Rijtest: Peugeot 508 SW Hybrid 225
Moet je altijd voor de geijkte BMW, Audi of Mercedes-Benz gaan of zijn er ook alternatieven die meer voor minder bieden? De Peugeot 508 kan zo’n alternatief zijn als je in de klasse van de BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse, Volvo V60 en Audi A4 gaat shoppen.
Wat is het ‘unique selling point’ van de Peugeot 508 SW?
Toch wel de styling. Peugeot maakt anno 2022 best mooie auto’s en de Peugeot 508 is wat mij betreft de mooiste Peugeot die je kunt kopen. De uitstraling is tegelijk sportief als elegant en vooral de achterzijde ziet er wat mij betreft gewoon heel gaaf uit. Hebben ze echt goed gedaan. Dit is een auto waar je na het parkeren altijd een paar keer omdraait om nog een keer je ‘voiture’ te bewonderen. De voorkant vind ik zelf net iets minder fraai, maar de auto is wel direct herkenbaar als Peugeot en dat vind ik ook een plus. Geen eenheidsworst.
En het interieur?
Zoals we van Peugeot gewend zijn en met de bekende plussen en minnen. De grootste plus is dat het een mooi vormgegeven interieur is. Het design is gewoon even anders dan anders en ziet er aanlokkelijk uit. Ook is de afwerking goed genoeg en zitten de stoelen geweldig. Dit is echt dikke prima en het geeft je een beetje het ‘premium’ gevoel, al zijn de gebruikte materialen niet overal even fraai. Maar ook op dat punt scoort de Peugeot 508 een ruime voldoende hoor. De nadelen zijn inmiddels ook bekend. Bijvoorbeeld de positie van het stuurwiel, die ervoor zorgt dat je de tellers net niet helemaal ziet. Blijft irritant. Ook de visuele presentatie van de beeldschermen is anno 2022 niet fantastisch. De visuele verwennerij blijft een beetje achter bij de concurrentie. Ook zijn de menustructuren niet altijd even logisch. Gelukkig reageert het scherm wel alert genoeg.
Met welke versie ben ik onderweg?
Met de plugin-hybride versie. Een benzinemotor van 180 pk en een elektromotor van 110 pk zorgen voor een gecombineerd vermogen van 225 pk. Wat de auto verrassend vlot maakt. Op de Autobahn haalde ik zonder moeite 241 kilometer per uur op de teller waarna een snelheidsbegrenzer een einde aan het feest maakte. De tellerafwijking was echt minimaal. Bijzonder knap. Dat blijkt ook uit de cijfers. De 80-120 sprint kost 4.5 seconden en de 100-200 sprint 18.2 seconden. Die laatste tijd is vergelijkbaar met een BMW 330D (265 pk), Ford Fiesta ST (200 pk), Mini Cabrio JCW (231 pk) en Jaguar F-Type (300 pk). Voor een auto van 1.720 kilogram bijzonder netjes. Natuurlijk betekent dit soort beukwerk op de Autobahn wel dat de accu van de elektromotor snel leeg is, maar ook daarna blijven de prestaties dikke prima. Als minpuntje noteer ik dat de remmen wel wat moeite hebben met het hoge gewicht. Als je op de Autobahn een keer stevig moet remmen vanaf hoge snelheid voelt dat niet heel overtuigend aan. Laat staan als je dat meerdere malen moet doen.
Is het een motor die mij kippenvel geeft?
Nee. De prestaties zijn echt dikke prima, maar een sportieve beleving ontbreekt. Het is niet een motor die opzweept naar meer en ook de koppelkromme is eerder op comfort dan op sportiviteit gericht. Het is vooral een lekkere auto om op koppel te cruisen. Ook het geluid is verre van inspirerend. Gelukkig heeft Peugeot de ‘fake’ motorgeluiden achterwege gelaten, want in andere modellen bleek dat dit eerder lachwekkend dan sportief is. De achttraps automatische versnellingsbak voldoet bij gewoon rijden prima. Op de Autobahn reageert de bak echter veel te weifelend. Het kost vaak gevoelsmatig een paar seconden voordat de versnellingsbak een beslissing neemt. Ander irritatiepuntje is dat je maar korte tijd manueel kunt flipperen. Heel snel neemt de automatische versnellingsbak het commando weer over.
Hoe is het comfort?
Goed. Echt dikke prima. Dit is een auto die het op de Autobahn maar ook op de Nederlandse snelweg gewoon heel goed doet. De demping is niet eens heel erg ‘Frans’ zacht, maar wel soepel genoeg om oneffenheden achteloos te verwerken. Bij hoge snelheid graaft de auto zich voor je gevoel lekker in en dat vertaalt zich in een uitstekende rechtuitstabiliteit. De geluidsisolatie is ook prima op orde, al veroorzaakt het optionele panoramadak wel wat windgeruis. Die euries kun je beter besparen. Ook bij hoge snelheden kun je genieten van de Focal audio die een meer dan acceptabel geluid produceert. Sowieso is de Peugeot 508 gewoon bij de tijd als het gaat om allerlei comfortverhogende opties en veiligheidsvoorzieningen. Er is weinig te wensen over. Of het moet het bekende dynamische randje zijn. Die ontbreekt. De auto is te zwaar en de zware besturing biedt te weinig gevoel en de automatische versnellingsbak doet ook op de ‘Landstrassen niet wat je wilt. Een BMW 330e en een Skoda Octavia RS rijden echt wel sportiever.
Wat is de (elektrische) ‘range’?
In theorie 54 kilometer. Dus als je kantoor niet al te ver weg is kun je heel comfortabel elektrisch naar je werk zoeven (tot max 135 kilometer per uur volledig elektrisch). De auto kent vier rijmodi, variërend van volledig elektrisch tot sportief. Bij die laatste worden de spieren wat meer aangespannen en is de elektromotor altijd actief. Die stand is leuk voor even, maar de auto rijdt het meest prettig in de minder nerveuze hybrid of comfortmode. Het verschil tussen die twee rijmodi is verwaarloosbaar, al gebeuren er in hybridemodus onderwater wel wat dingen om stroom en brandstof te besparen. Leuk detail is dat je de mate van regeneratief remmen kunt instellen. Het is geen ‘one pedal driving’, maar je kunt er wel marginaal wat stroom mee terugwinnen. Je hebt ook een eSave mode en die zorgt ervoor dat je tijdens het rijden langzaam de accu weer bijvult. Klinkt leuk, maar dat kost je wel extra brandstof. Beter kun je dan de auto thuis even aan je laadpaal opladen. Schaf dan ook de optionele 7.4 kw onboard charger (meerprijs 300 euro) aan. Dan heb je thuis binnen 2 uur een volle accu. Minpuntje? De kleine benzinetank (43 liter). Op vakantieritten zul je vrij vaak je tank moeten bijvullen.
Is het een prijspakker?
Onze testauto is een BlueLease GT versie en die kost 48.300 euro. Inclusief opties tik je bijna een bedrag van 55.000 euro aan. Afhankelijk van het perspectief is dat stevig of minder stevig geld. Vergelijk je de auto met de BMW 320e, dan ben je inclusief opties zo 10.000 euro goedkoper uit. Een vergelijkbaar uitgeruste Skoda Superb PHEV (218 pk) of Skoda Octavia RS PHEV (245 pk) kosten beiden pak hem beet 10.000 euro minder (inclusief opties). En om heel eerlijk te zijn: dat zijn zeker geen mindere auto’s. Beide Skoda’s zijn ook nog eens ruimer dan de Peugeot 508. De BMW 320e is natuurlijk fors duurder, maar dat zie je terug in een (nog) mooier interieur en betere rij-eigenschappen. Plus een betere restwaarde natuurlijk. Met andere woorden: de prijsstelling van de Peugeot is zelfbewust te noemen. Overigens biedt Peugeot sinds kort ook een PSE (Peugeot Sport Engineerd) versie aan met een 360 pk plugin-hybride. Die auto moet – schrik niet – meer dan 70 mille kosten.
Conclusie?
Het hangt er een beetje van af hoe je de auto bekijkt. Met het hart of met de ratio. Ik snap namelijk dat er mensen zijn die bij het zien van deze auto meteen hun krabbel zetten op het koop- of leasecontract. Want het is een prachtige auto en je doet er echt geen miskoop mee. Het is gewoon een fijne cruiser die je soepel en desgewenst heel vlot van A naar B brengt. Het comfortkunstje doet de auto goed en ook is de auto van binnen en buiten ‘mooi’ genoeg om niet snel te vervelen. Dat de auto niet bepaald sportief is, stoort niet zo. Niet iedere auto hoeft sportief te zijn. De iets mindere binnenruimte neem ik ook nog wel voor lief al vind ik de traag reagerende automaat wel oprecht vervelend. De ambitieuze prijs is wat mij betreft het grootste minpunt. Het is en blijft toch een Peugeot. En ruim 50 mille voor een Peugeot en de geboden kwaliteit is net wat te veel van het goede. Met een iets lagere prijs was een eindscore van een 8 in het vizier geweest. Nu blijft het bij een 7.5.
Eindcijfer: 7.5
+ Comfort
+ Prima prestaties
+ Uiterlijk
– Matige automaat
– Stevige prijs
Heb al ergens gelezen dat je beter de 508 hybrid 180 koopt. Die is bijna even goed (ook qua prestaties) en kost een stuk minder.