Rijtest: Renault Espace (2024)
Er ging een schokgolf door de automobiele wereld toen Renault de eerste Multi Purpose Vehicle (MPV) introduceerde. De Renault Espace was als eigenzinnige en innovatieve MPV een instant hit. Inmiddels zijn we 41 jaar(!!) verder en ziet de wereld er anders uit. Iedereen wil een SUV en de MPV is met uitsterven bedreigd. Toch probeert Renault het nog een keer.
Een Multi Purpose Vehicle? Wat is dat?
Ooit was dit het segment van de gezinsauto. Vaak 3 zitrijen, heel veel ruimte en praktisch gebruiksgemak. Heel erg handig voor het geval je net wat teveel kindertjes op de achterbank moet proppen. In volksmond ook wel een grefo-auto genoemd, geliefd in Staphorst en omstreken. In de jaren 90 echt een heel populair segment met modellen als de Renault Espace, Citroën C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse, Ford Galaxy, Volkswagen Sharan, SEAT Alhambra, Chrysler Voyager en ga zo maar door. Praktische, maar vaak ook tergend saaie auto’s. De Renault Espace was in mijn optiek altijd de uitzondering. Deze auto had flair en was altijd een bijzondere auto. Deels vanwege het uiterlijk maar ook omdat de interieurs altijd uniek waren. Met veel nieuwigheidjes (gescheiden bediening airco links en rechts) , captain seats en veel meer. Ik herinner me een rit met een V6 eind jaren 90 en dat was echt een geweldige reisauto. Ook een enorme zuipschuit, want een verbruik van 1 op 7 was toen gemeengoed. Maar toch, ik denk met weemoed terug aan de zachte stoelen en het heerlijke Franse comfort. Zo worden ze niet meer gemaakt.
Wat is er nu van het MPV-segment over?
Niet heel veel, want tegenwoordig wil iedereen een SUV en zijn er weinig fabrikanten die hier nog tijd en energie in stoppen. Renault ook eigenlijk niet, want de Renault Espace anno 2024 is niets meer en minder dan een verlengde Renault Austral (inderdaad, een SUV). Met een iets ander jasje en meer ruimte. Dus eigenlijk is de Espace ook gewoon een verlengde SUV. Toch biedt de Renault Espace wel een unique selling point: voor minder dan 50 mille (47 mille om precies te zijn) koop je een auto met 3 zitrijen. Dat is helemaal niet verkeerd. En het is niet zo dat je in een ‘busje’ rijdt, want met het ontwerp is helemaal niets mis. Misschien een tandje minder sexy dan een wat meer op ‘lifestyle’ georiënteerde SUV of cross-over, maar daar staat een enorme extra ruimte tegenover. Ook het interieur oogt modern en opgeruimd en de afwerking en materialen zijn netjes. Het beeldscherm werkt eveneens best aardig, zo heb je nog echte knopjes voor je airco en leer je vrij makkelijk je weg vinden in deze auto. Het is natuurlijk geen premium auto, maar wel een solide gebouwde auto. Hebben we bij Renault ook weleens anders gezien in het verleden. En handig: je kunt bij het bestellen kiezen voor een 5- of 7-zitter.
Hoe rijdt de Renault Espace?
Eigenlijk niet heel bijzonder. En ik moet er nog even over nadenken of dit een compliment of een klacht is. Een beetje van beiden. Het is een auto die doet wat-ie moet doen: je in redelijk comfort van A naar B brengen. Het is zeker geen hoogvlieger, maar de auto is stil en comfortabel genoeg voor de langere ritten. Ook zitten de stoelen goed. Niet fantastisch, maar je kunt er makkelijk een paar uur op doorbrengen. Op zich prima, maar je mist wel het specifieke Renault gevoel. Espace en Safrane-rijders van weleer snappen wat ik bedoel. Auto’s met een weelderig comfort. Zwevende tapijten. Velours stoelen waar je diep in wegzakt. Heerlijke ontspanmobielen. Uitermate geschikt voor de massage van de innerlijke ziel. En dat gevoel mist bij deze Espace. Ja, het comfort is goed maar niet zo hoogstaand als zou moeten. Dit zou ook een Toyota kunnen zijn. Of een Kia. En sportiviteit is logischerwijs al helemaal ver te zoeken bij de Espace.
Maakt de aanschafprijs nog wat goed?
Wel een beetje ja, want je krijgt echt wel veel auto voor je geld. Dat is in het SUV-segment vaak wel anders. En 200 pk is ook niet zo verkeerd, ook al is de kleine driecilinder motor bij vollast niet het toonbeeld van verfijning. Het kleine blokje moet dan net iets te hard werken. Zeker heuvelop en daar zijn er tijdens onze Spaanse weekendtrip meer dan genoeg van. Met meer dan 4 personen aan boord wordt het alleen nog maar erger. Een 0-100 tijd van 8.8 seconden klinkt niet verkeerd, maar in de praktijk voelt het meer als 12. Bij een normale rijstijl op vlak asfalt gaat het heus wel, maar als je wat meer wilt doorrijden valt de auto wel een beetje door de mand. Helaas kun je niet een andere motorisering bestellen. Nog goed nieuws? Zeker, want deze full hybride motor is echt zuinig. Je rijdt met gemak 1 op 16 en dan heb je een actieradius van 1000 kilometer. Kom daar maar eens aan met een elektrische auto. En je hoeft bij deze hybride niet te lummelen met je laadsnoer. Niet nodig. Dat is echt wel prettig. Dit is geen dure en onhandige auto in gebruik. Gewoon startknop indrukken en gaan.
Conclusie?
Tweeledig. Aan de ene kant is de Renault Espace een slimme auto. Betaalbaar, ruim, zuinig, praktisch, probleemloos en voldoende comfortabel. Dikke prima. Net als alle andere Espaces. Aan de andere kant is deze generatie Renault Espace een auto zonder karakter. Netjes, maar ook niet meer dan dat. Een auto die nergens uitblinkt. Stiekem verwacht ik meer van een Renault Espace. Want dit is een icoon. Of was eigenlijk. Want nu is het unieke DNA en hoogstaande comfort verdwenen. En daarom blijft het rapportcijfer een schamele 6.5. En nemen we afscheid van de Renault Espace. Want de kans is groot dat dit de laatste generatie is. En als ik eerlijk ben, daar ga ik wel een traan om laten. Ook al is deze generatie misschien wel de minste van allemaal. Het blijft toch een iconische naam.
Eindcijfer: 6.5
+ Zuinig
+ Ruim
– Motor mist pit
– Auto mist eigen DNA.
Vermogen 200 pk, 230 nm |
0-100 8.8 sec |
Topsnelheid 175 km/h |
Motor 1.2 liter turbomotor, hybride |
CO2 uitstoot 104 g/km |
Vanafprijs (NL) 45.000 euro |
Minimale bagageruimte 581 liter |
Leeggewicht 1.559 kg |