Rijtest: Porsche 911 Carrera T (2023)
Minder = meer. Zeker bij auto’s. Minder gewicht betekent betere prestaties en een betere wegligging. Simpelweg omdat al die massa niet in de weg zit. Deze filosofie verklaart het succes van de Porsche 911 Carrera T. Een auto die niet alleen lichter is maar ook leverbaar met een handbak! Het feest kan beginnen :).
Wat zijn de verschillen tussen de gewone Carrera en de Carrera T?
Het is niet alleen het iets lagere gewicht en de handbak. De Porsche 911 Carrera T krijgt ook nog eens een aantal interessante en voor Porsche-rijders vaak zeer wenselijke extra’s mee:
- Sportuitlaat
- Mechanisch sperdifferentieel
- Sport Chrono pakket
- De 20/21 inch (v+a) Carrera S velgen. De Carrera moet het standaard met 19/20 inch stellen
- Minder isolatiemateriaal (dus hoor je de motor beter)
- Een aantal leuke interieuraanpassingen (andere bekleding, stiksels, sierstrips, GT sportstuurwiel, sportstoelen Plus)
- En nog een aantal subtiele exterieuraanpassingen waarbij de stickers aan de zijkant nog wel het meest in het oog springen.
Het mooiste van dit alles? Voor een kleine 10.000 euro extra kun je een standaard Carrera upgraden naar de Carrera T. En mocht je toch liever de briljante PDK-versnellingsbak willen? Zonder meerprijs leverbaar. Maakt je auto wel weer 35 kilo zwaarder. Wat de Porsche 911 Carrera T extra interessant maakt ten opzichte van de gewone Carrera? De handbak, 20/21” velgen, sperdifferentieel, Sport Chrono pakket zijn op de reguliere Carrera niet leverbaar. Het ontbreken van de achterbank (zonder meerprijs wel leverbaar) en minder isolatiemateriaal zijn ook voorbehouden aan de Carrera T.
Dus dit maakt de Porsche 911 Carrera T het koopje van de eeuw?
Dat is wel weer wat overdreven. Zeker niet nu Porsche recent stevige prijsverhogingen heeft doorgevoerd. De vanafprijs van de gewone Porsche 911 Carrera bedraagt 174.000 euro en voor de Porsche 911 Carrera T betaal je een hele forse 184.000 euro. En dat is – ongeacht vanuit welk perspectief je de zaak bekijkt – een flinke som geld. Zeker voor een auto met ‘maar’ 385 pk. En zoals we van Porsche gewend zijn ben je er dan bij lange na nog niet. De optielijst en mogelijkheden voor (verregaande) individualisering zijn groot. Net als de af en toe ridicule meerprijzen. Zo mag je voor adaptieve cruise control (standaard op iedere Volkswagen Polo) bijna 1.800 euro aftikken. Lane keep assist kost 1.100 euro en voor parkeersensoren in combinatie met een achteruitrijcamera ben je ook al 700 euro kwijt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dus neem het woord koopje vooral met een korreltje zout. Wel goed: de restwaarde van een Porsche is sowieso erg goed, van een ‘speciaal’ model (de Carrera T reken ik daartoe) vaak zelfs nog iets beter.
Is een Porsche 911 niet wat te gewoontjes voor het geld?
Nee, zeker niet. Natuurlijk zie je een Porsche 911 veel vaker rijden dan veel andere sportauto’s. Maar dat is niet zonder reden. De Porsche 911 is een icoon en de 992 is in mijn optiek de mooiste 911 ooit gebouwd. Een prachtige reïncarnatie van een oerklassieker. Het ontwerp doet recht aan de geschiedenis maar ziet er toch modern en imposant uit. Vooral de brede heupen aan de achterzijde zijn een prachtig ‘trademark’ van de 911. Niet alleen als je van buiten de auto bekijkt, maar ook als je in je buitenspiegels naar achteren kijkt. Subliem. De gekozen lakkleur (Indisch rood) en de antracietkleurige velgen maken het plaatje compleet. Een Porsche 911 Carrera T mag best een beetje opvallen. Met deze kleur doe je dat op de juiste manier. Van de Carrera T-sticker op de zijkant moet je houden, maar ik vind dat zelf wel passen bij de auto. Het interieur is de bekende Porsche-kwaliteit. Dit betekent de fijnste materialen en een feilloze afwerking. Bij deze Porsche valt op dat er heel veel leer is gebruikt, dat de achterzijde van de stoelen prachtig rood is gespoten en dat de tellers en gordels eveneens rood zijn. Het is waanzinnig mooi en ook werkt alle ‘tech’ voortreffelijk. Kanttekening: hoe fraai ook, het interieur mist wel een exotisch randje. Het is net wat te zakelijk.
Hoe bevalt de handbak?
Dat is er eentje met een leercurve. Ik kan niet wennen aan de kort gespatieerde zevenbak. Versnellingen 3, 5 en 7 zitten te dicht bij elkaar en daardoor ga ik onbedoeld wel eens naar 5 in plaats van 7. Of 7 in plaats van 5. Kortom, dit is niet zomaar een auto die je aan je vrienden meegeeft. Overigens heeft de eigenaar hier nooit moeite mee gehad en als ik de vele reviews op internet lees dan is het nooit maar dan ook echt nooit een issue. Dus het is zeer waarschijnlijk gewoon mijn eigen onkunde. Maar je snapt dat ik in het eerste uur verlangde naar de perfecte PDK-versnellingsbak. Uiteindelijk went de manuele versnellingsbak en ga je het betere handwerk juist steeds meer waarderen. Want het voegt echt een extra dimensie toe aan de relatie auto-bestuurder. Zeker ook omdat de bak wel wat handkracht en snelheid vergt. Het voelt mechanisch en puur aan. De koppeling werkt overigens zijdezacht en het automatische tussengas is echt van een andere planeet. Dat werkt zo goed en zo agressief! Met de eigen voetjes ga je dit nooit benaderen. Heel gaaf! Minpunt van de handbak? De bakverhoudingen zijn echt te lang.
Heeft de auto genoeg vermogen?
Dat is altijd een beetje het punt bij de instapmotor. De Porsche 911 is leverbaar met motoren tot 650 pk dus je weet dat het platform gewoon heel erg goed moet zijn. Gelukkig geeft deze instapper niet het ‘onderbemeten’ BMW 318i gevoel. Integendeel zelfs. Iets minder vermogen betekent dat je niet meteen als een totale idioot over een landweggetje raast. Daarnaast voelt de krachtsontplooiing van de zescilinder 3.0 liter turbomotor meer aan als een atmosferische motor. Door de kleinere turbo reageert de motor echt alerter op je bevelen en ook is het vermogen wat meer bovenin te vinden. Dat maakt de beleving des te groter. Zeker omdat je dan ook op een heerlijke snerp wordt getrakteerd. Wat huilt deze Porsche toch mooi. Het is echt een intens genoegen om de auto over het hele toerenbereik te accelereren. De vermogensopbouw is prachtig en nooit voelt de motor in wat voor opzicht dan ook geknepen of ‘underpowered’ aan. Ja, de 65 pk sterkere Porsche 911 Carrera S is echt voelbaar sneller, het punt is alleen dat de basismotor echt al snel genoeg is. Meer vermogen heb je simpelweg niet nodig.
Hoe is de wegligging?
Die is geweldig. De hoeveelheid tractie is absurd. Het is bijna onmogelijk om de auto uit balans te brengen. Natuurlijk heeft deze auto ook zijn grenzen, maar die liggen op de openbare weg gewoon te ver weg. Desondanks is het absoluut geen saaie auto. Integendeel. Het is een auto die ook op 70% van de limiet eigenlijk al je dromen al waarmaakt. De goudeerlijke besturing en chassis zijn zo goed als perfect afgestemd op ongefilterd rijplezier. Ik ken geen andere auto die zo nauwkeurig en precies aan je doorgeeft in welke stand de wielen zich bevinden. De auto geeft een gevoel van verbondenheid die ik zelden ervaren heb. Het is in basis natuurlijk niet een hele andere auto dan de Porsche 911 Carrera S, alleen is de rijbeleving echt verschillend. De handbak, de veel mooier klinkende motor, de steentjes die je nu wel tegen de wielkasten hoort tikken. Het zijn dit soort details die zorgen voor veel meer beleving. Een purist zal ook wijzen op de gewichtsreductie maar die voel ik als leek niet.
Kun je er op de Autobahn ook plezier mee maken?
Absoluut en daar komt ook de intensere beleving weer naar voren. Door het reduceren van de isolatie hoor je motor en uitlaat veel beter brullen. Ook overstem je hiermee de best wel aanwezige rijgeluiden (band- en windgeruis). Dit betekent dat de decibelmeter misschien hoger uitslaat, maar dat de subjectieve geluidsbeleving veel beter is. Vind je het uitlaatgeweld teveel van het goede? Dan kun je met één druk op de knop de sportuitlaat dimmen. Niet dat je dat wilt, want het prachtige zescilinder boxergeweld word je nooit zat. Het is onvoorstelbaar dat er ooit een 911 komt met een elektrische motor. Laten we hopen dat dit nooit gebeurt. Terug naar het nu: qua rechtuitstabiliteit doet de Porsche wat je van een dergelijke auto mag verwachten. Snaarstrak en trefzeker heers je over de linkerbaan. Met een kleine aanloop tikken we 308 op de teller aan. Bizar indrukwekkend voor een auto met ‘maar’ 385 pk. Who needs more. Ik in ieder geval niet. Een 100-200 tijd van 11.19 seconden (met 2 stevige volwassenen aan boord) is op het Dragy Leaderboard niet meteen indrukwekkend, maar dat is ook een kwestie van wennen aan de handbak. Met een PDK had ik makkelijk een seconde eraf gereden.
En als je de auto dagelijks gebruikt?
Vooral doen! Want de Porsche 911 is een makkelijke auto om te rijden. Het overzicht is voor een sportauto fantastisch, het comfort ronduit acceptabel en je kunt er – zeker met alle settings in comfortstand – ontspannen en rustig mee rijden. De auto is dan totaal niet nerveus. Daarnaast zitten de stoelen ook als gegoten en kun je de auto bijna blindelings bedienen. En kun je genieten van de maniakaal goede afwerking en fraaie materialen. Het enige nadeel bij dagelijks gebruik is de ultralage zitpositie. Geweldig tijdens het rijden, maar het is wel een kleine uitdaging om fatsoenlijk uit te stappen. Voor een man van mijn leeftijd in ieder geval ;). Maar verder? Eigenlijk louter lof. Ik zou de auto zelfs praktisch kunnen noemen, want achter de voorstoelen heb je ook nog extra ruimte om bagage op te bergen.
Is de Porsche 911 Carrera T de heilige graal?
Dat vind ik een lastige. Want ik heb de 992 alleen gereden als Carrera S en nu de Carrera T. De GTS schijnt ook subliem te rijden (vorige generatie was een feestje) en de GT3-modellen staan natuurlijk ook hoog op de verlanglijst. En dan vergeet ik de brute Turbo en Turbo S voor het gemak maar even. Maar toch, de Porsche 911 Carrera T heeft wel een snaar geraakt. Hij combineert de perfectie van de Porsche 911 met de rijbeleving van een echte sportauto. En dat maakt de Porsche 911 Carrera T in ieder geval heel erg begeerlijk en stelt de hoge aanschafprijs echt in een ander perspectief. Ik kies deze auto zonder twijfel boven de snellere Carrera S. Je moet niet naar het vermogen kijken maar naar het totaalplaatje. Dan is een kleine 2 ton plotseling toch het koopje van de eeuw. Hoe gek dat ook klinkt. Dit is een absolute topper van de buitencategorie!
Eindcijfer: 9+
+ Meer Porsche heb je echt niet nodig
+ Value for money (voor Porsche) erg goed.
+ Rijdt en stuurt subliem.
+ Biedt meer beleving dan de snellere Carrera S
– Ik moest even wennen aan de handbak.
Vermogen 385 pk, 450 nm |
0-100 4.5 sec |
Topsnelheid 291 km/h |
Motor 3.0l, zescilinder, turbo |
CO2 uitstoot 234 g/km |
Vanafprijs (NL) 184.000 euro |
Minimale bagageruimte 132 liter |
Leeggewicht 1.445 kg |