Rijtest: SEAT Leon FR 2.0 TDI (2013)

We rijden in de nieuwe SEAT Leon in de sportieve FR uitvoering. We rijden vandaag met de 150 en de 184 pk diesel. Ik ga twee vragen beantwoorden. Allereerst of je de SEAT Leon 2.0 TDI op je shortlist moet zetten en de tweede vraag is of je moet investeren in de 184 pk diesel of dat je wat geld op zak kunt houden.

leon 2

De LED verlichting ziet er gaaf uit. Altijd bijbestellen.

Ik begin direct met het antwoord op de eerste vraag. De SEAT Leon heeft mij positief verrast. De auto biedt een hele aardige mix tussen comfort en dynamiek. Het is niet echt een zacht geveerde auto, maar er zit genoeg vering in om niet stuiterend door het leven te gaan. Voor het comfort merk ik nauwelijks verschil tussen de 17 en 18 inch velgen. Ga dus altijd voor 18 inch, dat ziet er gewoon beter uit. Verder is de auto stil, de sportstoelen in de FR zitten heerlijk en je krijgt veel luxe voor je geld. Vooral de full-LED verlichting vind ik gaaf. Persoonlijk vind ik het ook een mooie auto, alhoewel het interieur wel wat saai en grijs is. Ook vind ik het navigatiesysteem niet perfect. De laadtijden zijn wat lang en het schermpje is wat klein. Maar in vergelijking met de voorganger is het interieur een enorme vooruitgang. Maar in een Golf tref je gewoon een mooier interieur aan. Daar betaal je dan ook voor.

Nu naar de dynamiek. Kun je ook nog een beetje plezier hebben met de FR TDI? Jazeker, ook dat valt helemaal niet tegen. Als je gaat gooien en smijten blijkt dat er best een aardige balans in de auto zit. De auto helt nauwelijks over en je krijgt van het onderstel voldoende informatie mee zonder dat je de auto uit stuitert of je best moet doen om het gevaarte tussen de lijntjes te houden. Gecombineerd met de prettige besturing (net iets te licht, maar wel met voldoende gevoel) ben je al snel lekker aan het sturen.

Alles zit op de plek waar je het verwacht, maar het is wel wat grijs en saai allemaal.

Alles zit op de plek waar je het verwacht, maar het is wel wat grijs en saai allemaal.

Je hebt niet heel veel last van het zware dieselblok op de vooras. Onderstuur blijft beperkt en ook voel je dat je met een vrij lichte auto op pad bent. De Leon weegt ruim 1200 kilogram en dat is een hele acceptabele waarde. Evenzo prettig vind ik de ondersteuning van het xds (elektronische sperdifferentieel). De auto krijgt het vermogen en met name het koppel ook in bochten best aardig op de weg. Je kunt ook vrij makkelijk ‘lift off oversteer’ opwekken. Laat plotseling tijdens het insturen van een scherpe bocht het gas abrupt los en het kontje doet een stapje opzij. Het schakelen (niet onbelangrijk) werkt ook erg prettig. Zeker als je gaat boenderen kun je vrij snel op- en terugschakelen.

blauw 2

Overigens merk ik wel een verschil tussen de 150 en 184 pk versie. De laatste versie heeft een moderne multilink achteras en als je gaat pushen merk je toch wel een klein verschil. De 150 pk versie (met torsieas) is net wat onrustiger en er kruipt net wat meer onbalans in de auto. Dat merk je niet alleen tijdens stevig bochtenwerk maar ook op de Autobahn is de 184 pk FR net wat stabieler op hoge snelheid. Bij een normale rijstijl merk je overigens het verschil niet. Maar wat mij betreft is het wel een reden om toch door te sparen voor de 184 pk versie.

Sportief kontje

Sportief kontje

Dan motorisch. De 2.0 TDI is zowel in 150 pk als in 184 pk variant een fijn blok. Bij de 150 pk versie mis je als je gaat pushen op de Autobahn nog net wel die 30 paardjes maar in Nederland kom je ook met het 150 pk blok niets tekort. Je kunt er heerlijk schakellui mee rijden. Vanaf de 1500 toeren heb je power dus je kunt in de zesde versnelling gewoon de snelweg opdraaien. Logischerwijs gaat dit in de 184 pk versie nog net wat soepeler, maar het verschil is in de praktijk niet heel erg groot. Voor beide blokken geldt dat ze voor het echte sportieve werk niet de beste keus zijn. Het nadeel van diesels is dat de power in een relatief kleine toerenband geleverd wordt. Het is meer een comfortblok, niet zozeer sportief. Boven de 4000 RPM is de lol wel voorbij. Wel heb je vanaf 1500 RPM voldoende trekkracht. Het zijn heerlijke blokken voor op de snelweg, maar minder leuk als je gaat boenderen op een verlaten bergweg.

Overigens verkies ik beide diesels wel boven de 1.4 TSI 140 pk die ik ook gereden heb. Dat blok voelt eigenlijk ook als een diesel aan. Veel trekkracht onderin maar boven de 5000 toeren valt hij ook een beetje dood. En dat blok klinkt ook niet sportief. Wat is dan nog het nut van benzinerijden in dit geval?

De 17 inch velgen zijn net wat te klein. Kies de 18 inch velgen.

De 17 inch velgen zijn net wat te klein. Kies de 18 inch velgen.

Dan nu het antwoord op de vragen. Ik ben zeer positief over de Leon. Hij doet me in veel opzichten denken aan een Golf GTI, al mist de FR wel net even die extra 20% scherpte en doorontwikkeling. Maar dat vind ik verder geen punt. De Leon biedt een hele prettige mix tussen comfort, gebruiksgemak, luxe, economie en een forse dosis stuurplezier. En de ‘value for money’ is onovertroffen. Wat mij betreft is dit de keus die je moet maken als je twijfelt tussen een Golf, A3 of een Octavia. Die laatste is wel de beste keus als je veel ruimte nodig hebt. En welke versie moet je nemen? De 184 pk versie is net wat sneller en heeft een iets beter onderstel, maar kost ook wel weer wat meer. Het hangt dus af van je portemonnee, maar beide modellen rijden fijn.

Eindoordeel: 8- 
+ fijne motoren
+ fijn sturende auto
+ value for money
– materiaalgebruik niet overtuigend.
– onderstel 150 pk TDI mist wat verfijning

Last but not least tachofilmpjes van beide diesels en de 1.4 TSI.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. 9 oktober 2016

    […] 0 […]

  2. 5 december 2017

    […] karakter. Ik mis het Volvo gevoel wel een beetje. Doe je ogen dicht en je waant je in een Audi A3, Seat Leon, Mazda 3, Ford Focus, Mercedes A-Klasse of Opel Astra. Wat dat betreft maakt Volvo het premium […]

  3. 7 januari 2018

    […] gewone ‘bread and butter’ middenklasser die een vergelijkbare rijbeleving biedt als de Mazda 3, Seat Leon en Volvo […]

  4. 21 oktober 2018

    […] En…..als ik uiteindelijk moet kiezen tussen deze Peugeot of een Volkswagen Golf GTD of Seat Leon FR? Dan kies ik uiteindelijk toch één van die laatste. De irritatiepunten wegeen dan net wat te […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten