Rijtest: Peugeot 308 GTi 270 (2017)
De volgende ronde in de zoektocht naar een nieuwe hothatch: de Peugeot 308 GTi krijgt nu de kans zich te bewijzen. Een ietwat onderschatte hothatch, maar wel degelijk een brullende leeuw!
Op de weg terug
Het is weer even geleden dat ik uitkeek naar een rit in een Peugeot. De laatste jaren hebben ze te veel misbaksels gefabriceerd. Met als dieptepunt modellen als de Peugeot 407 en 307. Niet alleen lelijke auto’s, maar ook nog eens kwalitatief ondermaatse auto’s. Toch is Peugeot op de weg terug. De huidige Peugeot 308 is in Nederland een echte verkoopknaller (wel dankzij de gunstige bijtelling) en horrorverhalen over de betrouwbaarheid ken ik niet.
Geen koopje
Bepalender voor mijn enthousiasme was mijn eerdere kennismaking met de Peugeot RCZ-R. Dat vond ik echt een heerlijke auto. En guess what, de ingrediënten van die auto (motor, onderstel en sperdifferentieel) vormen de basis van deze Peugeot 308 GTi. Alleen is de GTi praktischer, een generatie nieuwer en goedkoper. Alhoewel goedkoop relatief is, want de Peugeot 308 GTi versie met 250 pk kost 40.000 euro en de versie met 270 pk, Torsen sperdifferentieel, sportkuipjes en 19 inch velgen kost maar liefst 43.000 euro. Dat is in vergelijking met de concurrentie best wel pittig. Dat kan de rijke standaarduitrusting maar gedeeltelijk compenseren. Ook zul je wel wat gezeur van Audi-rijders moeten accepteren die jouw Peugeot ‘burnen’. Je kunt uitleggen dat jouw Peugeot 308 in staat is om hun elektrische Audi A3 te vernederen, maar jij en ik weten dat Audi-rijders alleen luisteren naar hun spiegelbeeld. Ach, daar moet jij je niet druk om maken. Jij koopt een auto omdat je hem fijn vindt rijden. Dat is wat telt.
Fraaie two-tone lak
De looks van de auto tellen overigens ook mee. Je gaat niet voor je lol in een lelijk hok zitten. Goed nieuws, de Peugeot 308 GTi kun je echt een boost geven met de bijzondere two-tone lak zoals je op de foto ziet. Dat ziet er echt supergaaf uit. Het is daadwerkelijk ook geen wrap, maar gewoon gespoten in de fabriek. In combinatie met de donkere 19 inch velgen een prachtige combinatie. De auto kan een beetje opsmuk ook wel gebruiken, want de Peugeot 308 GTi is geen Honda Civic Type-R die met veel vertoon al zijn spieren laat zien. Toch ziet de autoliefhebber echt wel dat er geen simpel HDI’tje staat. Kijk alleen maar naar die twee dikke uitlaten, spoilerwerk en andere subtiele details. Een belangrijk aankoopargument voor een hothatch is natuurlijk de praktische inzetbaarheid. Helaas scoort de Peugeot hier middelmatig. De been- en hoofdruimte zijn echt aan de geringe kant en ook is de tildrempel van de kofferbak erg hoog.
Goede afwerking
Het interieur is wat mij betreft net iets te sober vormgegeven. De sportstoelen zien er geweldig uit, maar de rest van het interieur onderscheidt zich nauwelijks van een gewone Peugeot 308. Dat vind ik jammer. Wel oogt het allemaal erg opgeruimd, mede omdat Peugeot ervoor gekozen heeft om heel veel functies weg te stoppen in het multimediasysteem. De bediening van de airco moet je bijvoorbeeld ook via het scherm regelen. Ideaal is dit echter niet, want het aanraakscherm reageert niet altijd even snel. Uiteindelijk went het wel. Positief ben ik over de afwerking. Het interieur voelt erg solide aan en ook kraakt of piept er helemaal niets. Ook hier heeft Peugeot echt een positieve ontwikkeling doorgemaakt.
De zitpositie is ook even wennen in de Peugeot 308 GTi. Dat is overigens niet te wijten aan de meer dan voortreffelijke sportstoelen. Die zitten fantastisch en ook is de zitpositie lekker laag. Het probleem is dat dat de tellerinstrumenten achter het stuurwiel zijn verstopt. Daardoor moet je het stuurwiel wat lager zetten dan je normaal zou doen om er overheen te kijken. Na verloop van tijd ben je hier aan gewend en is het geen issue meer, maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die de ideale zitpositie niet kunnen vinden en een compromis moeten sluiten. Dat wil je niet in een auto.
270 pk uit een 1.6 liter!
Een compromis hoef je niet te sluiten als het gaat om motorvermogen. De kleine 1.6 liter perst er een hele acceptabele 270 pk en 330 nm uit. Daar had je 15 jaar geleden nog een dikke V8 voor nodig. Het verschil zit hem natuurlijk in de CO2-uitstoot. Die bedraagt bij de GTi slechts 133 gram. Koppel dat aan de prachtige fabrieksopgaven (0-100 in 6,0 seconden en een topsnelheid van 250 km/h) en ik realiseer me dat de Peugeot engineers een huzarenstukje hebben afgeleverd. Deze specifieke auto heeft de dealer van tuning voorzien. Hij is nu goed voor 300 pk. Leuk voor wat extra rijplezier, maar het maakt het voor mij en andere potentiële klanten wat lastiger om de motor goed te beoordelen. Ik zou dit zelf als dealer om die reden dan ook nooit doen. Gelukkig heb ik vrij uitgebreid met de Peugeot RCZ-R kunnen rijden die hetzelfde blok heeft.
Liefde voor maken van toeren
Verandert de tuning iets aan het motorkarakter? Dat niet. Net als het origineel moet de getunede versie het ook hebben van de hogere toerentallen. Onder de 3.000 toeren gebeurt er niet zoveel en daarboven begint het grote acceleratiefeest. Dan sleurt de Peugeot 308 GTi echt als een dolle. Wat een heerlijk blok! Lekker agressief en met een lekkere byte, zeker als je de motor in de scherpste stand zet. De GTi schiet echt uit de blokken en je ziet de naald van de toerenteller heel snel naar het rode lijntje vliegen. Het turbogat is klein en verwaarloosbaar. Het is bizar dat een kleine 1.6 tot zoveel geweld in staat is. Toch is een kleine nuance wel op zijn plaats. Concurrenten als de Honda Civic Type-R en Seat Leon Cupra passeren de grens van 300 pk met hun tweeliter turbomotoren, zonder dat je extra moet investeren in motortuning.
Lekkere korte bakverhoudingen
Motorvermogen is leuk bij een hothatch, maar niet leidend. Zeker niet in Nederland, waar je bijna nergens meer je vermogen kunt gebruiken. Het gaat om de som der delen, waar de Peugeot 308 GTi gewoon erg goed scoort. De heerlijke handbak bijvoorbeeld. Niet alleen schakelt de auto erg lekker, ook sluiten de korte versnellingsbakverhoudingen perfect aan bij het relatief hoogtoerige motorkarakter. De terugval in toeren is gering en het is kinderspel om de motor in het juiste toerengebied te houden. Het opzwepende motorgeluid doet een extra duit in het zakje, alhoewel dit bij Peugeot – net als bij bijna alle andere hothatches – deels trucage is. Dat haalt voor mij niet meer uit, want de motor klinkt gewoon heel erg goed. Goed is goed. Leuk is leuk. Zo simpel is het. De zeurende puristen zullen – net als ik gedaan heb – hun nederlaag ooit wel erkennen.
Sperdifferentieel is wondermiddel
De belangrijkste feature van de 308 GTi is het Torsen mechanische sperdifferentieel die je ook in de Peugeot RCZ-R kunt vinden. Dit differentieel zorgt er razendsnel voor dat de voorwielen grip verdelen. Een geweldig hulpmiddel, want waar de meeste voorwielaandrijvers al grip verliezen bij de gedachte aan een bocht, kun je dankzij het Torsen sperdifferentieel gewoon in de bocht vol op het gaspedaal rammen. Bij de Peugeot voel je het differentieel ook echt in je stuurwiel werken. Dat doet iets voor de rijbeleving. Het belangrijkste is dat het differentieel zorgt voor bakken grip. Onderstuur is deze auto zo goed als vreemd. Dit is de perfecte auto voor amateurs als mijzelf om me voor even Max Verstappen te wanen. Dat blijf ik het fijne van voorwielaangedreven hothatches vinden. Ze zijn makkelijk te rijden en bieden toch heel veel fun en entertainment zonder de angst dat iedere bocht je laatste kan zijn.
Veel communicatie via stuurwiel
Wat je wel voelt is het stuurwiel wat af en toe tegenstribbelt in je handen bij volgas accelereren. Dan heeft de voortrein kortstondig even wat moeite om het vermogen te verwerken. Dat is overigens niet altijd een nadeel, want het vechten om grip te houden maakt het ook weer ontzettend leuk. Het is niet zo dat de auto onbestuurbaar of onhandelbaar is. Zo erg is het allemaal niet. Het vindt allemaal binnen acceptabele marges plaats. Het stuurgevoel van de Peugeot 308 GTi is overigens fantastisch. Hij stuurt super direct in en zoekt met veel overtuiging de binnenkant van de bocht. De connectie met de voorwielen is nog wat sterker dan in de Seat Leon Cupra 300. De engineers van Peugeot Sport verstaan hun vakgebied echt heel goed. De feel deed me erg denken aan de Renault Megane RS. Qua sturen en set-up voelt de Peugeot 308 GTi ook nog iets scherper aan dan de RCZ-R.
Stevig onderstel
Voor deze sportiviteit betaal je wel een kleine prijs. Het onderstel van de Peugeot 308 GTi is best wel een beetje stevig afgesteld. Ook maken de brede banden wel wat afrolgeluiden. Je kunt dit oplossen door de voortreffelijke Denon audio wat harder te zetten, maar dat wordt op den duur natuurlijk ook wat vermoeiend. Onprettig of oncomfortabel wordt het nooit, maar een Seat Leon Cupra 300 of Volkswagen Golf zijn echt wel comfortabeler en vooral ook stiller. Helaas is de Peugeot 308 GTi niet leverbaar met adaptieve dempers, aan dit soort details zie je dat de Peugeot 308 al wat langer meegaat.
Conclusie
Tijd voor de slotvraag. Blijft de Peugeot 308 GTi een kandidaat voor me om de GTD te vervangen? Ja, dat blijft hij. De basis klopt gewoon. Dit is gewoon een hele fijne hothatch. Snel, agiel en lekker sturend. Een auto waarmee ik mezelf wel een dagje Eifel zie doen. Met voldoende comfort voor alledag. Het is echt wel een wat onderschatte auto, want qua stuurplezier en ‘driving-fun’ is het een hele serieuze hothatch.Ik heb wel mijn twijfelpuntjes. Is 270 pk wel genoeg? Is de prijs niet net wat te hoog? Ga ik het schuifdakje (helaas niet leverbaar) niet missen? Is het comfort net wat te minnetjes? Dat zijn zaken om over na te denken. Ze zorgen ervoor dat ik de auto net iets onder de Seat Leon Cupra 300 en Honda Civic Type-R rangschik. Toch zijn de verschillen dermate klein dat uiteindelijk de prijs de doorslag gaat geven. Ik blijf een Hollander natuurlijk. Peugeot heeft me positief verrast!
Eindcijfer: 8+
+ geweldig onderstel
+ lekker agressief motortje
+ heerlijke handbak
– prijs net iets te stevig
– niet zo praktisch en comfortabel als andere hothatches
Deze proefrit is mogelijk gemaakt door Peugeot Nefkens in Utrecht. Deze fraaie demo-auto staat ook te koop.