Rijtest: SEAT Leon 1.5 eTSI FR (2020)

De SEAT Leon is voor veel mensen een alternatief voor de Volkswagen Golf. De SEAT Leon is vaak iets sportiever, goedkoper en heeft een iets meer uitgesproken design. Daar staat tegenover dat je qua interieurkwaliteit en imago wel een stap terug doet. Niet voor niets wordt de SEAT Leon ook wel eens smalend een ‘poor mans’ Audi genoemd.

SEAT Leon FR

De nieuwe SEAT Leon

Is dat bij de nieuwe Leon weer het geval?

Ja, er is nog steeds weinig veranderd in de rangorde binnen het VAG concern. De Volkswagen Golf, Skoda Octavia en Audi A3 (rijtest binnenkort op deze site) zijn op exact hetzelfde platform ontwikkeld, dus in technisch opzicht zijn de verschillen verwaarloosbaar. Er is natuurlijk wel aan wat knoppen gedraaid om een wat meer afwijkend rijgedrag te creëren en ook zijn er natuurlijk verschillen in kwaliteit. Daarover later meer. Bij het interieur is de familieband met de Octavia en Golf in ieder geval duidelijk herkenbaar. Knoppen ontbreken in het interieur en je bedient alles via een groot scherm. Dat is echt wennen. Had Skoda nog een paar sneltoetsen onder het scherm, bij SEAT moet je echt diep de menu’s in om basale zaken als je rijmode te veranderen. Werkt echt super onhandig, ook al oogt alles mooi en modern.

Multimedia SEAT Leon

Voor simpele handelingen moet je vaak al diep het menu in duiken.

Wat vind ik van het uiterlijk?

Ook even wennen. Ik ben echt een fan van de vorige generatie Leon. Ik heb er niet voor niets drie gehad (2.0 TDI FR, CUPRA en CUPRA R). De nieuwe oogt wat braver en ronder. Het frontje is mooi in lijn met de rest van het gamma maar als geheel oogt het niet direct heel overtuigend. Dit had ook een Hyundai, Ford of Mazda kunnen zijn. Het is een ‘veilige’ keus en dat vind ik jammer. Net zoals ik het betreur dat alle generaties Leon eigenlijk geen herkenbaar familiegezicht hebben. Net alsof SEAT eigenlijk niet weet wat ze met de Leon moeten doen. Dan weer A, dan weer B en dan weer terug naar C. Ofzoiets. Begrijp me niet verkeerd, het is ‘in real life’ zeker geen lelijke auto maar ik gun SEAT een iets meer uitgesproken ontwerp. De voorgangers blijven wat mij betreft mooiere Leonnetjes.

oud vs nieuw SEAT Leon

Oud versus nieuw.

Hoe is het materiaalgebruik?

SEAT staat natuurlijk niet bovenaan de rangorde in het VAG concern. Dus zie je in de SEAT Leon wat minder mooiere materialen dan in de Audi A3 en Volkswagen Golf. Ook nu vind je echt wel wat hardere plastics terug in het interieur. Desondanks is de basis in orde. De bovenkant van het dashboard is mooi zacht en de afwerking is verder ook oké. Fraai is de sfeerverlichting die je in alle kleuren van de regenboog kunt instellen. Bij SEAT niet alleen voor de sier, want als er gevaar dreigt waarschuwt de verlichting je. Net als dat de verlichting onder de spiegel fel geel wordt als een auto in je dode hoek zit. Handig en fraai tegelijk. Over de stoelen niets dan lof. Prima geschikt voor lange ritten als voor wat meer sportiever werk. Die zitten heerlijk en vooral de lengte van de zittingen valt positief op. Voor mij dan, voor mijn vriendin waren ze zelfs te lang. Helaas kun je die niet op maat instellen zoals bij Audi. De grootste winst is geboekt voor de achterpassagiers. Bizar hoe ruim je daar zit. Dit is bijna Skoda-esk. Dat is echt een groot pluspunt van deze auto.

Interieur SEAT Leon 2020

Opgeruimd maar ook een tikje sober interieur.

Wat kost deze SEAT Leon?

Minder dan een Volkswagen Golf en je krijgt een betere standaarduitrusting. Zoals het altijd is. Mijn advies: Kies altijd één van de ‘launch edition’ versies. Mijn testauto is een SEAT Leon 1.5 eTSI FR launch edition en die zit standaard al bommetjevol opties. Zaken als adaptieve cruise control, led verlichting rondom, 17 inch velgen, automatische parkeerhulp, dodehoeksensor, spoorassistent, sportstoelen, navigatie, climate control en dab+ zijn dan inbegrepen. Kies je voor een handbak en de 150 pk 1.5 TSI motor dan ben je feitelijk voor 31 mille klaar. Wil je zoals op de testauto een automatische versnellingsbak (DSG-7), dan is de meerprijs een ‘whopping’ 3.150 euro. Heel veel geld, ik zou het dus lekker bij de fijn schakelende handbak houden. De DSG-7 is sowieso geen topbak. De mild-hybride 1.5 eTSI is overigens alleen voorbehouden voor de DSG versnellingsbak, maar deze motor is gek genoeg niet zuiniger dan de handgeschakelde ‘normale’ 1.5 TSI. Voor de rustige rijder is er ook een 1.0 TSI met 110 pk leverbaar. Een plugin-hybride (204 pk) is sinds kort ook leverbaar en die is handig als dat in je rijschema past. Liefhebbers van de snelle CUPRA modellen moet ik teleurstellen. De 310 pk versie is in Nederland niet leverbaar. Wij moeten het doen met de 245 pk plugin-hybride. Echt heel jammer.

SEAT Leon FR

Led koplampen zijn standaard.

Hoe rijdt de nieuwe SEAT Leon?

De vorige generatie bood een goede mix tussen comfort en (semi-) sportiviteit en het is niet verrassend dat de nieuwe generatie dit ook weer doet. De auto is iets stugger geveerd dan bijvoorbeeld de Volkswagen Golf maar stuurt ook iets scherper en directer in. Dit is gewoon een leuke auto om mee te sturen. Je hebt veel tractie en het stuurgevoel is ook best goed. Daarnaast biedt de nieuwe Leon meer dan voldoende restcomfort en is de auto op lange stukken absoluut niet vermoeiend. Hooguit merk je dat de torsieas wielophanging soms wat moeite heeft met kuilen en oneffenheden maar in de Leon is dat minder storend dan in de Skoda Octavia. Net als in de Skoda hoor je in de SEAT ook wel wat bandengeruis maar over het algemeen is de auto stil genoeg. Dit is gewoon een prettige auto om mee onderweg te zijn. Dat hebben ze goed gedaan. Toch is de Volkswagen Golf wel wat stiller en comfortabeler. Hier merk je toch dat de Golf een trede hoger op de VAG ladder staat.

Interieurverlichting SEAT Leon

Subtiel: de interieurverlichting dient ook als waarschuwing als bijvoorbeeld een auto in je dode hoek rijdt.

Hoe bevalt de 1.5 eTSI motor in de Leon?

Iets minder goed dan in de Octavia en in de Golf. Dat heeft te maken met het wat meer sportieve karakter van de SEAT. De 1.5 eTSI motor is een comfortabele en koppelrijke motor maar voor sportieve automobilisten mist de motor wat ‘heart and soul’. Het is niet een motor die je met liefde even richting de toerenbegrenzer dirigeert. Ook klinkt de motor een beetje ‘dreunerig’ en rauw. Een andere onhebbelijkheid is dat de auto niet direct reageert bij gas-los. Handig om ‘uit te rollen’ voor het verkeerslicht, maar in alle andere gevallen wil ik dat de auto directer reageert. Desondanks kun je met deze motor prima voorwaartse stappen zetten. Ongeacht het toerental. Het is gewoon een vlotte auto. De sprint van 0 naar 100 doe je in 8.4 seconden en tussensprintjes van 80-120 en 100-200 km/h kosten respectievelijk 5.4 en 33.3 seconden. Gewoon nette waarden. Op de Autobahn haal je – met wat aanloop – 225 op de teller en dat is eveneens netjes. Dit is een motor die je vooral op koppel moet rijden in het toerengebied tussen 2000 en 5000 toeren.

 

Conclusie?

De stap voorwaarts ten opzichte van de voorganger zit hem vooral in de ‘tech’ en in de toegenomen binnenruimte. Verder is het veel van hetzelfde. Het onderstel voelt in hoofdlijnen vergelijkbaar als de vorige generatie, motor en bak zijn niet heel veel anders en ook is de interieurkwaliteit van hetzelfde niveau (op de belabberde bediening van het scherm na). Dat is op zich niet erg, want de vorige generatie SEAT Leon was gewoon een goede auto. En deze dus ook weer. Het gaat te ver om de auto een ‘poor mans’ Audi te noemen, want daarvoor is de kwaliteit gewoon te hoog. Alleen staat de concurrentie natuurlijk ook niet stil. De Mazda 3, Volkswagen Golf en Ford Focus zijn ook erg fijne totaalpakketjes met elk hun eigen kwaliteiten. Dus ja, de SEAT Leon hoort zeker thuis op je shortlist maar is niet langer automatisch je eerste keus. 

De nieuwe SEAT Leon

Mooi: de achterlichten over de hele breedte.

Eindcijfer: 7.5

+ Veel binnenruimte.
+ Veel auto voor je geld.
+ Rijdt en stuurt gewoon goed.
– Bediening van scherm echt onhandig.
– Motor inspireert niet.

Dank @Wealer Venlo voor het uitlenen van jullie demo.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Rense schreef:

    Kan me goed vinden in jouw verhaal. Heb zelf daarom ook gekozen voor de 1.5 TSI met handbak (wel als Sportstourer)
    Het scherm is ff wennen, maar dat is dan ook alles.
    Je geeft aan dat je diep in het menu moet gaan om naar de rijmodus keuze te komen. Jammer dat je hierin de Autoweek volgt.
    Met twee keer drukken op het scherm, ben je er. Rechts onder op het autosymbool, dan links boven op drive profile en je bent er.

  2. Stefaan schreef:

    Goede auto, maar ik zou toch voor een Ford Focus 1,5 182pk in ST-line gaan. Dat is een bommetje met veel rijplezier en in België zelfs iets goedkoper dan de Leon 1,5e TSI.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten