Rijtest: Peugeot 3008 GT-line (2018)

Wederom een lezersvraag in mijn mailbox. “Beste Chris, ik vind de Peugeot 3008 echt een prachtige auto maar ik twijfel of ik zoveel geld wil uitgeven aan een Peugeot. Zou jij hem eens willen testen?” Natuurlijk wil ik dat. Toevallig rijdt een collega in een Peugeot 3008 GT-line met 1.6 liter turbomotor met 165 pk en mag ik de auto een dagje lenen.
 
BMW M140i en Peugeot 3008

Het doet altijd even pijn om mijn eigen auto achter te moeten laten. Alles voor het goede doel ;).

Eerste indruk?

Ik loop met een paar andere collega’s naar de Peugeot 3008 voor een ritje naar de Burger King. Geen autoliefhebbers maar ze komen woorden tekort om hun waardering te uiten. ‘Wauw, wat een dikke bak’, ‘mooi’, ‘gaaf’, ‘moet vast wel duur zijn’, etcetera. Ik heb het idee dat ze het net even wat aandikken omdat ik in het verleden nog wel eens Peugeot-rijders heb gedist. Maar toch. Ze zeggen het natuurlijk niet voor niets. Ik sta er dubbel in. Ja er zitten veel originele elementen in de vormgeving en dat maakt deze auto fris, eigentijds en modern. Tegelijkertijd vind ik vooral de voorkant wel wat rommelig ogen. Mijn knietjes knikken in ieder geval niet. Toch is dit niet de zoveelste suffe bejaardencruiser. Ok, ongetwijfeld kopen veel bejaarden een dergelijk model, maar dan zijn het wel ‘hippe’ bejaarden. Denken ze.

Peugeot 3008

De Peugeot 3008 GT-line is de ‘sport light’ versie.

En het interieur?

De eerste indruk is goed. Origineel, aardig vormgegeven digitale tellertjes en leuke tuimelschakelaartjes. De stoelen zijn eveneens mooi vormgegeven, zitten Duits stevig en bieden veel zijdelingse steun. Jammer dat de zittingen te kort zijn. De gebruikte materialen zijn best oké dus is het al met al goed toeven in de Peugeot 3008. Je kunt zelf een parfumluchtje door de ventilatoren blazen en dat is best fijn als je de lunch van de Burger King aan het verwerken bent. Het is even wennen aan de positie van het kleine stuurwiel. In tegenstelling tot de Peugeot 308 heb ik nu gelukkig wel zicht op de (digitale) tellers. Het multimediasysteem werkt helaas minder prettig. Onlogische menu’s en ik moet vaak met geweld op het scherm rammen voordat het reageert. Gewoon irritant.

Peugeot 3008

Best een leuk vormgegeven interieur.

Met welke uitvoering ben ik op pad?

Een GT-line met 165 pk benzinemotor en een vrij antieke automatische zestraps versnellingsbak. Een soort van semi-sportieve uitvoering. Dus een iets stugger onderstel en wat sportieve opsmuk om het geheel wat meer cachet te geven. Inclusief een heuse sportknop. Dan stuurt de auto nog wat zwaarder, reageren motor en automaat nog wat alerter en maakt de auto een ‘sportief’ geluid. Het speakergeluid klinkt helaas lachwekkend naar. Welke gek dit verzonnen heeft? Heel snel uit die sportknop en nooit meer aanraken. Helaas is een ‘individual’ setting niet mogelijk. Dus als je perse wat meer sportief wilt rijden, koop dan oordopjes. Het geluid is echt afschuwelijk.

Sportknop Peugeot 3008

Don’t touch this button. Serieus. Nooit indrukken.

Is het erg dat je alleen in de comfortstand kunt rijden?

Nee, want vooral motor en bak zijn niet gebouwd voor het sportieve werk. De motor voelt loom en futloos aan. 165 pk? Eerder 140. Het ontbreekt de motor ook aan een mooie vermogensopbouw. Onder de 2.000 gebeurt er te weinig en boven de 5.000 valt de turbomotor echt dood. De versnellingsbak is niet goed afgestemd op dit karakter want soms schakelt de versnellingsbak te vroeg en dan weer te laat. Er is geen touw aan vast te knopen. Ook duren de schakeltijden net wat te lang en laat de versnellingsbak soms wat abrupt en vervelend weten dat hij het even niet meer weet. Schijnbaar realiseerde Peugeot zich ook dat motor en bak een waardeloze combinatie zijn want zowel de 165 pk motor en de zestrapsautomaat zijn niet meer leverbaar. Nu kun je de GT-line alleen nog bestellen met driecilinder 130 pk motor in combinatie met een achttrapsautomaat. De achttrapsautomaat is in ieder geval een betere unit. Dat je met de driecilinder iets vermogen inlevert is natuurlijk wel jammer. Verwacht geen strepentrekker. De 165 pk motor in onze testauto is dat ook zeker niet.

Peugeot 3008

De 1.6 liter turbomotor is geen aanrader. Gelukkig is deze krachtbron niet meer leverbaar.

Hoe is het weggedrag?

Niet onaardig. Het is bij een crossover/SUV wat lastiger om de ‘sweet spot’ tussen comfort en dynamiek te vinden. Bij een hogere wielbasis loop je het risico dat de auto teveel deint. En dus maken fabrikanten de auto juist weer stugger om dit tegen te gaan, wat ten koste gaat van het comfort. Bij de Peugeot 3008 is deze ‘sweet spot’ redelijk goed gevonden. Met deze auto kun je best een bochtje ronden. De auto helt nog wel wat over maar het blijft – voor een crossover/SUV – binnen de perken. De besturing is vrij indirect maar dat is niet zo’n probleem bij een dergelijke auto. Dat de engineers van Peugeot onze site lezen blijkt uit de afstelling van het ESP en ABS. Het ESP staat heel erg defensief ingesteld. Ik word echt gek van de knipperende lampjes. Datzelfde geldt voor het veel te snel ingrijpende ABS als je stevig moet remmen. Peugeot vertrouwt haar eigen rijders duidelijk niet. Ik snap niet hoe dat kan ;).

Peugeot 3008

Voor een crossover niet onaardig ontwerp.

En op de snelweg?

Daar doet de Peugeot 3008 het beter. De veerwegen zijn lang genoeg om ervoor te zorgen dat het comfort altijd bovengemiddeld blijft. Ook is de auto heel erg stil en tokkel je heel ontspannen mee met de rest van het verkeer. Zet een ontspannen klassiek muziekje op en je krijgt bijna een ‘Vive le France’ gevoel. Bijna, want je moet niet het gaspedaal te diep in te trappen. Dan gaat het onherroepelijk mis en komt de ergernis over motor en bak weer tot leven. Zolang je rustig rijdt is er niets aan de hand. Natuurlijk doe ik ook een rondje op de Duitse Autobahn. De topsnelheid van 206 kilometer per uur ga je bij lange na niet halen. Boven de 190 km/h op de teller is het redelijk op met de koek.  

Peugeot 3008

Digitale tellers. Niet de meest overzichtelijke.

En qua praktisch gemak?

Eigenlijk ook best ok. Achterpassagiers hebben meer dan voldoende hoofd- en beenruimte en je kunt 520 liter bagage kwijt. Met de achterbanken plat zelfs meer dan 1500 liter. Minder dan een Peugeot 308 SW maar genoeg om redelijk stressvrij met vakantie te gaan. Een derde zitrij is niet leverbaar, dan moet je upgraden naar de Peugeot 5008. De benzinemotor lust overigens wel een slokje (1 op 12 als je rustig aan doet) dus je staat best vaak te tanken. Echt zuinig zijn dit soort auto’s ook niet. Wederom een nadeeltje van het SUV-crossover concept.

Peugeot 5008 en 3008

De 5008 (links) is een zevenzitter.

Wat kost het?

Da’s een lastige want de Peugeot 3008 GT-line met deze motor en versnellingsbak staat niet meer op de prijslijst. Ter vergelijking; de 130 pk GT-line met achttrapsautomaat kost net geen 40.000 euro. Dit soort prijzen zijn gebruikelijk in dit segment. Alle merken kijken naar elkaar. Met uitzondering van de premiumjongens die er nog een extra bonus bovenop gooien. De vergelijking met een minstens zo praktische en fijn rijdende stationwagen kun je beter niet maken. De Peugeot 308 SW GT-line kost met zelfde motor en automatische versnellingsbak bijna 5.000 euro minder.

Peugeot 3008

De Peugeot 3008 verkoopt beter dan de 308 maar kost wel 5.000 euro meer.

Dus?

De Peugeot 3008 is vooral een auto met twee gezichten. Bij een rustige rijstijl rijdt de auto prima. Stil en comfortabel. Ook is het een origineel vormgegeven auto. Ik kan de ergonomische missers nog wel vergeven. Het gaat mis als je meer verlangt. Vooral de motor en versnellingsbak laten dan forse steken vallen. Ook is de wegligging dan minder goed als die van een gewone sedan/combi en biedt de combi meer ruimte. Waarom zou je 5.000 euro extra betalen voor een minder goede auto? Dat blijft echt wel een issue bij dit type auto’s. Een gewone hatchback of combi rijdt gewoon fijner. Dus mijn advies naar aanleiding van deze lezersvraag is simpel. Koop een Ford Focus.

Peugeot 3008

Leuke details in het interieur!

Eindcijfer: 6.5

+ Comfortabele en stille auto
+ Originele vormgeving en interieur
– Futloze motor en matige versnellingsbak
– Ergonomische missers
– Motorgeluid in sportstand

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. Nathan schreef:

    Seat ateca of deze?

  2. Kurt De Groof schreef:

    Leuke beschrijving. “Bejaardencruiser” doet mee voor het woord van het jaar !

  3. gi schreef:

    Beste auto Peugeot 130 pk automaat.Bmw veel te duur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten