Rijtest: Porsche 911 Carrera 4S (1997)

Een lezersvraag: “Chris, ik heb een flink bedrag te besteden aan een auto. Ik heb altijd al eens een klassieker willen rijden. De Porsche 911 (modeltype 993) is mijn droomauto. Ik twijfel alleen of ik een klassieker wel aandurf. Ik wil ook een makkelijk te rijden auto. Zou jij eens een Porsche 911 van dit modeltype 993 willen proefrijden?” Tuurlijk wil ik dat en dus staat er een Porsche 911 Carrera 4S voor me klaar. Er zijn slechtere manieren om je zondag te besteden.

Porsche 993

Een iconische vormgeving.

De 993? Welke type is dat ook alweer?

Voor de niet Porsche-liefhebbers een korte uitleg. De Porsche 911 van modeltype 993 (1994 – 1998) is voor veel Porsche fans de heilige graal. Waarom? Allereerst omdat dit de laatste versie is met de legendarische luchtgekoelde zescilinder boxermotor. De opvolger (modeltype 996) is onder Porsche-liefhebbers vaak de minst populaire 911 uit de geschiedenis. Het ontwerp van de ‘spiegelei’ koplampen levert in Porsche-kringen vaak een verhitte discussie op en natuurlijk speelt het ook mee dat de motoren in de 996 watergekoeld zijn. Dat zegt ons leken niet zoveel maar volgens Porsche puristen maakt dit heel veel uit. Mede daarom zie je dat een Porsche 911 van modeltype 993 vaak duurder is dan de 996. Zo is de dagwaarde van deze Porsche 911 Carrera 4S circa 85.000 euro en dat met een kilometerstand van bijna 150.000! Heel veel geld, maar het voordeel is wel dat een goed geconserveerde en onderhouden 993 een enorm waardevaste auto blijft. Hogere kilometerstanden zijn dan ook zeker niet onoverkomelijk. Heb je een beperkter budget, dan zou je toch de 996 moeten overwegen want die zijn wel aanzienlijk goedkoper te vinden.

Porsche 993 met de Carrera 4S velgen

Dit zijn nog de originele 18 inch Carrera 4S velgen. Prachtig.

Wat valt op aan deze auto?

De auto is nog echt enorm analoog. Ouderwets bijna. Het interieur is eerder jaren 80 dan jaren 90. Daarnaast ook wel wat onhandigheidjes. De knop om de airco in te schakelen zit bijvoorbeeld uit het zicht van de bestuurder. Ook is het stuurwiel een maatje te groot naar huidige maatstaven. De materialen zijn wel heel robuust en de afwerking is Duits precies. Dit voelt aan als een auto die onverwoestbaar is en je ziet dan ook nauwelijks slijtage. Opvallend is dat het dak en dashboard met leder bekleed zijn. Dat geeft toch een premium-esk tintje aan het interieur. Uiteraard zijn dit niet de zaken waar wij Driveaholics op letten. Ons vallen direct de handgeschakelde versnellingsbak en traditionele Porsche-stoelen op. Die zitten ook in de 993 generatie goed (zijdelingse steun had wel een ietsepietsie meer mogen zijn) en zijn veelvuldig elektrisch verstelbaar. Uiteraard werken alle knopjes en het schuifdak ook gewoon. Dit zijn – mits goed onderhouden – oerdegelijke auto’s.

Interieur Porsche 993

Opvallend sober vormgegeven interieur.

Valt er nog iets te roepen over het uiterlijk?

Nauwelijks eigenlijk. Dit is een Porsche 911 en dat is en blijft een icoon. Natuurlijk zie je dat het ontwerp zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld. Bij deze auto zie je dat de stroomlijn nog niet zo goed is als bij de nieuwste generatie en ook zijn de velgen relatief klein (18 inches). De vierwielaangedreven 4S-versie heeft aan de achterzijde de uitgebouwde wielkasten. Daardoor oogt de auto echt een stuk dikker. Dit zijn traditionele kenmerken van de Porsche 911 Carrera 4S en dit was voor veel mensen de reden om voor deze versie te kiezen. Overigens is in 1997 ook de achterwielaangedreven Carrera S versie leverbaar geweest met de bredere heupen om ook de meer puristische Porsche liefhebbers blij te maken met het uiterlijk. Leuk bijkomend voordeeltje van de Porsche 911 Carrera 4S is weer dat deze standaard is geleverd met het onderstel en de remmen van de Turboversie. Je hebt dus eigenlijk de turboversie met een tammere maar wel beter rijdbare motor. De turboversie (408 pk) schijnt wel een beetje een aan-uit machine te zijn. 

Achterkant Porsche 993 Carrera 4S

De heupen van de 4S zijn net even een tandje breder dan de 2S.

Wat valt op bij de eerste meters?

De koppeling die zwaar en direct opkomt. Dit is een aan-uit pedaal en ook nog eens lomp groot. Dat is echt even wennen. De eerste meters voelen alsof ik opnieuw moet leren autorijden. Wat ook opvalt is dat de besturing zwaar is maar wel enorm veel stuurgevoel geeft. Dit is nog een ouderwets hydraulisch bekrachtigde besturing en daar kunnen moderne installaties simpelweg niet tegenop. Deze Porsche stuurt voortreffelijk. De 3.6 liter boxermotor prikkelt de zinnen ook. Stationair loopt de motor hoorbaar en herkenbaar onregelmatig en eenmaal onderweg blijkt al snel dat dit een geweldig aggregaat is. Ook bij lage toeren rijdt dit al heel fijn en ontspannen. Dan bokt de motor helemaal niet en kun je heel vloeiend accelereren. Overdreven veel trekkracht zit er niet in, maar de mooie loop maakt alles goed. Altijd leuk bij oude auto’s: je ruikt altijd een klein beetje een benzineluchtje. Doet iets voor de beleving.

Motor Porsche 911

De 3.6 liter zescilinder boxermotor is goed voor 286 pk.

En wat als je het gaspedaal diep intrapt?

De bij lage toeren ietwat lome vermogensopbouw verdwijnt als sneeuw voor de zon als het toerental klimt. Bij ieder toertje extra voel je dat de spieren steeds meer ingespannen worden en neemt de versnelling toe. Boven de 5.000 toeren is het feest compleet. Je hoort ook heel duidelijk dat de motor een tandje bijzet. Dan neemt het geluid nog meer in intensiteit toe en kun je doorhalen tot ruim 6.500 toeren. Inderdaad, dat is voor Porsche-begrippen niet heel veel. Pas bij latere generaties kon je 8.000 toeren of meer draaien. Hindert niet, want je mist niets. De beleving is optimaal en de zescilinder boxermotor zingt het fraaist denkbare lied. Dit doet zoveel voor de beleving. Verwacht overigens geen keiharde klap in je rug, daar is het vermogen met 286 pk simpelweg niet toereikend voor. Toch zet je wel degelijk aardige stappen voorwaarts, want ik rijd zonder moeite 230 kilometer per uur op de Duitse Autobahn. Uiteraard zat er meer in, alleen was – zoals dat zo mooi heet – het asfalt op. Met de handbak kan ik inmiddels steeds beter lezen en schrijven. De zware en snel opkomende koppeling is juist van toegevoegde waarde als je snel wilt op- of terugschakelen. Zo min mogelijk tijdverlies. Heel functioneel.

 
Porsche 911 Carrera 4S (993)

Echt een tijdloze schoonheid.

Hoe rijdt de Porsche 911 Carrera 4S op hoge snelheid?

De stabiliteit is best ok. Je moet op hoge snelheid wel eens een kleine stuurcorrectie uitvoeren maar nerveus wordt de auto nooit. De demping is stevig, maar oneffenheden worden wel adequaat verwerkt. Het enige waar ik aan moet wennen is het rempedaal. Allereerst de plaatsing ervan (voor mijn gevoel erg naar voren) maar ook de remdruk. Je moet echt diep trappen om vertraging te krijgen en dat geeft me net even minder vertrouwen in de auto. Ligt aan mij, maar onderbewust hield ik wel wat marges aan. Sowieso is rijden op hoge snelheid niet helemaal het domein van de auto, omdat motor- en rijgeluiden dan wel heel nadrukkelijk overheersen. Je moet boven de 200 echt met stemverheffing praten om je verstaanbaar te maken. Leuk voor even, maar lange Autobahntrips kunnen zo ook vermoeiend worden. Bij tempo 160-180 zit je op de sweetspot. Dan rijdt de auto magnifiek en kun je als bestuurder genieten van de harmonie tussen mens en machine. Je merkt bij de nieuwste generatie Porsche 911 Carrera S (992) hoeveel vooruitgang er is geboekt in de afgelopen 25 jaar. Die auto rijdt bij 300 kilometer per uur nog uiterst ontspannen. Tegelijkertijd constateerde ik ook dat de auto wel wat klinisch (lees: te perfect) aanvoelde. Het unieke Porsche karakter van de 993 mis je een beetje bij de 992.

Porsche 993 stoelen

De sportstoelen zitten goed, maar iets meer zijdelingse steun was welkom geweest.

Hoe rijdt de auto op de Landstrassen?

Dat vind ik best lastig. Dit is niet een auto die ik meteen even in een bocht smijt en daarna wel even kijk wat er gebeurt. Dit is een auto die door de eigenaar wordt gekoesterd en de rest van zijn leven wil houden. Daarnaast is er geen ESP om je netjes binnen de lijnen te houden en kan de auto onverwachts reageren als de gripgrens gepasseerd wordt. Iets met de motor op de verkeerde plaats zullen criticasters van de 911 zeggen. Dit is een auto die ontzag inboezemt. Ik wil vooral zorgeloos genieten. En dat doe ik, ook zonder dat ik als een hooligan tekeer ga. Ik geniet van het schakelen en van de toonladder van de motor. Bij ieder toerental klinkt de motor weer anders en ook bij lagere toeren heb ik regelmatig al kippenvel. Laat staan als ik de boxermotor echt laat werken. Het goudeerlijke motorgeluid (niks speakersound, wel de af-fabriek sportuitlaat) is zo waanzinnig fraai. Of neem de ultraprecieze besturing. Het uitgebalanceerde en voldoende comfortabele onderstel. De lage zit. Maar ook de blik in je buitenspiegels. Dan kijk je naar die brede heupen en weet je wat je aan het doen bent. Je rijdt in een Porsche. Alleen dat al. Maar als geheel is deze Porsche 911 Carrera 4S meer een Gran Turismo dan echt een sportauto. Al zullen de puristen daar misschien ook wel anders over denken.

Achterkant Porsche 993

Vanuit deze hoeken zie je de brede heupen heel goed.

Conclusie? Moet je de 993 op je oprit zetten?

Dat hangt heel sterk af van je persoonlijke voorkeur. Als je houdt van dat ouderwetse en analoge gevoel en je niet perse het onderste uit de kan wilt halen, dan is deze auto absoluut het overwegen waard. Dit is een auto waar je een band mee opbouwt voor het leven. Een auto waarin je moet werken, maar waar je door alle feedback ook navenant beloond wordt. Ook bij normale snelheden. Als je graag als een hooligan op het gas stampt (bijvoorbeeld op het circuit of op de Autobahn), dan zou ik voor hetzelfde bedrag een jongere 911 of jong gebruikte Porsche Cayman S of GTS (wel met zescilinder!) kopen. Een minder emotionele en analoge auto, maar wel veel capabeler dan – met alle respect – een oud beestje. Financieel gezien is de 993 echter een goede koop. Dit is een auto die nauwelijks afschrijft en als je iets moet vervangen heeft Porsche (of een specialist) altijd wel onderdelen beschikbaar. Natuurlijk is een dergelijke auto duur(der) in het gebruik en gaat er wel eens iets aan kapot, maar het is geen exoot die bij voorbaat je portemonnee leegtrekt. Of je de 2S of 4S versie moet kiezen hangt ook weer af van je voorkeur. De 4S is iets zwaarder maar dankzij de vierwielaandrijving heb je wel wat meer grip als de omstandigheden daar om vragen. 

Carrera 4S typeplaatje

Afhankelijk van je voorkeur kun je voor de 2S of 4S kiezen.

Wat zou ik doen als ik met dit budget een Porsche mag kopen?

Je raadt het waarschijnlijk al, ik zou toch voor een nieuwere Porsche gaan. Ik wil zo weinig mogelijk gezeik met mijn auto en ik wil ‘veilig en verantwoord’ hard kunnen rijden en me geen zorgen maken dat ik de auto niet in bedwang kan houden omdat ik niet de ‘skills’ heb. Dus voor mij graag wel een ESP-waakhond die op de achtergrond over me waakt en ook heb ik graag de kortst mogelijke remweg. Daarnaast wil ik in een Porsche ook wel iets meer vermogen. De auto is – zeker voor zijn leeftijd – serieus vlot, maar niet sportwagen-esk snel. Dus hoe gaaf ik de rit ook vond, het klassiekervirus is niet op mij overgesprongen. Maar ik snap heel goed dat dit voor jou anders kan zijn.

Eindcijfer: 8
+ Geweldig geluid.
+ Uiterlijk en uitstraling.
+ Auto geeft je echt een speciaal gevoel.
– Een moderne Porsche is makkelijker te rijden.
– Het interieur was ook in de jaren 90 al erg sober.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Stefaan Van Mossevelde schreef:

    Fantastisch verslag Christiaan! Heel goed en genuanceerd geschreven met respect voor de leeftijd van de Porsche. Je weet het autogevoel telkens heel mooi op te roepen bij de lezer. Bedankt om me altijd te vermaken met je verslagjes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten