Rijtest: Seat Leon Cupra 300 (2017)
Of ik naar Barcelona wil gaan voor de lancering van de vernieuwde SEAT Leon CUPRA 300? Dat hoef je mij geen twee keer te vragen. Natuurlijk wil ik dat! Dus stapte ik in het vliegtuig voor een heerlijk dagje autorijden met zowel de voorwiel- als de vierwielaangedreven versie. Een verslag van een geweldige zondag!
4:55 uur – de wekker
Grappig is dat. Ik zet de wekker op een oneerbiedig vroeg tijdstip en toch ben ik al voor het eerste alarm wakker. Niet zonder reden. Het is de eerste keer in mijn bloghistorie dat ik naar de lancering van een nieuwe auto mag. Dan ook nog in Barcelona en als klap op de vuurpijl ook nog eens de vernieuwde SEAT Leon CUPRA 300. Een auto die ik ruim een jaar met heel veel plezier zelf gereden heb en helaas moest wegdoen omdat ik te veel kilometers reed en aan de diesel moest.
6:35 uur – wakker worden op Schiphol
Met wat koffie achter de kiezen komt mijn innerlijke gestel langzaam tot leven. Op Schiphol ontmoet ik de rest van het Nederlandse gezelschap. De gespreksstof tot de landing in Barcelona laat zich raden. We praten aan één stuk door over auto’s en de SEAT Leon CUPRA in het bijzonder. We hebben er zin in! Aan het weer zal het in ieder geval niet liggen. Het is zonnig en 16 graden. Heerlijk!
10:30 uur – eye to eye met de vernieuwde CUPRA
Direct voor de hoofdingang van het vliegveld neem ik mijn SEAT Leon CUPRA 300 ST 4Drive in ontvangst. De vierwielaandrijving is nieuw op de CUPRA en alleen leverbaar op de stationwagen. De uiterlijke verschillen met de voorganger zijn erg subtiel. De LED-mistlampen in de voorbumper springen in het oog en de Leon is leverbaar met wat nieuwe velgen en lakkleuren. Ook al schreeuwen de marketeers van de daken dat het allemaal nieuw en nieuwer is, heel wereldschokkend is het niet. Meer was ook niet nodig wat mij betreft, want ik vind de SEAT Leon nog steeds een prachtige auto. Zij het wel wat ingetogen.
De gebruikte materialen in het interieur zijn iets mooier. Zo is de binnenkant van de portieren nu bekleed met chique alcantara. Maakt toch een verschil. Ook oogt het 8 inch beeldscherm wat chiquer. Het valt me ook op dat de handrem plaats heeft gemaakt voor een elektronische variant. Erg prettig. Ook heeft hij (optioneel) allerlei nieuwe snufjes aan boord. Bijvoorbeeld Traffic Jam Assist, keyless go en niet onbelangrijk: nu kun je ook draadloos je smartphone opladen in de auto. Echt superhandig. Toch is het interieur wel wat saaitjes voor een hothatch. Het lijkt teveel op een gewone SEAT Leon.
11:07 uur – op weg naar het Castelloli circuit
Ik ben inmiddels op weg naar het Castelloli circuit. In het meegeleverde routeboek heb ik het meest bochtenrijke traject aangevinkt. Een buitengewoon fraaie en verleidelijke route, ware het niet dat heel veel fietsers en bejaarde recreanten bezit hebben genomen van het asfalt. Ik zoek op het scherm nog even naar een alternatieve route, maar dat is bepaald geen succes. Het beeldscherm is met 8 inch weer een maatje groter, maar je moet nu bijna alle functies via het menu en scherm benutten. En dat werkt voor geen meter. Vooral het inzoomen op de kaart is een crime. Voorheen ging dat met een simpele draaiknop.
Het navigatiesysteem is sowieso niet echt een succes. Zo leidt het systeem me over een zo goed als onbegaanbare zandweg. Met veel angst en beven houd ik de CUPRA heel en navigeer ik langs de kuilen en kraters. Ik ben dit heel snel vergeten als ik mijn eerste stoplichtsprintje doe. De 4Drive klaart het 0-100 sprintje in slechts 4,9 seconden!
11:26 uur – voor het eerst asfalt voor mijzelf alleen
De autogoden zijn aan mijn zijde vandaag. De bejaarden verlaten de weg en ik heb het rijk alleen. Een heerlijke en uitdagende stuurmansweg. De 2.0 TSI motor is een geweldenaar. Er is nauwelijks sprake van een turbogat en de TSI blijft gaan tot de toerenbegrenzer. Wat een stappen zet deze auto. Deze auto is echt ongehoord snel. Binnen no time rijd ik hoogst illegale snelheden. Wow!
De 10 extra pk merk ik niet of nauwelijks, maar het extra koppel is wel degelijk voelbaar. Hij trekt gewoon wat beter onderin. Tot mijn verrassing is het uitlaatgeluid in deze ST vrij tam. Dat heeft SEAT bewust gedaan omdat ze er vanuit gaan dat de ST meer een familieauto is. Ze willen de kids op de achterbank niet horendol maken. In de 3- en 5-deurs versies schijnt het uitlaatgeluid nadrukkelijker aanwezig te zijn. Ik maak een mental note voor mezelf om dat later nog even te checken.
11:33 – grip, grip en nog meer grip
Ik was een beetje bevreesd dat de extra kilo’s van de 4Drive ten koste zouden gaan van de rijdynamiek. Die angst is ongegrond. De 4Drive versie heeft aan lichtvoetigheid nauwelijks ingeboet. Ook in hele scherpe bochten spurt ik dankzij de 4Drive razendsnel de bocht uit. Wel is het rijkarakter iets neutraler voor mijn gevoel. De 4Drive blinkt vooral uit in grip. Heel veel grip en stabiliteit. Misschien te veel? Dat zal een vergelijkende test met de 3-deurs CUPRA 300 SC moeten uitwijzen. Die staat later op de dag op het programma.
12:04 – aankomst bij Castelloli
Na een enerverende rit arriveer ik bij het prachtig gelegen Castelloli circuit. Deze 4,4 kilometer lange baan is sinds 2009 geopend en telt 11 bochten. SEAT heeft een geweldig programma voor ons georganiseerd. Hoogtepunt is de mogelijkheid om een paar rondjes op het circuit te rijden, achter gangmaker Jordi Gené. Je weet wel, de man die het ronderecord op de Nürburgring op zijn naam zette.
Voordat ik het circuit op ga bezoek ik eerst even de persconferentie, maak ik wat foto’s en zorg ik goed voor de inwendige mens. Met een schuin oog bewonder ik de vlekkeloze organisatie van deze dag. Alles wordt in het werk gesteld om de uit heel Europa aanwezige journalisten zo veel en zo lang mogelijk te laten rijden met de nieuwe auto.
13:25 – achter de Cup Racer het circuit op
Ik maak me klaar voor mijn rondjes op het circuit. Deze 5-deurs SEAT Leon CUPRA 300 is uitgerust met het Performance Pack. Dit pakket bestaat onder meer uit grotere remschijven (370 mm voor en 310 mm achter) en kleverige Michelin Cup banden. We rijden in groepjes van 3 achter de SEAT Leon Cup Racer van Jordi Gené aan.
Tot mijn verrassing zie ik dat ze een GoPro in de auto gemonteerd hebben. Dat wordt improviseren. Als Jordi Gené wegrijdt in zijn SEAT Leon Cup Racer krijg ik direct kriebels in de buik. Deze 350 pk sterke racer is duidelijk van een andere orde. Wat een machine, wat een geluid. Snel het raampje open om te genieten van dit brute geweld. Heel veel tijd gunt Jordi ons niet, want we moeten vol aan de bak om bij te blijven. Ik merk meteen hoe lastig het is om te sturen en al improviserend een leuk filmpje op te nemen. Mental note: de volgende keer eerst mijn kauwgum dumpen ;).
Ik geniet van de SEAT Leon CUPRA 300 op het circuit. Wat een kleefkracht hebben de Michelins. Ook de voorwielaangedreven versie blinkt uit in grip en tractie. Zelfs op het circuit kom ik al nauwelijks tot de limiet van de auto omdat deze zo ver weg ligt. Ik merk al snel dat ik nog eerder op het gas kan staan, het sperdifferentieel sleurt je de bocht wel door. Het chassis van de SEAT Leon CUPRA 300 is geweldig. De auto is lichtvoetig, heeft een hele mooie balans en is ook in de meest stugge stand nog steeds acceptabel geveerd. De besturing is hetzelfde als voorheen. Het stuurgevoel is oké, maar niet zo messcherp als bijvoorbeeld de Honda Civic Type-R.
13:33 uur – in de grindbak?
Jordi Gené heeft er blijkbaar zin in, want het tempo ligt hoog. Zo hoog dat mijn voorgangers een paar keer maar net de grindbak kunnen ontwijken. Inhalen is verboden, dus moet ik vertrouwen op de remmerij. De Brembo’s zijn prima bestand tegen het beulswerk. De optionele schaalstoelen geven voortreffelijke zijdelingse steun. Op het circuit komen dit soort opties echt tot zijn recht. Rijd je alleen op de openbare weg, dan is het Performance Pack niet per se nodig wat mij betreft. Gelukkig houden we allemaal onze auto heel en keren we terug naar de pitstraat.
14:21 uur – glibberen en glijden
Een paar honderd meter van het circuit heeft SEAT een klein testparcours uitgezet om de 4Drive goed te testen. Op glad asfalt kunnen we de werking van de vierwielaandrijving goed testen. De instructeur naast me geeft tips om overstuur op te wekken en daarna de slip op te vangen. Het is opmerkelijk hoe makkelijk de auto te controleren is. In natte omstandigheden biedt vierwielaandrijving overduidelijk voordelen.
15:26 uur – overstappen in de voorwielaangedreven CUPRA
Ik ben overgestapt in een handgeschakelde voorwielaangedreven 3-deurs versie. Een collega rijdt achter mij in mijn SEAT Leon CUPRA 4Drive ST, zodat we uit kunnen vogelen welke versie fijner rijdt. We zijn op weg naar een prachtige route die de Spaanse pr-mensen voor ons hebben uitgezocht. De handbak is even wennen. De koppeling komt nogal loom omhoog, waardoor het schakelen vrij traag gaat. Misschien is dit exemplaar al te veel mishandeld door de vele journalisten die mij voorgegaan zijn. Goed nieuws is er ook. Het uitlaatgeluid is in deze CUPRA wel inspirerend. De uitlaat knalt en ploft er lustig op los. Heerlijk. Dit doet zoveel voor de beleving. Gelukkig klinken de 3- en 5-deurs CUPRA wel goed.
15:46- twee racende CUPRA’s
We zijn inmiddels op het aanbevolen deel van de route aanbeland. Een prachtige stuurmansweg helemaal voor onszelf. Het lijkt er bijna op dat de organisatie deze weg speciaal voor ons heeft afgesloten, zo rustig is het. Ik rijd voorop met de 3-deurs CUPRA, in mijn binnenspiegel zie ik de CUPRA 4Drive ST. Ik schuif de stoel nog wat verder naar voren en geef mezelf de opdracht om de 4Drive los te rijden. Met ongeoorloofd hoog tempo knal ik door een serie heerlijke bochten heen. Ik moet echt knokken om de auto binnen de lijnen te houden. De voorwielaangedreven versie is ook in staat tot een gruwelijk hoog tempo, maar is wel iets meer een handjevol. Iets te vroeg in de bocht op het gas resulteert zomaar in een flinke stap opzij.
15:51 – oei, dat was close
We zitten dicht tegen de limiet aan. Misschien wel iets erover. Mijn CUPRA maakt weer eens een uitstapje en ik moet worstelen om net uit dat vervelende greppeltje te blijven. Dat was even schrikken. Een minuutje daarvoor zag ik de 4Drive in mijn binnenspiegel heel wijd een bocht uitkomen na een vergelijkbaar gevalletje zelfoverschatting. We mogen blij zijn dat de Guardia Civil een snipperdag heeft opgenomen, al moet het een fantastisch gezicht zijn om twee SEAT’s zo tekeer zien gaan. Ik heb het chassis een standje zachter gezet, want de SEAT Leon CUPRA dribbelt in de meest sportieve modus net wat te veel op het matige Spaanse asfalt. Met een wat softere dempersetting is de balans op dit soort wegen veel beter. Zo bewijzen de adaptieve dempers wederom hun nut.
16:26 – nog maar eens wisselen van auto
We wisselen regelmatig van auto om de verschillen te voelen. Na verloop van tijd kies ik steeds vaker de voorwielaangedreven versie. Hij is net wat lichtvoetiger en speelser. Je moet iets meer vechten om de grip te houden, maar de rijbeleving is daardoor ook intenser. De motor blijft me verbazen. Hij klimt zo snel en makkelijk in de toeren dat ik in de handgeschakelde versie regelmatig de toerenbegrenzer raak. Voor mijn gevoel kan de TSI nog wel wat meer toeren draaien, wat een geweldenaar! De handbak reageert gelukkig wat alerter bij een stevige rijstijl. Toch adviseer ik je om de DSG-versnellingsbak te kiezen. Wat schakelt die bak verbijsterend snel.
17:20 uur – terug naar Barcelona
Nog geen uur geleden hing ik de hooligan uit en nu rijd ik in alle rust terug naar het hotel in Barcelona. De auto is stil, verfijnd en met de dempers in de meest softe stand verrassend comfortabel geveerd. Voor mijn gevoel is de auto weer een tandje stiller dan voorheen. Vooral het windgeruis is beter teruggedrongen. Dit is een auto die je rustig aan je schoonmoeder meegeeft. Met alle veiligheidssystemen aan boord hoef ik bijna niets meer zelf te doen. De auto blijft netjes tussen de lijnen en de adaptieve cruise control remt vanzelf als er een voorganger in de buurt zit. Dit is echt een geweldige allrounder.
18:30 uur – een blik op de prijslijst
Ik heb nog even voordat we met het hele gezelschap (pak hem beet 50 journalisten) worden verwacht voor het diner. Ik neem de prijslijst op mijn gemak door. Het is wel even slikken als ik lees dat de de SEAT Leon CUPRA 300 ST 4Drive € 49.200 kost. Dit is dit de duurste SEAT Leon ooit. Toch is de prijs helemaal niet verkeerd als je deze vergelijkt met de Volkswagen Golf R Variant. Die moet rond de 58.000 euro opbrengen en is ook nog eens minder luxe uitgerust. Goedkoper CUPRA rijden kan ook. De prijslijst begint met 41.250 euro voor de voorwielaangedreven driedeurs SC variant met handbak. Dat is nog steeds een scherpe aanbieding. De standaarduitrusting is onverminderd riant met onder meer DCC (adaptief chassis), LED-koplampen, een sperdifferentieel, 19 inch velgen, alcantara bekleding en de mogelijkheid om vijf verschillende rijmodi te selecteren.
23:40 uur – met open oogjes naar het plafond staren
Na een heerlijk diner en een paar lekkere pilsjes ben ik terug in het hotel. Ondanks de lange en intensieve dag heb ik moeite om de slaap te vatten. Ik heb zoveel indrukken opgedaan. Ik zet de eerste schetsen neer voor dit artikel en begin met de conclusie. Zou ik de SEAT Leon CUPRA 300 weer willen kopen? Ja, zonder meer. Dit is een steengoede hothatch en misschien wel de perfecte auto voor me. Juist omdat hij zo’n verdraaid goede allrounder is en ook nog eens relatief betaalbaar is en net weer even iets beter is gemaakt. Hij scoort op alle onderdelen een 8 of hoger.
Beslist is de wedstrijd nog niet. Ik ben ook razend benieuwd naar de nieuwe Volkswagen Golf GTI, Peugeot 308 GTI, Opel Astra OPC en Renault Megane RS. En de waanzinnige Honda Civic Type-R is er ook nog. Deze auto is nog een tandje scherper en bruter, maar ook minder geschikt voor dagelijks gebruik. Dat maakt het verdomd moeilijk kiezen.
00:55 uur – welke CUPRA moet je kiezen?
Een lastige vraag die me wakker houdt. Ik kies na lang wikken en wegen voor de voorwielaangedreven versie, omdat deze net wat meer rijplezier biedt en – ik blijf een Hollander – minder kost. Toch is de SEAT Leon CUPRA 300 4Drive een hele nuttige toevoeging aan het gamma. Deze versie is buitengewoon geschikt voor het verkeer van en naar de wintersport en het snellere Autobahnwerk. Ook is de 4Drive voor liefhebbers van het betere tuningwerk – waar ik er één van ben – natuurlijk van toegevoegde waarde. Zonder moeite kun je 400 pk persen uit dit turboblok, zoals we eerder bij onze duurtester hebben gedaan. Dan rijd je in een soort mini Audi S6, alleen tegen een fractie van de kosten. Dat maakt de 4Drive weer zo speciaal. Het hangt maar net van je voorkeur af welke versie je moet kiezen. Geloof me, je maakt altijd een juiste keus. De SEAT Leon CUPRA 300 is een serieuze kanshebber voor me om mijn Volkswagen Golf GTD op te volgen. Een hele serieuze!
Eindcijfer: 8,5
+ Geweldige alleskunner
+ Fantastische motor
+ Prijs-kwaliteit nog steeds erg goed
+ Technisch helemaal up-to-date
– Onprettige bediening multimediasysteem
– 4WD versie net wat te klinisch
– Interieur en exterieur net wat te gewoontjes
Beetje dezelfde troep als de Golf 7
In het stukje van 13u33: De optionele schaalstoelen geven voortreffelijke zijdelingse steun. Op het circuit komen dit soort opties echt tot zijn recht.
Op circuit zat je toch in de gewone stoelen volgens mij?
Mooi evenement heb je bijgewoond.
Zelf ben ik zoekend naar een Cupra ST. Het lijkt me momenteel 1 van de meest ideale auto’s die dr zijn: betaalbaar, sportief, en toch nog comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik, met de nodige ruimte in de kofferbak.
Ha Tom, klopt idd. Dat zijn de gewone stoelen.
Toch adviseer ik je de schaalstoelen, die zitten (nog) fijner!