Rijtest: SEAT Ibiza 1.0 TSI FR 115 pk (2017)

Heb je nog een auto uit het C-segment (Golf, Focus, Astra etc) nodig of kun je ook met een maatje kleiner uit? Dat is voor steeds meer autokopers de vraag. Neem nu de SEAT Ibiza. Ruimer dan ooit en ook kun je alle opties en voorzieningen uit een hoger segment aanvinken. Of merk je achter het stuur toch een te groot verschil met de grotere broertjes?

Foto SEAT Ibiza zijkant

De nieuwe Ibiza: iedereen mag het weten.

Kleintjes geliefder dan ooit

Een interessante casus die veel autokopers bezighoudt. Het is niet voor niets dat auto’s uit het B-segment (Ibiza, Clio, Polo, Fiesta etc) enorm populair zijn. De Renault Clio is op dit moment de best verkochte auto dit jaar. Hij verslaat zelfs de Volkswagen Golf. De nieuwe Ibiza is een enorm belangrijke auto voor SEAT in dit zwaarbevochten segment. Zo belangrijk dat de SEAT Ibiza als eerste profiteert van het nieuwe MQB A0 platform. Later dit jaar volgt de nieuwe Volkswagen Polo en komend jaar de nieuwe Audi A1 en Skoda Fabia. Wat maakt dit nieuwe platform zo interessant? Allereerst de binnenruimte. Ook al zijn de buitenmaten iets kleiner, de nieuwe Ibiza is een waar ruimtewonder. De kofferbak is groter dan ooit (355 liter!) en ook hebben je achterpassagiers echt verrassend veel ruimte. Heel knap – en slim – gedaan.

Klein van buiten, ruim van binnen!

Plastic fantastic

Leuk! Dat is het eerste wat in me opkomt als ik de nieuwe Ibiza bewonder. De nieuwe designtaal van SEAT is een schot in de roos en de fraaie LED-verlichting geeft de auto extra aanzien. Het is – zeker in FR trim – een lekker autootje. Neem hem zeker ook in de kleur ‘desire red’. Felle kleuren doen het goed op de Ibiza. De fraaie 18-inch velgen die je hier ziet zijn ook ‘must haves’. Een blik op het interieur brengt me terug op aarde. Het gat met de SEAT Leon is groot. Heel erg groot. Het interieur ziet er op het eerste gezicht aardig uit, maar het is ‘plastic fantastic’ all over the place. Jammer! Liefhebbers van een mooi interieur zullen moeten upgraden naar de Volkswagen Polo. Gelukkig werkt het fraaie multimediasysteem wel erg fijn en klinkt het Beats audiosysteem helemaal niet verkeerd. Hooguit zijn de bassen wat penetrant, maar het is de meerprijs van € 475 zeker waard.

Foto interieur SEAT Ibiza

Op het eerste gezicht een fraai interieur maar de gebruikte plastics zijn knalhard.

Voor ieder wat wils

De SEAT Ibiza is er in verschillende uitrustingsvarianten. Het basismodel is de Reference versie (vanaf € 15.400). Een erg sobere versie (geen airco!) en alleen leverbaar met een futloze 1.0 MPI motor met maar 75 pk. De Reference is net zo aantrekkelijk als een fietsvakantie in Afghanistan. Niet doen dus. Veel kopers zullen voor de Style versie kiezen. Dan krijg je airconditioning, een leren stuurtje, airconditioning en een sterkere motor. Daarboven biedt SEAT ook nog twee varianten. De Excellence voor kopers die luxe en comfort willen (helaas met hetzelfde harde plastic interieur) en een sportieve FR-versie. De Style en FR zijn ook nog als Business Intense versies verkrijgbaar. Dan krijg je zinvolle opties als navigatie, parkeersensoren, adaptive cruise control en een achteruitrijcamera bijgeleverd.

De FR smoelt lekker sportief

Kies altijd de sterkste 1.0 TSI

De SEAT Ibiza FR is verkrijgbaar met een 95 pk of 115 pk sterke 1.0 TSI. De meerprijs van € 900 is erg schappelijk, want je krijgt naast 20 extra paardjes ook een handgeschakelde zesbak. Dat brengt de vanafprijs van onze SEAT Ibiza 1.0 TSI Business Intense op  € 21.100. De optielijst is overigens nog best lang. Als je kiest voor full-LED verlichting, 18 inch velgen, panoramadak, adaptieve cruisecontrol, keyless go, draadloze telefoonoplader, stoelverwarming en de eerder genoemde Beats audio passeer je zo de grens van € 25.000. Heb je wel een lekkere dikke auto.

LED verlichting SEAT Ibiza

Gaaf! De fraaie led verlichting.

Fijne driecilinder

Stoerdoenerij is er onder de motorkap niet bij. Je moet het doen met een kleine driecilinder. Toch is het absoluut niet behelpen. De kleine driepitter is een heerlijk motortje en zorgt voor prima prestaties. Het 0-100 sprintje kost 9.3 sec en je kunt doorstomen tot 193 kilometer per uur. Dat laatste heb ik niet getest, maar het kost geen moeite om even 180 aan te tikken. Wat erg fijn is, de kleine turbo blaast vanaf 1500 toeren al lekker mee en daardoor kun je lekker schakellui rijden. Hooguit zakt het vermogen helemaal bovenin een ietsiepietsie weg, maar al met al is het best wel een vlotte auto. Knap: irritante trillingen en vibraties zijn niet voelbaar en ook is het motorgeluid knap weggefilterd. Zuinig rijden kan ook, want ondanks het korte sprintje reed ik zonder moeite 1 op 17.

Foto SEAT Ibiza met motorkap open

Klein maar dapper driecilindertje.

Volwassen rijgedrag

Het onderstel van de FR is sportief afgesteld. Het is op het randje. De auto is een tikje aan de stugge kant. Het voordeel van deze set-up is dat de Ibiza met bijna stoïcijns gemak in staat is tot zeer hoge bochtsnelheden. Het gaat zelfs te makkelijk. Iets meer ‘schwung’ in de koets was leuker geweest. De wegligging is heel erg goed, maar de rij-ervaring blijft altijd wat gereserveerd en afstandelijk. Je wordt niet betrokken bij hetgeen er onder je gebeurt. Net zoals de besturing ook veel feedback wegfiltert. Het is niet zo dat de auto slecht stuurt, helemaal niet zelfs. Je voelt echter in alles dat SEAT nog wat meer uit dit chassis had kunnen halen. Helaas komt er volgens SEAT geen CUPRA variant. Later dit jaar komt er wel een 150 pk sterke 1.5 TSI beschikbaar.

Foto FR logo SEAT Ibiza

De FR versie blijft vooralsnog de sportiefste versie.

Heerlijke stoelen

Wil je een automatische versnellingsbak? Bad news, want die is helaas niet leverbaar op de 1.0 TSI. Dat is overigens niet zo erg, want de handgeschakelde versnellingsbak is een prima unit. Ook fijn: de stoelen. Die zitten echt heerlijk. Eindelijk eens een B-segmenter waar goede en grote stoelen in gemonteerd zijn. Hier houd je het urenlang op vol. Ook valt het wind- en bandengeruis heel erg mee. Een bijkomend voordeel van de wat stuggere set-up is de koersvastheid op hoge snelheid. Zeker voor een B-segmenter is het al met al indrukwekkend! De vorige generatie SEAT Ibiza reed echt niet onaardig, maar de nieuwe rijdt echt een klasse beter. Op het goedkope plastic interieur na doet de auto weinig onder voor een SEAT Leon.

Foto van stoelen SEAT Ibiza

De stoelen zitten voortreffelijk!

Conclusie

Heb je 20.000 euro en een beetje in je zak branden voor een nieuwe auto? Dan is de nieuwe SEAT Ibiza een auto die op je lijstje kan staan. Het is een buitengewoon volwassen en goed gebouwde auto die eigenlijk nergens steken laat vallen. Het rijdt als een klasse hoger en biedt ook nog eens meer dan voldoende binnenruimte. Hooguit kun je de Ibiza verwijten dat hij zelfs een tikje te saai en afstandelijk rijdt en ook is het goedkope materiaalgebruik wel een klein smetje op het blazoen. Desondanks is de nieuwe SEAT Ibiza een prima auto en een volwaardig alternatief voor het C-segment.

Eindcijfer: 7,5
+ Fijne motor
+ Volwassen onderstel
+ Lekker uiterlijk
– Plastic fantastic interieur
– Tikje afstandelijk

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Auto Arena Venlo.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten