Rijtest: Renault Megane RS 265 (2013)

De Renault Megane RS is de leukste auto die ik zelf in bezit heb gehad. Hoeveel blijft daar bijna 10 jaar na dato van over? Is dit nog steeds mijn eeuwige kampioen of heb ik de auto toch wat te veel geromantiseerd? Ik ben zo enorm benieuwd!

Mijn beste auto ooit? We gaan het opnieuw meemaken!

Wat maakt deze testrit voor mij zo bijzonder?

Het voelt als een trip ‘down to memory lane’. Het was echt liefde op het eerste gezicht met deze auto. Het gevoel dat de auto je vanaf de eerste kilometer geeft is ongekend. Ik heb de Renault Megane RS van 2013 tot 2015 gereden (zie rijtest). Wat een auto! Wat een herinneringen! Ik herinner mijn eerste Nordschleife-rondjes. Een heerlijke circuitdag in Assen. Mijn doldwaze rit op de uitgestorven Rossfeld Panoramastrasse. Maar ik herinner me ook dat mijn vriendin al na 400 kilometer helemaal horendol werd van de spijkerharde vering. Dat deed iets voor de sfeer de rest van de vakantie;). Of die razendsnelle rit naar de IAA in Frankfurt waar ik dapper mijn achterbank neerklapte om de Milltek beter te horen brullen. Ik had koppijn op het einde van de dag. Niet normaal. Maar het was het waard, want ik herinner me nu vooral al die heerlijke plankgasmomentjes. Weet je wat misschien wel mijn liefde voor de auto tekent? Dit is de enige auto waar ik alle tijdschriften met reviews in de kast heb liggen en in de huiskamer hangt een foto van mijzelf op de Nordschleife met mijn Megane RS. Dit is mijn heilige graal.

Renault Megane RS nurburgring

Deze foto hangt in mijn woonkamer.

Dus kan het bijna 10 jaar later alleen maar tegenvallen?

Dat is wel een beetje mijn angst. De tijd staat niet stil en ik heb daarna flink wat auto’s gehad en gereden. Hele goede, leuke en competente auto’s. Dus wellicht valt het tegen en dondert mijn jeugdheld van zijn sokkel. Dat wil ik niet. Je wilt niet je romantische beeld laten verstoren door de tand des tijds. Ik ben dus met een gezonde wedstrijdspanning op pad naar Boxmeer waar ik bij de plaatselijke McDonalds heb afgesproken met Joey, de eigenaar van een Renault Megane RS met cupchassis en lederen Recaro’s. Sterker nog, ik voel meer adrenaline dan bij een rit met een Porsche of andere snelle exoot. Dit is persoonlijk. Als de auto tegenvalt voelt dat als een nederlaag. Wanneer ik Joey ontmoet stelt de blik op zijn auto me al snel weer gerust. De Megane 3 RS wordt mooi oud. Heel mooi. Ook nu is het nog steeds een speciale auto om te zien. Mijn knietjes beginnen meteen te knikken.

Renault Megane RS

Twijfel je nog? Ik niet meer. Wat een plaatje van een auto.

Hoe bevallen de eerste meters?

Met schaamrood op de kaken. Ik moet echt wennen aan de koppeling die razendsnel opkomt. Dit is echt een aan-uitkoppeling en ik laat de auto twee keer afslaan. Wat tot meewarige blikken leidt van die paar autoliefhebbers die zich deze donderdagavond op de parkeerplaats verzameld hebben. Het is even wennen in dit beestje, maar gelukkig is mijn leercurve snel. Het eerste wat me opvalt achter het stuur is dat het interieur niet eens zo heel slecht is afgewerkt. Natuurlijk vind je wel wat hardere plastics en is de deurbekleding bekleed met buitengewoon discutabel materiaal, maar je vindt ook mooie softtouch materialen en de ambiance is (mede dankzij de Recaro’s) zeker wel sportief te noemen. Het navigatiescherm is natuurlijk wat outdated, maar de data die je kunt zien op de RS-monitor is ook anno 2022 nog steeds heel erg gaaf. Waar ik direct blij van word is het stuurgevoel. Zo direct en vol gevoel. Draai één keer aan het stuurwiel en je weet dat je in een speciale auto rijdt. Heerlijk. Natuurlijk doen de heftige Recaro’s ook wat voor het gevoel. Goddelijke stoelen!

Recaro schaalstoelen Renault Megane RS

Goddelijke Recaro’s. Hier blijft niets te wensen over.

Is de vering nog zo knalhard als in mijn geheugen?

Dat deel had ik natuurlijk uit mijn geheugen gewist, maar dat is wel een beetje een dingetje. Gelukkig rijdt Joey met de 18-inch velgen, want met de 19 inchers is het helemaal een gortdroge bedoening. Toch merk ik nu ook al dat de auto qua stevigheid echt op het randje zit. Dat merk ik helemaal als we de Duitse grens passeren en de betonplaten net wat meer beginnen te schuren. Anno 2013 waren adaptieve dempers nog geen gemeengoed en zeker op lange afstanden kan de Renault Megane RS wel wat vermoeiend zijn. Ook omdat de geluidsisolatie niet fantastisch is. Boven de 180 moet je echt met stemverheffing praten omdat motor- en rijgeluiden (wind en banden) dan vechten om je aandacht. Hier merk je dat de automobielbranche de laatste jaren echt wel stappen vooruit heeft gezet. Al met al is de Renault Megane RS meer een auto voor erbij dan als ‘daily drive’. Al kun je er met twee personen wel prima mee op vakantie want je hebt meer dan voldoende bagageruimte en ook kun je de achterbank nog misbruiken als opbergruimte.

Handbak

Voor de jeugdige lezers: zo ziet een handbak er dus uit ;).

Heeft de motor anno 2022 nog genoeg punch?

De tweeliter turbomotor is een pareltje. Het geluid is – zeker in sportstand – fenomenaal. Het geluid is aanstekelijk enthousiast en ook hoor je die lekker inductie en aanzuiggeluiden. De plofjes uit de uitlaat zijn leuke extraatjes. Qua prestaties is de Megane RS nog steeds bij de tijd, zie ik als ik de Dragy-meettijden aflees. De 80-120 sprint kost 3.52 seconden en de 100-200 sprint 17.21 seconden. Goed genoeg, zeker met de wetenschap dat er bij de schakeltijden nog wat winst te behalen is en we met twee forse volwassenen in de auto zaten. Los van de cijfers maakt de motor vooral indruk vanwege het karakter. De tweeliter turbo voelt meer als een rouwdouwer dan als een gentleman en dat karakter past feilloos bij de auto. Met name de midrange turbopunch is ook anno 2022 nog steeds indrukwekkend. Onder de 2.500 gebeurt er niet zoveel maar daarna breekt de hel los. Tot de 230 is de voorwaartse drang prima, maar om de topsnelheid te halen heb je heel veel asfalt nodig. Dat is een typisch Megane RS dingetje. Indrukwekkend is de rechtuitstabiliteit. Ondanks de stevige demping voelt 240+ rijden vertrouwd aan waarbij je in het achterhoofd nog altijd het vertrouwen hebt dat je kunt leunen op de geweldige remmerij.

Remmerij Renault Megane RS

Fading? Dan moet je het echt wel heel bont maken.

Wat is de grootste kwaliteit van de auto?

Dit is een auto die naarmate je meer tempo maakt steeds meer tot leven komt. Dan vormen besturing, remmen, onderstel, motor en versnellingsbak een gouden quintet. Dan is de harde vering geen issue meer maar voel je dat er toch nog verrassend veel souplesse in de dempers zit. Voel je het fenomenale sper werken in je vingertoppen als je de denkbeeldige apex probeert te raken en merk je hoe de achterzijde meewerkt bij het plaatsen van de auto. Dit is zo’n pure en eerlijke auto. Ik wil niet zeggen dat de Renault Megane RS een hele analoge auto is, want ook hier kun je al wel wat instellingen via de elektronica regelen (bijvoorbeeld de gasrespons). Maar in vergelijking met de auto’s van nu is het verschil echt wel groot. Dit is een auto uit een ander tijdperk. Zonder bemoeizuchtige assistentiesystemen en filters die het motorgeluid temperen. Waar de versnellingsbakverhoudingen niet op eco maar op sport zijn afgestemd. Natuurlijk zijn er anno 2022 ook nog steeds messcherpe hothatches, maar het rauwe randje is net wat voelbaarder in de Megane. En qua performance ben je nog steeds bij de tijd. De hoeveelheid tractie is ook anno 2022 indrukwekkend.

Renault Megane RS

Wat een auto!

Conclusie?

Misschien wel het mooiste compliment voor de auto is dat ik na een uurtje sturen weer in die ‘rush’ kom. Waar je steeds weer meer wilt. Die bocht weer even net wat sneller nemen. Nog meer uit de motor persen en genieten van al die prikkels die de auto je meegeeft. Vaak ongefilterd en eerlijk. Man-o-man wat voelt dit fijn en wat is dit weer de bevestiging dat de Renault Megane RS een legende is. Natuurlijk is de vierde generatie Renault Megane RS qua veiligheid, comfort en infotainment een grote stap voorwaarts, maar dat echte analoge gevoel kan de nieuwste generatie niet evenaren. Neem alleen al het surplus aan karakter van de 2.0 ten opzichte van de 1.8 liter motor. Dit is een onweerstaanbare auto en zeker een puntgaaf exemplaar als die van Joey (met slechts 40.000 op de teller!) doet mijn autohart intens opbloeien. Het is terecht dat mijn boekenkast vol staat met Renault Megane RS-artikelen en dat de auto in mijn huiskamer hangt. Dit is mijn nummer 1 auto ooit en dat gaat ook niet meer overtroffen worden. Daarvoor is het gevoel te intens en de liefde te diep. Ik ben Joey intens dankbaar dat ik de auto weer even heb mogen proeven. Heerlijk!

Zwarte velgen op zwarte lak staat bij deze auto erg goed!

Zwarte velgen op zwarte lak staat bij deze auto erg goed!

Eindcijfer: 8.5

+ Geweldige handling.
+ Lekkere punchy turbomotor.
+ Gewoon een auto die van A tot Z klopt.
– Hooguit is de vering wat stug.

Zie ook:

– De rijtest van mijn eigen Megane RS.
– Mijn eerste rondje Nordschleife

 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Mooi verhaal Christian! Puur qua dagelijks rijplezier: deze Megane RS of de Fiesta ST? Het zijn appelen met peren vergelijken natuurlijk, maar welke auto biedt je het meeste rijplezier op de openbare weg?

  2. Fiesta ST speelser, Megane RS iets serieuzer en meer trackfocussed. Allebei pareltjes

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *