Rijtest: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (2018)

Kun je comfort, sportiviteit, een lekker klinkende motor en oog voor het milieu combineren? Tuurlijk kan dat. De Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo is daar het bewijs van. Deze plug-in hybride Porsche is goed voor 462 pk/700 nm en is goed voor een topsnelheid van 275 kilometer per uur.

Is de Porsche Panamera Sport Turismo de mooiste Porsche?

Heel veel mooier dan dit wordt het niet. Dit is oogporno.

Plug-in hybride? Is de auto dan niet heel erg zwaar?

Dat klopt. De extra accu’s zorgen natuurlijk ook voor extra gewicht. Dat terwijl een Porsche Panamera Sport Turismo sowieso al geen lichtgewicht is. Houd je goed vast als je de auto op de weegschaal zet, want het leeggewicht is met 2.165 kg heel erg fors. Zeker voor een sportieve auto. Toch krijg je daar wel wat voor terug. De mogelijkheid om 40 kilometer elektrisch te rijden. Het extra koppel van de elektromotor is natuurlijk ook meegenomen en belangrijker is dat je nauwelijks bpm betaalt in Nederland. Dat betekent dat je in Nederland minder betaalt voor (veel) meer vermogen. Als je nu een nieuwe Porsche Panamera wilt kopen, dan kun je bijna niet om de plug-in hybride versies heen. De minst sterke benzinevariant (330 pk) kost 150.000 euro terwijl je voor de e-hybrid (462 pk) 123.400 euro moet aftikken. Je moet wel een enorme purist zijn om die extra kilootjes te negeren. Waarbij je jezelf ook de vraag moet stellen of purisme en een Porsche Panamera überhaupt wel samengaan.

Porsche Panamera

Direct herkenbaar als een Porsche. 

Welke versies zijn er nog meer leverbaar?

De keuze is reuze, al vind ik het wel jammer dat de diesels niet meer leverbaar zijn. De Panamera is heel kort nog even leverbaar geweest met een 435 pk sterke V8 turbodiesel maar die is vanwege het dieselschandaal heel snel weer geschrapt. Anno 2022 kun je kiezen uit twee zescilinder turbomotor (330 pk en 440 pk), en twee V8 versies. De GTS heeft 480 pk en de Turbo S is goed voor 630 pk. Bij de plug-in hybrides kun je kiezen uit een versie met V6 (zoals deze testauto) en een hele brute versie met V8 met maar liefst 700 pk! Qua standaarduitrusting is Porsche – zoals gewend – bijzonder karig en zijn de meerprijzen voor opties vaak schandalig hoog. Daarom kan het ook lonen om een jong gebruikte Panamera te kopen, zoals de eigenaar van deze Panamera heeft gedaan, want dit is een 2018 model. Maar ook hier geldt dat de prijsniveau nog steeds heel erg hoog ligt. Technisch gezien is er in 2020 nog een modelwissel geweest, al moet je dan wel een echte Porsche kenner zijn om de verschillen te zien. Soms kregen wat motoren ook nog wat extra pepertjes, maar de motor van de instap plug-in hybride is zo goed als ongewijzigd.

Porsche Panamera zijkant

Ongeacht van welke kant je de auto bekijkt. Het plaatje klopt.

Wat valt op aan het interieur?

Dat Porsche geweldige interieurs bouwt. Dit is een werkomgeving die van A tot en met Z klopt. De fit&finish is maniakaal goed, de infotainment werkt feilloos en de fraaie presentatie op de beeldschermen is een lust voor het oog. Alleen al die vijf tellers centraal voor je snufferd. Zo gaaf! Tegen meerprijs kun je helemaal losgaan met leer, alcantara, aluminium en wat nog meer. Nodig is dat niet, ook in wat meer basistrim is het afwerkingsniveau al angstaanjagend hoog. De zitpositie verraadt de sportieve ambities van Porsche. Je zit echt enorm erg laag en je kunt het stuur heel ver naar je toehalen. De startknop zit traditioneel links (wederom ging ik de fout in) en de PDK-versnellingsbak bedien je met een klein pookje op de middenconsole. Handmatig flipperen kan uiteraard ook en uiteraard schakelt de bak niet door als je de motor in de toerenbegrenzer laat lopen. Het mooie bij deze auto is dat je voor je gevoel in een sportauto zit maar tegelijkertijd is alle luxe die je verwacht in dit segment wel gewoon beschikbaar. Dat heeft Porsche echt heel knap gedaan.

Interieur Porsche Panamera

Prachtig verzorgd interieur.

Heb je veel bekijks met deze auto?

Als je anoniem door het leven wilt gaan is dit niet je auto. Want je trekt enorm veel aandacht in deze auto. Niet eens vanwege het hoge patsergehalte. Dit is geen ‘petjesauto’ als bijvoorbeeld een Audi RS6 of een Mercedes-AMG. Dit is veel meer een chique en smaakvolle verschijning en ook voor autoleken direct herkenbaar als een Porsche. Ondanks het formaat vind ik dit nog steeds een ranke en sportief gelijnde auto. De Porsche Panamera Sport Turismo is wat mij betreft één van de mooiste Porsches die je kunt kopen. Ik zou zelf ook altijd voor de Sport Turismo gaan. Dat je minimaal 20 inches moet hebben spreekt overigens wel voor zich. De antracietkleurige 21 inch velgen (van de Porsche 911 Turbo) op onze testauto vind ik overigens bijzonder fraai. Zou ook mijn keus zijn. Uiteraard kun je ook aan het exterieur allerlei aanpassingen doen in de enorm dikke ‘Individual’ catalogus. Ook dat is weer een kwestie van smaak. De mogelijkheden om de auto te verfraaien zijn enorm, maar bedenk wel dat je bij Porsche heel stevig in de buidel moet tasten.

Porsche Panamera

Deze prachtige 21 inch velgen zijn optioneel.

Is het comfort met al die sportiviteit nog steeds voldoende?

We zetten koers naar de Duitse Autobahn en we tokkelen met wandeltempo over de A73. Wat de Porsche uiteraard zonder moeite doet. De auto is stil en verfijnd, precies wat je mag verwachten in dit segment. De stoelen zitten prima en de leefruimte is voldoende. Enige kritiekpuntje is dat Porsche geen zittingverlengers op de stoelen aanbiedt. Toch heb je ook bij het slaapverwekkende Nederlandse wandeltempo wel het gevoel dat je in een speciale auto rijdt. Je voelt altijd dat deze auto heel graag uitgelaten wil worden, zonder dat de auto nerveus aanvoelt. Vooral in sport+ stand voel je direct dat de auto de spieren aanspant. De dempers gaan een tandje stugger, de uitlaatkleppen van de optionele sportuitlaat (heerlijk!) gaan open en de briljante PDK-versnellingsbak schakelt meteen even een versnellinkje terug. De auto transformeert met één simpel klikje van comfortabele glijder naar gespannen roofdier. Uiteraard kun je de verschillende settings ook ‘individueel’ configureren.

Stoelen Porsche Panamera

Jammer dat Porsche geen zittingverlengers aanbiedt.

Is de Porsche Panamera 4 E-Hybrid voldoende ‘snel’ op de Autobahn?

Het is weer even geleden dat ik met een Porsche de Autobahn heb bestormd en ook in deze Porsche is de beleving intens. Met dank aan de (optionele) sportuitlaat en het ontbreken van een roetfilter (nog een reden om voor het 2018 model te kiezen). De 2.9 liter V6 brult het nog ongefilterd uit van plezier. De sound is heerlijk en de lage zitpositie doet heel veel voor de snelheidsbeleving. Voor mijn gevoel gaat het snoeihard, al vallen de tijden op de stopwatch wel een tikje tegen. De 80-120 sprint kost 3.01 seconden en de 100-200 sprint 12.47 seconden. Voor een auto met 462 pk had ik een tandje meer verwacht. Hier speelt het hoge gewicht de auto wel parten. De auto haalt – met wat aanloop – overigens wel de topsnelheid. Wij kwamen tot bijna 270 op de teller. Helaas was het asfalt op en moesten we even op de enorme remmen leunen, maar de topsnelheid van 275 kilometer per uur hadden we zeker wel gehaald. Ook bijzonder, de auto heeft nauwelijks last van tellerafwijking.

 

Is het een fijne rechtuitbrander?

Misschien wel de beste die ik gereden heb. Luchtvering is het toverwoord en het systeem werkt briljant. Ik weet niet hoe Porsche dit geflikt heeft, maar ondanks dat de vering vrij stevig is heb je nooit last van kuilen of oneffenheden. Die voel je, maar nooit op een verstorende of irritante manier. Het is meer informatief. In de sport plus stand krijg je iets meer informatie natuurlijk, maar ook dan blijft het netjes binnen de perken. De rechtuitstabiliteit is beangstigend goed. Tempo 250 is echt kinderspel op deze auto en als het moet kun je vertrouwen op de voortreffelijke remmen in de Porsche. De PDK-versnellingsbak doet alles goed. Echt een topbak! De V6 is een fijne metgezel op de Autobahn. Dankzij het riante koppel (700 nm bij nm) kun je heel schakellui rijden en toch je plek op de linkerbaan moeiteloos claimen. Niet dat dit nodig is, want qua überholprestige wordt het niet beter dan dit. Het is ongekend hoe gedwee voorliggers naar de rechterbaan vluchten. Zonder dat je daar aanleiding voor geeft.

Achterspoiler Porsche Panamera

Deze achterspoiler zorgt voor extra downforce op hoge snelheden.

Kun je er ook leuk mee sturen?

De engineers van Porsche zijn tovenaars. Het is voor mij nauwelijks te bevatten dat een dergelijk zware auto toch nog zo fijn stuurt. De Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sports Turismo is gewoon een hele capabele stuurmansauto en heel ver weg voel je de verwantheid met bijvoorbeeld de Porsche 911. Al is en blijft dit natuurlijk wel de XXL-variant, want de zwaarlijvigheid blijf je wel voelen.  Alleen is het wel een enorm competente machine. Vooral de besturing is geweldig. Zo vol van gevoel en enorm precies. Dat heb ik lange tijd niet meegemaakt. Daarnaast is het chassis indrukwekkend goed. Ondanks de vierwielaandrijving kun je heerlijk de achterkant omgooien en kun je met een flink portie overstuur wat strepen op het asfalt trekken. Je kunt dat prima doseren en de briljante versnellingsbak kiest altijd de juiste versnelling op het juiste moment. Het meest bijzondere is dat we nog op winterbanden (rijtest was medio maart) rijden! Hoe goed is deze auto niet op een fatsoenlijk setje zomerbanden? Ongetwijfeld zullen de gewone benzineversies nog een tandje strakker rijden (want minder kilootjes), maar dat is echt al lastig voorstelbaar. Deze plug-in hybride rijdt zo fijn! Ongekend.

Middenconsole Porsche Panamera

Niet alleen optisch bijzonder fraai, ook de haptische feedback is fantastisch!

Hoe bevalt de 2.9 liter V6 plug-in hybride?

Origineel is dit geen Porsche-motor. Dit blok wordt ook gebruikt in de Audi Q7 en Q8 om maar wat te noemen.  De motor pakt van onderuit mooi op. De gasrespons is goed en er is nauwelijks een waarneembaar turbogat. Het is geen harde aan-uit turbo, het vermogen wordt heel mooi opgebouwd. Boven de 3.000 toeren voel je een serieus stevige duw in je rug ontstaan, begeleid door het prachtige gehuil van de zescilinder. Dit doet zoveel voor de beleving! Bij 5.500 toeren voel je dat de motor echt stevig aan het sleuren is! Je zintuigen op scherp en je verwacht de laatste eruptie van vermogen. Dat extra toefje sportiviteit. Helaas zakt daarna het vermogen een beetje als een plumpudding in elkaar. Jammer, deze motor biedt net niet die beleving die je bij een sportieve auto verwacht. Dit voelt wat meer als een Audi en niet als een Porsche. Vanwege het geluid is het opzoeken van de hoge toeren overigens nog wel uitermate belonend, maar het fijnst rijdt de auto met driekwartgas. Dan voel je echt dat monsterlijke koppel (700 nm) zijn werk doen, schakelt de PDK op precies het juiste moment door en gaat alles bizar gemakkelijk.

 

Zijn er nog minpuntjes?

Niet veel, maar het is toch nuttig om ze even te noemen. Allereerst lever je dankzij de accu’s wat bagageruimte in. Met 425 / 1295 liter is dit geen ruimtewonder. Datzelfde geldt ook voor het achtercompartiment. Ook daar valt de leefruimte voor het formaat auto wat tegen. Over accu’s gesproken. Een bereik van 40 elektrische kilometers is natuurlijk niet indrukwekkend te noemen, al hebben ze dat na de facelift iets vergroot (54 km). Er zijn voldoende merken die dat echt wel beter doen. In de categorie klein leed noteerde ik dat de brede banden net wat te veel herrie maken, ook al is de isolatie verder echt wel in orde. De bediening van de ventilatierooster verdient ook een plekje in deze alinea, want die kun je alleen via het scherm bedienen. Ik snap dat een creatieve marketeer hier heel erg mee in zijn nopjes is, maar in de praktijk is zoiets echt superirritant.

Ventilatieroosters Porsche Panamera

Zo onhandig dit!

Conclusie?

Die is helder. De Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo kost wat, maar dan heb je ook wat. Want hoe je het went of keert: het is niet alleen een oogverblindend mooie auto, het is ook een feestje om mee te rijden. Voor de echte Porsche purist is deze auto misschien wel veel te zwaarlijvig, maar ik ben geen Porsche eigenaar en ook geen purist. Dit is – zeker voor het segment – een geweldige rijdersauto. Het is ongekend knap hoe Porsche het extra gewicht van de accu’s heeft gecompenseerd. Dit is een extreem competente en fijne auto die ook nog eens heel erg speciaal aanvoelt! Dat is zo knap gedaan van Porsche en daar word ik heel erg hebberig van. Daarnaast is het comfort gewoon dikke prima en kun je er als je wilt ook ontspannen mee rijden. Ook dan voelt de auto nog steeds ‘speciaal’ aan. Dat is misschien wel de grootste kwaliteit van de auto. Ik sluit toch nog even af met de kosten. Ja, een Porsche is kneiterduur maar de E-Hybrid is met afstand de meest gunstige Panamera die je kunt kopen. Dus je zou dit ook als een koopje kunnen beschouwen en dan kan ik volmondig adviseren dat deze auto de investering waard is. Meer dan. Dit is een geweldenaar.

Porsche Panamera

Conclusie: wat een geweldenaar!

Eindcijfer: 8.5

+ Geweldige looks + uitstraling.
+ Heerlijk geluid.
+ Uitstekende wegligging.
– Motor mist net laatste toefje sportiviteit.
– Ondanks lage bpm nog steeds prijzig.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Marcel schreef:

    Dit is al jaren mijn allround droomauto en je beschrijft precies waarom. Hopelijk gaat het er ooit van komen 🙂

  2. Stefaan schreef:

    Dat Porsche uitstekende auto’s maakt, hoeft geen betoog. Maar die prijzen zijn er echt over. De prijs van de opties zijn zelfs op geen enkele manier meer te verantwoorden.
    Jammer dat Porsche met dergelijke prijzen toch durft putten uit de organenbank van de VW-groep (motor bvb).
    Porsche blijft in mijn ogen één van de beste sportwagens.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten