Rijtest: SEAT Leon CUPRA R (2018)

Hoe gaaf! Een testrit maken in één van mijn vorige auto’s. Ik mag rijden in exact dezelfde SEAT Leon CUPRA R. Onze voormalige duurtester. Slaat de vonk weer over?

Terug van weggeweest

Terug van weggeweest!

Hoe staat de auto er nu voor?

Snaarstrak. Er is echt geen krasje of deukje te zien. Dat was anders. Mechanisch stond de auto er het afgelopen jaar minder goed voor, want na de aanschaf van Stephano was er een issue met stevig olieverbruik en ook trokken de gemonteerde remschijven al snel krom (bekend issue). Stephano heeft direct de motor laten reinigen en nieuwe remschijven (Disc Brakes Australia), blokken (Carbone Lorraine RC5+ remblokken) en gevlochten remleidingen gemonteerd. Nu functioneert de techniek weer als nieuw. Qua uiterlijk is er weinig veranderd, op het setje lichtgewicht OZ-velgen na. Een strakke set, maar de originele velgen maken de CUPRA R wel uniek. Die dienen nu als winterset. Maar verder is het ook een paar jaar na dato gewoon een hele dikke en vooral speciale auto. Vooral de carbon accenten maken de auto echt af. Het interieur ziet er ook nog steeds snaarstrak uit. Nauwelijks gebruikssporen te zien. Alleen op de bestuurdersstoel zie je wat schade en ook hebben het alcantara stuur en pookje wel hun beste tijd gehad. Maar dat is na dik 120.000 kilometer niet heel spannend. Belangrijker: er kraakt of piept er helemaal niets.

OZ velgen en remmen SEAT Leon CUPRA R

Lichtgewicht OZ velgen, betere remmen. Hier is veel aan gesleuteld.

Is er motorisch nog aan de auto gesleuteld?

De JD-chip op maat die ik had laten plaatsen is niet meer. De auto is met stock software aan Stephano verkocht. Die heeft op zijn beurt de auto laten chippen bij BB tuning inclusief MST Turbo Elbow, een Racingline R600 intake en Milltek uitlaat. Met 375 pk/528 nm als fraai resultaat. Toch is het gekke dat de auto gevoelsmatig veel sneller aanvoelt. Er zit bizar veel snelheidsbeleving in de auto en dat maakt de rijbeleving enorm gaaf! Als we de Dragy erbij pakken dan is het niet alleen beleving. De auto scoort een waanzinnig fraaie 9.34 seconden van 100 naar 200. Dat is echt een indrukwekkende tijd gezien het vermogen, dus ik denk dat er op een andere rollerbank wel wat meer in zit qua vermogen. We kunnen dus met zekerheid stellen dat de welbekende 2.0 TSI motor (EA888.3) zich kiplekker voelt. Sowieso vind ik dit een geweldig blok. Zo levendig en energiek. Je moet even wachten tot de turbo spoelt bij 2.500 toeren maar dan loopt de motor echt snel door de toeren. Geholpen door de ultrasnelle DSG-versnellingsbak. Niet altijd de meest verfijnde bak in automatische modus, maar qua snelheid onovertroffen. Dus gewoon lekker flipperen en zelf het heft in handen nemen voor optimale performance.

Interieur SEAT Leon CUPRA R

Het interieur is nog ongewijzigd gelaten.

Hoe rijdt de auto?

Heel anders natuurlijk dan mijn BMW M2. Deze SEAT neemt zijn rol als atleet vooral heel erg serieus. Dat voel je, merk je en proef je iedere kilometer. Vooral de manier waarmee je de auto heel agressief kunt insturen maakt indruk. Dankzij het sper red je het gewoon met bijna 400 pk op de voorwielen. Ook als je als een idioot volgas geeft in de bocht. Zelfs dan blijft fataal onderstuur heel lang uit. Mits het asfalt droog is natuurlijk. Gevoelsmatig stuurt de auto nog iets fanatieker in dan in mijn tijd. Kan net even dat verschil met de lichtgewicht OZ-velgen zijn. Maar ongeacht of dat zo is, ik ben weer diep onder de indruk van de performance van de auto en ook is het stuurgevoel mooi direct en precies. Het voelt hardcore genoeg aan en tegelijkertijd ook lichtvoetig. Weer eens lekker om met minder dan 1.400 kg op pad te zijn. Minstens zo goed is de remmerij: Met deze aftermarketset kun je wel blijven leunen op je remmen. Daarnaast is de duurzaamheid van deze set van beter en voelt de auto veel stabieler aan bij harde remacties op hoge snelheid. Origineel werd met name de achterkant erg onrustig. Ook fraai is het geluid van de Milltek. Net iets dieper dan de toch al niet bescheiden standaard uitlaatset. Een mooie upgrade, ook optisch!

Milltek SEAT Leon CUPRA R

De Millteks laten graag van zich horen.

Wat kan beter?

Niet heel erg veel. Deze SEAT Leon CUPRA R is één van de meest begerenswaardige hot hatches die je kunt kopen. Niet zo uitbundig qua wegligging als een Renault Megane RS of Ford Fiesta ST maar wel buitengewoon competent als het gaat om het maken en inmiddels ook afschudden van snelheid. En het comfortkunstje kan deze SEAT prima dankzij de adaptieve dempers. Maar perfect is geen enkele auto en dat geldt ook voor deze SEAT. Dus als ik ga muggenziften, mis ik af en toe wel dat kleine speelse en wilde randje. De auto is nog steeds net iets te serieus. En de bediening van de navigatie was in 2019 al drie keer niks en dat is 6 jaar later nog steeds een issue. Maar buiten dat valt er niet zo heel veel te klagen over dit exemplaar. Het doet me vooral deugd dat de auto weer in handen is van een liefhebber die de auto koestert. Vaak zie je dat dit soort auto’s niet altijd de aandacht en liefde krijgen die de techniek wel nodig heeft. Gelukkig is dat nu wel het geval.

Foto zijkant SEAT Leon CUPRA R

Ook anno 2025 een zeer begerenswaardige hot hatchback.

Conclusie?

Dat oude liefde zeker niet roest. Want ik werd direct weer enthousiast toen ik met de auto reed. Wat een geweldenaar is en blijft dit toch. Zeker nu de zwakke plek (remmerij) eens en voor altijd is opgelost. En ook optisch blijft het een pareltje van de buitencategorie. Deze Leon generatie wordt al mooi oud en voor de SEAT Leon CUPRA R geldt dit zeker. Een gevoel van weemoed blijft uiteindelijk wel hangen, want dit soort auto’s – net als de Megane Trophy-R, Golf GTI Clubsport S – worden niet meer gebouwd. En als liefhebber doet mij dat veel pijn. Aan de andere kant ben ik ook trots dat ik eigenaar ben geweest van een dergelijke speciale auto. Eentje die het verdient om een legende te worden. Eentje die bij alle hot hatch en SEAT liefhebbers heel hoog op de bucketlist moet staan. En uiteindelijk ben ik vooral blij dat de auto na wat omzwervingen weer een baasje gevonden heeft die de auto de juiste aandacht en liefde geeft. Dat is wat telt!

2.0 TSI Turbomotor SEAT Leon CUPRA R

Deze 2.0 TSI turbomotor kan nog jaren mee.

Eindcijfer: 8.5
+ Ziet er cool uit!
+ Serieus competente en snelle hot hatchback.
+ De 2.0 TSI blijft een geweldenaar.
– Iets te serieus.

Vermogen
300 (375) pk, 400 (528 nm)
0-100
5.7 (circa 5 sec)
Topsnelheid
250 (circa 285) km/h
Motor
2.0 ltr viercilinder turbo
CO2 uitstoot
156 g/km (NEDC)
Vanafprijs (NL)
n.v.t.
Minimale bagageruimte
380 liter
Leeggewicht
1.361 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. NDphotonl schreef:

    9.34 is echt supernetjes, die zag ik niet aankomen!

    • Christian Schilder schreef:

      Nee ik ook niet. Maar auto heeft wrsnl meer dan 400 pk. Sterker nog, dat kan bijna niet anders. Rolerbank is denk ik wat pessimistisch.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten