Rijtest: Renault Megane Estate 1.5 dci (2016)

Hoe rijdt een Renault Megane Estate 1.5 dci met 120.000 kilometer levenservaring? Moet je bij voorbaat alvast het nummer van de Wegenwacht in je telefoon opslaan of zijn moderne Renaults tegenwoordig kwalitatief hoogwaardige auto’s?

Een Renault Megane 1.5 dci: is dat niet een diesel?

Ja, een uitstervende diersoort maar voor veelrijders nog steeds een heel interessante brandstof. Je betaalt meer wegenbelasting, maar je betaalt aan de pomp nog steeds minder en het verbruik is natuurlijk super gunstig. Nieuwe diesels zijn bijna niet meer te betalen dankzij de hoge bpm. Gebruikte diesels zijn een heel ander verhaal. Omdat diesels zo in het verdomhoekje zitten raken handelaren dit soort auto’s aan de straatstenen niet meer kwijt. Dus wordt het interessant voor jou.

Renault Megane

Diesel en handbak. Uitstervende combinatie.

Wat valt op aan de Megane?

Dat de kwaliteit er flink op vooruit is gegaan. Het interieur ziet er nog als nieuw uit. Geen beschadigingen, geen afbladderende onderdelen en rammeltjes. Dit valt me echt alles mee. En de auto rijdt ook prima. Ondanks 120.000 kilometer op de teller rijdt deze auto als nieuw en ik zie geen brandende waarschuwingslampjes. Heel goed. Zelfs de stoelen zijn nog niet doorgezakt en zitten best ok. Natuurlijk zijn de zittingen veel te kort, dat is helaas wel vaker een probleem bij Franse auto’s. Chauvinistisch als ze zijn houden ze alleen rekening met mannetjes van het formaat Sarkozy. Verder valt op dat dit een Bose-versie is. Niet meteen een aanrader omdat de Bose-audio een uitgesproken matige sound heeft. Je kunt beter voor de semi-sportieve GT-line-versie gaan. Die rijdt net even wat strakker en de stoelen daarvan zitten iets beter. Of gewoon even doorsparen en een Renault Megane GT (205 pk) of Renault Megane RS (280 pk) op je oprit zetten.

Interieur Megane

Kwalitatief gezien geen hoogstaand interieur.

Wat vind ik van het ontwerp?

Dat de houdbaarheid kort is. Dat heb ik wel vaker met Renaults. Love at first sight maar als je een jaartje verder bent ogen ze al snel belegen. Dat geldt voor de nieuwe Twingo, Megane, Talisman en over de suffe crossovers zwijg ik verder maar. De Megane RS vind ik overigens een uitzondering. Die is en blijft dankzij de uiterlijke aanpassingen gewoon ‘one of a kind’. De Renault Megane Estate daarentegen oogt inmiddels bijzonder belegen. Jammer. Voor het interieurontwerp geldt hetzelfde. Het was al niet bijzonder bij de lancering en anno 2019 is het interieur gewoon ‘outdated’. Qua materialen en afwerking is het middelmaat en een speciale notitie verdient het beeldscherm. Hopeloos irritant. De menustructuur is onlogisch, het scherm reageert traag en de laadtijden bij de navigatie zijn langer dan gemiddeld. Nee, dit is geen match met een Volkswagen Golf.

Foto Renault Megane RS

De RS is wel weer oogporno.

Hoe rijdt de auto?

Het onderstel van de Renault Megane Estate 1.5 dci is gelukkig best oké. Comfortabel maar wel met vleugje dynamiek. Niet de absolute topper in het segment maar wel een verademing ten opzichte van de crossovers die nu zoveel verkocht worden. Kritiekpuntje is de wat vage en gevoelloze besturing al scheelt het dat de auto geen vierwielbesturing heeft. Dat vind ik bij een gewone ‘bread and butter’ stationwagen een totaal zinloze optie. Dat maakt de auto te nerveus. De handgeschakelde versnellingsbak is niet de fijnste in zijn soort. De koppeling werkt met de Franse slag. Je moet geduld hebben voordat deze op het toneel verschijnt. De versnellingsbak schakelt wat hakerig.

Renault Megane Estate

Beetje belegen ontwerp inmiddels. Jammer.

En de motor?

Tsja. Dit is de spaardiesel. Superzuinig maar daarom ook heel erg eco. Er zit onvoldoende fut in. Ja, het turbootje blaast vanaf 2.000 toeren mee maar zelfs dan blijft de voorwaartse drang beperkt. Ik herinner me de vroegere 110 pk TDI’s met rode i. Die waren zo fel en agressief. Daar is helemaal niets meer van over. Qua geluidsisolatie heeft Renault de zaken prima op orde. De diesel doet in de rust zijn werk dus dat is gelukkig geen bron van irritatie. Toch adviseer ik je om een versie te nemen met meer vermogen. Deze 1.5 dci mist net dat beetje reserve wat in de alledaagse kilometers zo prettig is.

Bose instaplijsten

De Bose audio is matig. Kies liever voor de GT-line versie.

Conclusie?

Die is makkelijk. Kwalitatief gezien is er weinig mis met de Renault Megane Estate en ook in de pechstatistieken is dit allang niet meer de rode lantaarndrager. Ook zijn ze gebruikt heel betaalbaar. Het probleem is dat er fijner rijdende auto’s in dit segment zijn. De Volkswagen Golf, SEAT Leon, Ford Focus, Volvo V40 bijvoorbeeld. Om er maar een paar te noemen. Kies je toch voor de Megane, dan zou ik een GT-line met sterkere diesel- of benzinemotor zoeken. De 110 pk turbodiesel heeft last van permanente ademnood. Het grootste probleem van de Renault Megane Estate 1.5 dci is dat de auto op alle onderdelen tussen de 6 en de 7 scoort. Dat is simpelweg niet goed genoeg. Nee, je valt geen buil aan deze auto maar echt blij zul je niet worden.

Eindcijfer: 6.5
+ zuinige motor
+ gunstige prijzen
+ aardig onderstel
– futloze motor
– te korte zittingen
– matige ergonomie

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Nathan schreef:

    kan je een top 5 maken van de golf, de seat leon, de v40, de megane en de ford focus?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten