Rijtest: Renault Clio RS Ange et Demon (2012)

Auto’s worden beter maar niet altijd leuker. Een goed voorbeeld is de huidige generatie van de Renault Clio RS. Een saaie en ietwat karakterloze auto die de schoenveters niet mag strikken van zijn voorganger, de nu al legendarische Renault Clio RS van de derde generatie. Lezer Guido stelt zijn bijzondere Renault Clio RS Ange et Demon ter beschikking voor een enerverende testrit op de Maasvlakte.

Ready for action!

Ange et Demon?

Ja, klinkt wel cool toch? Ange et Demon staat voor engel en duivel. Waarom ze deze benaming gekozen hebben weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat deze versie in een gelimiteerd aantal van 666 stuks (jaja!) op de markt is gezet. Drie dingen maken deze Clio van Guido zo speciaal.
1) Deze Renault Clio RS is op 18 inch velgen de fabriek uitgerold. De reguliere Renault Clio RS was met maximaal 17 inch verkrijgbaar;
2) De prachtige Recaro’s zijn met leder bekleed, in de reguliere Clio RS waren alleen met stof beklede Recaro’s verkrijgbaar;
3) De Ange et Demon was slechts in drie lakkleuren leverbaar. Naast onze prachtige grijze uitvoering kon je de Ange et Demon ook in wit of rood bestellen.

Al met al dus een heel leuk uitloopmodelletje, want Renault wilde met dit soort ‘special editions’ de verkopen nog even op peil houden.

Foto velgen Renault Clio RS Ange et Demon

Deze velgen zijn exclusief voor de Ange et Demon.

Had je ook niet een Cupversie van de Clio RS?

Dat klopt. De cupversie is ontwikkeld voor trackdays. Het onderstel is verlaagd en ook zijn de remmen wat opgeplust. Een echte hardcore racer. Renault bood ook een wat meer comfortabele versie aan met een mooier afgewerkt dashboard. In de cupversie moest je het (helaas) doen met een bijna Spartaans afgewerkt dashboard. Daar was de prijs dan ook naar, maar gelukkig kon je na verloop van tijd ook het stuggere cupchassis en het luxe interieur combineren. Zoals bij onze Ange et Demon, of bij de bijzonder fraaie Renault Clio Gordini RS. Je weet wel, die versie met opvallend blauwe metaallak en witte strepen over motorkap en dak.

Leuk detail: nummer 493 van 666.

Hoe zit het met de afwerking?

Verrassend genoeg erg goed. Voor een auto uit 2011 dan. De Ange et Demon beschikt over het luxe dashboard en dat betekent overwegend zachte materialen, een leuk stikseltje op het dash en carbonlook sierlijsten. Het geeft het geheel best wel wat cachet. Met de kwaliteit zit het wel snor, want de auto van Guido laat na 70.000 stevige kilometers nog geen kraakje of piepje horen. Klein smetje is het navigatiesysteem, dat was in 1993 al outdated. Snel uitzetten en nooit meer gebruiken.

Foto Renault Clio RS Ange et Demon voorkant

Deze matgrijze kleur is alleen op de Ange et Demon leverbaar geweest!

Hoe rijdt de Ange et Demon?

Fantastisch, ik kan niet anders zeggen. Dit is een auto waar bijna alles klopt. Kijk alleen al naar de geweldige schaalstoelen. Ok, de zitpositie is wat hoog maar wat zitten ze fijn. Ze geven enorm veel steun en zien er zo gruwelijk gaaf uit. Heel bijzonder. Het grappige is dat ze best hard zijn, maar toch voldoende comfort bieden voor de lange afstanden. Het onderstel is de tweede verrassing. Het is helemaal niet zo plankhard als ik gewend was uit de net zo geweldige Renault Megane RS die ik zelf heb gereden. Ja, de Renault Clio RS is echt wel stevig geveerd, maar nooit niervergruizend hard. De dempers kunnen prima overweg met verkeersdrempels en ander leed. Heel knap voor een auto met een kleine wielbasis.

Foto Recaro sportstoelen Renault Clio RS

De lederen Recaro’s zitten fantastisch.

Verkeersdrempels? Who cares. Hoe doet hij het in de bochten?

Meer dan geweldig. Dit is een bochtenjunkie. Ga er vooral niet te lang de snelweg mee op. Deze kleine Renault wil bochten verpulveren. Dan is het een hilarisch leuke stuurmansauto. Alles klopt gewoon. Het stuurgevoel is superdirect en megaprecies. Heerlijk hoe de auto steeds de binnenkant van de bocht opzoekt. De dempers verhogen de feestvreugde. Het onderstel communiceert continu met me, maar irriteert nooit. Snaarstrak en koersvast vervolgt de Clio het spoor. Onderstuur is de Renault Clio RS vreemd, mede te danken aan de geweldige Michelin Supersports die onder de auto liggen. De grenzen liggen echt verbijsterend ver weg. Wat zou ik graag een dag losgaan in de Eifel met zo’n ding. @Guido: wanneer gaan we? Jij in de BMW M140i, ik in de Clio :).

Foto Renault Clio RS Maasvlakte

Deze Clio is licht, compact en snel. Meer vermogen heb je niet nodig.

Snelheid maken is ook geen probleem toch?

Nou, in eerste instantie moest ik echt even wennen aan de atmosferische motor. De tweeliter levert een gezonde 203 pk, maar heeft geen turbo die voor extra koppel bij lage toerentallen zorgt. Ik ben zo gewend aan dikke turbomotoren dat ik vaak op koppel een bocht uit accelereer. In de Renault Clio RS kom je dan bedrogen uit. Je moet echt terug naar 2 om genoeg tempo te kunnen maken. In krappe bochten moet je zelfs terug naar de 1e versnelling als je echt vaart wilt houden. Het kostte me even wat tijd om dit trucje door te hebben. Het grappige is dat Clio-eigenaar Guido juist enorm moest wennen toen hij een rondje reed in mijn dieselbeul, een gechipte Volkswagen Golf GTD. Hij zat steeds te hoog in de toeren en maakte onvoldoende gebruik van het beschikbare koppel.

Foto Renault Clio RS en Volkswagen Golf GTD

Dieselbeul versus hothatch. Twee totaal verschillende auto’s

Is de Clio uiteindelijk wel snel genoeg?

Absoluut, mits je de motor boven de 5.000 toeren houdt. Dan is het feest. Geen turbogat, geen vertraging maar instant power. Dan gaat de kleine Fransman als de brandweer en laat de motor een lekker mechanisch geluid horen. Een goed geluid doet echt iets voor de beleving. Toch mag het wat mij betreft nog wel iets luider, dus als je budget het toelaat dan zou ik zeker nog een lekkere Akrapovich einddemper onder je Clio hangen. Dat verandert overigens niets aan het karakter van de motor en dat hoeft ook niet. Een voordeel van het motorkarakter is dat je met ‘maar 200 pk’ niet meteen op rijbewijsbedreigende snelheden zit als je even de ‘hooligan’ wilt spelen.

Foto toerenteller Renault Clio RS

Zoek het rode likje verf op, zo vaak als je kunt!

Is de Clio III RS ook met automaat leverbaar?

Nee, godzijdank blijft die ellendige EDC-versnellingsbak ons bespaard. In de derde generatie Renault Clio RS moet je het doen met een handgeschakelde zesbak en daar mogen we de heren en dames van Renault Sport hartelijk voor danken. Het is wel even wennen aan de nogal directe koppeling (echt een aan-uitpedaal), maar al snel is het liefde op het eerste gezicht. De versnellingsbak schakelt met lekkere korte slagen en tussengas is kinderspel. Ook fijn: de korte bakverhoudingen. Daardoor blijf je altijd boven de 5.000 toeren en ben je lekker actief aan het autorijden. De eerste vier versnellingen zijn gewoon super bruikbaar als je op de Route Napoleon of ergens op een lekkere Landstrasse gaat knallen. Nadeel van de korte bakverhoudingen is dat de auto op de snelweg wel veel toeren draait.

Gaaf: de luchtinlaten aan de zijkant!

Waarom is deze Clio beter dan zijn opvolger?

Haben Sie eine Stunde? Dat is misschien flauw, maar Renault heeft de fout gemaakt om de nieuwe generatie als allrounder in de markt te zetten. Het onderstel is softer, de besturing wat minder scherp en de turbomotor is vooral soepel en meegaand maar mist sportgenen. Plus natuurliijk die hinderlijke automatische EDC-versnellingsbak. Dat de Renault Clio IV RS beter dan ooit verkoopt bewijst niet automatisch mijn ongelijk. Een auto gebouwd om hipsters gelukkig te maken kunnen wij petrolheads niet serieus nemen. Ik durf de stelling wel aan dat de medewerkers van Renault Sport ook in rouw zijn vanwege de knieval naar de marketeers. Zij kunnen ongetwijfeld fantastische powerpoint presentaties maken, maar het bouwen van auto’s moeten ze aan de professionals overlaten. Net als ze met hun tengels van het erfgoed van Renault Sport moeten afblijven. Want ze kunnen daar in Dieppe echt fantastische auto’s bouwen, als je ze maar de ruimte geeft.

Snel eentje kopen dus? Ja!

Snel eentje kopen dus?

Ja! Struin het internet af en ren naar de verkoper. Pak die Renault Clio III RS met cupchassis en doe hem nooit meer weg. Of je hem nu inzet als trackdayspeeltje of als daily drive, het is een geweldenaar! Ook zijn het kwalitatief heel erg goede auto’s. Ze kunnen een stevige rijstijl aan! Grote mankementen zijn bij deze serie niet bekend. Liefhebbers weten de Clio III RS inmiddels op waarde te schatten, wat er voor zorgt dat de prijzen redelijk stabiel blijven. Snel toeslaan nu het nog kan dus. Mijn zegen heb je!

Eindcijfer: 8,5
+ Fenomenale handling
+ Heerlijke handbak en dito atmosferische motor
+ Geweldige Recaro’s
– Ok, misschien had hij een ietsiepietsie meer koppel moeten hebben

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten