Rijtest: Peugeot 508 SW BlueHDI 150

Een paar weken geleden reden we de nieuwe Volkswagen Passat 2.0 TDI. We waren onder de indruk. Niet voor niets riepen we hem uit tot beste in zijn klasse. Vandaag gaan we kijken of de Peugeot 508 SW BlueHDI 150 het de Passat moeilijk kan maken. Recent heeft deze Peugeot een facelift gekregen en is het motorengamma vernieuwd. Deze chique ogende Franse leeuw kan hiermee weer een paar jaar vooruit.

De vernieuwde 508. Je moet even goed zoeken naar de verschillen.

De vernieuwde 508. Je moet even goed zoeken naar de verschillen.

Luxepaard
Wij rijden in luxe Blue Lease Premium uitvoering, een versie voor de leaserijder. De uitrusting is riant. Navigatie, keyless entry, full LED-verlichting, halflederen bekleding en 17 inch lichtmetalen velgen zijn standaard. Ook een head-up display is bij de prijs inbegrepen. De gegevens krijg je echter niet op het scherm geprojecteerd, maar op een aparte display boven het dashboard. Oogt een beetje goedkoop. Het ruimteaanbod is overigens heel acceptabel. Je hebt voldoende kofferruimte (560 – 1598 liter) en alle passagiers hebben voldoende ruimte om de ledematen vrijuit te bewegen.

Onze Peugeot is best een prijspakker. Hij kost in deze speciale lease-uitvoering 39.000 euro. Met wat opties erbij (JBL-geluidssysteem is echt een aanrader) ben je voor ruim 41.000 euro klaar. Zeer concurrerend dus! Voor de zakelijke rijder is het bijtellingstarief van 20% ook erg belangrijk. De minder sterkte 1.6 diesel valt ook in de 20% bijtellingscategorie, die is nu feitelijk overbodig. Bijna iedereen zal voor de 2.0 BlueHDI kiezen. Er is overigens nog een goede reden om de 1.6 HDI te negeren. Deze versie is alleen leverbaar met de vreselijke halfautomaat. Dat is met afstand de meest belabberde versnellingsbak die ik ooit ervaren heb. Zo onwerkelijk traag.

De voorkant is net even wat strakker. Ziet er mooi uit zo!

De voorkant is net even wat strakker. Ziet er mooi uit zo!

Geen sportieve aspiraties
Wat mag je verwachten bij een Franse berline? Comfort natuurlijk. De Peugeot 508 stelt niet teleur. De Peugeot zweeft over het asfalt. Ook de isolatie aan boord is tip top in orde. Je hoort nauwelijks rijgeluiden. De 508 is een prettige plaats om te vertoeven. De stoelen zitten heerlijk en het interieur is nog steeds fraai gebouwd (ondanks dat de 508 al weer een paar jaar meedraait). De gebruikte materialen zijn goed en hetzelfde kan ik ook zeggen over de afwerking. Keerzijde van de medaille is dat je geen sportieve aspiraties met de Peugeot 508 moet hebben. De carrosserie helt flink over bij bochtenwerk. Dat is echter niet het ergste. Ook deze Peugeot heeft last van de kwaal waar steeds meer moderne auto’s aan lijden. Absoluut geen stuurgevoel. De Fransman doet me denken aan de Kia Sportage. Je moet constant correcties uitvoeren omdat je vanwege het gebrek aan connectie de bocht verkeerd inschat. Ook bij normaal tempo. Zelfs op de snelweg ben je constant aan het corrigeren. Het verpest echt mijn humeur. Voor verbetering vatbaar is ook het vernieuwde navigatiesysteem. Het touchscreen zit net wat te ver buiten je bereik en vooral de menustructuur is verre van logisch.

Het multimediasysteem werkt onprettig.

Het multimediasysteem werkt onprettig.

Handbak
Onze 2.0 BlueHDI is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Helaas geen wonder van techniek. De bak schakelt vrij stroef en de combinatie met de 2.0 BlueHDI is niet optimaal. Na het schakelen ervaar je altijd een hinderlijke vertraging voordat de motor eindelijk oppakt. De prestaties vallen ook tegen. Op papier sprint de BlueHDI in 8,9 seconden naar 100 en kun je een topsnelheid van 210 kilometer per uur halen. Dit kun je vergeten. Wij haalden met moeite 200 kilometer per uur op de teller. Met name het koppelverloop is teleurstellend. In theorie heb je bij 2000 toeren een hele stevige 370 nm tot je beschikking, in de praktijk voel je hier opmerkelijk weinig van. De 150 pk TDI in de Passat voelt duidelijk levendiger aan.

Conclusie
De Peugeot 508 gaat het niet redden tegen de Passat. De 508 heeft simpelweg te veel minpunten. Vooral het stuurgevoel is ergerlijk, zeker omdat je hier ook bij een rustige rijstijl hinder van ervaart. Verder voelt de 2.0 HDI futloos aan en is de bediening van het navigatiesysteem onhandig. De pluspunten – zoals het comfort, de luxe en de gunstige prijs – zijn niet voldoende om de score van de 508 te redden. Deze auto kun je beter links laten liggen. De Volkswagen Passat is echt een veel betere auto.

Eindcijfer: 5,5
+ stil
+ comfort
+ veel luxe voor goede prijs
– irritant stuurgevoel
– traag reagerende diesel
– bediening navigatiesysteem

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Michael schreef:

    in vergelijk met andere collega’s die meer ervaring hebben dan jij,komt de 508 in alle punten goed voor de dag.
    ik haal vanzelf met mijn 150pk versie 223km/u.Het is een full option met echt alle opties.Het continue stuurcorrigeren is ook overtrokken.stuurt precies,met de duim zonder dat hij wegloopt.
    In vergelijk met mijn vroegere passat 170pk versie is de 508 een echt vlaggeschip
    veel stiller,veel meer luxe,en zacht als een veer

  2. Michael schreef:

    helemaal mee eens heb ook deze wagen,koppel in overvloed in duitsland lekker uitgeprobeerd 228km/u
    trek enorm goed,vergeleken met mijn vroegere passat met 170pk moet hij niet onderdoen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten