Rijtest: Seat Ateca 1.4 TSI 150 pk

Onze vrienden van de Volkswagen Groep proberen met de nieuwe Audi Q2, Volkswagen Tiguan, Skoda Kodiaq en Seat Ateca  een graantje mee te pikken van de enorme populariteit van de Sports Utility Vehicle (SUV). Ik rijd met de Seat Ateca. De eerste SUV van Spaanse makelij en tegelijkertijd de goedkoopste en sportiefste van alle VAG-broertjes. Is de eerste poging van Seat in dit segment een succes?

Mooie lijnen kenmerken het ontwerp.

Stijgend marktaandeel

De populariteit van de SUV groeit fors. In 2015 was het marktaandeel van de SUV bij de nieuwverkopen in Nederland al zo’n 18% en dit aantal neemt alleen maar toe. Het offensief van de Volkswagen Groep is hard nodig, want de Franse en Aziatische concurrentie hebben inmiddels een flinke fanbase opgebouwd. Toch hoeft dat voor Seat geen belemmering te zijn. Steeds meer kopers weten het gemak van een hoge instap te waarderen en dankzij de nieuwe bijtellingsregels is de Seat Ateca ook voor de zakelijke rijder opeens weer interessant. Bijtelling en zuinigheid zijn niet meer leidend nu bijna alle auto’s in hetzelfde bijtellingstarief (22%) vallen. Sterker nog, de auto is in korte tijd al zo populair dat de levertijd inmiddels al 6 maanden bedraagt.

Beperkt aanbod benzinemotoren

Al met al een frisse verschijning

De Seat Ateca is leverbaar met 5 motoren, waarvan slechts 2 benzinemotoren. De Seat Ateca is verkrijgbaar met een 1.0 TSI driecilinder die goed is voor 115 pk en een viercilinder 1.4 TSI met 150 pk. Dieselaars hebben de keus uit een 1.6 TDI met 115 pk en een tweetal 2.0 TDI’s met respectievelijk 150 en 190 pk. Liefhebbers van het snellere benzinewerk zullen tot eind 2017 moeten wachten als de 300 pk sterke Seat Ateca Cupra op de markt komt. Wil je nu al vierwielaandrijving? Beide 2.0 TDI’s en de 1.4 TSI zijn met vierwielaandrijving leverbaar. De meerprijs op de 1.4 TSI bedraagt € 3.300,–. In Nederland wat mij betreft zonde van je geld.

 

Foto LED koplampen Seat Ateca

De luxe LED verlichting is standaard op de Xcellence uitvoering.

Concurrende prijs

De Seat Ateca 1.0 TSI Reference is verkrijgbaar vanaf € 27.300,–. Je hebt dan het broodnodige aan boord (airco, 16 inch lichtmetaal, elektrische spiegels), maar de franje ontbreekt dan echt wel. Niet doen dus. Je kunt beter voor € 2.300,– extra de Style uitrusting kiezen. Die versie is inclusief climate control, parkeersensoren achter, 17 inch velgen, multifunctioneel stuurwiel en wat meer mogelijkheden voor connectiviteit. Voor luxepaarden is er de Xcellence variant verkrijgbaar met onder meer LED-koplampen, navigatie, alcantara sportstoelen, achteruitrijcamera, 18 inch wielen en keyless-go. Jammer genoeg is het digitale display pas volgend jaar leverbaar. Nu moet je het nog doen met analoge tellers.

Veel assistentsystemen zijn standaard bij de Xclusive.

De handgeschakelde 1.4 TSI 150 pk Xcellence die ik heb meegekregen is verkrijgbaar vanaf € 33.500,–. Inclusief een paar opties (betere navi, soundsystem, panoramadak, etc) bedraagt de schade een kleine € 38.000,–. Veel geld voor een Seat, maar gezien de uitrusting een prima prijs. Er is niets te wensen over. Naast alle luxe zitten er ook allerlei veiligheidsvoorzieningen op. Hiermee komt Seat prima voor de dag. Over concurrentie gesproken: de grootste concurrent komt misschien wel uit eigen huis in de vorm van de Skoda Kodiaq. Die is nauwelijks duurder dan de Seat Ateca maar wel fors groter (40 centimeter!) en daardoor ook veel ruimer. Iets om over na te denken als je een paar kids op de achterbank wilt proppen. Toch is de ‘kleine’ Ateca voor veel mensen al ruim genoeg. Voor en achter heb je meer dan voldoende beenruimte en de bagageruimte bedraagt 510 liter. Extra ruimte is alleen nuttig als je het nodig hebt natuurlijk.

Meer dan voldoende beenruimte.

Feest van herkenning

We openen het portier van de Seat Ateca en stappen in. Het interieur is een feest van herkenning. De verwantschap met de Seat Leon is groot. Als Seat-ervaringsdeskundige vind ik blindelings mijn weg, maar ook Seat-newbies raken niet snel verdwaald. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn prima in orde. Beter dan de Renaults, Opels en Fords in dit segment. Seat heeft hier met de nieuwe generatie modellen echt een enorme inhaalslag gemaakt. Iets meer franje had de Ateca echter wel goed gedaan. Het is allemaal heel erg functioneel maar ook erg saai en sfeerloos. Het interieur mist uitstraling. Een vleugje Spaans temperament en/of creativiteit zou niet misstaan. Gelukkig geldt dit niet voor het exterieur. Ik vind de Seat Ateca een buitengewoon geslaagde auto. Herkenbaar als Seat en tegelijkertijd lekker dik! Je hebt daarvoor wel grote velgen nodig om de wielkasten goed te vullen, maar dat is eigenlijk altijd zo bij dit soort auto’s. 

Prima bouwkwaliteit, maar wel wat saai en voorspelbaar. Gaaaap

Soepele krachtbron

De 150 pk/250 nm sterke 1.4 liter turbo viercilinder is een goede bekende. Recent reed ik in nog in een Seat Leon ST met dezelfde motor. Ik was onder de indruk van de loopcultuur en prestaties van deze motor. Die positieve indruk blijft ook in de Ateca overeind. Met dank aan het lage leeggewicht van 1250 kilo. De Ateca schiet daardoor lekker vlot uit de startblokken (0-100 in 8,5 seconden) en de turbomotor blinkt uit in souplesse. De turbo doet vanaf 1500 toeren volop mee en daardoor kun je heerlijk schakellui rijden. Boven de 5000 toeren zakt het vermogen wel iets in, dan is het verstandiger om door te schakelen. Dat gaat opvallend stroef met de handgeschakelde versnellingsbak. Wellicht is dit nog de nieuwigheid van het mechaniek, maar ik zou toch voor de DSG-bak kiezen. Een automatische versnellingsbak past beter bij het karakter van de auto.

Foto 1.4 TSI

De TSI krachtbron kennen we uit de andere VAG producten. Een heerlijke motor!

Topsnelheid

Omdat ik dicht bij de Duitse grens ben, test ik natuurlijk ook even de topsnelheid uit. Tot 180 kilometer per uur gaat het allemaal soepel en vlot, daarboven raakt de fut er snel uit. Met heel veel bloed, zweet en tranen kruipt de naald richting 200 kilometer per uur. Een Seat Leon met dezelfde motor tikt zonder moeite 220 km/h aan. De oorzaak is de wat minder gunstige luchtweerstand van de hogere Seat Ateca. In Nederland merk je dit overigens niet, dus voor de meesten van ons is dit irrelevant. Wel relevant is dat vanwege de minder gunstige luchtweerstand ook de brandstofconsumptie wat forser is. Een verbruik van 1 op 13 bij een normale rijstijl is helemaal niet verkeerd, maar een Seat Leon ST is in de praktijk wel iets zuiniger. In de categorie irritant: de 1.4 TSI ijlt altijd even na bij gas los, dat is bij snel doorschakelen wel eens hinderlijk omdat het toerental dan niet snel genoeg zakt. Snel schakelen is dus wel eens lastig in de praktijk.

Zelfs met 18 inch velgen zijn de wielkasten niet heel erg gevuld.

Strak weggedrag

Waar Skoda met de Kodiaq mikt op ruimte en comfort, zet Seat meer in op rijplezier. Dat is gelukt. Ondanks de hoge koets is het weggedrag van de Seat Ateca verrassend strak. De Ateca helt nauwelijks over en de gripgrenzen liggen echt ver weg. De stuurinstallatie is wat licht en gevoelloos, maar je kunt de Ateca toch wel redelijk goed plaatsen. De heerlijk zittende sportstoelen houden je ook nog eens goed op je plek. Maak je het echt te bont, dan maakt voorspelbaar onderstuur een einde aan het feest. Een Seat Leon rijdt nog iets strakker, maar het gat is minder groot dan je zou verwachten op basis van het uiterlijk. Echt goed gedaan van Seat, alhoewel gimmicks als de sportmonitor (g-krachten en turbodruk) en de laptimer wat misplaatst zijn bij deze auto. Dit is niet de auto die ik zou meenemen als ik een dagje Eifel op het programma heb staan, maar het is wel één van de fijnst sturende SUV’s in het segment.

Als marketeers het voor het zeggen hebben…..

Stugge vering

Een nadeel van de semi-sportieve set-up is dat de Ateca best wel stug geveerd is. Oncomfortabel wordt het nooit, maar een zachtere set-up vind ik fijner bij een dergelijke auto. Iets meer slag in de veren had wonderen gedaan. De auto is net wat te onrustig bij een drempeltje of kuiltje. Eenmaal op de snelweg valt ook op dat de auto net wat teveel wind- en bandengeruis produceert. Zeker op hogere snelheden is dat wel een dingetje. De rechtuitstabiliteit is overigens wel in orde en dankzij de hoge zitpositie heb ik veel overzicht. Het voortreffelijke Seat Sound Systeem (slechts € 350 meerprijs) produceert overigens genoeg geluid om het wind- en bandengeruis ruimschoots te overstemmen. Echt een prima installatie.

Geen zin in saai wit? De Ateca is ook in oranje leverbaar.

Conclusie

Tijd voor de conclusie. De Seat Ateca is in basis een prima auto. Hij rijdt strak, heeft wat meer uitstraling dan een ‘saaie’ hatchback en de prijs-kwaliteit is in orde. Dat is wat mij betreft niet genoeg om kwijlend naar de dealer te rennen, want de stugge vering vind ik echt wel een minpuntje en als ik heel eerlijk ben vind ik de Seat Leon ST die ik recent reed eigenlijk op alle vlakken nog wat fijner rijden. Ook heeft de Ateca een levertijd van 6 maanden en dat vind ik toch wel een dingetje. Wil je toch een SUV? Dan is de Skoda Kodiaq misschien wel een betere optie. Die zit in dezelfde prijscategorie, is veel ruimer en als ik de reviews mag geloven ook nog eens veel comfortabeler. Jammer genoeg heeft de Kodiak ook last van de lange levertijden, maar die auto zou de moeite van het lange wachten wel waard kunnen zijn. De Seat Ateca is dat net niet.

Eindcijfer: 7
+ Voor een SUV puike wegligging
+ Prijs-kwaliteit
+ Uitstraling ten opzichte van normale combi of hatchback
– Te stugge vering
– Skoda Kodiaq

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Auto Arena Venlo

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten