Rijtest: Renault Megane GT 205 (2016)
Heb je ooit wel eens in een Renault Megane gereden? Grote kans dat je het vergeten bent. De bijtellingsvriendelijke 1.5 dci was een uiterst saaie en anonieme auto. Toch verandert alles als de specialisten van Renault Sport zich ermee gaan bemoeien. Het is ongekend hoeveel rijplezier de tovenaars uit Dieppe uit een anonieme middenklasser kunnen peuteren. De Clio III RS en de Renault Megane RS zijn treffende voorbeelden van briljante stuurmansauto’s. Helaas ontbreekt de brute RS-versie van de nieuwe Megane nog, maar Renault Sport heeft zich wel nadrukkelijk bemoeid met de ontwikkeling van het voorlopige topmodel, de Renault Megane GT.
Fraai Nederlands design
Een leuk detail. Het design is getekend door onze landgenoot Laurens van den Acker. En daar mogen we als Nederlanders best trots op zijn. Ik vind het echt een prachtige auto. Het lijnenspel blijft boeien, van welke hoek ik de auto ook bekijk. Het meest aansprekende designelement vind ik de achterlichten. Die lopen bijna helemaal door tot aan het logo. Zeker in het donker maakt dit de auto zeer herkenbaar. De sportieve GT versie heeft nog wat sportieve elementen (uitlaten, mooie velgen, wat spoilerwerk) ter versiering, maar nodig is dit niet. Ook zonder deze frutsels is de Megane een beeldschone auto. Alleen al vanwege deze reden snap ik dat de nieuwe Megane op je shortlist komt.
Onprettig R-linksysteem
Het interieur wordt gekenmerkt door het 8,7 inch grote scherm. Ze noemen dit het R-linksysteem en dit is overduidelijk bedacht door een Fransman. Het ziet er leuk uit, maar het werkt voor geen meter. De menu’s zijn onlogisch, waardoor het veel tijd kost om mijn weg te vinden in het systeem. Al die tijd zijn mijn ogen van de weg. Natuurlijk went zo’n systeem na verloop van tijd wel, maar er zijn genoeg merken (hallo Tesla) die een touchscreen leveren waar je meteen vriendjes mee bent.
Over tegenvallers gesproken, van het interieur word ik ook niet echt heel warm. Het is best grappig dat ik verschillende interieurkleurtjes kan kiezen, maar het materiaalgebruik is weinig verheffend. Het is niet zo dat het kraakt en piept, maar het geheel ziet er niet echt heel aansprekend uit. Het zit hem in de kleine dingen, bijvoorbeeld de zwarte dakhemelbekleding die ontbreekt. Noem mij een zeikerd, maar op een sportieve auto hoort dit gewoon aanwezig te zijn. Wel word ik blij van de vrij stevige sportstoelen. Die zitten voortreffelijk! Ze geven veel steun tijdens het bochtenwerk, maar zijn voldoende comfortabel voor een lange reis.
Motor en bak overtuigen niet
Je wilt met een sportieve auto natuurlijk ook met gepaste snelheid over de Route du Soleil kunnen knallen. Met de Renault Megane GT is dat geen enkel probleem. De 1.6 liter turbomotor is goed voor 205 pk en 280 nm. De 1.367 kilo zware Megane sprint daardoor in 7,1 seconden naar 100 kilometer per uur en op een lege Route du Soleil kun je 230 kilometer per uur aantikken. Met de prestaties is niets mis, maar toch weet het blok mij nooit in extase te brengen. De relatie blijft koel en afstandelijk. De motor klinkt niet sportief, eerder rauw en ongepolijst en bij hoge toerentallen raakt het blok net wat te snel buiten adem. Als sportmotor overtuigt hij niet. Nooit is het spectaculair of leuk.
Dat geldt ook voor de 7-traps EDC-automaat. Deze automaat reageert traag op mijn commando’s en ook schakelt de bak niet snel genoeg. In sportstand is de bak iets beter bij de les, maar blijft hij irritant lang een te hoog toerental vasthouden. Het is een stap vooruit in vergelijking met de Renault Clio RS, maar de concurrentie heeft echt betere versnellingsbakken in de aanbieding. Met handbak zou deze auto zoveel fijner rijden. Zijn die paar extra gram CO2 nu echt zo’n ramp?
Briljant chassis
Is het alleen maar kommer en kwel? Zeker niet. Het chassis is – zoals we gewend zijn van sportieve Renaults – ronduit briljant. Dat is mede te danken aan de achterwielen die een heel klein beetje meesturen. Renault noemt dit 4C. Ik ga je niet vermoeien met de technische finesses van dit systeem, maar het resultaat is verbluffend. De auto is hierdoor enorm wendbaar. Een kleine beweging aan het stuurwiel is genoeg om de auto stevig van richting te laten veranderen. Het is even wennen, maar na een kwartiertje wil ik niet meer anders. Zonder al teveel stuuruitslag ben ik heerlijk aan het hoeken. De GT stuurt ook nog eens erg prettig, al is de GT nog niet een precisie-instrument zoals de vorige Megane RS wel was. In de GT kan ik hier overigens wel mee leven, het is niet voor niets een GT.
Het chassis is echt perfect. De balans in de auto is voortreffelijk. Onderstuur is de auto vreemd en ik heb – ondanks de winterbanden – altijd grip. En het mooiste: dit gaat niet ten koste van het comfort. Je hoeft geen extra sessie bij de fysiotherapeut in te plannen als je met de GT op pad gaat. Als cruiser voldoet de GT ook prima. Hij is stil, biedt voldoende comfort en is ook nog eens relatief zuinig.
Prijs-kwaliteit is top
Er zullen ongetwijfeld ook snelle familievaders zijn die de GT op hun shortlist hebben staan. Die moet ik teleurstellen. De ruimte in de Megane GT is uiterst beperkt. Vooral de achterpassagiers komen er bekaaid van af. De beenruimte achter is echt ondermaats. Gelukkig wordt de pijn verlicht door de scherpe aanschafprijs en rijke uitrusting. De Megane GT is verkrijgbaar vanaf € 31.290,00. Standaard heb je dan een automaat, full-ledverlichting, navigatiesysteem, parkeersensoren, lane warning departure, keyless-go, 18 inch velgen en nog veel meer.
Toegevoegde extra’s waren alcantara bekleding (€ 1.095,00-), metallic lak (€ 895,00), Bose audio (€ 995,00), elektrisch verwarmbare voorstoelen (€ 295,00), head-up display (€ 395,00) en antraciet gekleurde lichtmetalen wielen (€ 495,00). Voor 36.000 euro heb je een overcomplete auto voor je deur staan. Dat doen ze goed! Ik kan het niet laten om de vergelijking te maken met de peperdure en tegenvallende Mercedes-Benz CLA 180 die ik laatst reed. Dan is de Renault Megane GT echt de betere auto.
Conclusie
Biedt de Renault Megane GT meerwaarde ten opzichte van de concurrentie? Het briljante chassis is absoluut het ‘unique selling point’ van deze auto. De balans is zeldzaam goed en dankzij de 4C technologie is de auto enorm wendbaar. Echt een fantastisch staaltje techniek. De prijs-kwaliteitverhouding en het fraaie uiterlijk zijn ook redenen om voor de Renault te kiezen. Toch twijfel ik. Zo mist de 1.6 liter turbomotor karakter en is de automaat te langzaam. Ook vind ik de bediening van het R-link multimediasysteem een ramp en is het interieur weinig bijzonder.
De concurrentie is stevig in dit segment, dus de keuze voor de Megane hangt ook een beetje af van je persoonlijke smaak. Mijn advies? Ik zou nog even wachten tot de prijzen en specificaties van de nieuwe Renault Megane RS bekend zijn. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze de minpunten van de GT hebben weggepoetst. En je hebt nog een jaartje tijd om wat extra euries te sparen. De Megane GT is een goede auto, maar als totaalplaatje net niet goed genoeg om mij als hot-hatch liefhebber nu al over de streep te trekken.
Eindcijfer: 7+
+ Fantastisch chassis
+ Uiterlijk
+ Prijs-kwaliteit
– Motor en versnellingsbak niet sportief genoeg
– Niet gebruiksvriendelijk R-linksysteem
– Interieur niet bijzonder genoeg
Dit belooft veel goeds voor de RS die er hopelijk snel aankomt!
Komt er een R S dan? ik rij zelf de renault megane GT 2016 en bevalt goed . we hebben er ook een opendak in laten bouwen wst bij renault niet kon nog ook niet vanuit de fabriek . nu hebben het via webasto nederland laten doen . zit er heel mooi ingebouwd , door ACE Automotive in alphen aan den rijn . de auto bevalt goed . groet wilfred
Jazeker, wordt eind 2017 verwacht. Zie http://autovisie.nl/2016/12/nieuws/renault-megane-rs-komt-in-september-2017/
4WD, meer dan 300 pk en misschien ook met handbak verkrijgbaar. Dit belooft heel veel goeds 🙂
http://www.autoexpress.co.uk/renault/megane/92846/next-renault-megane-rs-to-have-4wd-and-300bhp-plus
Voor een GT heeft deze auto zeer goede en sportieve eiggenschappen. Als ik deze auto vergelijk met een paar andere “GT’s” van een andere merk ( waar ik zelf in gereden heb) vergelijk dan is deze GT duidelijk een stuk beter vwb rijeiggenschappen en sportiviteit. Voor het echte hothatch werk zal je straks de nieuwe RS moeten hebben maar dan praat je wel over een andere auto. Prijs/kwaliteit/prestaties van de nieuwe GT vind ik zeer goed.