Rijtest: Peugeot e-208 (2020)

Het omslagpunt voor elektrisch rijden komt steeds dichterbij. Alleen al omdat er steeds meer modellen op de markt komen. Neem de Peugeot 208. Je kunt hem met een paar benzinemotoren krijgen (helaas geen GTI!), maar er is ook een versie met een elektromotor: de Peugeot e-208.

Peugeot e-208

Een elektrische leeuw!

Is nu het moment om over te stappen naar een elektrische auto?

Veel kopers stellen zichzelf deze vraag. Het gat wordt immers steeds kleiner. Zeker als je appels met appels vergelijkt.  De benzinegestookte 130 pk GT-line kost pak hem beet 30.000 euro. De 136 pk elektrische versie in de GT-line trim kost 36.000 euro. Dat is een gat van 6.000 euro. Dat lijkt een groot bedrag, maar bedenk dat je met de EV goedkoper onderweg bent. Je brandstofkosten zijn lager en je betaalt geen wegenbelasting. De eerste tegenvaller is er al wel. Het subsidiepotje – 4.000 euro bij aanschaf – is helaas alweer leeg. Notabene al op 5 januari 2021, wtf! Dat is spijtig, want anders was het gat echt nihil geweest. Voor zakelijke rijders geldt overigens nog steeds een gunstig bijtellingstarief van 12%. Een minder luxe Peugeot e-208 is overigens al verkrijgbaar vanaf 31.000 euro, al zou ik altijd voor de GT-line gaan. Die ziet er gewoon stoer uit.

GT-line Peugeot e-208

De GT-line ziet er leuk uit!

Wat valt op tijdens het rijden?

Dat de Peugeot e-208 ruim 1500 kg weegt. De wegligging is dankzij het lage zwaartepunt echt wel prima, maar de zwaarlijvigheid blijf je altijd voelen. Je mist het kenmerkende lichtvoetige karakter van een kleine Franse auto maar aan de andere kant helt de koets ook nauwelijks over. Het is competent, maar niet helemaal wat je verwacht. Ook valt op dat de auto echt vlot is. Vooral bij lagere snelheden (binnenwegen, in de stad) reageert de motor heel direct en kom je nooit vermogen tekort. Een sprinttijd van 8.1 seconden klinkt niet perse indrukwekkend, maar de auto voelt echt sneller aan dan hij is. De zitpositie is wel even zoeken. Met de stoel in de laagste stand zie je de tellers niet helemaal goed en als je de stoel dan maar uit armoede omhoog zet merk je dat de binnenspiegel weer veel van het zicht wegneemt. En met je stuur in de laagste stand is uitstappen weer irritant. Kortom, het duurt even voordat je de optimale zitpositie zult vinden. Als dat al lukt. Want de stoelen zijn voor grote mensen eigenlijk net niet goed genoeg. Datzelfde geldt ook voor de achterbank. Volwassenen zitten daar flink opgevouwen.

Zitpositie e-208

Het vinden van de juiste zitpositie is een uitdaging in deze auto.

Zijn er nog meer irritaties?

Ja, een paar. De adaptieve cruise control werkt af en toe een beetje op mijn zenuwen. Het systeem reageert net niet adequaat op verkeerssituaties. Helaas is het of adaptief of niet. Dus dat is wel iets waar je mee moet leren leven. Daarnaast is de navi langzaam en moet ik echt even wennen aan de bediening. Het blijft een Franse auto hè ;). Hoe zit het met de actieradius? Die is met 336 kilometer (WLTP) voor veel mensen meer dan genoeg, je dagelijkse woon-werkkilometers zijn dan echt geen probleem. Al moet je er tijdens winterse dagen wel rekening mee houden dat de range in de praktijk eerder 200 dan 300 kilometer is. Maar dit is natuurlijk geen auto waarmee je even een dagje lekker gaat sturen in de Eifel. Dat wordt een frustrerende bezigheid omdat je dan wel heel vaak moet bijladen. Maar als tweede auto kan het prima.

Navigatie Peugeot e-208

Ziet er fraai uit, maar het scherm reageert altijd wat suboptimaal.

Waar word ik blij van?

Kijk er gewoon even naar. Dit is de mooiste auto van het segment. Zoals we van Peugeot inmiddels gewend zijn. Een jaar of 10 geleden waar ze echt volledig de weg kwijt maar dat hebben ze inmiddels weten te draaien. Bijvoorbeeld met deze Peugeot 208. Echt een leuk karretje om te zien. Direct herkenbaar als Peugeot maar tegelijkertijd modern en fris ogend. De Peugeot 508 vind ik ook een prachtige auto. Zelfs de crossover/SUV’s zien er – voor hun soort – niet verkeerd uit. Het interieur van de Peugeot 208 is ook best oké. Het is een modern interieur, leuk vormgegeven en heel veel voorzieningen zitten al aan boord of zijn voor een geringe meerprijs leverbaar. Het materiaalgebruik is goed, maar je vindt natuurlijk her en der nog wel wat hard plastic. Zoals gebruikelijk in deze klasse. Ook het opladen gaat eigenlijk prima. Bij een snellader is de accu binnen 30 minuten weer voor 80% gevuld en als we toch bezig zijn is de stille elektromotor natuurlijk ook een pluim waard. Net als de bagageruimte. Die is met 265 liter niet overdreven groot, maar de benzineversie doet dit niet beter. Belangrijkste plus: de auto rijdt gewoon prettig bij de alledaagse kilometers. Wel een tandje aan de stugge kant, maar het compacte formaat is en blijft prettig in de stad.

Snellader Peugeot e-208

In een half uur vul je de accu voor 80%.

Dus? Moet ik overstappen naar deze EV?

Het goede nieuws: ik zeg niet direct nee. Afhankelijk van je situatie kan zo’n auto best lonend zijn. De actieradius is groot genoeg voor je dagelijkse ritten en dan kan een EV uiteindelijk voordelig zijn. Zeker als het subsidiepotje weer een keer wordt aangevuld en je 4.000 euro cadeau krijgt. Dan wordt het interessant, al is de aanschafprijs nog steeds wel hoog voor een auto in dit segment. Of het de Peugeot e-208 moet zijn als EV hangt ook af van je situatie. De achterbank biedt bijzonder weinig ruimte voor je passagiers en ook blijft het een B-segmenter. Verwacht dus geen premium topkwaliteit. Een Electric Mini biedt dat laatste bijvoorbeeld wel. Maar toch, voor je dagelijkse saaie kilometers is het allemaal prima te doen en val je geen buil aan deze auto. Zolang je de auto hiervoor gebruikt kun je er prima mee leven. Als je meer verwacht (langere etappes, of met wat hogere snelheid van A naar B willen gaan) dan is de sterkste benzinevariant een betere optie.

Achterkant Peugeot e-208

Dit ziet er toch veel beter uit dan een Nissan Leaf.

Eindcijfer: 7-
+ Fraai ontwerp
+ Origineel interieur
+ Prettige alledaagse kilometers
– Krap op de achterbank
– Net niet ideale zitpositie

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Tja rationeel gezien zijn er eigenlijk geen argumenten meer om nog voor een brandstofmotor te kiezen, tenzij voor automobilisten die echt lange afstanden moeten rijden. Voor hen is en blijft een diesel de beste keuze (misschien een benzine in Nederland door diens torenhoge fiscale maatregelen).
    Ik als BMW-fan moet met lede ogen aanzien hoe een Tesla op alle vlak beter is dan een BMW (behalve op het gebied van remmen en afwerking). Tijden veranderen. Zoveel is duidelijk.

  2. Christian Schilder schreef:

    Ja, op EV gebied heeft BMW nog wel wat terrein in te halen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten