Rijtest: Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150 pk (2016)

De Seat Leon is bijna een stamgast bij Driveaholic. Onze Seat Leon Cupra 400 speelde vaak de hoofdrol, maar ook de Seat Leon 2.0 TDI FR maakte indruk op me. De 1.4 TSI ACT en de stationwagen heb ik nog niet kunnen rijden. Wat wil het toeval: er staat er één voor me klaar :).

Foto Seat Leon

Waar zijn de uitlaten verstopt?

Geen dubbele uitlaatpijpjes?

Ik moet wel even goed kijken of ik niet in de zeik wordt genomen. Heeft de 1.4 TSI 150 pk versie niet altijd twee uitlaatpijpen? Nee dus. Dat is alleen bij de FR-versie het geval. Weer wat nieuws geleerd dus ;). Het is weer even geleden dat ik in de Seat Leon heb gereden en direct valt me op wat een verdomd goede auto het nog steeds is. De stoelen zitten goed, de ergonomie is voortreffelijk en het ziet er allemaal leuk uit. Natuurlijk is het navigatiescherm wat klein en zijn er her en der wat mindere materialen gebruikt, maar de algemene indruk blijft zeer positief. Deze auto klopt gewoon.

De ergonomie is voortreffeliijk.

De ergonomie is voortreffelijk. Het navischerm is wel wat aan de kleine kant.

Style versus FR

Dat geldt ook voor het rijden. De wegligging is goed, hij stuurt lekker direct en hij biedt voldoende comfort om ook lange afstanden af te leggen. De Styleversie heeft het standaardonderstel en dat is te merken. De auto is comfortabeler afgestemd, mede te danken aan de kleine 16 inch wielen natuurlijk. De FR-versie rijdt wel wat strakker, zoals we in de Zwitserse Alpen konden ervaren. Een snelwegafritje pakken met de gewone Leon resulteert in iets meer onderstuur en krijsende voorbandjes. Een kwestie van smaak dus welke je neemt. De Style is wat comfortabeler, de FR versie wat sportiever. Ik zou altijd voor de FR kiezen, omdat je dan meer profijt hebt van het uitmuntende chassis. Daarnaast is de FR comfortabel genoeg en krijg je een wat sportiever uiterlijk en grotere velgen (17 inch) op de koop toe. Dat is voor het oog wel wenselijk, want met de kleine 16 inch velgen doe je de Leon eigenlijk geen recht.

Foto Seat Leon ST zijkant

Deze 16 inch velgen zijn echt te klein

Voortreffelijke motor

Het belangrijkste nieuws zit hem voor mij onder de motorkap. De 1.4 TSI met cilinderuitschakeling draait alweer een tijdje mee, maar ik heb hem nog niet onder handen kunnen nemen. Eindelijk dan! Het is het wachten waard. Wat is dit een voortreffelijk motortje. Gekoppeld aan de DSG-7 heb je een rappe auto, voor je gevoel zelfs zeer rappe auto. Ik wist niet dat een auto met ‘maar’ 150 pk zo vlot door de toeren loopt. De kleine 1.4 TSI maakt heel gemakkelijk grote stappen. Even de 200 kilometer per uur aantikken is echt een fluitje van een cent. Het is een alleskunner. Hij levert veel trekkracht bij lage toeren, maar houdt het ook dapper vol tot aan het rode lijntje. Dat laatste was in de voorganger (140 pk TSI) veel minder het geval. Overigens weet ik uit ervaring dat de handbak ook erg fijn is, mocht de DSG-7 niet binnen je budget passen.

Foto voorkant Seat Leon ST

Je kunt de Seat vaak herkennen aan de kenmerkende LED verlichting.

Natuurlijk is de 1.4 TSI lang niet zo zuinig als de fabrikant belooft, maar een praktijkverbruik van 1 op 16 is makkelijk haalbaar. Daarnaast is de motor gewoon erg stil. Je hoort het blokje nauwelijks draaien, wat erg fijn is in de praktijk. Erg inspirerend klinkt het kleine motortje helaas niet als je de Leon de sporen geeft. Van de cilinderuitschakeling heb ik overigens niets gemerkt. Die techniek werkt echt feilloos. Al met al maakt deze 1.4 TSI de 30 pk sterkere 1.8 TSI compleet overbodig. Investeer liever in wat extra opties zoals het uitmuntende soundsysteem, LED koplampen, navi-upgrade (het meest simpele navigatiesysteem is vrij traag) en de met alcantara beklede sportstoelen. Nog zo’n verschil met concerngenoot Audi. Bij Seat zijn de meerprijzen nog ronduit schappelijk.

Qua binnenruimte scoort de Leon gemiddeld.

Qua binnenruimte scoort de Leon gemiddeld.

Een Octavia is ruimer

Hoe doet de ST het qua ruimteaanbod in vergelijking met de concurrenten? Niet buitengewoon. Ruimtezoekers zijn beter af met de Skoda Octavia. De Leon ST is best een ruimte auto (587/1470 liter bagageruimte), maar in vergelijking met bijvoorbeeld een Skoda Octavia (610/1740 liter) geen hoogvlieger. Waar Seat wel punten scoort is de rijke standaarduitrusting en schappelijke prijsstelling. Wel wordt de Seat Leon binnenkort licht vernieuwd, misschien een reden om nog even te wachten met je aanschaf. Aan andere kant kun je nu wel leuke kortingen (business plus voor de prijs van een gewone businessvariant) scoren. Valt er dan verder niets aan te merken op de Seat Leon? Vooruit, Hooguit mis je wat veiligheidssystemen in vergelijking met de concurrentie, is het navigatiescherm te klein en heb je misschien wat teveel wind- en bandengeruis. Maar dat is het eigenlijk wel

Foto Seat Leon 1.4 TSI

Veel auto voor je geld. De Leon is nog steeds een goede aanbieding.

Conclusie

De Seat Leon ST is nog steeds een prima allrounder. Hij is comfortabel, zit fijn, is stil, presteert goed en je kunt er best leuk mee sturen. Ondanks dat het model binnenkort een lichte facelift krijgt, is het nog steeds een prima keus. Ik zou hem zo weer kunnen kopen, zeker ook omdat de prijs-kwaliteit gewoon heel erg goed is. Sterker nog, deze 1.4 TSI is de spreekwoordelijke kers in de appelmoes. De motor maakt de sterkere 1.8 TSI en de 2.0 TDI’s volledig overbodig. Op de brute en veel duurdere Cupra na is dit de fijnste Leon. Je moet hem alleen wel even in FR trim bestellen. Dan had de auto een plaatsje hoger  op onze ranglijst gescoord.

Eindcijfer: 7,5
+ heerlijke motor. Snel, soepel, zuinig en stil.
+ goede prijskwaliteit
+ fijn onderstel
– banden- en windgeruis
– de FR-versie rijdt nog net wat fijner

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten