Rijtest: Skoda Enyaq Coupé RS iV (2022)

Zal ik gewoon de letterlijke tekst van de Volkswagen ID.5 GTX kopiëren en even zoek-en-vervang doen bij Volkswagen/Skoda. Op papier is de Skoda Enyaq Coupé RS namelijk identiek aan de Volkswagen ID.5 GTX. Alleen het jasje verschilt wat.

De Skoda Enyaq Coupé RS is de nieuwste RS telg

De eerste elektrische Skoda die het RS logo mag dragen.

Zijn er echt geen verschillen?

Tuurlijk wel. Skoda heeft een eigen designtaal en dat zie je duidelijk terug. Bijvoorbeeld die enorme grille die ook nog eens verlicht is in het donker. Lekker bling-blingen in je Skoda. Daaruit blijkt het zelfvertrouwen van Skoda. Dit is allang niet meer het budgetmerk uit het Oostblok. Hier staat een zelfverzekerde mastodont die voor niemand opzij gaat. Helemaal mijn smaak is het niet. Ik vind de auto wel erg pompeus en de achterkant vind ik juist een tikje saai. Alsof de inspiratie opeens op was. Met een fel kleurtje en lekker dikke velgen poets je dat grotendeels wel weer weg maar het blijft een nogal forse auto. Binnen vind je fraaie RS-sportstoelen en een vrij minimalistisch (lees: opgeruimd) interieur. De materialen zijn marginaal beter dan bij de Volkswagen ID.5. Een klein lapje kunstleer doet wonderen. Qua infotainment is het ook beter, want je vindt toch nog wel een paar knopjes bij Skoda. Ok, het hadden er meer mogen zijn maar beter iets dan niets. Over beeldscherm gesproken: deze had wel iets meer naar de bestuurder geplaatst mogen worden. Klein detail.

De achterkant van de Skoda Enyaq Coupé RS valt optisch iets tegen.

De achterzijde oogt wat gewoontjes.

Wat is geen klein bier?

De prijs. De RS-versie is verkrijgbaar vanaf 66 mille en de teller bij onze testauto stopt bij 75 mille. Laat dat bedrag even indalen. Inflatie of niet maar 75 mille voor een Skoda is een absurd bedrag. Helemaal als je naar de concurrentie kijkt. Een Kia EV6 GT kost 69 mille en dan heb je 584 pk! Dat zijn er dus eventjes 285 meer dan de Skoda. Voor minder geld heb je bijna het dubbele vermogen. Auto’s als de Polestar 2, BMW iX3 zitten ook in dezelfde prijsrange. Laat staan als je naar de meer gangbare versies van de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 gaat kijken loopt het verschil snel op. Zelfs de technisch gelijkwaardige Volkswagen ID5 GTX is 5 mille goedkoper. Ja, je leest het goed. Deze Skoda is (fors) duurder dan de vergelijkbare Volkswagen. De prijs voor de instap Enyaq Coupé bedraagt 52.000 euro. Ook al geen koopje. Tijden veranderen. Skoda is qua prijs onderhand het premium broertje van Volkswagen. Voor dat lapje kunstleer betaal je dus fors extra. Wel goed: dankzij de efficiënte stroomlijn is de theoretische range een riante 523 kilometer.

Het interieur van de Skoda Enyaq Coupé.

Een lapje kunstleer doet wonderen.

Is de auto het RS-logo waard?

Nee. Natuurlijk heeft Skoda dezelfde kunstgrepen als Volkswagen uitgehaald maar dat heeft weinig zin. Dit rijdt en voelt als een RS-line en niet als een RS. Er valt gewoon geen rijplezier uit de auto te halen. De auto geeft weinig feedback, is veel te zwaar en log en je merkt aan alles dat veiligheid en voorspelbaarheid voorop staan. Bij de Ford Mustang Mach-E heb je af en toe nog wat remspoormomentjes, ik garandeer je dat je ‘undies’ bij deze Skoda droog blijven. De auto is vooral een uitmuntende GT. Snelwegkilometers raffelt de auto probleemloos af. Dan voelt de auto Audi-esk aan en troon je boven iedereen uit. De stoelen zitten uitstekend, de isolatie is prima op orde (alleen klein beetje last van wat windgeruis) en de versnelling van de elektromotor (0-100 in 6.5 seconden) is meer dan afdoende. Al is een topsnelheid van 180 km/h niet echt RS-waardig. De adaptieve dempers hebben overigens weinig toegevoegde waarde, want de verschillen zijn te verwaarlozen. Het comfort is overigens wel altijd (ruim) voldoende. En o ja, de auto is ook ruim en praktisch genoeg, al valt de hoofdruimte wat tegen. Komt dit riedeltje je bekend voor? Dat klopt, want deze auto rijdt echt identiek als de Volkswagen ID.5 GTX. Maar dan ook echt identiek.

De kleur en velgen passen goed bij elkaar

De kleur en velgen passen goed bij elkaar

Voor wie is de Skoda Enyaq Coupé RS toch de moeite waard?

Voor mensen die helemaal hoteldebotel zijn van het uiterlijk. Want daar moet de auto het wel van hebben. Dat je een hele fijne GT koopt is dan natuurlijk meegenomen. En ik kan me voorstellen dat er altijd Skoda-fanboys en -girls zijn die per se een Skoda willen hebben. Voor mij biedt de Skoda Enyaq Coupé RS te weinig toegevoegde waarde. Het is een te dure copy-paste van de Volkswagen ID.5 GTX.  Daar wringt het voor mij wel een beetje. Ik wil geen 75k uitgeven voor een Skoda die het RS-badge niet waard is. Fijn dat het een puike GT is, maar dat maakt deze auto niet uniek. Voor 69 mille koop ik een elektrische Kia EV6 met 584 pk. Dat noem ik een gamechanger. Deze Skoda Enyaq Coupé RS is in de EV-wereld eerder een volger. Een goede volger, maar wel pelotonvulling. Wil je toch de Enyaq, kies dan een reguliere versie. Die biedt wel een betere ‘value for money’. Die maakt wel je verwachting waar. Minder is in dit geval meer.

RS logo

Nee, deze auto verdient het RS logo niet.

Eindcijfer: 7

+ Goede range.
+ Fijne reisauto.
+ Uitstekende stoelen.
– Veel te duur.
– Verre van sportief.

Vermogen
299 pk, 460 nm
0-100
6.5 sec
Topsnelheid
180 km/h
Motor
Elektromotor
CO2 uitstoot
0 g/km
Vanafprijs (NL)
66.000 euro.
Minimale bagageruimte
570 liter
Leeggewicht
2.155 kg
Actieradius
523 km

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten