vanaf de 1.500 toeren als een lier en blijft maar gaan. Snel de volgende versnelling inleggen (de handbak schakelt heerlijk trouwens!) en weer verder. Gaaf!
Het O-woord
De machtige acceleratie is fantastisch, maar veroorzaakt ook een serieus probleem. Je zult vrouwlief moeten managen. Zij is haar lobby al begonnen. Zij vindt zo’n snelle auto maar niets. En eindelijk heeft ze het argument om haar mening kracht bij te zetten. Jullie kind. Het woord ‘onverantwoordelijk’ valt. Ze spreekt dat woord met minachting uit. Het is niet de eerste keer dat het O-woord valt sinds de bevalling. Ze gebruikt het ook om je van je sigaret, biertje en T-bone steak af te helpen. Je masculiene entiteit wordt geraffineerd ontmanteld. Emotionele chantage.
Gelukkig heb ik goed nieuws voor je, de Octavia RS kan heel lief en braaf zijn. Comfortabel, zuinig, stil. Beschaafd. Je kunt vrouwlief gerust wijsmaken dat dit een brave 1.2 is. Ze zal nog even sputteren over de velgen (“is dit wel echt nodig?”) maar uiteindelijk ‘gunt’ ze je die wel. Ze zal nooit merken dat je een hele snelle bolide hebt gekocht, mits jij jezelf kunt beheersen als ze naast je zit. Dat wordt wel een uitdaging, want de Octavia RS is een leuke auto om te rijden. Niet zo messcherp als de Seat Leon Cupra of Golf GTI maar wel een vriendelijke entertainer. Je wilt toch even dat klaverbladje pakken. Even die BMW pesten. Ik waarschuw je, je gaat een keer voor de bijl terwijl ze naast je zit.
Prijs
En dan hebben we nog één criterium over. De prijs. Tsja. Dat is wel een beetje lastig. Echt goedkoop is de Octavia niet. Deze Combi is verkrijgbaar vanaf 38.000 euro. De testauto (met o.a. panoramadak, soundupgrade en navigatiesysteem) kost ruim 45.000 euro. Het blijft een smak geld. Bedenk je echter ook dat je nu niet meer rookt, zuipt en gokt. En dat een dikke BMW 328i zo richting de 60k gaat. Dan valt het allemaal wel weer mee. Natuurlijk is de BMW iets verfijnder, maar de Skoda is verfijnd genoeg. Ik verkies deze Octavia RS sowieso boven een Audi A4.
Conclusie
De conclusie is simpel. De Octavia RS scoort 4 uit 4. Hij is ruim, snel, mooi en betaalbaar. Bovendien stuurt de auto ook heel aardig. Als minpuntjes noteer ik dat het materiaalgebruik niet overal top is en dat de tractie bij vochtig weer te wensen overlaat. Een kniesoor die zich hier echter aan stoort. Dit is de Driveaholic familieauto van dit moment. Een aanrader!
Eindoordeel: 8-
+ Heerlijke TSI
+ Ruimte
+ Sportief en comfortabel tegelijk
– Tractie
– Saai interieur
Deze test is mogelijk gemaakt door Autobedrijf RijnWoud uit Rotterdam.
1 reactie
[…] huid van de overbetaalde manager die de wereld bestuurt vanaf de achterbank. Voor de review van de Skoda Octavia RS heb ik me ingeleefd in de wondere wereld van de familievaders. Bij de test van de Dodge RAM SRT-10 […]