Rijtest: Renault Clio Estate GT (2014)

Naast de Clio RS biedt Renault ook een Clio GT aan. Niet zo hardcore en snel als een Clio RS. Dit is wat meer bereikbare sportiviteit voor de familievader die niet in een hardcore sportauto kan en wil rijden. Is de Renault Clio Estate GT een auto waar je als enthousiaste stuurman nog wat plezier aan kunt beleven?

clio GT

Parkeer je Skoda Fabia Combi naast deze in het parkeervak en je weet dat je afscheid gaat nemen van je Fabia

We beginnen weer met het gebruikelijke rondje om de auto. Ik moet zeggen dat het best een grappig ding is om te zien. Een opvallend kleurtjer, mooie 17 inch wieltjes en een aardig design. Hier wint de Clio het alvast van de Seat Ibiza ST en met name ook van de Fabia Greenline. Overtuigend zelfs. Ook het interieur valt me helemaal niet tegen. De gebruikte materialen zijn niet op het niveau van de VW Polo, maar ze kunnen de toets van kritiek wel doorstaan. En het ziet er allemaal fris en leuk uit. In de Skoda Fabia is dat toch wel anders.

Clio GT

Knappe velgen.

Tijd om te starten: zit ik nu in een Clio GT of in een simpel Twingootje? Dit is en blijft toch het nadeel van de downsizing. De TSI motoren van VAG hebben ook dit euvel dat ze totaal niet sportief klinken. Motorisch is de 1.2 turbo redelijk bij de pinken. Het blok levert 120 pk en 190 nm en biedt redelijke prestaties. Maar ook niet meer dan dat. De Clio GT is geen uitgesproken lichte auto. Verder heeft het blok dezelfde plussen en minnen als vergelijkbare turbotorretjes. Ze zijn stil, relatief zuinig bij normaal gebruik, de trekkracht onderin is redelijk maar boven de 5000 toeren heb je weinig te zoeken. Efficient maar emotieloos.

clio GT 2

Ziet er best sportief uit.

Deze Clio GT Estate kost ongeveer 22.000 euries. Daarvoor krijg je best veel auto voor je geld. Er zit redelijk wat ruimte in de auto (vergelijk het niet met een Octavia, die is een stuk groter) en de uitrusting is best redelijk. Ook de automaat is standaard. Dit is dezelfde automaat als in de Clio RS zit. Voor de GT voldoet de automaat wat beter en met de grote flippers aan het stuur kun je vrij vlot op- en terugschakelen. Maar de bak is niet sportief genoeg. Het op- en terugschakelen kost te veel tijd. Ander minpuntje zijn de stoelen. Die zijn gemaakt voor kleine Fransoosjes. En het windgeruis vind ik wat stevig hoorbaar in deze auto. Dan merk je dat je in een kleine auto rijdt, waar op dit soort zaken toch vaak wordt bezuinigd.

Wel een beetje 'plastic fantastic'

Origineel vormgegeven. Alleen wel een klein beetje ‘plastic fantastic’

Verwacht van het onderstel van de GT ook geen hardcore sportieve pretenties. De auto is wat steviger geveerd en gaat best aardig een bocht door maar het blijft een compromisje tussen sportiviteit en comfort. Dat geldt ook voor de besturing. Niet onaardig, maar ook niet messcherp. Een GT dus.

Een innige vriendschap heb ik ook niet weten op te bouwen met het R-link multimediasysteem. Het heeft heel veel functies maar de touchscreen werkt vaak met een vertraging. Overigens zit er op het R-link systeem nog een bijzondere functie. Je kunt uit de speakers het motorgeluid van verschillende modellen (Clio RS, Clio V6, Nissan GT-R, Alpine etc) laten klinken. Een even onwerkelijk als wanstaltig fenomeen. Luister en oordeel zelf.

Overall conclusie: de Clio GT Estate is niet de beste keus als je een kleine familiestation zoekt. Wat mij betreft zijn de Ibiza en Fabia betere keuzes. Echt spannend is de Clio GT niet. Dus zoek je een heet scheurijzer, maak dan maar een accountje aan op autoscout24.nl. Voor 20k kun je best een leuk tweedehandsje kopen.

Eindoordeel: 6
+ value for money
+ leuk uiterlijk
– mist beleving
– R-link systeem

De testauto werd ter beschikking gesteld door Renault Sport dealer VKV in Gorinchem.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. B.Janmaat schreef:

    Ik heb ook zo’n ding gekocht. Daarvoor had ik een BMW X5. Diesel 6 cilinder automaat. Ik moet zeggen dat zo’n Clio de BMW overtreft. De wegligging is vele malen beter en de snelheid met inhalen doet niet onder voor een veel duurdere BMW. Je koopt 3 Clio’s voor een BMW en dan praten geeneens over de kosten om een BMW te rijden. Ik heb 12 jaar zo’n X5 gereden maar met veel onkosten. Echte k”t auto. Ik zit met plezier in een Clio Estate GT. Ik ben nu 75 jaar al die 12 jaar mijn geld verprutst aan zo’n dure BMW. Maar nu geniet ik weer in zo’n leuk Renaultje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten