Rijtest: Peugeot RCZ-R (2015)

Stroomt er benzine door je aderen? Dan heb ik goed nieuws voor je. Peugeot is back! Voorbij zijn de tijden van de 307, 407, 2008 en andere halffabrikaten. De mannen van Peugeot Sport hebben weer een stevige vinger in de pap. Dit heeft geleid tot twee hele echte bommetjes: de Peugeot 208 GTI 30th Anniversery en de Peugeot RCZ-R. Wij rijden de laatste.

De Peugeot RCZ-R

De Peugeot RCZ-R

Concurrent van de Renault Megane RS of Audi TT?

De Peugeot RCZ-R is een sportcoupé en dit betekent dat concurrenten dun zijn gezaaid in dit segment. Uit eigen land is de hardcore Renault Megane RS een geduchte rivaal, maar de Peugeot RCZ-R moet het ook opnemen tegen de Audi TT. Qua prijs positioneert Peugeot deze coupé tussen de Renault en de Audi. Je moet rekenen op een slordige 50 mille voor de Peugeot die voor ons staat. Dan heb je wel een auto met alles er op en er aan. Zelfs het dashboard is met fraai leer bekleed. Verder heeft Peugeot Sport kwistig gestrooid met allerlei logootjes, mag je een bijzonder vormgegeven pookje bedienen en neem je plaats op hele fraaie en geweldig zittende sportstoelen. Wat opvalt is dat ik het stuur heel ver naar me toe kan halen. Peugeot heeft er echt werk van gemaakt!

Interieur uit 308

Dat sommige onderdelen nog stammen uit de vorige Peugeot 308 doet niets af aan de positieve indruk. Een Renault Megane RS laat op dit onderdeel een duidelijk mindere indruk achter. Het niveau van de Audi TT haalt de Peugeot echter niet. Niet alleen qua afwerking, maar ook zijn in de Peugeot allerlei hulpsystemen en luxeverhogende opties simpelweg niet leverbaar. Ook is de bediening van het navigatiesysteem een crime. De Peugeot stamt nog uit de 1.0 generatie. Dit kan voor Audi TT rijders wel eens een argument zijn om de Peugeot te laten staan. Lachwekkend is het gemonteerde achterbankje. Daar kan echt niemand op plaatsnemen. De kofferruimte is met 321 liter gelukkig wel weer best praktisch.

De sportstoelen zitten voortreffelijk.

De sportstoelen zitten voortreffelijk.

Exclusiviteit gegarandeerd

Een sportieve coupé moet natuurlijk ook in staat zijn om bewondering en begeerte op te wekken bij omstanders. Dat lukt absoluut. De Peugeot RCZ-R heeft prachtige lijnen en de sportieve details doen me watertanden. De 19 inch velgen zijn echte eyecatchers, maar wel gevoelig voor krassen en beschadigingen. Erg mooi vind ik het met carbon afgewerkte dak (meerprijs € 1.510,–). Bijkomend voordeel: de Peugeot RCZ-R is een zeer exclusieve auto. Slechts een handjevol is verkocht in Nederland. Aanspraak gegarandeerd! Hoe mooi de meeste mensen de auto ook vinden, je moet er wel rekening mee houden dat onbekend ook onbemind kan worden als je de RCZ-R over een paar jaar wilt inruilen. De restwaarde van een Audi TT is duidelijk beter.

Fraaie 19 inch velgen

Fraaie 19 inch velgen

Gevoel van urgentie

Mijn eerste indruk op de overvolle rijksweg van Amsterdam naar Almere is wat dubbel. De lage zit en het bijzondere interieur geven me het gevoel dat ik in een bijzondere auto zit. Helaas geven het onderstel, uitlaatgeluid en stuurinstallatie me niet direct het gevoel van urgentie. De Peugeot is verrassend comfortabel en de turbomotor is de rust zelve. Dat maakt de Peugeot RCZ-R tot een opmerkelijk capabele reisauto, maar het sluit niet helemaal aan bij de verwachtingen die het stoere uiterlijk bij me opwekt. De tinteling in de hartstreek blijft vooralsnog uit. De Renault Megane RS weet me wel direct vanaf de eerste kilometer in te palmen. Natuurlijk is de Megane RS soms wat te spartaans, maar de RS geeft me wel meer het idee dat ik bovenop een vulkaan leef. De Peugeot RCZ-R is op de snelweg net wat te timide.

De uitlaten produceren iets te weinig herrie

De uitlaten produceren iets te weinig herrie

Heerlijke turbodwerg

We verlaten de rijksweg en zetten koers naar de Oostvaardersdijk bij Almere. Hier kan ik testen of de de RCZ-R genoeg stootkracht heeft meegekregen. De cijfers zijn veelbelovend. De 1.6 turbo is goed voor een uiterst competitieve 270 pk bij 6000 toeren. Het maximumkoppel blijft met 330 nm (1900 toeren) iets achter bij de concurrenten. Peugeot scoort punten met het leeggewicht van slechts 1280 kilogram.

De Peugeot is mede daardoor snel. Heel erg snel. Houd het toerental boven de 3000 en je rijdt binnen no time snelheden die je rijbewijs doen vergruizen. Wat maakt deze kleine turbomotor graag toeren! Regelmatig tik ik de toerenbegrenzer bij 6500 toeren aan omdat ik voor mijn gevoel nog niet aan het einde van de vermogenscurve zit. Dankzij de korte bakverhoudingen blijf ik altijd in het ideale toerengebied. De RCZ-R verpulvert de sprint van 0 naar 100 in 5,9 seconden. De handgeschakelde versnellingsbak en koppelingspedaal vind ik overigens geen toonbeelden van precisie. De versnellingsbak werkt net wat te stroef en ook ligt het aangrijpingspunt van de koppeling iets te ver weg. De auditieve begeleiding is in orde. De uitlaat produceert een mooie donkerbruine roffel en daarnaast hoor je de turbo lekker blazen en fluiten. Toch had de uitlaat voor mij best nog wat luider mogen brullen en ploffen.


Communicatief talent

Je kunt niet zomaar 270 paarden loslaten op de voorwielen als je echt sportieve ambities hebt. De engineers van Peugeot Sport weten dit natuurlijk en hebben de Peugeot RCZ-R voorzien van een Torsen mechanisch sperdifferentieel. Dit differentieel verdeelt het vermogen razendsnel tussen de beide voorwielen zodat je langer grip hebt. Dit voorkomt onderstuur en je kunt hogere bochtsnelheden halen. In de polders en dijkwegen rondom de Oostvaardersdijk pak ik de Peugeot bij het nekvel vast. Het eerst zo comfortabele onderstel blijkt plotseling over communicatieve talenten te beschikken.

Peugeot heeft de auto een verrassend speels weggedrag meegegeven. De achterkant van de RCZ-R zet direct een stapje opzij als ik het gas plotseling loslaat. Zoek je naar grip, dan kun je de gashendel beter open houden bij het uitacceleren van een bocht. Dankzij het sperdifferentieel bijt de auto zich dan lekker vast in het asfalt. Je voelt dit differentieel echt werken in je stuurwiel. Is dit erg? Helemaal niet. Het feit dat de auto met me communiceert vind ik juist erg prettig. Zo weet ik constant wat er gebeurt. De besturing is naar mijn smaak wel iets te licht, maar wel lekker direct. De joekels van remschijven zorgen voor een overtuigende stopkracht. Ook zijn de remmen prima te doseren. Dit is een hele leuke stuurmansauto, maar als entertainer en echte atleet haalt hij desondanks net niet het niveau van de Megane RS.

Aandacht gegarandeerd!

Is weer eens iets anders als de zoveelste Audi TT

Conclusie

Met de Peugeot RCZ-R heeft Peugeot een begerenswaardige sportcoupé in de aanbieding. Hij is verfijnd en soepel als het nodig is, maar je kunt er ook naar hartelust mee gooien en smijten. Het totaalplaatje klopt. Dit is een verrassend fijne auto! Of je de auto moet kopen hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur. Zoek je een auto voor trackdays, dan ben je met de meer extreme Renault Megane RS nog beter af. Maar de Megane RS biedt niet de verfijning en comfort van de Peugeot. Zoek je luxe en de modernste techniek, dan ben je met de Audi TT beter af. Alleen is de aanschafprijs van de Audi hoger en heb ik mijn twijfels of de Audi TT net zo fijn stuurt als de Peugeot RCZ-R. De Peugeot RCZ-R heeft wel degelijk toegevoegde waarde en is zeker het overwegen waard als je in de markt bent voor een sportieve coupé.

Eindcijfer: 8+
+ Leuke stuurmansauto
+ Maar ook fijne cruiser
+ Fijne turbomotor
– Onpraktische auto
– Mist aansluiting bij de 2.0 generatie

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten