Rijtest: Renault Clio TCe 100 Zen (2020)

Mijn eerste ‘leuke’ auto? Een Renault Clio 1.6 16v Initiale. Nieuw gekocht in 2005. Een enorm luxe autootje. Sindsdien ben ik altijd een Clio-fan gebleven, al is mijn aandacht natuurlijk wel steeds meer uitgegaan naar de snelle RS-modellen. Voor Renault waren juist de gewone ‘bread and butter’ modellen een enorm verkoopsucces. Daarom ben ik heel erg benieuwd naar de nieuwe generatie Renault Clio.

Renault Clio

Een fel kleurtje staat beter als ik eerlijk ben.

Fransen en kleine auto’s? Een droomhuwelijk toch?

Klopt. Fransen zijn heel goed in het bouwen van kleine autootjes. Altijd al geweest. Neem bijvoorbeeld de Peugeot 205. Een icoon. Wij Nederlanders zijn dol op dit soort autootjes. Natuurlijk stappen steeds meer mensen over in totaal overbodige SUV’s en cross-overs. Toch blijven modellen als de Renault Clio en Peugeot 208 gewoon hele aantrekkelijke auto’s voor veel mensen. Een verklaring voor dat succes zit hem zeker in de vormgeving. Ongeacht of je nu de Peugeot of Renault kiest. Als we de nieuwe Clio nader inspecteren dan is het ontwerp niet heel veel gewijzigd ten opzichte van de voorganger. Was ook niet nodig. Dit is een subtiele evolutie en daar zal niemand problemen mee hebben. Het is gewoon een leuke auto om te zien.

Renault Clio foto voorkant

Standaard led koplampen. Best bijzonder in dit segment.

En het interieur?

Een upgrade was wel nodig. Hard nodig. De vorige generatie Clio liet namelijk wel wat steekjes vallen op het gebied van materialen en multimedia. En gelukkig, lieve autovrienden, heeft Renault daar een enorme stap gezet. Van muurbloempje tot meedoen met de toppers in het segment. Het zit allemaal degelijk in elkaar geschroefd, de materialen zijn voor het segment best fraai en de 7 inch touchscreen is qua gebruiksgemak echt een grote stap voorwaarts. Op de duurdere modellen is zelfs een 9.3 inch touchscreen leverbaar. Er is meer om blij van te worden. De bagageruimte is prima en ook kunnen achterpassagiers best redelijk zitten. Om het feest compleet te maken is de nieuwe Renault Clio nu leverbaar met allerlei veiligheids- en assistentiesystemen. Echt te veel om op te noemen. Als je de lijst ziet krijg je bijna een soort van Mercedes-Benz S-klasse gevoel. Dit is een technologie bommetje.

 
Foto Renault Clio

Evolutie, geen revolutie. Het ontwerp is weinig veranderd.

Welke versie rijd ik?

De Zen-versie is het tweede uitrustingsniveau en is verkrijgbaar vanaf 19.590 euro. Dit is de versie die de meeste Nederlanders zullen kopen omdat je voor een kleine meerprijs (1.500 euro) net even wat meer luxe aan boord hebt. De standaarduitrusting van de ‘Life’ basisversie is echter al prima voor elkaar. Zaken als led-koplampen, verkeersbordherkenning, ‘lane warning departure’ en airco zijn gewoon standaard. Bij de Zen-versie krijg je onder meer lichtmetalen wielen, een met leer bekleed stuurwiel, parkeersensoren, het ‘EasyLink’ 7 inch multimediascherm (zonder navigatie) en elektrisch inklapbare en verwarmbare spiegels erbij. Voor kleine meerprijzen kun je de ‘Easylink’ uitbreiden met navigatie en zijn er nog wat optiepakketjes leverbaar die je alle luxe geven die je nodig hebt. Uiteraard kun je ook voor de nog luxere Intens of semi-sportieve RS-line versies gaan. Naast een groter touchscreen, wat dikkere velgen en wat meer luxe krijg je ook een fraaier afgewerkt interieur. Heb je het budget, altijd doen.

Interieur Renault Clio

Dit is waarom je wil upgraden naar de Intens uitvoering.

Welke motor rijd ik?

De Renault Clio is met een paar motoren leverbaar. Ik rijd met de driecilinder 100 pk versie. Voor dagelijks gebruik voldoende. De motor is mooi stil, semi-vlot en slurpt niet al teveel brandstof. Toch kunnen dit soort motortjes me nooit helemaal bekoren. Het is voldoende, maar ook niet meer dan dat. Daarnaast merk je bij een driecilinder toch altijd dat de draai-eigenschappen van de motor niet optimaal zijn. Een misser is dat deze motorisering alleen met een vrij hakerig schakelende handgeschakelde vijfbak leverbaar is. Wil je een automatische versnellingsbak, dan zul je moeten upgraden naar de 140 pk hybride versie. De meerprijs is 3.400 euro en dan krijg je naast 40 extra paardjes ook een achttraps automatische versnellingsbak. Op zich een nuttige investering maar het blijft wel jammer dat je bij de 100 pk versie niet meer keuzevrijheid hebt.

Renault Clio

Zulke details maken de auto net even iets specialer.

Hoe rijdt het?

Een beetje als een Renault Megane. En op zich is dat een compliment. Het betekent dat de nieuwe Renault Clio heel volwassen aanvoelt. De auto is stil, comfortabel en de rij-ervaring is gewoon heel erg ontspannen. Tel daarbij dat het onderstelletje prima in staat is om een bocht met wat meer vaart te nemen en je hebt ook nog wat plezier achter het stuur. Het stuurgevoel is aan de lichte kant maar qua gevoel best oké. Niet dat we nu meteen de polonaise moeten lopen, want het blijft voorspelbaar en veilig en als je het te bont maakt grijpt het ESP heel snel en gedecideerd in. En dat is voor 97% van de klanten natuurlijk meer dan prima. Ook zitten de stoelen best goed. Je kunt er ook langere afstanden mee doen zonder dat je met een gebroken ruggenwervel uitstapt. Ook dat was bij de vorige generatie wel eens anders. De Renault Clio voelt net zo volwassen en degelijk aan als de Volkswagen Polo en dat is natuurlijk een groot compliment. Daarnaast is de ‘value for money’ ronduit goed.

Interieur Renault Clio

De stoelen zitten best oké.

Conclusie?

Objectief gezien is dit een uitstekend autootje. Of eigenlijk auto. Deze Clio is minstens net zo goed en minstens net zo volwassen als de Volkswagen Polo. En heb je echt een Renault Megane nodig? Nee, de nieuwe Clio rijdt minstens zo fijn. De Renault Clio is volwassen geworden. Het is in heel veel opzichten een compliment en toch blijft er iets knagen. En dat gevoel – hoe subjectief ook – gaat niet weg. Ik blijf terugdenken aan de eerste generatie Clio. Of aan mijn 2005 Cliootje. Het is lastig uit te leggen, maar dit soort kleine Franse autootjes hadden altijd een beetje een eigenwijs en tegelijkertijd ook puppy-esk karaktertje. Ze waren verre van perfect maar je ging uiteindelijk altijd een klein beetje van ze houden. Dat gaat bij de nieuwe Renault Clio niet gebeuren. Dit is een gebruiksvoorwerp. Je ruilt deze zonder emotie weer in. Als een smartphone of een wasmachine. Een hele goede, maar ook eentje zonder echte identiteit. Dit had net zo goed een Skoda of Kia kunnen zijn.

Eindcijfer: 7.5
+ Stil
+ Comfortabel
+ Bij duurdere versies ronduit prachtig interieur
– Mist wat karakter
– 100 pk versie niet met automaat leverbaar.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Stefaan schreef:

    Klopt, die oude Clio’s hadden iets speciaals en reden buitengewoon goed in vergelijking met de concurrentie toen. Hetzelfde of nog meer geldt voor de RS-versies.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten