Rijtest: Renault Megane RS 280 (2019)

Je zult maar de nieuwe Renault Megane RS zijn. Je voorganger was een absolute ‘god’ van een auto. Messcherp, agressief, bruut en extreem sportief. Een auto die nu al een legendarische status heeft bij autoliefhebbers. Big shoes to fill!

Foto Renault Megane RS

Deze nieuwe RS moet de iconische voorganger doen vergeten.

Een lastige missie?

Ja, heel erg lastig. Maar het biedt ook kansen. Hoe goed de vorige generatie Renault Megane RS ook was – zie mijn samenvatting van 20.000 geweldige kilometers – een verkooptopper is het nooit geweest. De Volkswagen Golf GTI, Audi S3, BMW M135i/M140i en SEAT Leon CUPRA verkochten veel beter. Hardcore is leuk, maar zeker in Nederland – met al die verkeersdrempels – is dat voor veel kopers net iets te veel van het goede. Dus zet Renault de nieuwe Megane RS meer als allrounder in de markt. Geschikt voor dagelijks gebruik. Dat dit zinvol is heeft Renault met de Clio IV RS bewezen. Die rijdt echt minder strak en leuk dan de – eveneens legendarische – Clio III RS, maar verkoopt wel veel beter. Omdat de auto soepeler en comfortabeler rijdt. Wij liefhebbers wenen, maar zo werkt de markt nu eenmaal.

Renault Megane RS

Alleen nog als vijfdeurs verkrijgbaar.

Dus de nieuwe Renault Megane RS is een schaapje?

Dat is misschien wat voorbarig. Al maakt Renault het mij wel moeilijk om objectief te blijven. Ik vind het bijvoorbeeld erg jammer dat de nieuwe Renault Megane RS alleen als ‘brave’ vijfdeurs verkrijgbaar is. De vorige zag er wel wat specialer uit. En horror o horror. De auto is zelfs verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak. Ik ga dus met de nodige reserves naar Gorinchem waar een Renault Megane RS voor me klaarstaat bij Van Mossel VKV, de Renault Sportspecialist van ons land. Helaas geen versie met het cuppakket. Het cuppakket kost 1.900 euro extra en voor dat geld krijg je een verlaagd chassis, grotere remmen en – niet onbelangrijk – een mechanisch sperdifferentieel.

Foto remmen Renault Megane RS

Op de Cupversie krijg je nog betere remmen!

De eerste indruk?

Ok, het mag een brave vijfdeurs zijn, maar wat is dit een gruwelijke dikke auto! Grote 19 inch wielen, uitgebouwde wielkasten, ventilatieroosters, dikke velgen, een megadiffusor en dito uitlaat. Dit is een echte hothatch! Helemaal in de kleur ‘Jaune Sirius’ die je hier op de foto ziet. Een prachtige kleur die alleen leverbaar is op een Renault Sport. Echt een waanzinnig dikke auto en qua ‘presence’ één van de dikste hothatches die je kunt krijgen. Op de uitbundige Honda Civic Type-R na misschien, al zal die voor veel kopers wat te extreem zijn. Ik heb knikkende knietjes als ik naar deze auto kijk en dat is precies wat ik wil bij een hothatch. Zo’n auto mag best een beetje opvallen!

Foto achterkant Renault Megane RS

Maak me gek! Wat een megadikke auto.

En het interieur?

Dat is helaas iets minder uitbundig. Ja, her en der zie je wat leuke sportieve elementjes maar het is en blijft een Megane. Het is vrij saai. Een redelijk afgewerkte auto maar ook niet meer dan dat. Dit is vergelijkbaar met de Hyundai i30, Peugeot 308, Ford Focus en SEAT Leon. Ik erger me aan het R-Link multimediasysteem. De menu’s werken onlogisch en ook reageert het scherm gewoon te traag. Een ander minpuntje is de beenruimte voor achterpassagiers. De sportstoelen nemen nogal veel ruimte in. Achterin is het echt een krappe bedoening.

Foto interieur Renault Megane RS

Jammer. Het interieur is niet zo gaaf als het exterieur.

Moet je daar mee zitten?

Natuurlijk niet. Dit is een hothatch. Jij rijdt natuurlijk altijd zelf en het is niet jouw probleem dat de achterpassagiers hun benen moeten opvouwen om plaats te kunnen nemen. Er is sowieso al een hele goede reden waarom je de bestuurdersstoel niet afgeeft. Wat zitten de stoelen waanzinnig goed. Fenomenaal goed zelfs. Stevig, heel veel zijdelingse steun en de zitpositie is lekker laag. Het stuur kan ook nog eens ver naar je toe, dus de zitpositie is geweldig. Optioneel kun je Recaro’s krijgen maar dat is echt niet nodig. Lekker dat geld op zak houden luidt mijn advies.

Foto stoelen Renault Megane RS

Goddelijke stoelen!

Hoe zijn de eerste kilometers?

Rustig. Verrassend rustig. De vorige generatie was nogal een stuiterbak en daar hoef je in de nieuwe Renault Megane RS niet bang voor te zijn. Het comfort is er flink op vooruit gegaan en dankzij de automatische versnellingsbak (dubbele koppeling, zestraps) kabbel ik rustig met het verkeer mee. Dit is helemaal geen moeilijke auto om mee onderweg te zijn, in tegenstelling tot de vorige generatie. Die had echt last van een heftig ochtendhumeur. De nieuwe heeft dat manco niet. Je schoonmoeder kan er gewoon in wegrijden. Ook doet de nieuwe 1.8 liter turbomotor zijn werk in alle rust. Te rustig! Als je deze vierde generatie Renault Megane RS start is er niemand die opkijkt. Auditief spektakel is belangrijk bij een hothatch en op dit vlak laat deze Renault wat punten liggen.

Foto uitlaat Renault Megane RS

Op wat gepruttel en wat scheetjes na valt het auditief spektakel nogal tegen.

Je schoonmoeder in een Renault Megane RS?

Nee, dat wil je natuurlijk niet. Dus zet ik de auto snel in de standje ‘Race’ om dit beangstigende beeld weg te drukken. Direct voel ik een soort siddering door de auto. De gasrespons is veel feller, de besturing wordt op scherp gezet en de automatische versnellingsbak blaft direct een versnelling terug om het signaal te geven dat hij klaar is voor actie. Dit begint er al iets meer op te lijken. Ook wordt via de speakers wat extra motorgeluid het interieur in geslingerd. Jammer, maar dat hoort er anno 2019 bij.

Foto beeldscherm Renault Megane RS

Je kunt kiezen uit verschillende rijstanden. In Race rijdt de Megane het meest agressief.

Hoe is de wegligging?

Het is vrijdagmiddag en de snelwegen zijn overvol. Hier is geen plezier te beleven. Ik pak snel de eerstvolgende afrit en duik het Betuwse achterland in. Hier zijn zat leuke stuurmanswegen om de Megane wat beter te testen. Wat opvalt is de lekkere directe besturing. Je moet een kleine vaagheid in de middenstand overwinnen, maar daarna stuurt de auto vlot en agressief in. Een nieuwe feature in de Renault Megane RS is dat de achterwielen licht meesturen en dat maakt dat de auto voelbaar agieler en lichtvoetiger. Ik heb minder stuurinput nodig om van richting te veranderen. Echt mooie techniek maar het is wel even wennen!

Foto logo 4Control Renault Megane RS

De meesturende achterwielen noemt Renault 4Control. Van toegevoegde waarde op de RS!

Is het onderstel net zo communicatief als voorheen?

Nee. Daarvoor is de auto net iets te comfortabel afgesteld. Deze nieuwe generatie Renault Megane RS communiceert wat minder met me. De auto doet geen stapje opzij, de koets heeft wat meer rol en de vering verwerkt kuilen heel beschaafd. Er zit een soort ‘volwassenen’ filter op. Enerzijds zorgt dit filter ervoor dat je heel snel en heel makkelijk hard rijdt, anderzijds mis je wel de heftigheid en bruutheid van de voorganger. Dit is geen intimiderende auto en ook geen auto waar je schaterlachend achter het stuur zit. Als ik dezelfde bochtencombinatie een paar keer achter elkaar pak en het tempo nog verder opvoer blijkt dat de auto vooral heel erg competent is. Ook als je in de bocht vol op het gas gaat staan. Dat is echt verbijsterend knap, want deze auto heeft geen mechanisch sperdifferentieel die ervoor zorgt dat de grip over de voorwielen wordt verdeeld. Dat de auto veel grip heeft blijkt ook als je een stoplichtsprintje doet. Nauwelijks wielspin en direct tractie. Ook valt het torque steer erg mee. Toch adviseer ik je om altijd het cup pakket met sperdifferentieel af te vinken. De grenzen van de auto worden gewoon wat verlegd en dat is altijd fijn!

Foto voorkant Renault Megane RS

Leuk detail: de finishvlag zie je terug in de verlichting.

Dus het ‘karakteristieke’ Renault Sport DNA is verdwenen?

Nee, maar het zit wel heel erg diep verstopt. De losse achterzijde is er nog, alleen veel later. De besturing is toch wat minder scherp en nerveus en ook het rempedaal is minder agressief afgesteld. Bij de nieuwe Renault Megane RS is het Renault Sport DNA wat meer op de achtergrond actief. Bij de voorganger was dit DNA altijd voelbaar. Ook als je met 30 kilometer per uur door een woonwijk sukkelde. Dat maakte de auto leuker maar ook vermoeiender. Toch mis ik dit wel een klein beetje. Dit karakter maakte een auto gebouwd door Renault Sport zo uniek. Het schijnt dat de nieuwe Trophy wel dit gevoel geeft. Daar moet ik dan maar een keertje mee sturen.

Foto Renault Megane RS 265

De vorige generatie was echt een hardcore hothatch. De nieuwe is dat (nog) niet.

Hoe zijn de prestaties?

In theorie heel erg goed natuurlijk. De 280 pk en 400 nm sterke 1.8 liter turbomotor moet de Renault Megane RS in een kleine 6 seconden naar 100 brengen  en op de Duitse Autobahn kun je doorstoten naar 255 kilometer per uur. Toch ben ik wat ‘underwhelmed’ door de performance van het blok. Hij is vlot, maar het wilde randje ontbreekt. De turbo heeft net even te veel tijd nodig om op te spoelen, bovenin vlakt het vermogen te snel weg en het geluid is niet inspirerend. Ja, bij het doorschakelen hoor je de VAG typische DSG scheetjes en bij gas los hoor je heel in de verte de uitlaat wat pruttelen. Maar dat is het dan ook wel. Je hoort verder vooral een wat dreunend geluid wat versterkt uit de radiospeaker komt. De Hyundai i30N biedt veel meer auditief spektakel terwijl een SEAT Leon CUPRA duidelijk sneller is. De vorige generatie Renault Megane RS had wel een kenmerkend en karakteristiek geluid en ook voelde deze krachtbron veel agressiever aan. Helaas. De nieuwe 1.8 liter turbomotor is vooralsnog geen verbetering.

 

Hoe doet de EDC-automaat het?

Bij de Renault Clio IV RS was ik bepaald niet enthousiast over deze versnellingsbak. Gelukkig hebben de Renault Sport engineers de bak flink onder handen genomen. Vooral de reactietijden zijn flink verbeterd. De bak reageert direct op de flippers. In automatische modus vind ik de bak nog beter, want bij een sportieve rijstijl zet de software altijd de juiste versnelling klaar. Deze versnellingsbak kan makkelijk de concurrentie aan met de DSG-bakken van de VAG-groep. Sterker, deze EDC is gewoon de betere bak van de twee. Bij een normale rijstijl schakelt de bak wat soepeler en comfortabeler en bij een dynamische rijstijl reageert de bak sneller. Ik durf zelfs zo ver te gaan dat ik deze EDC-bak verkies boven de handbak. It is that good!

Foto EDC automaat Renault Megane RS

De EDC versnellingsbak is enorm verbeterd.

Is de Renault Megane RS nog steeds een prijspakker?

Helaas helaas. De auto stoot best nog wel wat CO2-tjes uit en in Nederland volgt er dan straf van onze (r)overheid. De vanafprijs bedraagt maar liefst 51.000 euro. Met het Cup-pakket en wat andere lekkernijen ben je al snel 57.000 euro kwijt. Hoe competent en goed de auto ook is, dat is toch echt 10.000 euro teveel. Niet dat je Renault dit kwalijk kunt nemen, in onze buurlanden is de vanafprijs met respectievelijk 34.000 euro (Duitsland) en 35.000 euro (België) heel wat beter te verteren.

Foto velgen Megane RS

Zou ik voor deze velgen gaan of toch voor zwarte? Lastige keus.

Terug naar de auto. Verder nog bijzonderheden?

Nee niet echt. Op de wat mindere beenruimte voor de achterpassagiers na is het een praktische auto. Je hebt voldoende kofferruimte, allerlei veiligheidssystemen (blind spot, lane warning departure, adaptieve cruise control, etc.) zijn leverbaar en ook qua connectiviteit is de auto ‘up-to-date’. De Bose-speakers zijn ook helemaal niet verkeerd dus als totaalpakket valt er weinig te klagen. O ja, een klein dingetje dan. Kies je voor de automaat dan krijg je ook een elektrische handrem. De liefhebbers van het betere handremwerk zijn dus aangewezen op de handbak want dan krijg je een mechanische handrem.

Foto handrem Renault Megane RS

Handbak = mechanische handrem.

De conclusie?

Als allrounder is de Renault Megane RS een voortreffelijke hothatch. Het onderstel is zelfs zo goed dat ik het sperdifferentieel nauwelijks heb gemist. Natuurlijk moet je de Renault Megane RS altijd met cuppakket bestellen, want je hebt dankzij het sper (nog) meer tractie en het onderstel wordt nog ietsjes scherper afgesteld. Toch is de auto ook zonder sper heel erg prettig in de omgang. De vierwielbesturing voegt echt iets toe aan de auto. Dit belooft wat voor de brutere Trophy versies! Niet voor niets is de brute Trophy-R de snelste voorwielaandrijving op de Nurburgring! En dan het uiterlijk. Wat is dit een prachtige auto.

Je moet met deze Renault Megane RS wel leren leven met een tweetal nadelen. Allereerst valt de motor wat tegen. Qua vermogensafgifte en geluid bieden de concurrentenmeer auditief spektakel (Hyundai i30N) of snelheid (SEAT Leon CUPRA). Het grootste probleem van de auto is de vanafprijs van 51.000 euro. Ook al is dat te wijten aan ons bespottelijke belastingbeleid, het feit blijft dat dit de auto in Nederland nagenoeg onverkoopbaar maakt. Helaas! De Renault Megane RS had een (nog) beter lot verdiend.

Foto Megane RS

Ik ben heel benieuwd naar de Trophy versies. Dat belooft vuurwerk!

Eindcijfer: 8-

+ Fantastisch uiterlijk.
+ Heel mooi onderstel.
+ EDC versnellingsbak echt een feestje.
– 1.8 liter turbomotor net niet goed genoeg.
– Stevige aanschafprijs dankzij CO2 geneuzel.

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Renault Sport specialist Van Mossel VKV in Gorinchem. Mocht je in de buurt zijn, loop dan eens binnen en vergaap je aan de prachtige Renault Sport modellen die ze vaak op voorraad hebben staan. De moeite waard!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Nathan schreef:

    Wat een vette auto. Welke zou je kiezen: deze Renault of de Seat Leon CUPRA?

  2. Toch de Cupra. Mss kan de trophy dat nog veranderen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten