Rijtest: Renault Alpine A110 South Beach Colorway (2024)

Of ik weer eens in een Alpine A110 wil rijden? Natuurlijk. Dit is één van de fijnst rijdende auto’s die je kunt kopen. En dan ook nog eens eentje in een hele bijzondere South Beach Colorway. Roze met witte velgen. Dat moet ik zien. Dus sta ik een dag later al op de stoep van het Alpine Centre Soestdijk waar ze deze bijzondere auto te koop hebben staan en ik een klein rondje mag sturen.

In your face! Opvallen doe je met deze bijzondere kleurcombinatie!

In your face! Opvallen doe je met deze bijzondere kleurcombinatie!

Waarom deze kleurcombinatie?

Alpine wilde de eerste F1 Grand Prix in Miami opluisteren met een speciale editie. Eentje met een echte ‘Miami Vice-vibe’. In totaal zijn er 110 stuks in deze combinatie uit de fabriek gerold en het Alpine Centre Soestdijk is er trots op dat ze deze hele speciale versie nu ook in hun showroom hebben staan. Ik neem ook echt even de tijd om de kleurcombinatie tot me te nemen. En het is – hoe gek dit ook klinkt – minder extreem dan je zou denken. Natuurlijk is het een ‘love or hate’’ kleur, maar er valt veel voor deze kleurencombinatie te zeggen. In gedachten zie ik mezelf al in Miami Beach over de boulevard cruisen. Gloria Estefan of Shakira op de speakers, raampje open. Palmboompjes die wuiven. Flamingo’s die vrij rondrennen. De oceaan in je binnenspiegel. Het plaatje klopt. De ‘realitycheck’ is helaas anders. Ik sta op een druilerige en vooral koude vrijdag in Soest. Crockett en Tubbs zijn hier niet te bekennen. Hier rijden hun Nederlandse collega’s in een Mercedes B-klasse.

Er zijn slechts 110 versies met deze bijzondere kleurcombinatie gemaakt.

Er zijn slechts 110 versies met deze bijzondere kleurcombinatie gemaakt.

Wat vinden anderen van de kleurcombinatie?

Dat is natuurlijk wel leuk om te checken. Dus rijd ik naar Lage Vuursche, parkeer ik de auto lekker in het zicht in de Dorpsstraat en vraag ik voorbijgangers om hun mening. En guess what? Werkelijk iedereen (van heel jong tot heel oud, man/vrouw, wie dan ook) reageert ronduit positief: “wat een gave auto”, “die wil ik ook”. Louter duimpjes. Wat wel opvalt is dat niemand kan raden welk merk het is. Alpine staat – ondanks de aanwezigheid in de F1 – echt nog in de kinderschoenen in Nederland. Als ik vraag wat de aanschafprijs is, krijg ik bedragen tussen de ton en 2 ton te horen. Qua ‘presence’ wordt de auto in ieder geval hoog ingeschat, want de Alpine A110 heeft een vanafprijs van 87.000 euro. Een koopje? Nou das war einmal. In 2021 was de vanafprijs van onze toenmalige testauto nog 66 mille, na een prijsverhoging eerder dit jaar (naar 81.000 euro) is de prijs recent weer verhoogd. Nu kost de instapper 87.000 euro! Natuurlijk is een Porsche Cayman met een vanafprijs van 108.000 euro een stuk duurder (en dan ben je nog duizenden euries kwijt aan opties), maar leuk zijn deze prijsverhogingen allerminst. Deze roze Alpine A110 (met alleen mijn 100 testkilometertjes) kun je overigens al voor 77 mille bemachtigen, dus dat is een stevige korting! 

Alpine A110 South Beach Colourway

De kleur is heftig, maar IRL kan het echt prima. Ziet er supertof uit!

Wat is de grootste kwaliteit van de Alpine?

Het lage gewicht. De Alpine A110 weegt slechts 1.100 kg en is daarmee echt een unieke auto. Een Porsche Cayman weegt bijvoorbeeld al een paar honderd kilo meer. Laat staan als je in de gemiddelde showroom een rondje loopt en alleen maar loodzware EV’s en SUV’s ziet staan. Ik snap er niets van, maar schijnbaar voelt iedereen zich prettig in een ruim 2 ton zware kolos. Ik gun al deze mensen een weekje Alpine om snel te genezen van deze ongezonde en vooral dure vorm van obesitas. De directheid waarmee de Alpine A110 van richting verandert is echt ongekend. De connectie tussen stuur en chassis is inniger dan bij iedere andere auto en dat maakt deze auto zo speciaal. Alles gaat makkelijker en vloeiender. Sturen, remmen en gasgeven. De auto reageert zonder vertraging op je bevelen. Combineer dat met een heerlijke lage zitpositie en je hebt instant ‘sportwagenfeeling’. Ik ken geen andere auto die zo ‘natuurlijk’ aanvoelt als de Alpine A110.

Alpine A110

Met 252 pk heb je meer dan voldoende power!

Is de motor ook geschikt voor het betere sportieve werk?

Op papier zou je zeggen van niet. Deze 1.8 liter turbomotor is goed voor 252 pk en 320 nm en dat is voor een sportauto niet echt indrukwekkend. De gemiddelde huis-tuin-en-keuken EV heeft meer vermogen. Laat je niet misleiden door deze cijfers. Door het lage gewicht hoeft de motor veel minder hard te werken. En heb je een uiterst vinnig turboblokje onder de kap beschikbaar. Eentje die vanaf de 2.000 toeren met grof geschut in je rug beukt. Helemaal bovenin (>6000 toeren) merk je dat de motor wat adem tekort komt. Daar merk je het verschil met de 300 pk motor uit de Alpine A110S. Maar buiten dat heb je mijn zegen als je een paar mille op zak houdt en kiest voor de instapper. Je hebt – zeker in Nederland – echt meer dan voldoende vermogen en karakter. En een aansprekende soundtrack. Niet alleen vanwege de heftige ‘pops and bangs’ in sportstand, maar ook door alle aanzuiggeluiden en lekkere brul uit de uitlaat. De soundtrack is ronduit geweldig. Last but not least: de EDC-versnellingsbak is een geweldenaar. Schakelt bliksemsnel en foutloos. Hulde!

Interieur Alpine A110

De EDC versnellingsbak is ronduit briljant!

Wat kan de auto nog meer goed?

Cruisen. Want dit is niet alleen een geweldige sportauto maar ook een prima ‘Gran Turismo’. De demping is best comfortabel en je kunt de uitlaat in de normale rijmodus wat meer tot zwijgen brengen. Dan staat niets je in de weg om het grauwbewolkte Soest in te ruilen voor de Côte d’Azur. Of het Lago Maggiore. Waar de auto fantastisch tot zijn recht komt. Want natuurlijk pak je daar ook een lekkere serie bochtjes mee. Enige nadeel? Je moet ‘slim’ inpakken want de bagageruimte is een issue in deze auto. En wellicht dat je voor het echte GT-werk de comfortstoelen wilt hebben en niet deze supersportieve schaalstoelen. Alhoewel het met deze stoelen ook fijn toeven is. De zitpositie is prima en in de auto hangt nog een lekker analoog sfeertje. Ook ben je omringd door fraaie materialen. Dat je af en toe een Renault-schakelaartje tegenkomt en dat het navigatiescherm wat aan de kleine kant is, mag de pret niet drukken. Leuk detail: de roze lak zie je dus ook in het interieur terug en ook heb je speciale ‘Miami’ vloermatten. Gaaf!

Schaalstoelen Alpine A110

Deze schaalstoelen houden je altijd op je plek!

En dus?

De Alpine A110 is en blijft een geweldenaar. Een pareltje van een auto. Een groot pluspunt is de waardevastheid van de auto dus de prijsverhogingen zijn niet direct catastrofaal voor je portemonnee. Maar Alpine prijst zichzelf wel een beetje uit de markt op deze manier. Dan de kleur. Dat is en blijft natuurlijk een gevoelig dingetje. Want het is niet voor niets dat de meeste kopers voor ‘veilig’ blauw of grijs gaan. Je moet wel een beetje lef hebben om voor deze kleurcombinatie te gaan. Want aan aandacht geen gebrek. Maar geloof me, ‘in real life’ kan de auto het echt goed hebben. En krijg je louter positieve reacties. Dus als je graag dat kleine beetje extra aandacht wilt voor jezelf of voor je bedrijf, dan is deze unieke ‘livery’ eigenlijk een ‘once in a lifetime opportunity’. Dus ook daarvoor geldt, gewoon doen! En je bespaart op de koop meteen 10 mille op de nieuwprijs. Wat wil een mens nog meer :).

Witte velgen Alpine A110

Deze schoonhouden is een uitdaging 😉

Eindcijfer: 8

+ Geweldige motor.
+ Heerlijk chassis.
+ Lichtgewicht.
– Recente prijsstijgingen.
– Beperkte opberg- en bagageruimte.

Vermogen
252 pk, 320 nm
0-100
4.5 sec
Topsnelheid
250 km/h
Motor
1.8 ltr viercilinder turbomotor
CO2 uitstoot
152 g/km 
Vanafprijs (NL)
88.000 euro
Minimale bagageruimte
196 liter
Leeggewicht
1.102 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten