Rijtest: SEAT Leon CUPRA R (2018)

Een knallende start van het nieuwe jaar! Ik mag op pad met de SEAT Leon CUPRA R. De bruutste CUPRA ooit gebouwd. Deze gelimiteerde editie (799 stuks) is net weer even scherper en heter dan de toch al niet misselijke SEAT Leon CUPRA 300. Helaas ook duurder. Is de SEAT Leon CUPRA R de meerprijs waard?

SEAT Leon CUPRA R

De bruutste SEAT ooit!

Weer een SEAT Leon CUPRA?

Yep. Ik heb ze allemaal gereden en zelfs eentje gekocht. Deze SEAT Leon CUPRA R is er wel eentje met wat meer hardware. SEAT wil met deze finale versie nog even de puntjes op de i zetten. Dat is misschien ook wel nodig, want de gewone CUPRA gaat alweer een paar jaar mee en de concurrentie zit ook niet stil. De nieuwe Renault Megane RS, de Hyundai I30N en de Honda Civic Type-R knabbelen allemaal aan de stoelpoten van SEAT en dat bevalt ze in Spanje niet. Dus brengen ze nog even de überversie uit. The big daddy.

Foto zijkant SEAT Leon CUPRA R

De koperkleurige accenten zijn exclusief voor de CUPRA R.

Wat maakt deze versie zo bijzonder?

De hardware. SEAT heeft echt een hele serieuze auto neergezet. Dat zie je direct al aan de bodykit. Die is agressief, heftig en vooral functioneel. De splitters en spoilers zorgen voor meer neerwaartse druk, de banden zijn nog wat breder en het camber is aangepast voor nog meer tractie. Ook zorgen de grote Brembo’s voor een beestachtige vertraging. Ik vind alle koperkleurige details trouwens ook heel erg gaaf. Je herkent de auto direct als een ‘speciale’. Dit is een auto die iets doet met je masculiene entiteit! Open het portier en je ziet prachtige kuipstoelen (die heerlijk zitten!) en een met alcantara bekleed sportstuurtje en ook zie je koperkleurige elementen terug. Ook is het tellertje net even anders. Kleine dingen maar ze maken het verschil!

SEAT Leon CUPRA R

Van dit soort details word ik echt heel blij!

Is het een rauwdouwer op de weg?

Nee hoor, dat valt reuze mee. De auto is prima als ‘daily drive’ te rijden. Mits je de dempers in comfortsetting zet. Dan is de auto redelijk stil en is het comfort voldoende. Switch naar de meest extreme CUPRA-setting en alles verandert. Dan is de SEAT Leon CUPRA R best hard geveerd. Merkbaar harder dan de gewone CUPRA in dezelfde setting. Ook is het gemonteerde uitlaatsysteem een stuk luider dan de standaard SEAT Leon CUPRA. Erg leuk hoor, die keiharde DSG-scheten als je opschakelt en de ‘pops and bangs’ als je het gas loslaat. Dat zorgt toch voor extra beleving en extra aandacht. Je medeweggebruikers genieten namelijk volop mee van jouw uitlaatmuziek! Over muziek gesproken: de Beats audio is een prima installatie. Gelukkig valt het mee met de bassen en zijn de hoge tonen ook oké. In onze duurtest Volkswagen Polo is de geluidsinstallatie van hetzelfde merk ronduit waardeloos.

SEAT Leon CUPRA R

De CUPRA R accentjes maken het net even leuker!

Krijg je ook meer power?

Kies je de handbak dan krijg je 10 pk extra. Hiermee stijgt het vermogen naar 310 pk. Bij de DSG-versnellingsbak blijft het vermogen ‘beperkt’ tot 300 pk. Van dat verschil merk je niets in de praktijk. De 300 pk versie is al venijnig snel. Het gemak waarmee deze motor toeren maakt en versnelt is en blijft weergaloos. De 2.0 TSI is een prachtig blok. Wat ik vooral zo waardeer is de lange adem. Dit is een motor die door blijft rammen tot de toerenbegrenzer en dat is voor een turbomotor best bijzonder. Tegelijkertijd is de motor soepel en meegaand en kun je er ook rustig en comfortabel mee rijden. Het grote verschil met de standaard CUPRA is dat de soundtrack in de SEAT Leon CUPRA R veel beter is. Dat maakt echt een verschil!

 

Is de ‘handling’ beter?

Absoluut. De standaard CUPRA is al een fijne en heerlijk lichtvoetige auto, maar heeft wel twee manco’s. Het stuurgevoel is wat indirect en als het sperdifferentieel de krachten niet meer kan verwerken geeft deze het nogal resoluut op. Dat resulteert in een plotselinge ‘outburst’ van stevig onderstuur. Dan moet je al wel als een totale idioot bezig zijn, maar toch. Ik sluit niet uit dat dit probleem ook in de SEAT Leon CUPRA R nog bestaat, maar ik weet wel dat de grens echt verder weg ligt. Ik heb me af en toe als een waanzinnige gedragen, maar de auto had altijd tractie. Ondanks temperaturen dicht bij het vriespunt. Het sperdifferentieel had het af en toe best zwaar om alle krachten te verdelen, maar kreeg het wel voor elkaar. De gewone CUPRA had hier al lang de witte vlag gehesen. Wat ik gaaf vind is dat je het sper in het stuur ook echt voelt werken, dat is bij de gewone CUPRA ook merkbaar minder het geval. Optioneel kun je de SEAT Leon CUPRA R ook met semi-slicks bestellen maar nodig is dat niet.

Foto achterkant SEAT Leon CUPRA R

De uitlaten produceren een gezonde dosis herrie!

En de besturing?

Is ook beter, alhoewel er nog wel ruimte voor verbetering zit. In CUPRA-mode stuurt de auto wel erg zwaar. Gelukkig kun je alle settings individueel instellen. Met de besturing een tandje lichter is het stuurgevoel al veel beter. Directer en preciezer ook! Echt beter dan de standaard CUPRA. Het adaptieve chassis is in CUPRA-mode echt te hard. Ik stuiter af en toe flink de auto door en ik voel de wielen zoeken naar tractie. Die stand is geschikt voor het circuit maar niet voor de openbare weg. Zet het chassis een tandje zachter en de som der delen klopt wel. Het tempo kan dan nog verder omhoog. Dan rijdt de auto nagenoeg perfect en nog beter dan de gewone CUPRA. Die al fantastisch rijdt, laten we dat niet vergeten!

SEAT Leon CUPRA R

Het alcantara sportstuurtje ligt heerlijk in de hand.

Heeft de SEAT Leon CUPRA R nog minpunten?

De rechtuitstabiliteit op zeer hoge snelheid (240 plus) kan een tikje beter, het stuurgevoel wordt dan wat wazig. De nieuwprijs van 57.000 euro is ook een issue. Dat is natuurlijk heel veel geld voor een SEAT. Daarnaast is de beschikbaarheid een probleem. Nederland heeft er maar 6 toegewezen gekregen en die zijn allemaal verkocht. Irritant! Gelukkig staat onze testauto te koop. Een ander puntje is dat de SEAT Leon CUPRA R heel erg snel is, maar nog steeds geen ultieme wildebras is. Hij is vooral heel erg efficiënt, razendsnel en biedt karrenvrachten grip. Een auto gebouwd voor snelle rondetijden. Porsches het leven zuur maken op de Nordschleife. Wild uitbreken zit er echter nauwelijks in. Wel garandeer ik je dat je ook op de binnenwegen in de Eifel heel lang in de binnenspiegel van peperdure sportauto’s kan blijven plakken. Deze auto is zo makkelijk hard te rijden, dat is waanzinnig. Je zou kunnen zeggen dat het een zwakte is maar het is ook een compliment. Deze auto geeft je enorm veel vertrouwen om de limiet op te zoeken maar is toch leuk genoeg om nooit te vervelen. Dat laatste vond ik bij de Volkswagen Golf GTI Clubsport een klein manco. Die vond ik net iets te klinisch. De SEAT Leon CUPRA R is de leukere auto van de twee. Het is gewoon een gaaf ding!

Velgen SEAT Leon CUPRA R

Fraaie velgen en remmerij!

Welke SEAT Leon CUPRA moet je hebben?

Is deze SEAT Leon CUPRA R de meerprijs waard? Ik vind van wel. Dit is de meest brute CUPRA die je kunt rijden. En absoluut één van de meest speciale hothatches. Je hoeft er echt niet het circuit voor op om dat te ervaren. Ook op de openbare weg voel je het verschil en de extra kwaliteit. Natuurlijk is de gewone SEAT Leon CUPRA ook een briljante auto maar ik zou voor de bijl gaan en deze SEAT Leon CUPRA R kopen. Het tandje extra is gewoon gaaf en de gepeperde CUPRA R ziet er ook nog eens gruwelijk dik uit!

Limited Edition.

Slechts 6 stuks in Nederland!

Eindcijfer: 8,5
+ Waanzinnig veel tractie.
+ Een geweldige motor.
+ En dan die uitstraling.
– Forse prijs voor een SEAT
– De beperkte beschikbaarheid levert een kwart strafpuntje op.

Tnx @AutoArena voor het beschikbaar stellen van de auto!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

6 reacties

  1. Martin de Haas schreef:

    Goedenmiddag, de versie met handbak, zou die in de buurt komen van een Megane 3RS ?

  2. Ik schat in dat de Cupra R wel wat scherper is dan de 4RS, ook al heb ik die niet gereden.

  3. Richard schreef:

    Hey Chris, leuk om te horen dat hij auto vh jaar 2019 is geworden. By the way, je “oude” Cupra 400 doet het nog steeds prima. 70k op de teller en heeft in de afgelopen 4 jaar tot nu toe 15 euro aan onkosten gehad (afgebroken uitlaatsteuntje door al die drempels haha).. Olieverbruik top, maar 250ml op 10000 km. en nog steeds gemiddeld 1 op 12.5 op de buitenwegen en dat is inclusief een belachelijke inhaalactie of 2 tijdens mijn woon werk ritten… Ik blijf hem nog een paar jaartjes rijden, voordat we verplicht aan de elektrische autos moeten..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten