Rijtest: Renault Clio RS 200 EDC (2014)
De nieuwe vierde generatie Clio RS staat voor een lastige opgave. Hij moet zijn voorganger, de nu al legendarische Clio III RS, opvolgen. Voor de niet-autokenners: de Clio III RS is een icoon. Een hardcore sportmachine. Een precisieinstrument. Een auto waarmee je op het circuit de grote jongens kunt pesten. Met de nieuwe Clio RS voert Renault Sport een koerswijziging door. Deze Clio moet het grote publiek aanspreken. Minder hardcore, minder puristisch. Blijft er nog genoeg te beleven over voor de enthousiaste stuurman?
Alleen leverbaar met automaat
Allereerst de droge feiten. De atmosferische en hoogtoerige tweeliter is vervangen voor een 1.6 liter turboblok. Beide blokken leveren 200 pk, maar het turboblok levert zijn vermogen bij een lager toerental. Voor de purist vervelend, maar voor je portemonnee gunstig. De Clio is nu voor 26.000 euro te koop. De Clio III kostte 30.000 euro. Meest in het oog springend is dat de Clio alleen met een automatische versnellingsbak leverbaar is.
Je kunt gelukkig nog wel kiezen tussen een normaal onderstel en de Cupversie. Deze laatste versie heeft als belangrijkste attractie een verlaagd sportonderstel. Helaas had Renault Sport dealer VKV in Gorinchem geen Cupversie beschikbaar. Balen! Gelukkig weet de Clio mij bij het starten wel weer een beetje op te vrolijken. Deze Clio is voorzien van een aftermarket K-tec sportuitlaat. De uitlaat ploft, knalt en knettert doorlopend. Dit doet veel voor de beleving. Direct aanvinken! Ook adviseer ik je om een opvallende kleur en/of opvallende velgen te kiezen. Zoals de velgen op deze testauto. Mooi en bittere noodzaak tegelijkertijd. Je kunt een Clio RS nauwelijks onderscheiden van een normale Clio.
Volwassen
Ik rijd de auto eerst lekker warm op de snelweg. Even de auto leren kennen. De Clio RS voelt erg volwassen aan op de snelweg. Hij is opmerkelijk comfortabel, de automaat schakelt soepel door en de stoelen zitten lekker. Ook motorisch kom ik niets tekort met de RS. Aan power geen gebrek. Ik speel onderweg wat met het R-link multimediasysteem. Een gebruiksvriendelijk systeem, maar ook in de RS kun je fake motorgeluid uit de speakers laten schallen. Gelukkig overstemt de K-tec uitlaat deze onzin. Wel leuk: de RS Monitor. Je kunt waanzinnig veel leuke gegevens uitlezen, allemaal gerelateerd aan de motorsport. Het interieur van de Clio vind ik niet heel bijzonder. Het heeft een hoog ‘plastic fantastic’ gehalte. Het ziet er een beetje kinderachtig uit. Misschien leuk als je 18 bent.
Waaldijk
Ik heb de Waaldijk bij het Gelderse Opijnen als bestemming. Een van de weinige stuurmanswegen in Nederland. Op deze slingerende dijkweg kan ik de Clio RS op zijn merites beoordelen. Ook de normale versie moet deze dijkweg met groot gemak kunnen verslinden. Ik zet de auto in de scherpste stand via de RS Drive knop. En dat heeft een positief effect op de auto. Hoorbaar schakelt de uitlaat een tandje bij.
Het onderstel verrast me. Geen onder- of overstuur te bekennen. Wel vind ik de vering iets te zacht. Had ik maar de Cupversie. De besturing geeft best wel wat gevoel, alhoewel de besturing niet de scherpte heeft die ik gewend ben van Renault Sport. Dit is een auto waarin ik me snel thuis voel en op deze leuke dijkweg heel makkelijk tegen de limiet aan te rijden. De auto heeft gewoon heel veel grip. De automaat blijft een punt van zorg. In deze meest sportieve stand schakelt hij wel wat feller, maar het blijft een trage bak. Prima voor een Clio GT, maar in de RS hoort deze bak niet thuis. Wat mis ik een handbak in deze auto. Over het pedaalgevoel in de remmen ben ik wel tevreden. Ik moet een paar keer stevig de bocht aanremmen, maar het kost me geen moeite om de juiste dosering te vinden.
Conclusie
De Renault Clio RS is een goede auto. Een auto waarmee je makkelijk tempo maakt. Iedere eurocent meer dan waard. Maar toch adviseer ik je om de Clio RS nu nog niet te kopen. Ik mis het Renault Sport DNA in deze Clio. En dat stoort me. Renault heeft het volledige potentieel (nog) niet benut. Ik weet uit ervaring dat Renault de elektronische stuurbekrachtiging beter en scherper kan afstellen. De turbomotor gaat best aardig vooruit, maar ietsjes meer power mag. Het onderstel kan het aan. Het is wachten op de scherpere versie met sperdifferentieel, schaalstoelen, 20 pk extra, semi-slicks en een handbak. Want dat gaan ze doen. Dat doen ze altijd. Adel verplicht. Kun je niet wachten? Koop een gebruikte Megane RS of een Fiesta ST.
Eindoordeel: 7-
+ fijn onderstel
+ aanschafprijs
+ volwassen auto
– benut potentie onvoldoende
– trage automaat
– interieur ‘plastic fantastic’
quote:. Het is wachten op de scherpere versie met sperdifferentieel, schaalstoelen, 20 pk extra, semi-slicks en een handbak. Want dat gaan ze doen. Dat doen ze altijd. Adel verplicht. :
Ik zeg deze in de Williams uitvoering. Is al weer 11 jaar geleden toch;)
En wel weer blauw met gouden velgen
@rudy, dat zou idd heel erg gaaf zijn. En direct een verkoopknallertje. Maar een leuke Gordini versie vind ik ook prima en dan niet alleen optisch maar er echt meer van maken.
Prima renault auto, sportief uiterlijk, vrij krachtig.
Wat mij betreft zit renault ook met de niet sportieve auto’s in een nieuwe weg waarmee ze duidelijk meer uitstraling hebben dan de vorige series.
Punt is dat andere merken dit minstens zo goed doen. Renault was altijd de uitblinker als het ging om rijplezier en sportiviteit. Gelukkig hebben ze met de Clio RS Trophy weer een sportieve variant die geweldig schijnt te zijn.