Rijtest: Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150 pk Style Business (2017)

Ben je regelmatig de chauffeur van het voetbalelftal van je zoontje of dochter? Nemen je vrouw en dochter hun halve inloopkast mee op vakantie? Is kroost nummertje vier op komst? Dan heb je ruimte nodig. Lots of it. Het probleem is alleen dat ruimte over het algemeen meer geld kost. Gelukkig hebben we altijd nog Skoda, waar je ruimte en Volkswagen kwaliteit kunt kopen tegen fatsoenlijke prijzen. Tenminste, das war einmal. De Skoda Kodiaq die voor me staat kost maar liefst 53.000 euro. Is dit het geld nog wel waard?

Foto Skoda Kodiaq

4WD is leverbaar, maar zat niet op onze testauto.

Full option

Niet meteen schrikken van de prijs lieve familievaders. Het kan – gelukkig – ook goedkoper. De Skoda Kodiaq is al verkrijgbaar vanaf 29.000 euro. Dan moet je wel met minder auto genoegen nemen, maar in de basis rijd je dan ook in een vrij complete auto. De demo-auto van onze huisdealer Auto Arena is een ‘full option’ 2.0 TDI 150 pk met DSG, panoramadak, navigatiesysteen, LED koplampen, 360 graden camerasystemen, lederen bekleding, geweldige Canton speakers en noem maar op. Al die luxe drijft de prijs uiteindelijk wel op. Waar je wel genoegen mee moet nemen zijn de ellendig lange levertijden. Reken op een half jaartje voordat de Kodiaq bij je voor de deur staat.

Foto interieur Skoda Kodiaq

Zoek de verschillen met een SEAT of Volkswagen.

Slim en ruim

Het unique selling point van deze Skoda? De binnenruimte. Of je nu een Octavia, Superb, Rapid of Fabia kiest. Een Skoda is altijd ruimer dan de concurrentie. Dat geldt onverminderd voor de Kodiaq. De binnenruimte is simpelweg kolossaal. Zowel voor- als achterpassagiers hebben royale been- en hoofdruimte en ook is er ruimte voor een derde zitrij. Die snoept dan wel wat ruimte weg, maar met een simpele handeling schuif je die derde zitrij onder de laadvloer. Briljant, slim en simpel.

Foto ijskrabber in tankdeksel Skoda Kodiaq

Leuk en grappig detail: de ijskrabber.

Over slim gesproken. Net als bij alle andere Skoda’s zitten er ook weer grappige accessoires verstopt. Bij de tankdop vind je een ijskrabber, in de kofferruimte hebben ze een LED-zaklamp gemonteerd en in het portier hebben ze een paraplu verstopt. Het voegt aan het autorijden niets toe, maar het geeft me wel een goed gevoel. Ook dat telt.

Modernste Volkswagen techniek

Bij de techniek heeft Skoda – o what a surprise – leentjebuur bij Volkswagen gespeeld. Met voorspelbare gevolgen. Het interieur is in lijn met andere VAG-modellen en de technische hulpmiddelen zijn helemaal up to date. Het multimediasysteem is prachtig vormgegeven achter een mooie glasplaat en werkt feilloos. Hier gelukkig wel een draaiknop om in- en uit te zoomen, waar ik die bij de SEAT Leon CUPRA 300 zo miste.

De afwerking en gebruikte materialen zijn prima op orde, maar op details zie je dat Skoda niet te dicht in de buurt van moeder Volkswagen mag komen. Her en der zijn de plastics iets harder. Het is overigens niet storend, want het is en blijft prettig toeven in de cabine. Een smetje op het vlekkeloze blazoen zijn de stoelen. De zittingen zijn te kort en de steun in de rug niet echt fantastisch. Het loont zeker om de optionele sportstoelen te bestellen.

Foto stoelen Skoda Kodiaq

De stoelen zitten niet heel erg fijn. De optionele sportstoelen zitten fijner.

Kies de TDI

De 2.0 TDI met 150 pk is een prettige metgezel. Het blok is beresterk en doet in alle rust zijn werk. Bij de SEAT Ateca reed ik in de eveneens 150 pk sterke benzine 1.4 TSI en miste ik net wat trekkracht. De diesel pakt wat beter op vanuit de lage toerentallen en dit draagt bij aan het rustgevende karakter van de Kodiaq. Zeker in combinatie met de voortreffelijk schakelende automatische 7-traps versnellingsbak. Het karakter van een diesel vind ik net wat beter passen bij dit soort auto’s.

Een strepentrekker is de Skoda Kodiaq  niet, want de luchtweerstand heeft een negatieve invloed op de prestaties, zeker boven 160 kilometer per uur. Dat is echt wel een nadeel aan het concept SUV. Het brandstofverbruik blijft overigens netjes binnen de perken. Bij een vlotte rijstijl moet je rekening houden met een verbruik van 1 op 14 a 1 op 15. Het kan nog wel zuiniger, maar dat is aan mij nooit zo besteed.

Skoda Kodiaq achterzijde

Nadeel van het concept SUV: de wat hogere luchtweerstand.

Keuzestress

Is de Kodiaq nu de beste SUV van de VAG groep? Dat is een lastige. Je kunt nu al kiezen uit de Volkswagen Tiguan, SEAT Ateca en Skoda Kodiaq en daar blijft het echter niet bij. SEAT lanceert binnenkort een nieuw model van het formaat Kodiaq waar Skoda met een modelletje van het formaat Ateca komt en dan heb je ook nog de Volkswagen Tiguan en de Audi Q2. Volg je het nog?

Een ding scheelt wel. Waar ik de SEAT Ateca vrij stug geveerd vond, is de Skoda Kodiaq juist erg comfortabel. In een dergelijke auto vind ik dat veel prettiger, want je koopt een SUV niet voor sportiviteit en/of rijdynamiek. Dat heeft Skoda goed begrepen. Comfortabel staat bij deze auto gelukkig niet gelijk aan een deinerig veergedrag. Evenzo prettig is de geluidsdemping. Wind- en rijgeluiden zijn goed weggefilterd.

Skoda Kodiaq

Welke moet je kiezen? De Kodiaq staat hoog op de lijst.

Conclusie

Is de Skoda Kodiaq de beste betaalbare SUV op de markt? Het zou heel goed kunnen, want de Skoda Kodiaq is een hele fijne, slimme en goed gebouwde auto. Hij is ruim, comfortabel, goed afgewerkt en praktisch. All you need in a familycar. Hij wint het onderlinge vergelijk van het Spaanse zusje de SEAT Ateca overtuigend. De Skoda Kodiaq is de SUV die je wilt hebben, ook al zijn de levertijden absurd lang en zit je bij Skoda allang niet meer voor een dubbeltje op de eerste rij.

Foto Skoda Kodiaq 2.0 TDI motor

TDI of TSI? Ik kies de TDI bij deze auto.

Eindcijfer: 8-

+ Ruimte
+ Comfortabele rij-eigenschappen
+ Moderne en prettig te gebruiken techniek
+ Prijs-kwaliteit
– Lange levertijd
– Matige stoelen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten