Rijtest: Peugeot 308 SW (2019)

Betaalbaar autorijden. Anno 2023 een utopie. Voor een instap Peugeot 308 SW ben je al bijna 35 mille kwijt. Hoe anders was dat 4 jaar geleden. Toen kocht je nog een Peugeot 308 SW voor nog geen 25 mille. Minder dan nu een instap Volkswagen Polo kost. Daarom rijd ik graag even een testrondje in deze auto. Om te kijken of vroeger daadwerkelijk alles beter was. 

In 2019 voor minder dan 25 mille te koop!

Wat valt op aan deze 2019 Peugeot 308 SW?

Eigenlijk niets. Maar dan ook echt helemaal niets. Je ziet ze natuurlijk ook wel heel vaak rijden. Een paar jaar geleden was dit een enorme leasetopper vanwege de lage bijtelling. En je kent het riedeltje: wij Nederlanders zijn dol op voordeeltjes en dus renden we massaal naar de dealer. Het was natuurlijk ook bizar dat je voor iets meer dan 100 euro per maand bijtelling een leaseauto had met onbeperkte privékilometers. Onze Peugeot 308 SW die we vandaag rijden heeft een benzinemotortje onder de kap. Driecilindertje, 110 pk en een handbakje. Ook die laatste is anno 2023 al bijna uitgestorven. Stiekem is het wel weer erg fijn om weer eens lekker te poken. Qua uiterlijk overigens geen verrassingen. Het is een zakelijke auto zonder echte franje. Ofwel dodelijk saai. Binnen is de sfeer wel iets uitbundiger, mede door de aparte stand van het stuurwiel en dat je bijna alle functies via een (te klein) beeldscherm moet bedienen. Qua afwerking en materiaalgebruik is het geen onaardig geheel, maar de 308 zette in 2019 geen nieuwe standaarden. Nu dus ook niet.

De positie van het stuurwiel is wat onhandig, maar verder is het een degelijk afgewerkt geheel.

Hoe rijdt de auto?

Heerlijk comfortabel. Wat een fijn onderstelletje is dit. Eindelijk eens geen opgeklopte ‘wannabee’ sportiviteit maar gewoon ouderwets Frans comfort. De manier waarop deze auto over verkeersdrempels zweeft is ronduit goddelijk. Het motortje valt ook niet tegen. Het is natuurlijk geen sprintertje, maar je hebt wel voldoende koppel om moeiteloos en vlot te versnellen. De cijfers (0-100 in 10.4 seconden en 187 km/h max snelheid) vertellen echt niet het hele verhaal. Dit is een soepele, zuinige en prettige krachtbron voor de Nederlandse snelweg. De handgeschakelde zesbak schakelt soepel en probleemloos en hooguit mis je een automatische versnellingsbak als je in de file staat. Het is fijn toeven aan boord, ook omdat de auto erg stil is. Op sportief gebied is de auto echter geen hoogvlieger. Deels door de gemonteerde ecobanden en deels doordat de auto net iets te veel overhelt en een actief stuurgevoel ontbreekt. Het is een veilige ‘middle-of-the-roadauto. Wil je sportief? Dan kun je ook een gebruikte Peugeot 308 GTI opsnorren. Dat is een serieus heerlijke hothatch!

Foto two-tone lak Peugeot 308 GTI

Ook leuk: een Peugeot 308 GTI.

Wat bevalt minder goed?

Allereerst de positie van het stuur. Dat is en blijft toch een beetje behelpen omdat je niet altijd de tellers goed kunt zien. Daarnaast vallen de stoelen een tikje tegen. De Duits-achtige hardheid vind ik erg prettig maar jammer genoeg zijn de zittingen net wat te kort. Ook vind ik het beeldscherm niet altijd even prettig werken. Soms moet je twee of drie keer klikken en dat is – zeker tijdens het rijden – ronduit irritant. Ook blijft het storend dat je de airco niet gewoon kunt bedienen met ouderwetse knopjes. Ander minpuntje is de beperkte beenruimte achter. Ga nooit van een Skoda Octavia downgraden naar een Peugeot 308, want dan zul je heel vaak door de McDrive moeten rijden om je kids af te kopen. Qua bagageruimte kun je wel voldoende kwijt, dus je vakantiemeuk gaat echt wel mee.

De zittingen van de stoelen zijn te kort.

Is dit de beste (gebruikte) keus in het C-segment?

Dat is misschien wel weer wat overdreven. Persoonlijk schat ik de Ford Focus, SEAT Leon en Volkswagen Golf uit dit tijdperk (nog) wat hoger in. De Leon is de betere allrounder, de Golf duidelijk verfijnder (de 7e generatie uiteraard) en de Focus de betere stuurmansauto. Dat laat onverlet dat deze Peugeot zeker wel zijn charme heeft. Namelijk het verrassend comfortabele onderstel. Die maakt indruk en geeft de auto net even een extra fijn randje. Dat de auto niet perfect is valt te accepteren. Dat noemen we het Franse karakter. Spannend is de auto niet, maar wel een prettige en betaalbare metgezel. Betrouwbaar ook. Het is echt niet meer de rommel die Peugeot 10-15 jaar geleden produceerde. Dus eigenlijk is het eeuwig zonde dat de inflatie en steeds hogere bpm dit soort auto’s onbetaalbaar maken. En dan willen de autohaters van D66 betreft daar ook nog wel een schepje bovenop doen. Maar weet je wat het ergste is? Dat je in 2019 voor je 25 mille veel meer auto kreeg voor je centjes. Nu kun je met pijn en moeite een instap Clio, Fiesta of Ibiza kopen. Die Polo waar ik het eerder over had? Verkrijgbaar vanaf 27 mille! 

Prima geschikt voor je comfortabele kilometers!

Eindcijfer: 7+
+ Buitengewoon comfortabel
+ Uitstekende value for money
+ Fijn motortje
– Niet heel ruim
– Weinig inspirerend weggedrag.

Vermogen
110 pk, 205 nm
0-100
10.4 sec
Topsnelheid
187 km/h
Motor
1.2l, driecilinder, turbo
CO2 uitstoot
115 g/km (NEDC)
Vanafprijs (NL)
nvt
Minimale bagageruimte
610 liter
Leeggewicht
1.180 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten