Rijtest: Seat Ibiza SC 1.0 TSI 95 pk FR Connect (2015)
Het leven als junior medewerker gaat niet over rozen. Je doet hetzelfde werk als je oudere collega’s, maar dan voor veel minder geld. Jij moet altijd koffie halen. Haal je een klant binnen, strijken je senior collega’s met de eer en de bonus op. Als klap op de vuurpijl heeft je baas een Seat Ibiza met driecilinder voor je besteld, terwijl je medior en senior collega’s vol trots paraderen met hun Golfjes GTE, BMW 3-series en glimmende Audi’s. Is je eerste ritje naar de Gamma om een steen en een stuk touw te kopen, of valt er toch te leven met de Seat Ibiza 1.0 TSI FR Connect? Ik ga deze meer dan fundamentele vraag beantwoorden voor je.
Boyracer
De eerste indruk van de Ibiza is niet direct overtuigend als het gaat om geloofwaardigheid en senioriteit. Dat je er jong uitziet is in jouw business geen voordeel. Dat gaat ten koste van je uurtarief. Je bolide moet succes uitstralen. De auto die voor ons staat slaagt daar niet in. Natuurlijk werkt het niet mee dat het een dealerdemo is en dat onze Ibiza is volgeplakt met schreeuwerige stickers, maar ook de oranje elementen op de velgen en grill bevestigen het beeld. Dit is een boyracer. Gelukkig is de oranje feestkleding een optie en kun je de Ibiza ook wat onopvallender aankleden. Persoonlijk vind ik de Ibiza overigens helemaal geen verkeerde auto om te zien. Stoere ledverlichting, kekke bumpertjes, leuke velgen en een sportief dubbel uitlaatje. Niets om je voor te schamen.
Rijke uitrusting
Elke auto is natuurlijk een enorme verbetering ten opzichte van je OV-jaarkaart. Altijd plek en geen irritante medepassagiers. Toch is de Seat Ibiza geen hoogvlieger als het gaat om afwerking en bouwkwaliteit. Dankzij de meest recente opknapbeurt is het geheel er echter wel op vooruit gegaan. De belangrijkste wijzigingen zijn de nieuwste generatie driecilindermotoren en een iets opgeknapt interieur. Het nieuwe multimediasysteem is overigens briljant.
Seat is erg schappelijk als het gaat om de standaarduitrusting. Aan de kantinetafel doe je niet onder voor je collega’s. Zaken als bi-xenonverlichting, alcantara sportstoelen, navigatiesysteem, automatische airco, dimmende binnenspiegel, parkeersensoren voor en achter, licht- en regensensor, 16 inch velgen en elektrisch inklapbare spiegel zijn bij de prijs van 16.750 euro inbegrepen. Opties als een elektrisch schuifdak en adaptieve dempers zijn voor een geringe meerprijs leverbaar. Dit maakt de Ibiza echt tot een unieke aanbieding.
Vermakelijk weggedrag
De Seat Ibiza kan mogelijk je redding zijn als je vriendin al last heeft van klepperende eierstokken. De Seat Ibiza is bepaald geen ruime auto, dus dat is de perfecte reden om het zwaard van Damocles nog even uit te stellen. Het meenemen van babymeuk gaat simpelweg niet lukken. Natuurlijk bieden de Ibiza ST en de Skoda Fabia Combi meer ruimte, maar je vriendin hoeft niet alles te weten toch? Ignorance is bliss! Gelukkig voor jou kun je de komende 3 jaar best vol maken in de Ibiza, want de sportstoelen in de FR Connect zitten verrassend prettig. De zittingen zijn wellicht nog net iets te kort, maar de stoelen bieden genoeg zijdelingse steun en steun aan de onderrug.
Ook is het onderstel van de Ibiza lekker communicatief en geeft de naar mijn smaak iets te lichte besturing best wel wat feedback. De auto rijdt net even wat leuker dan de Skoda Fabia. Verwacht echter geen rauwe sportiviteit als je de auto stevig beetpakt. Dan reageert de Ibiza vooral voorspelbaar en veilig. Je kunt het ook positief bekijken, een foutje wordt niet meteen afgestraft. Alhoewel jij en ik weten dat je ongetwijfeld je best gaat doen om het tegendeel te bewijzen. We’ve all been there :).
Comfort kan iets beter
Minpuntje van de sportieve vering is dat het comfort op de snelweg wel wat te wensen over laat. Het standaard onderstel (in de Style versies) is duidelijk comfortabeler. De stoelen van de Style versie zitten wel minder fijn. Dus denk goed na over je keuze! Voor beide versies geldt dat de Ibiza – zoals vaak in dit segment – gevoelig is voor zijwind en er tevens net wat te veel bespaard is op de isolatie. Gelukkig maakt het standaard gemonteerde Sound System met subwoofer veel goed. Dit is echt een geweldige installatie. In de categorie ergernissen noteer ik dat de middenarmsteun constant in de weg tijdens het schakelen. Dit neemt wel wat van het rijplezier weg. Je zou bijna de automatische versnellingsbak (DSG-7) overwegen.
Neem de 110 pk driecilinder
Onze Seat is voorzien van de minst potente 1.0 liter driecilinder. Goed voor 95 pk. Een fijn en opmerkelijk geciviliseerd blok. De driecilinder produceert een leuk en karaktervol geluid en met de prestaties is weinig mis. De sprint van 0-100 kost 10,4 seconden en met een topsnelheid van 187 kilometer per uur kun je ook op de Nederlandse snelweg je rijbewijs kwijtraken. Verwacht niet dat je een innige vriendschap met de kleinste 1.0 TSI gaat opbouwen, daarvoor komt het blok vermogen tekort. Boven de 5000 toeren valt de kleine driecilinder stil en ook heeft de Ibiza moeite om de beloofde topsnelheid te halen. Bijkomend nadeel is dat de auto is voorzien van een vijfbak, wat betekent dat de driecilinder bij dit soort hoge snelheden heel hard moet werken, met negatieve gevolgen voor het verbruik en de rust aan boord.
Je kunt veel beter doorsparen voor de 110 pk versie. Voor 1.000 euro heb je niet alleen 15 extra pk, maar ook een zesbak. Een collega van mij was zo aardig om mij even een rondje te laten maken met zijn 110 pk versie. Het verschil is groter dan je zou verwachten op basis van de naakte cijfers. De sterkere driecilinder voelt over het hele toerenbereik veel potenter aan. Dankzij de zesbak ben je ook nog eens zuiniger in de praktijk. Die 1.000 euro meerprijs heb je binnen no time terug. De 110 pk 1.0 TSI is echt een heerlijk blok.
Conclusie
Ik kan niet anders concluderen dan dat het absoluut geen straf is om een paar jaar in de nieuwe Seat Ibiza te moeten rijden. Je kunt je Gamma klantenkaart op zak houden. Zeker voor de beginnend stuurman is de Seat Ibiza een leuke startersauto. Je kunt er enthousiast mee sturen, zonder dat je jeugdige onbezonnenheid direct wordt afgestraft. Weet je de auto heel te houden, dan kun je genieten van de rijke standaarduitrusting, het leuke onderstel en de goede sportstoelen. Minpunten heeft de Seat Ibiza ook. De Ibiza mist verfijning en ook is het onderstel van de Ibiza FR voor woon-werkverkeer misschien net wat te sportief afgesteld. Ook is de zijwindgevoeligheid wel een issue. Maar je kunt niet alles hebben moet je maar denken, daar is de aanschafprijs ook niet naar. Dat laatste is wat mij betreft het grootste voordeel van de Seat Ibiza. Hij is spotgoedkoop en supercompleet. Daarom is de Ibiza wat mij betreft de beste keus in dit segment. Regel wel nog even met je baas dat hij de 110 pk versie voor je bestelt.
Eindcijfer: 7
+ prijspakker
+ riante standaarduitrusting
+ leuk weggedrag
– zijwindgevoelig
– de 110 pk 1.0 TSI is fijner
– interieur nog steeds plastic fantastic
Deze test is mede mogelijk gemaakt door Muntstad.