Rijtest: Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 pk

Smaak is iets persoonlijks. Wat de één mooi vindt, kan de ander weer heel erg lelijk vinden. Zelden is iedereen het met elkaar eens. Behalve als het over het vorige model van de Skoda Fabia Combi gaat. Wat een afschuwelijke auto! Waarom je ze toch zo vaak ziet rijden? Vanwege de lage bijtelling natuurlijk.

En dan ook nog in gifgroen bestellen. Omg!

En dan ook nog in gifgroen bestellen. Omg!

Ongeciviliseerde dieseldwerg

En wat een spijt de meeste Skoda Fabia eigenaren inmiddels hebben. Vooraf rekenden ze zichzelf natuurlijk rijk. Voor een kleine 100 euro per maand rijden in een auto van de zaak. Dat kun je privé echt niet nadoen. Maar dat heeft zijn prijs. De vorige Skoda Fabia 1.2 TDI is in alle opzichten een afschuwelijke auto. De grootste boosdoener (naast het uiterlijk en de matige wegligging) is de luidruchtige en ongeciviliseerde dieseldwerg onder de kap. Dit is een motortje met een gebruiksaanwijzing. Houdt nooit – maar dan ook echt nooit – de naald van de toerenteller onder de 2.000 toeren, want dan gebeurt er helemaal niets. Invoegen op de snelweg is een levensgevaarlijke exercitie met deze auto. Maar ook als het turbootje eenmaal meeblaast blijft het spektakel uit. Met 75 pk heb je alle reden tot klagen. En natuurlijk staan kleine auto’s niet bekend vanwege hun finesse.

De achterlichten lijken erg op die van de Octavia. Prima dus.

En kijk… dit is de nieuwe Fabia. Wat een verschil!

Veel betere vormgeving

Gelukkig is er hoop voor de Skoda Fabia Combi Greenline rijders bij wie het leasecontract bijna afloopt. Of voor diegenen die overwegen om hun ‘Faabje’ tegen een boom te parkeren of even ongezien van de kade af te duwen. Skoda heeft namelijk de nieuwe Fabia gelanceerd en samen met Driveaholic-lezer Rudy sta ik op een zonnige zondagmiddag op de parkeerplaats van de plaatselijke McDonalds zijn auto te bewonderen. Bewonderen ja, want tot mijn grote verrassing is de nieuwe Fabia Combi helemaal geen onaardig vormgegeven auto. Het design is in lijn met modellen als de Octavia en de Superb en godzijdank zijn de juiste proporties weer hersteld. Niet meer die opmerkelijk hoge daklijn. Rudy heeft strakke 17 inch velgen onder zijn Fabia gemonteerd en ook is de auto dankzij een KW-setje nog wat verder verlaagd. Dat maakt het uiterlijk van de auto net even wat spannender. Het blijft natuurlijk een brave Skoda, maar je rijdt in de nieuwe Fabia niet meer voor joker en dat is al heel wat waard.

De verlaging betaalt zich uit

Vergelijk deze eens met de voorganger. Een wereld van verschil.

Zakelijk maar sober interieur

Als ik achter het stuur plaatsneem zie ik direct vooruitgang met het vorige model. Het interieur ziet er netjes en zakelijk uit. Als ik kritischer naar de gebruikte plastics en materialen kijk, blijft een explosie van vreugde achterwege. Het is wel heel erg basic allemaal en iets meer kleur had het interieur wel goed gedaan.  Toch is er over de bediening goed nagedacht. Ook kan ik het stuurwiel (inclusief radiobediening) goed verstellen (zowel in hoogte als axiaal), zodat ik met mijn 1.90 meter de stoel ver genoeg naar achteren kan plaatsen. Ik hoef niet mijn knietjes af te zagen om me in de auto te vouwen. Dat pijnlijke lot blijft ook de achterpassagiers bespaard. De Skoda Fabia Combi is de ruimste auto in haar klasse. Helaas is de zitpositie wel wat te hoog en geven de stoelen te weinig steun aan de onderrug en de bovenbenen. Een verstelbare lendensteun is geen overbodige luxe op deze Fabia. Maak overigens niet de vergissing om vanwege de stoelen voor de grotere Octavia te kiezen, want de stoelen in de Octavia zitten namelijk niet beter.

Zakelijk maar ook sober interieur.

Zakelijk maar ook erg sober interieur.

Pittige en zuinige viercilinder

Ondanks dat de Fabia een nieuw model is, mag Skoda nog geen gebruik maken van de voortreffelijke nieuwste generatie driecilindermotoren. Skoda is in de hiërarchie inmiddels achter Seat gezakt, want in de vernieuwde Seat Ibiza zijn deze motoren al wel leverbaar. De Fabia moet het doen met de bekende viercilinders, waaronder de door ons gereden 1.2 TSI met 110 pk. Dat is overigens geen enkel probleem, want je komt met de ‘ouderwetse’ viercilinder niets, maar dan ook helemaal niets te kort. Vanaf ongeveer 2.000 toeren trekt de viercilinder als een lier.

Daarnaast vormt de TSI een prima paar met de optionele 7-trapsautomaat (DSG) en is de auto verrassend zuinig. Zonder moeite haal ik een gemiddeld verbruik van 1 op 15. Met een minder geladen rechtervoet haal je makkelijk 1 op 18. Het blok is verfijnd en stil. Enige kritiekpuntje is dat de TSI boven de 5500 toeren wat in ademnood komt, zoals zoveel turbomotoren. Dit merk ik vooral als ik de automatische versnellingsbak in de sportieve S-stand heb staan en de bak het toerental bewust hooghoudt. Zet de bak in D-stand en je kunt optimaal van het riant beschikbare koppel profiteren. Je kunt ook handmatig schakelen met de DSG-bak, maar helaas zijn er geen schakelflippers achter het stuur gemonteerd.

Ook de Fabia heeft inmiddels LED-dagrijverlichting.

Ook de Fabia heeft inmiddels LED-dagrijverlichting.

Goede rechtuitstabiliteit

Ook het onderstel van de nieuwe Fabia is naar een hoger peil getild. De auto voelt volwassen aan. De rechtuitstabiliteit ligt bijna op het niveau van de Octavia. De verlaging heeft hier een positief effect, zeker ook omdat je aan comfort nauwelijks inboet. En dankzij de verlaging is het bochtengedrag juist verbeterd. De auto ligt strak op de weg en de koets helt maar heel beperkt over. Hier betaalt het KW-setje zich echt uit. Helaas gooit het stuurgevoel uiteindelijk roet in het eten. De installatie werkt te licht en voelt indirect en een beetje rommelig aan. Het lukt niet om een zuiver stuurgevoel in de bocht te houden, lichte correcties in het stuurwiel zijn noodzakelijk om mijn lijn te houden. Stuurmannen zijn beter af met een Seat Ibiza. Bij normaal gebruik valt er met de installatie echter prima te leven. Dat zal voor de meeste Fabia combirijders voldoende zijn. Als reisauto scoort de Fabia echter een ruime voldoende, al dringt banden- en windgeruis wel net wat te stevig binnen in de koets.

Een setje 17 inch velgen doet veel voor het uiterlijk. Het comfort lijdt er niet onder.

Een setje 17 inch velgen doet veel voor het uiterlijk. Het comfort lijdt er niet onder.

Te hoge aanschafprijs

Gaan we de Fabia Combi weer zo vaak terugzien als het vorige model? Ik verwacht van niet. Volgend jaar vallen alleen de versies met de 1.4 TDI nog in de 21% bijtellingscategorie. Daarnaast prijst Skoda de Fabia ook een beetje uit de markt. De Fabia Style 1.2 TSI met DSG-7 heeft een vanafprijs van bijna 22.000 euro.  Onze versie kost een kleine 24.000 euro en dan ontbreekt een navigatiesysteem (900 euro) ook nog eens. De voor leaserijders interessante 1.2 TSI 110 pk Style Business Plus versie (inclusief navigatie en DSG-7) staat  voor 22.000 euro op de prijslijst. Een Seat Ibiza ST Style Connect met nieuwste generatie 1.0 TSI 110 pk en DSG-7 en navigatie kost 19.000 euro. Dat is toch nog steeds een stevig gat van 3.000 euro. De Skoda Fabia Combi komt met deze prijsstelling akelig dicht in de buurt van de Seat Leon ST, Ford Focus Wagon, Hyundai i30 Wagon of Toyota Auris Combi.

Skoda Fabia

De zwarte kleur staat de auto goed.

Conclusie

Ik begin de conclusie met goed nieuws: je hoeft de nieuwe Skoda Fabia niet van de kade af te duwen of tegen een boom te parkeren. De nieuwe Skoda Fabia is in alle opzichten een veel betere auto dan zijn voorganger. Met de 1.2 TSI 110 pk heb je een vlotte en comfortabele familieauto voor de deur staan. Eentje die er ook nog eens aardig uitziet. De Skoda Fabia is me dan ook helemaal niet tegenvallen. Perfect is hij niet, want aan details als het matige materiaalgebruik, de niet al te fijn zittende stoelen en het overmatige band- en windgeruis merk je dat Skoda nog wel wat te veel met het rode potlood heeft gestreept. Helaas laat Skoda je wel het volle pond betalen en dat is het grootste probleem van deze auto. Onze testauto  had voor 20.000 euro op de prijslijst moeten staan. Dan was de Skoda Fabia een te rechtvaardigen keus geweest. Nu is de Fabia simpelweg te prijzig en zijn er betere alternatieven op de markt.

Eindcijfer: 6,5
+ Geweldige TSI
+ uiterlijk is er echt op vooruitgegaan
+ solide en degelijke auto
– materiaalgebruik
– stoelen
– te hoge prijs

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten