Rijtest: Renault Megane RS 265 (2013)
De Renault Megane RS 265 is volgens vele autobladen de beste hothatch op de markt. De benchmark. De Renault Megane RS heeft inmiddels een stevige reputatie opgebouwd. Een ‘poor mans GT3’. Wat blijft er van de magie over na 20.000 kilometer? Is dit een volbloed sportauto? En hoe bevalt de auto bij dagelijks gebruik?
Frans knoflookhok
Voordat we beginnen over de rij-eigenschappen start ik met een waarschuwing. Koop deze auto niet als je op complimenten uit bent. Ik heb na de aanschaf nog nooit zoveel negatieve reacties gehad. Een grote groep mensen begrijpt gewoon niet dat je een ‘Frans knoflookhok’ verkiest boven een BMW of een Audi. Na 10 van dit soort reacties ben ik gestopt met mezelf verdedigen. Tenslotte koop je een auto voor jezelf en niet voor je omgeving. Maak je geen zorgen hoor, dit is een geweldige auto!
Hongerige wolf
Ik begin met het eerste pluspunt. De motorisering. Dat dit geen gewoon Megaantje is ziet iedereen. De tweeliter turbo in de Renault Megane RS levert 265 pk en 360 nm. Mijn Megane is wat gekieteld. Het vermogen is gestegen naar 307 pk en 441 nm. Het motorkarakter van de RS is door de chiptuning niet aangetast. Dit is een uitgehongerde wolf die op zijn prooi afgaat, mits je de turbomotor boven de 3500 toeren houdt. Alleen gaat het dankzij de chip wat sneller.
Gevoelsmatig is het een zeer agressief blok. Zeker als je de gasrespons via de RS monitor in de meest sportieve stand zet. De kleinste jeuk aan je teen doet de auto direct versnellen. Dit is vooral op het circuit erg prettig. Het rijplezier wordt ook versterkt door het geluid. Wat klinkt de RS bruut. Meteen bij het starten klinkt hij dreigend en grommend. Daarna is het de uitlaat die de show steelt. Deze ploft en knalt voortdurend. Het is bijna ordinair. Dikke prima dus! Dit is echt heel erg verslavend. Geluid is zo belangrijk voor de beleving.
Verslavende tussensprints
Verslavend is ook de snelheid. Vooral in versnellingen 2,3 en 4 is de Megane schandalig snel. In de tussensprints zijn er weinig auto’s die je pijn kunnen doen. Tot de 250 op teller loopt hij lekker door. Boven de 250 valt hij plotseling stil en moet je echt de kilometers bij elkaar sprokkelen. Megane RS eigenaars zullen dit herkennen. Dit is een eigenaardigheid van de Megane RS.
In de praktijk niets om je druk over te maken. Je hebt bij 250 kilometer per uur je handjes echt al meer dan vol. Dit is geen rustige auto op de Autobahn. Je krijgt constant feedback. Het ‘Autobahn brennen’ is een uurtje heel erg gaaf maar met een Cupra of GTI ben je op de Autobahn beter af. Gelukkig is de rechtuitstabiliteit heel erg goed, veilig blijft het gelukkig wel. De Renault Megane RS moet je vooral rijden op de B-wegen en op het circuit. Daar komt de auto volledig tot zijn recht.
Cupchassis
Deze Megane heeft het optionele Cupchassis. Naast een verdere verlaging (wat dus wel ten koste gaat van comfort), remmen met groefjes (helpt oververhitting van de remmen tegengaan) is het mechanisch sperdifferentieel wat mij betreft het belangrijkste onderdeel van dit pakket. Dit cupchassis is echt een ‘must have’ optie. Het sperdifferentieel verricht wonderen. Normaal gesproken is 300 pk in combinatie met voorwielaandrijving vragen om ellende. Je krijgt het vermogen niet op de weg.
Niet in deze Megane. Je kunt ook in een haardspeldbocht vol op het gas staan. Je gaat voor je gevoel oneindig veel te snel maar het sperdifferentieel trekt de auto gewoon door de bocht. Neem daarna dezelfde bocht weer, maar dan met hoger tempo en je zult verbijsterd constateren dat de auto nog steeds grip heeft. Inmiddels heb ik ook gereden in de nieuwe Seat Leon Cupra en de nieuwe Volkswagen Golf 7 GTI Performance die ook een vergelijkbaar sperdifferentieel hebben. Ook met die auto’s kun je vol op het gas gaan in een scherpe bocht. Dit is echt geweldige techniek.
Precisie-instrument
Het stuurgevoel van de RS is al even geweldig. Messcherp, vol gevoel en buitengewoon communicatief. Je kunt de auto waanzinnig precies plaatsen. Maar wat ik nog meer waardeer aan deze auto is de communicatie die besturing en chassis je meegeven. Constant krijg je via je vingertoppen of via het chassis informatie door. Nooit storend (bijvoorbeeld overmatig torque steer), maar altijd behulpzaam. Het is moeilijk uit te leggen, maar deze auto betrekt je constant bij hetgeen er gebeurt onderweg. Laat bijvoorbeeld in de bocht je gas los en je voelt de achterkant loskomen. Nooit verraderlijk, altijd gecontroleerd en buitengewoon vermakelijk.
Hier verschilt de Megane RS met zijn concurrenten. Met een Cupra of GTI kun je ook snoeihard bochtjes pakken en dat gaat voor je gevoel ook nog een stuk makkelijker. Zonder de dramatiek. Dat maakt de Leon en GTI toegankelijker voor de beginnende chauffeur, maar ook minder leuk. Juist de betrokkenheid bij het rijden maakt het rijden in de Megane zo speciaal. En de Megane is nog een tandje beter als je hem op het circuit of de Nordschleife uitlaat. Deze auto is daar zo goed! Het is goed om te weten dat je in dat soort extreme condities altijd kunt blijven vertrouwen op de remmen. Het pedaalgevoel is fantastisch en ook op het circuit blijft fading uit. Ook de bodyroll in de koets is bijna nihil, ook bij een stevige remactie. Dat is goed te zien op onderstaande foto.
Spijkerharde vering
Heeft de auto ook nog nadelen? Jazeker. Verwacht niet teveel van het comfort. Deze auto is keihard geveerd. Ik las laatst in de Autoweek de mooie quote dat je niet alleen voelt dat je over een muntje rijdt maar ook of het de kop- of muntzijde is. Dat zegt wel voldoende denk ik ;). Stel je prijs op ruimte, afwerking, bedieningsgemak, goede isolatie en kick je op een strakke materialen in het interieur, koop dan een Audi of een Golf. De Megane scoort hier gemiddeld. Persoonlijk vind ik het bedieningsgemak van alle functies buitengewoon complex.
Om de kanttekeningen compleet te maken, het brandstofverbruik van de Megane is in de praktijk best fors. In de praktijk moet je rekening houden met een verbruik van 1 op 8. Ga je planken op de Autobahn of op een mooie bergweg dan stijgt het verbruik naar 1 op 5. Op het circuit moet je rekening houden met 1 op 3. Wenn der turbo lauft, er sauft. Downsizen is in de theorie leuk, maar in de praktijk werkt het alleen als je met 100 km/h achter vrachtwagens gaat plakken. Dat doe je niet met een Megane RS!
Conclusie
Genoeg geklaagd. Dat deze auto geen allemansvriend is weten we. Deze auto is gericht op hardcore autosport. Er is door Renault Sport heel veel tijd en ontwikkeling in deze auto gestopt. Deze auto is ontwikkeld door mensen die weten hoe je een strak sturende auto bouwt. Dat maakt de Megane RS een absolute topper. Dat merk je en ervaar je iedere kilometer. Het is niet voor niets dat de Megane RS inmiddels een legende en evenzo geliefd is bij heel veel journalisten. De auto is in vergelijking met nieuwere concurrenten inmiddels ‘old school’, maar juist dat maakt de auto des te begeerlijker. De Megane voelt mechanisch aan.
De Megane RS heeft ervoor gezorgd dat ik anders naar het fenomeen autorijden kijk. Vroeger was ik veel meer een rechtuitbrander en was ik in mijn nopjes als mijn auto een prachtig interieur had. Nu val ik iedere bocht als een roofdier aan. Vooral het compromisloze karakter van de auto vind ik gaaf. Een klein maar wel illustratief voorbeeld: Bij 90 km/h in de 5e versnelling geeft de schakelindicator op de Renault Sport monitor aan dat ik naar de derde versnelling terug moet. Het nieuwe rijden is bij Renault Sport nog een onbekend fenomeen!
Het is een auto met twee gezichten. Er zijn momenten dat ik het hardcore karakter zat ben en dan verlang ik naar een Cupra of een GTI. De Megane RS is een auto voor erbij. Als daily drive vind ik de auto minder geschikt. Maar neem de RS mee op je roadtrip en je geniet van iedere kilometer. Ga er ook een keer het circuit mee op. Dan zul je merken dat dit een volbloed sportauto is. Geweldig!
Eindoordeel: 8,5
+ wegligging
+ besturing
+ geschikt voor circuit
– stug geveerd, daardoor minder geschikt als daily drive
– brandstofverbruik
23 reacties
[…] en kun je heerlijk tempo maken. Het grote voordeel van de Cupra ten opzichte van mijn vorige Renault Megane RS is dat de vering veel vergevingsgezinder is en dat is op de vaak slechte wegen in de Eifel geen […]
[…] merk ik weer hoe fijn dit rijdt. Hoe goed sommige voorwielaandrijvers ook rijden, ze missen (op een enkeling na) de fijngevoelige balans van een achterwielaandrijver. Dankzij de perfecte gewichtsverdeling […]
[…] 2 […]
[…] 3 […]
[…] 4 […]
[…] Gaat het hard, dan kan de auto het voor mijn gevoel niet altijd bijbenen. De agressiviteit van een Renault Megane RS of Honda Civic Type-R ga je in deze BMW niet vinden. Liefhebbers van het heftige sportwerk kunnen […]
[…] de tweede verrassing. Het is helemaal niet zo plankhard als ik gewend was uit de net zo geweldige Renault Megane RS die ik zelf heb gereden. Ja, de Clio RS is echt wel stevig geveerd, maar nooit niervergruizend […]
[…] de tovenaars uit Dieppe uit een anonieme middenklasser kunnen peuteren. De Clio III RS en de Renault Megane RS zijn treffende voorbeelden van briljante stuurmansauto’s. Helaas ontbreekt de brute RS-versie van […]
[…] en comfortabel als het nodig is. Persoonlijk vind ik dat erg prettig. Ik heb met veel liefde een Renault Megane RS gereden, toch heb ik die vanwege de keiharde vering uiteindelijk weggedaan. De Hyundai i30N kun je […]
[…] je dat iedere hothatch (welke je ook kiest!) fijner rijdt! In veel gevallen (Hyundai i30N, Renault Megane RS, Volkswagen Golf GTI of Seat Leon Cupra) ben je ook nog eens (veel) goedkoper uit. Heel veel dure […]
[…] Maar het biedt ook kansen. Hoe goed de vorige generatie Renault Megane RS ook was – zie mijn samenvatting van 20.000 geweldige kilometers – een verkooptopper is het nooit geweest. De Volkswagen Golf […]
[…] Waarom een hothatch als ik de loterij heb gewonnen en alles kan kopen wat ik wil? Omdat ik een hothatch fanboy ben. Daarom. Die hoort gewoon in mijn garage. En dit is weer een lastige. De BMW M140i valt in ieder geval af. Die ken ik inmiddels wel. Ik wil nu juist weer een lekkere hardcore auto en geen allrounder en die zijn op één hand te tellen. Ik denk dan aan de SEAT Leon CUPRA R, Honda Civic Type-R en de Renault Megane RS Trophy-R. Het wordt deze keer de Renault Megane omdat dit toch weer de snelste hothatch op de Nurburgring is. Ok, de heftige Trophy-R is nog niet leverbaar maar de gewone Trophy is voor mij serieus genoeg. Ik hoop weer dat ouderwetse gevoel beleven dat ik had met mijn Renault Megane III RS. […]
[…] een autoliefhebber beter gevuld. Voor 35.000 euro kon je 5 jaar geleden een Volkswagen Golf GTI, Renault Megane RS of SEAT Leon CUPRA kopen. De laatste jaren is de nieuwprijs van sportieve auto’s – […]
[…] is mijn eindcijfer een 8+. Een prachtig resultaat, maar wel iets lager dan enkele voorgangers (Renault Megane RS, SEAT Leon CUPRA, BMW 130i). Die vond ik als totaalpakketjes toch net iets beter. Desondanks heb ik […]
[…] […]
[…] […]
[…] […]
[…] […]
[…] […]
[…] […]
[…] […]
[…] […]
[…] […]