Rijtest: Skoda Octavia 1.6 TDI (2014 & 2016)

In 2014 reed ik al eens kort met een handgeschakelde Skoda Octavia 1.6 TDI hatchback. Twee weken terug kreeg ik een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI mee als vervangend vervoer voor mijn gedeukte Volkswagen Golf GTD. Na 4.000 kilometer vind ik het tijd voor een nieuw oordeel.

Een bekende verschijning. Deze Octavia is een verkooptopper.

Een bekende verschijning. Deze Octavia is een verkooptopper.

Bekende VAG kost

De Skoda Octavia is inmiddels een vertrouwd gezicht in Nederland. Zeker omdat de Octavia een tijdlang binnen het 14% bijtellingstarief viel. Ze gingen als warme broodjes over de toonbank. Toch is de auto ook anno 2016 nog steeds populair. En waarom ook niet. De Octavia is nog steeds een chique verschijning. Investeer wel in een setje 17 inch velgen. De 16 inches op de Combi zien er wel heel ielig uit.

Het interieur lijkt op dat van de Volkswagen Golf. Alleen zijn materiaalgebruik en afwerking in de Golf wel een tikje mooier. Op onderdelen zie je wel dat er wat bezuinigd is. In de Octavia moet je de kofferbak met een gammel handgreepje dichtgooien en de motorkap klik je vast met een stang. Bij de Golf regelen de gasveren dit voor je. Het zijn kleine verschillen, maar ze zijn er wel. Je moet ook van stemmig grijs en zwart houden, want het interieur van de Skoda is wel licht deprimerend. Iets meer kleur en sprankeling had wel gemogen. De ergonomie is overigens helemaal in orde. Alle functies kun je makkelijk bedienen.

16 inch velgen doen het uiterlijk geen goed.

16 inch velgen doen het uiterlijk geen goed.

Zee van ruimte

Open de kofferbak en je ziet direct weer een reden voor de grote populariteit van dit model. Ik weet niet hoe Skoda dit steeds flikt, maar ook deze Skoda Octavia  is weer een ruimtewonder. Vooral in de Combi is de bagageruimte bijna onwerkelijk groot. De kofferbak is van het formaat cruiseschip en het knappe is dat dit niet ten koste gaat van de ruimte op de achterbank. Heb je kinderen en zoek je een middenklasser, dan is de kans groot dat deze auto op je shortlist staat. Sterker nog: waarschijnlijk heb je er eentje op je oprit staan.

De Skoda Octavia Combi Ambition Businessline 1.6 TDI met DSG-7 kost net geen 30.000 euro. Voor de Style Businessversie ben je een paar duizend euro meer kwijt. Laat je budget het toe, dan moet je dit altijd doen. De prettige opties (waaronder xenon koplampen, 17 inch velgen en Canton soundysteem) en het fraai ogende Columbus navigatiesysteem geven je auto wel wat meer cachet.

Een degelijk maar wel wat saai interieur

Een degelijk maar wel wat saai interieur

Fijne krachtbron

De nieuwste generatie 1.6 TDI weet me iedere keer weer te verrassen. Dit is echt een prima blok. Ongeacht of je nu een handgeschakelde versnellingsbak kiest (bij voorkeur de 6-bak) of de heerlijke DSG-7. Ondanks de extra versnelling is de auto hiermee niet zuiniger. Skoda heeft gekozen voor hele korte versnellingsbakverhoudingen, waardoor je in de 7e versnelling al best veel toeren draait. Onnodig, want de 1.6 TDI heeft ook bij lage toeren voldoende trekkracht. De motor is kwiek en energiek. Een groot verschil met de futloze 1.5 dci uit de verder prima Infiniti Q30 die ik recent reed.

Het verbruik is aangenaam, zolang je het tempo bescheiden houdt. Zonder moeite tover ik dan een gemiddeld verbruik van  1 op 20 op de boordcomputer. Met wat meer venijn in je rechtervoet is 1 op 16 meer realistisch. De 1.6 TDI is een geciviliseerde krachtbron en het vermogen is beschikbaar over een breed toerenbereik (1500 – 4000 toeren). Vrij makkelijk accelereer je naar 180. Daarna krijgt de kleine TDI het lastiger. Ik ben minder te spreken over het wind- en bandengeruis. Hier zie je het rode potlood van Skoda. Iets meer isolerend materiaal was fijn geweest, meneer Skoda! In de combi had ik daarnaast ook last van een hinderlijke rammel ergens in de buurt van de voorruit, maar ik ga er vanuit dat dit een incident is.

Aan ruimte geen gebrek

Aan ruimte geen gebrek

Ellendige stoelen

De mindere geluidsisolatie is niet de hoofdreden waarom de Octavia op langere ritten door de mand valt. De waardeloze stoelen zijn echte ‘dealbreakers’. Dit zijn ware martelwerktuigen. De steun in de onderrug is echt onvoldoende. Na een uur begin je constant te schuiven en te verzitten en na een paar dagen heb je gegarandeerd last van je rug. Ik moet er niet aan denken dat ik 60.000 kilometer per jaar in deze auto moet afleggen, dan weet je zeker dat je beste vriendjes gaat worden met je fysiotherapeut. Skoda biedt voor 350 euro meerprijs ook sportstoelen aan. Dit zijn dezelfde sportstoelen als in de Skoda Octavia RS die ik eerder reed. Die stoelen zitten veel beter. Altijd doen dus. Een goede stoel is echt cruciaal! Dat wordt wel eens te snel over het hoofd gezien.

Deze stoel moet je dus niet hebben.

Stevig onderstel

Het onderstel van de Octavia is relatief stevig afgesteld. Net wat te stevig naar mijn smaak. De Octavia kan niet altijd goed overweg met kuilen in het asfalt. Een Volkswagen Golf – daar hebben we hem weer – veert echt wel wat comfortabeler. Helaas wordt het verlies aan comfort niet goed gemaakt door een dynamisch weggedrag. De gemonteerde ecobandjes verliezen vrij snel grip als je wat meer gas geeft. Wil je rijdynamiek, dan is een Seat Leon TDI uit hetzelfde concern een betere keus. De Seat heeft ook nog eens betere stoelen. Over de besturing heb ik niet zo veel te mekkeren. Het is niet echt een hele directe en gevoelvolle installatie, maar het is gelukkig nooit storend. Op de snelweg (daar zul je met deze auto 95% van de tijd rijden) werkt de installatie feilloos.

Skoda Octavia

Deze 17 inch velgen zijn standaard op de Style versie. Meer is echt niet nodig.

Conclusie

Helaas valt de hernieuwde kennismaking me nog steeds een beetje zwaar. De Octavia kan de eerdere score niet verbeteren. Natuurlijk heeft de Skoda Octavia pluspunten. Hij is ruim, zuinig, praktisch en de 1.6 TDI motor voldoet prima. Helaas laat de auto op cruciale onderdelen steken vallen. De waardeloze stoelen bijvoorbeeld. Die zijn echt ongeschikt voor de veelrijder. Ook mist het onderstel verfijning. Het is net wat te stevig zonder sportief te zijn. Ook merk je dat de boekhouders-met-het-rode-potlood wat te ver zijn doorgeschoten bij de besparing op isolatiemateriaal. Staat de Skoda Octavia op je shortlist? Kijk dan vooral naar de alternatieven. Auto’s als de Renault Megane, Peugeot 308, Seat Leon, Opel Astra en Volkswagen Golf zijn misschien minder ruim, maar rijden wel fijner.

Halogeen of xenon: het maakt toch een verschil


Eindcijfer: 6+
+ Ruimteaanbod
+ Fijne 1.6 TDI motor
– Waardeloze stoelen
– Onderstel niet verfijnd genoeg
– Veel wind- en rijgeluiden

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. Bob schreef:

    “Dus als je de Skoda op je shortlist hebt staan, kijk even naar de alternatieven. Die zijn er en die zijn beter!”

    Beter? Dat geldt misschien alleen voor deze 14% knakenbak. Alternatieven voor dat geld, die kwaliteit en ruimte… dat alternatief heb je niet…tenzij je een Koreaan bedoeld? De Peugeot 308 is zoveel minder.. niet te vergelijken met deze goed in elkaar stekende kwalitatieve Czech.

    *Standaard stoelen zijn inderdaad slecht, voor 350 euro krijg je Dynamic stoelen en zitten beter.

  2. Tom schreef:

    Fijne auto, 1.6tdi dsg. Alleen vanaf begin last van mijn rug vanwege de stoelen. Na twee jaar schuim vervangen. Blijf last hebben van mijn rug. Twee maanden via werk in een andere auto gereden. Twee maanden geen pijn meer.

    • Christian Schilder schreef:

      De sportstoelen zitten wel fijner. Alleen jammer dat die geen losse hoofdsteun meer hebben. Maar een standaardstoel zou natuurlijk ook fijn moeten zitten en helaas is dit bij de Skoda Octavia niet het geval. Een pijnlijk geval van op de verkeerde manier het rode potlood gebruiken.

  3. Harrie Dekker schreef:

    Toch wel apart van die stoelen. Ik heb een Octavia 2 (BSN uitvoering) 1.9 TDI, bj 2009. Deze auto heb ik sinds 2010 in mijn bezit en heb er bijna 200.000 km mee gereden. En deze auto heeft in mijn ogen fantastische stoelen. Hele lange zitting met goede ondersteuning van de bovenbenen. Een goede rugleuning met verstelbare lendesteun (ook voor de passagiersstoel). In diverse concurrenten gereden, kortgeleden nog een proefrit in een Focus Titanium. Geen enkele auto kan tippen aan de stoelen van mijn Octavia. Ik kijk op dit moment best regelmatig naar een andere auto, ook een Octavia 3. Maar als ik na een proefrit of bezoek aan een showroom weer in mijn Octavia 2 stap is de kooplust meteen weer over.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten