Rijtest: Peugeot 5008 PureTech 130 (2020)
Het blijft een dilemma. Natuurlijk wil je zelf een leuke stuurmansauto maar de ‘realitycheck’ is anders. Je hebt 3 kids dus je hebt ruimte nodig. Het liefst een auto met 3 zitrijen want nummertje 4 is ook al onderweg. Vroeger moest je dan in een suffe mpv, tegenwoordig is er ook voldoende aanbod in het crossover/SUV-segment. De Peugeot 5008 is zo’n auto.
De Peugeot 5008? Is dat niet een 3008 met wat extra ruimte?
Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer ja. Van de toegenomen lengte (19 cm) profiteren vooral de passagiers. De auto is net even dat maatje groter dan de Peugeot 3008 en daardoor is er nu wel ruimte voor een derde zitrij. Voor de rest is veel van de techniek identiek. De auto is op hetzelfde platform als de 3008 gebouwd en er zijn gewoon heel veel overeenkomsten. Bij het uiterlijk zie je wel een verschil. De Peugeot 3008 oogt wel iets ranker en sportiever en heeft dankzij de aflopende daklijn ook iets meer een coupé-achtige vorm. De Peugeot 5008 is wat functioneler, hoekiger en daardoor net iets minder aantrekkelijk. Het is zeker geen lelijke auto, maar hier gaat functie iets meer boven vorm. Bij de Peugeot 3008 is dat omgekeerd. Klein puntje. Ik reed net nog het pre-facelift model. De auto is heel lichtjes opgefrist. Technisch gezien is alles eigenlijk hetzelfde gebleven.
Hoe is het interieur?
Peugeot-esk. Dit interieur kennen we natuurlijk van onze eerdere kennismaking met de Peugeot 3008. Een fraai vormgegeven interieur. Het is net even anders dan de saaie Duitse ‘Alltag’. Ook gebruikt Peugeot op sommige plaatsen fraaie materialen en is de afwerking best oké. Er zijn wel wat zaken die beter kunnen. De positie van het stuurwiel blijft wennen en onhandig en je ziet niet altijd de tellers even goed. Daarnaast werkt de touchscreen net niet helemaal goed. Het systeem reageert een fractie te traag en ook moet je soms wat zoeken om een functie te vinden. Nu kan ik weer mijn betoog houden dat logica een eigenschap is die Fransen niet bezitten, maar dit systeem werkt altijd nog twee klassen beter dan dat van de nieuwste generatie Volkswagens. In tegenstelling tot Volkswagen kun je in de Peugeot via optisch fraaie tuimelschakelaartjes nog wat zaken bedienen. Maakt het geheel net even wat makkelijker. De digitale tellers voor de bestuurder zien er overigens ook fraai uit. Qua ruimte is het best prima toeven in de Peugeot 5008 al is de derde zitrij wel wat krap voor volwassenen. Maar je kids vinden het vast prachtig daar.
Hoe rijdt het?
Comfortabel. Peugeot kiest bij deze 5008 heel bewust voor een comfortabele afstelling van het onderstel en dat is dikke prima. Geen hond zit te wachten op geforceerde sportiviteit. Dan koop je wel een andere auto. De auto is comfortabel, stil en je kunt er probleemloos mee van A naar B rijden. De stoelen zitten goed en zijn geschikt voor de langere ritten. Er is meer waar ik blij van word. De achttrapsautomaat is een flinke verbetering ten opzichte van de zestrapsautomaat die ik nog in de Peugeot 3008 heb mogen ervaren. Dankzij de extra versnellingen is de auto weer iets zuiniger geworden. Enige nadeel van de automaat is dat de bak alleen in sportstand alert reageert. In comfortmode is er net even iets te veel aarzeling voordat de bak besluit om terug te schakelen. In algemene zin rijdt deze auto net als veel andere auto’s in het segment. Comfortabel en probleemloos maar tegelijkertijd ook wat afstandelijk en saai. Het rijgedrag is totaal niet onderscheidend. Deze auto had net zo goed een Toyota of Opel logootje kunnen dragen. Ook is het niet een auto die mij enthousiaste stuurman kan bekoren. Onderstel en besturing zijn daarvoor veel te week.
Welke motoren zijn leverbaar?
Onze Peugeot 5008 is uitgerust met de Puretech 130 benzinemotor. Dat klinkt heel spannend, maar is in feite niet meer en niet minder dan een 1.2 liter driecilinder turbomotor die goed is voor – jawel – 130 pk. Daarnaast biedt Peugeot voor de faceliftversie dezelfde motoren. Er is dus ook een sterkere 1.6 liter motor met 180 pk leverbaar, maar dan moet je wel de GT-uitvoering kiezen. Gek genoeg biedt Peugeot de moderne plugin-hybride motor met 225 pk wel in de 3008 aan maar niet in de 5008. Opmerkelijk, want dat is best een fijne motor (binnenkort review ik de Peugeot 508 met deze motor). Bij een rustige rijstijl voldoet het driecilindertje overigens wel. Dan blijft de motor braaf op de achtergrond en heb je net genoeg trekkracht om stressvrij mee te kabbelen met het verkeer. Als je meer vermogen vraagt gaat het mis. Dan hoor en voel je dat de driecilinder net even te hard moet werken en blijft de verwachte versnelling ook uit. Even een gaatje dichtrijden is dan opeens een uitdaging. Na verloop van tijd begint mij dat toch wel te storen. Juist in een dergelijk hoge en zware auto is iets meer vermogen wel lekker. Je merkt het ook aan het brandstofverbruik. Bij een normale rijstijl haal je 1 op 15, maar als je gaat trappen (wat je snel doet omdat de auto net even te traag is) zakt dit verbruik ook snel naar beneden. Ik reed 1 op 12 en dan heb ik niet eens gek gedaan. Beheerst omgaan met het gaspedaal is dus lonend.
Wat mag dit kosten?
De nieuwe Peugeot 5008 is best een prijzige jongen. Je moet 38.000 euro meenemen voor het instapmodel (Active) met handgeschakelde zesbak. De meerprijs voor de automatische versnellingsbak is een stevige 2.900 euro, maar wel lonend als je elke dag in de file staat. Boven de Active heb je nog de Allure en GT-uitrustingsniveaus (meerprijzen 2.440 en 4.600 euro) en voor zakelijke rijders zijn er speciale Blue Lease varianten leverbaar. Wat ik jammer vind is dat er binnen de Active en Allure weinig ruimte is om de auto te individualiseren. Wil je bijvoorbeeld volledige ledkoplampen dan ben je gedwongen om de duurste GT-versie te kiezen. Datzelfde geldt ook voor een panoramadak of een audio-upgrade. Bij de basisversie (Active) zijn veiligheidssystemen als een dodehoeksensor, grootlichtassistent en vermoeidheidssensor ook niet leverbaar en moet je weer verplicht upgraden naar de Allure die qua uitrusting verder eigenlijk weinig toevoegt. Bij de motoren zie je dezelfde puzzel. De 1.6 liter benzinemotor is alleen leverbaar als GT en dan ben je zomaar 48.000 euro kwijt. Dat is jammer, want in een Allure zou deze motor ook best passen. Mijn advies? Kies de Active basisuitrusting (wel inclusief upgrade pack) of de GT-versie. De Allureversie voegt net iets te weinig toe.
Conclusie?
Tweeledig. Als comfortabele en praktische van A-naar-B-cruiser voldoet de auto wel. De auto is praktisch, ruim en comfortabel, vooral dat laatste doet de auto net wat beter dan de Volkwagen Tiguan die ik recent nog reed. De vanafprijs van 38.000 euro is echt wel stevig geld. Zeker ook omdat je daarvoor weinig rijdynamiek terugkrijgt en het kleine driecilinder motortje net iets tekort komt voor de iets meer veeleisende bestuurders. Alleen met een gezapige rechtervoet voldoet de krachtbron prima. Het is al met al niet een auto die ik mij lang blijf herinneren. Ook niet een auto die ik je zonder meer aanraad. Bijna alle auto’s in dit segment zijn comfortabel en ruim. Het ‘unique selling point’ van deze auto is het fraaie interieur, maar dat is niet genoeg voor een juichende recensie. Een Skoda Kodiaq is net wat ruimer, rijdt net wat fijner, heeft een betere krachtbron en kost minder eurootjes. En als je die derde zitrij niet nodig hebt dan kun je ook een Skoda Superb of Skoda Octavia combi aanschaffen. Meer auto voor minder geld. Dat zijn bizar ruime combi’s en ook daar kunnen 2 of 3 kids prima op de achterbank.
Eindcijfer: 7-
+ Comfortabel.
+ Interieur net even anders dan de soms saaie Duitse kost.
– Motortje mist net wat pepers.
– Niet bepaald een inspirerende auto om te rijden.